نقد و بررسی بازی Planet Coaster

نقد و بررسی بازی Planet Coaster

در این مطلب از گنوپلی قضد داریم به نقد و بررسی بازی Planet Coaster برای کنسول پلی استیشن ۵ بپردازیم.

در صنعت بازی‌های ویدئویی، بازی‌های شبیه ساز / مدیریتی که در آن می‌توان به طور گسترده‌ای بر بسیاری از بخش‌های بازی مدیریت کرد، همواره علاقه‌مندان و طرفداران خاص خود را داشته‌اند. اخیرا استودیو بریتانیایی  Frontier Developments که تجربه و مهارت بالایی در ساخت و توسعه بازی‌های اینچنینی دارد، در جدیدترین اثر خود بازی Planet Coaster را منتشر کرده است.

Planet Coaster در اصل بازی‌ای است که اولین بار در سال 2016 برای رایانه‌های شخصی منتشر و یک تجربه کامل با موس و کیبورد محسوب می‌شد. این بازی در زمان خود با بازخوردهای بسیار خوبی از طرف منتقدین و بازی‌ بازان در سراسر جهان روبه‌رو شد. البته بازی مادر این سری Roller Coaster Tycoon 3 نام داشت که در سال 2004 برای پی‌ سی منتشر شده بود و اگر Frontier Developments با کمپانی Atari قطع همکاری نکرده بود، اکنون بازی Planet Coaster با عنوان  Roller Coaster Tycoon 4 منتشر می‌شد، اما اکنون با قطع همکاری این دو شرکت، نام این بازی به Planet Coaster تغییر یافته است. اکنون قصد داریم به اتفاق هم به دنیای شاد بازی قدم بگذاریم تا ببینیم استودیوی سازنده چگونه یک بازی که بر اساس موس و کیبورد ساخته شده بود را بر روی کنسول‌ها پورت و بهینه سازی کرده و به صورت کلی کیفیت کلی بازی بر روی کنسول ها چگونه است.

در ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Planet Coaster ببینیم با چه چیزی روبرو هستیم:

بررسی بازی Planet Coaster

چیزی که در این بازی تفاوت بسیاری با نسخه‌های Roller Coaster Tycoon دارد، وجود امکانات بسیار زیادی است که برای شخصی سازی پارک در اختیارتان قرار می‌گیرد. برخلاف نسخه‌های قدیمی، در این نسخه می‌توان تمام ساختمان‌ها و دستگاه‌ها را طراحی و شخصی سازی کرد. مثلا یک فروشگاه که در واقع یک ساختمان ساده است در بازی وجود دارد و شما می‌توانید آن را هر طور که دلتان می‌خواهد طراحی و تزیین کنید. این کار حتی در مورد وسایلی مانند دستگاه خودپرداز هم امکانپذیر است. Planet Coaster کاملا بر اساس Steam Workshop طراحی شده و حتی همین الان که زمان زیادی از عرضه بازی نمی‌گذرد، تعداد بسیار زیادی از طراحی‌های مختلف در workshop در دسترس است که به راحتی می‌توانید در بازی خود دانلود و استفاده کنید.

قسمت طراحی Roller Coaster هم به شدت عمیق و پر از جزئیات است. شما می‌توانید شکل صندلی‌‌ها و افکت‌هایی مانند آتش و نور الکتریکی یا حتی موسیقی را مطابق سلیقه خودتان انتخاب کنید. شاید در ابتدا طراحی Roller Coaster برایتان اندکی سخت یا پیچیده باشد، اما پس از مدتی با آن آشنا می‌شوید و می‌توانید ایده‌های شخصی خود را روی آن پیاده کنید. نکته جالبی که در این قسمت وجود دارد، راهنمای احساس مشتری‌ای است که در Roller Coaster سوار شده. این راهنما در مورد مقدار هیجان و ترسناک بودن طراحیتان، ایده‌هایی به شما می‌دهد.

قسمت‌های دیگری هم که امکان شخصی سازی دارند شامل تغییر دادن شکل زمین، اضافه کردن آب، کاشت درخت و حتی تغییر رنگ زمین هستند. یکی از جالب‌ترین ابزار طراحی در این بازی، ابزار ساخت پیاده‌رو برای مشتری‌ها است. طراحی پیاده‌رو برای مشتریان یکی از مهم‌ترین کارها است. مثلا باید این کار را به گونه‌ای انجام دهید که دسترسی به کل پارک به آسانی فراهم باشد، یا مثلا در مکان‌هایی که ممکن است ترافیک افراد زیاد باشد و شلوغ شود، پیاده‌رو باید وسیع‌تر طراحی شود. اما در مواردی هم قرار دادن پیاده‌رو به راحتی انجام نمی‌شود و بازی نمی‌تواند به طور دلخواه شکل پیاده‌رو را محاسبه کند، همین مسئله باعث می‌شود نتوانید پیاده‌رو را آنطور که دوست دارید طراحی و پیاده سازی کنید.

البته این قدرت شخصی سازی بازی در مواردی جزو نقاط منفی هم به حساب می‌آید. مثلا در نسخه‌های قبلی بازی، برای ساختمان‌ها و دستگاه‌ها تم‌های مختلفی مانند غرب وحشی، تم فضایی یا ترسناک وجود داشت. این تم‌ها ساختمان و دستگاه‌های مخصوص خودشان را داشتند و پارک شما باید از یکی از همین تم‌های خاص پیروی می‌کرد، در غیر اینصورت مشتری‌ها از شما شکایت می‌کردند. اما متاسفانه این مسئله در Planet Coaster اهمیتی ندارد و حتی با وجود اینکه مشتری‌ها بیشتر از قبل به مناظر اطراف خود توجه می‌کنند و به تماشای اطراف می‌پردازند، اما باز هم چیدمان و تزئینات شما اهمیتی ندارد. پس شما می‌توانید وقت فراوانی را برای طراحی یک باغ زیبا و یا ساخت قلعه‌ای بزرگ در اطراف Roller Coaster خود بگذرانید یا اینکه تعداد زیادی مشعل آتش در اطراف قرار دهید و نظر خوشحالی مشتری‌ها نتیجه یکسان بگیرید. مسئله دیگر کم بودن تعداد ساختمان و دستگاه‌های آماده در بازی است. اگر شما به طراحی علاقه‌ای نداشته باشید، اینکه مجبور می‌شوید وقت زیادی را برای طراحی بگذارید، برایتان چندان خوشایند نخواهد بود. البته فراموش نکنید که هزاران ساخته آماده در workshop وجود دارد ولی خود مستلزم رفتن و گشتن در بین هزاران طراحی آماده است!

سبک بازی Planet Coaster

نکته مهم دیگر در Planet Coaster Console Edition این است که بازی بر مبنای طراحی ساخته شده است. پس اگر به قصد مدیریت می‌آیید، احتمال دارد که ناامید شوید. قسمت مدیریت بازی، هم از نظر امکاناتی که در اختیارتان می‌گذارد و هم از نظر سختی، بسیار ساده شده است. بعد از قرار دادن تعدادی دستگاه بازی، مشتری‌ها دائم به پارک می‌آیند و شما بدون هیچ دردسر و زحمتی پول به دست می‌آورید.

 Planet Coaster: Console Edition به طور کلی 3 قسمت دارد: قسمت Campaign که باید در هر سناریو،3 هدف خاص را به انجام برسانید. این اهداف در هر مرحله سخت‌تر می‌شوند و البته معمولا بسیار سر راست هستند (جذب تعداد مشخصی مشتری و ساخت تعداد معینی بازی). قسمت دیگر که جذاب‌تر از Campaign است، قسمت Challenge mode نام دارد که درجه سختی بیشتری دارد. در این قسمت شما بودجه محدودی دارید، باید از صفر شروع کنید و هدف‌های پیچیده‌تری را به انجام برسانید. برای استفاده از بازی‌ها و امکانات شخصی سازی باید اول پول خرج کنید تا در دسترس قرار گیرند. قسمت دیگر Sandbox mode است. در این قسمت دسترسی به همه چیز از اول وجود دارد و پول هم نامحدود!

در مجموع باید بگوییم که قسمت مدیریت بازی سطحی به نظر می‌آید و Planet Coaster هیچ تلاشی برای نوآوری در این قسمت نکرده و حتی پسرفت هم داشته است. برای مثال جزییاتی که قبلا در Roller Coaster Tycoon 3 دیده بودیم، مانند امکان انتخاب رنگ برای بادکنک‌ها یا فروش چیزهایی مانند کلاه و لباس به مشتری‌ها (مثلا کلاه کابوی!) در این نسخه دیده نمی‌شود. تعداد کلی دستگاه‌های بازی هم کم به نظر می‌آیند. متاسفانه این بخش از بازی تاحدودی طرفداران را ناامید کرده است.

گرافیک بازی Planet Coaster

بازی Planet Coaster از نظر گرافیکی بسیار زیبا و چشم نواز است. در این بازی از موتور بازی Elite:Dangerous استفاده شده که ممکن است انتخاب عجیبی به نظر برسد ولی برای این بازی کاملا مناسب بوده است. بازی این امکان را به شما می‌دهد که از دید اول شخص آن را تجربه کنید و در کنار مشتری ها لذت ببرید! همچنین در این بازی از هوش مصنوعی خاصی برای مشتری‌ها استفاده شده است که رفتار آن‌ها، زوم کردن و تماشای این کارکترها را جذاب می‌کند. مشتری‌ها به صورت گروهی حرکت می‌کنند (مانند خانواده) و به طرز جالبی به اطراف خود عکس‌العمل نشان می‌دهند. هر کدام علاقه به بازی خاصی دارند و به قسمت خاصی از شهربازی می‌روند. اما همه این‌ها بازی را تا حدودی سنگین می‌کند، حتی در بهترین سخت افزارها با بزرگ شدن پارک، نیاز به کمتر کردن تنظیمات گرافیکی بازی است تا بتوان فریم بازی را بالا نگه داشت. با این حال پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن تجربه بهتر و لذت‌بخش‌تر، Planet Coaster: Console Edition را روی کنسول پلی استیشن 5 تجربه کنید تا کمتر شاهد افت فریم و سایر مشکلات گرافیکی باشید.

نقدها و نمرات بازی Planet Coaster

TheSixthAxis: 9 از 10

Planet Coaster: Console Edition یک شبیه‌سازی پارک و شهربازی بوده که نسبت به گذشته با تفاوت‌های آشکاری همراه شده است. چیزی به جز شادی، تفریح و هیجان در این اثر دیده نمی‌شود و به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که شما هم آن را از دست ندهید. گیم‌پلی این عنوان را باید بهترین ویژگی‌ آن دانست و کیفیت در نسخه‌های نسل نهمی آن نیز به بالاترین حد ممکن رسیده است.

Shacknews: 8 از 10

اثر جدید استودیوی فرانتیر دوپلمنتس یعنی Planet Coaster: Console Edition این بار راهی کنسول‌های نسل هشتمی و نهمی شده است و امیدوار هستیم که سایر بازی‌بازان نیز مانند ما از آن لذت ببرند. همان‌طور که در جریان هستید، نسخه‌ی ابتدای این بازی در گذشته برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی عرضه شده بود که استقبال عده‌ای از افراد را در پی داشت. باید گفت که نسخه‌ی جدید با محتویات بیشتر خود می‌تواند بازی‌بازان را بیشتر از قبل سرگرم کند. این ایده که تیم سازنده تحولات زیادی را نسخه‌ی اصلی به وجود آورده‌، کاملا قابل ستایش است و به نظر ما اگر همان نسخه برروی کنسول‌ها منتشر می‌شد، هرگز شاهد چنین موفقیتی نبودیم. باز هم مشتاق هستیم که وارد این پارک اسرارآمیز شده و چند ساعتی را در آن بگذرانیم.

THEGAMER: 8 از 10

ذخیره و آپلود اطلاعات در بازی Planet Coaster: Console Edition بسیار ساده‌تر از قبل است و دیگر بازی‌بازان را با آن مشکلات مواجه نمی‌کند. بازی‌بازان ممکن است در وهله‌ی اول مشکلاتی در خصوص کنترل بازی داشته باشند که تنها با صرف چند دقیقه، روند کار را خواهند آموخت. تیم سازنده این عنوان را از همیشه به واقعیت نزدیک‌تر کرده است و بابت این قضیه باید به آن‌ها تبریک گفت.

جمع بندی

بازی Planet Coaster: Console Edition با وجود گیم پلی و گرافیک عالی و قدرتمندی که دارد، بازی‌ای است که لذت بخش بودن یا نبودن آن تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد. اگر علاقه‌مند به طراحی و این سبک بازی‌ها باشید، این بازی برایتان گزینه بسیار خوبی خواهد بود ولی اگر فقط برای بازی مدیریتی می‌آیید ممکن است کمی از سادگی و عدم امکانات این بخش بازی ناامید شوید.

خرید بازی Planet Coaster

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Planet Coaster را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد