نقد و بررسی بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ - Cyberpunk 2077

نقد و بررسی بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ - Cyberpunk 2077

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم بازی پر سروصدا و جنجالی سایبرپانک ۲۰۷۷ - Cyberpunk 2077 را بررسی کنیم.

در دنیای اعجاب انگیز گیمرها، هر روز با یک بازی جدید روبه رو می‌شویم. هر بار که یک بازی جدید منتشر می‌شود، گیمرها بیش از پیش هیجان‌زده و کنجکاو می‌شوند. از زمانی که تریلر بازی سایبرپانک 2077 (Cyberpunk 2077) منتشر شد، تمام طرفداران به دنبال یافتن اطلاعاتی درمورد قابلیتهای ویژه این بازی بودند. در ادامه قصد داریم به بررسی بازی Cyberpunk 2077 بپردازیم با گنوپلی همراه شوید.

هشت سال پیش و در سال 2012 بود که استودیو CD Project Red تیزری کوتاه در مورد عنوانی پر سر و صدا و به ظاهر پرطرفدار منتشر کرد. این عنوان از همان ابتدا توجه گیمرها را به خود جلب کرد. فضای بازی خبر از عنوانی با حال و هوای متفاوت می‌داد. در آن زمان استودیو CD Project Red مشغول ساخت بازی The Witcher 3 بود، به همین دلیل می‌توان گفت پروژه ساخت بازی سایبرپانک 2077 از سال 2015 کلید خورد.

وعده‌هایی که CD Project Red در آن زمان در تریلرهای قبل از عرضه و مصاحبه‌های خود می‌داد باعث شده بود حتی افرادی که این بازی را نمی‌شناختند هم در انتظار انتشار آن باشند. بسیاری از گیمرها فکر می‌کردند با یک عنوان انقلابی و فوق‌العاده روبه‌رو خواهند شد، در حالیکه اگر اهل دنبال کردن اخبار دنیای ویدئو گیم باشید، احتمالا می دانید که Cyberpunk 2077 با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و از زمان عرضه تا به امروز جنجال‌های آن به ترند شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف بازی می‌پردازیم، هرچند که با وجود اجرای ضعیف نسخه کنسولی، نکات مثبت بازی تحت شعاع قرار گرفته است.

داستان سایبرپانک 2077

سایبرپانک 2077 در دنیایی خیالی و در شهر «نایت سیتی» اتفاق می‌افتد.در این فضا، سیستم سیاسی آمریکا مدت‌ زیادی است که فرو ریخته و شرکت‌های بزرگ اداره جامعه را در دست گرفته‌اند. داستان اصلی سایبرپانک 2077 در مورد کاراکتری به نام V است که جنسیت، ظاهر و پیشینه‌ داستانی‌اش قابل شخصی سازی است.  V در ابتدای بازی در منطقه‌ای به نام  Heywood قرار دارد. در این منطقه افرادی به نام Fixer کار می‌کنند که در ازای دریافت پول، اطلاعاتی مانند راه‌های پیدا کردن یک شخص، مکان یا شیء را به افراد دیگر می‌دهند، عملا فعالیت فیکسرها غیر قانونی است و حتی ممکن است قاچاقیان خطرناکی باشند. در این بازی V قصد دارد که به یک متصدی بار برای پرداخت بدهی‌اش به یک Fixer کمک کند.

این فیکسر Kirk Sayer نام دارد و به شما پیشنهاد دزدیدن یک ماشین با کمک وسیله‌ای مخصوص را می‌دهد. V پس از رفتن به محل متوجه می‌شود که فرد دیگری به نام جکی هم برای دزدیدن ماشین به آنجا آمده است. البته در نهایت با دخالت پلیس شهر Night City هر دو نفر دستگیر می‌شوند.

پس از مدتی V با جکی ارتباط پیدا می‌کند و مشغول انجام کارهایی برای پول درآوردن می‌شوند. طی یکی از ماموریت‌ها با یک Net Runner آشنا می‌شوند. Net Runnerها افرادی هستند که در بدنشان یک وسیله سایبرپانکی برای گشت و گذار در نت و نفوذ به اطلاعات دارند و اطلاعاتی که به دست می آورند را به فیکسرها می‌فروشند. به همین ترتیب فراز و نشیب‌هایی در بازی اتفاق می‌افتد که داستان را به شدت هیجان انگیز می‌کند.

داستان سایبرپانک 2077 به شدت دلنشین است و گیمر را با خود همراه می‌کند. مهم‌ترین دلیل آن کاریزماتیک بودن کاراکترهای بازی است. امکان ندارد یک شخصیت را در بازی ببینید، چه اصلی باشد و چه فرعی، و از آن خوشتان نیاید. طراحی ظاهری، حرکات بدن کاراکترها دیالوگ‌ها و پیشینه شخصیت‌ها آن قدر خوب و عالی هستند که هیچ‌گاه آن‌ها را فراموش نخواهید کرد. باید بگوییم کار CD Project Red در بخش داستانی واقعا فوق‌العاده و قابل تحسین بوده است.

 

گیم پلی سایبرپانک 2077

به جرات می‌توان گفت گیم پلی Syberpunk 2077  را می‌توان به عنوان یکی از بی‌ثبات‌ترین تجربه‌ها نامید. برخی از قسمت‌ها به قدری زیبا است که شما را پای بازی میخکوب می‌کند، اما در نقطه مقابل برخی قسمت ها آن قدر ضعیف هستند که تمام نکات مثبت را تحت شعاع قرار می‌دهد.

از نکات مثبت گیم پلی شروع می‌کنیم. Night City یک شهر بزرگ و چند طبقه است که از طراحی خوبی برخوردار است. نقشه بازی به قدری زیبا طراحی طراحی شده است که با یک گشت و گذار ساده در آن با مناطق مختلف آشنا می‌شوید و احساس می‌کنید که در آن زندگی می‌کنید. در واقع اگر بازی را با هم سبک‌های خودش مقایسه کنید متوجه می‌شوید که بازی از لحاظ جزئیات نقشه بهتر از سایرین عمل کرده است.

طراحی مراحل بازی یکی از بهترین ویژگی‌های بازی به شمار می‌آید. غیر ممکن است که از طراحی مراحل بازی خسته شوید. مراحل اصلی و حتی فرعی طراحی فوق‌العاده‌ای دارند و در آن‌ها فعالیت‌هایی مانند مبارزات، تعقیب و گریز، هک کردن، انتخاب دیالوگ و مخفی کاری انجام می‌شود که هر کدام به شکل زیبایی ساخته شده‌اند.

مبارزات با سلاح گرم پرتکرارترین اتفاق گیم پلی است. با وجود اینکه سازندگان بازی تجربه‌ای در ساخت چنین چیزی نداشتند، اما عملکرد قابل قبولی داشتند. بازی، مبارزات و درگیری‌های لذت بخشی دارد. رانندگی در بازی نیز روان و دارای فیزیک خوبی است. سرعت ماشین‌های مختلف با یکدیگر تفاوت زیادی دارد و حتی می‌توانید با آن ها دریفت بکشید. مراحل تعقیب و گریز در بخش داستان لذت‌بخش است و هیجان زیادی را در شما به وجود می‌آورد.

بخش دیگری از گیم پلی مربوط به سیستم هک کردن است. در حقیقت هک کردن چیزی است به وفور در بازی خواهید دید. شما در این صحنه‌هایی که به زیبایی کارگردانی شده‌اند می‌توانید با فشردن دکمه مربوطه و فعال کردن دید سایبری خود اطلاعاتی را از شخصیت‌های موجود در صحنه به دست آورید. CD Project Red در این زمینه هم عملکرد قابل قبولی داشته است.

اما چیزی که باعث شده بازی با وجود پتانسیل خوبی که دارد تجربه خوبی برای گیمرها نباشد، وجود باگ در تک تک عناصر بازی است. متاسفانه باگ قسمت اعظمی از بازی را تشکیل می‌دهد و آن‌قدر در بازی تاثیرگذار است که می‌تواند آن را ناخوشایند کند. باگ‌هایی که در بخش گیم پلی با آن برخورد می‌کنید شامل مواردی مانند کامل نشدن یک ماموریت اصلی و اجبار به اجرای مجدد آن، آپدیت نشدن ماموریت و لزوم بارگذاری مجدد، گیر کردن شخصیت همراه در پایگاه دشمن بعد از اتمام ماموریت و عدم توانایی صحبت با او و پیش بردن بازی است که منجر به ری‌استارت کردن بازی می‌شود. باگ‌های واضح دیگری نیز وجود دارد که اگرچه مانع پیشروی بازی نمی شود، اما ادامه بازی را برای شما ناخوشایند می‌کنند.

علاوه بر باگ‌ها مشکلات دیگری نیز وجود دارد. هوش مصنوعی ضعیف که باعث غیر طبیعی شدن رفتار NPCها در خیابان، رفتار مصنوعی در برابر تهدیدها و مضحک بودن سیستم تعقیب و گریز پلیس‌ها می‌شود، از جمله موارد آزار دهنده هستند. کافی است وسیله نقلیه خود را در خیابان رها کنید تا شاهد ترافیکی باشید که در اثر هوش مصنوعی ضعیف راننده‌ها به وجود می‌آید.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، سایبرپانک 2077 موراد بسیار خوب و تازه‌ای در گیم پلی دارد که متاسفانه تحت تاثیر نقاط ضعف بسیاری قرار گرفته است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی بازی لست آف آس ۲ - The Last of Us Part 2

گرافیک Cyberpunk 2077

یکی از قابلیت‌هایی که حین بازی بسیار حائز اهمیت است، وضوح تصویر یا همان گرافیک است. سایبرپانک 2077 از کیفیت بصری و گرافیک هنری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. شاید تنها موردی که به کمک آن می‌توان از باگ‌های بیش از حد بازی چشم پوشی کرد، کیفیت بی‌نظیر تکسچرها، نورپردازی درجه یک و طراحی استادانه چهره‌ها باشد. در نسخه PC به لطف تنظیمات گرافیکی بسیار زیاد می توانید بازی را با کیفیت عالی ببینید.

کیفیت تکسچرها به حدی خوب و زیبا است که حتی با زوم بسیار زیاد هم، ذره‌ای از کیفیت از دست نمی‌رود. بافت‌های سنگین و پرجزئیات، شاهکار در نورپردازی و بازتاب عالی نور، مواردی هستند که باعث می‌شود به جرات بگوییم سایبرپانک اگر زیباترین کیفیت بصری نسل هشتم را نداشته باشد،  قطعا یکی از بهترین‌ها است.

اما چیزی که باز هم باعث ضربه زدن به این کیفیت گرافیکی بالا می‌شود، باگ‌های گرافیکی، دیر لود شدن تکسچرها و انیمیشن‌های خشک بازی است. یکی از باگ‌هایی که به وفور در بازی مشاهده می‌شود عبور ماشین شما از یک دیوار یا سازه است که جلوه خیلی بدی به بازی می‌دهد. باگ‌های گرافیکی معمولی مانند فرو رفتن در زمین و دیوار، فرو رفتن در یک ماشین و از این دست باگ ها هم به دفعات در بازی مشاهده می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی گادفال Godfall

موسیقی و صدا گذاری سایبرپانک 2077

موسیقی و صدا گذاری سایبرپانک 2077، یکی از بهترین اثرات سال محسوب می‌شود. بازی دارای دو دسته موسیقی آرام و هیجان انگیز است که هر دو از کیفیت خوبی برخوردارند، در حدی که ممکن است به دنبال نامش برای دانلود بگردید.

صدا گذاری و دوبله هم دارای کیفیت فوق‌العاده‌ای است. ابهت و کاریزماتیک بودن شخصیت‌ها، حتی در صدایشان هم احساس می‌شود. کاراکترها آنقدر خوب صدا گذاری شده‌اند که هرکدام می‌توانند در جایگاه شخصیت اصلی یک بازی ویدئویی قرار بگیرند.

اما متاسفانه این بخش هم بدون ایراد نیست.Sound Skipping برخی اوقات در بازی مشاهده می‌شود. همچنین موسیقی متن بازی، بعضی وقت‌ها در تشخیص درست زمان شروع و پایان به خوبی عمل نمی‌کند و مثلا بعد از اتمام یک ماموریت شروع به نواختن موسیقی هیجان انگیز می‌کند. البته امیدواریم این مشکل در آپدیت‌های بعدی برطرف شود.

سخن پایانی

بازی سایبرپانک 2077 را فقط می‌توان به عنوان یک بازی خیلی خوب نامید. داستان بی‌نظیر، نوآوری در گیم پلی و گرافیک بصری فوق‌العاده، دلایل کافی برای تجربه بازی هستند، اما باگ‌های فراوان و مشکلات متعدد مانع از این می‌شود که بازی به پتانسیل واقعی خود دست یابد. پیشنهاد می‌کنیم سایبرپانک را تجربه کنید و از نقاط قوت آن لذت ببرید، اما هرگز از آن انتظار یک شاهکار را نداشته باشید.

نکته جالب اینجاست با اینکه Cyberpunk 2077 برای کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس و اس طراحی نشده است اما به گفته سازندگان آن در صورت انجام بازی روی این کنسول ها نسبت به کنسول های قدیمی بهبودهای در زمینه نرخ فریم و زمان بارگذاری را تجربه خواهند کرد. هر زمان نسخه های PS5 و Xbox Series X | S Cyberpunk 2077 منتشر شوند، به عنوان یک نسخه رایگان برای کسانی که قبلاً این بازی را خریداری کرده اند در دسترس خواهد بود.

اگر تجربه بازی سایبرپانک را دارید تجربه و نظرات خود را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی گنوپلی با ما در میان بگذارید. همچنین اگر قصد خرید بازی Cyberpunk 2077 را دارید می‌توانید این بازی را با بهترین قیمت از گنوپلی خریداری کنید.

حتی اگر فکر می‌کنید قیمت‌ بازی‌ها بسیار زیاد است، فروشگاه گنوپلی با همکاری سایت لندو امکان خرید اقساطی را هم فراهم کرده است.

در پایان می‌توانید به تماشای تریلر بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد