نقد و بررسی بازی Zombie Army 4 Dead War

نقد و بررسی بازی Zombie Army 4 Dead War

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Zombie Army 4 Dead War برای پلی استیشن ۴ بپردازیم.

در جریان کنفرانس پی‌سی گیمینگ شو در نمایشگاه E3 2019، استودیو ربلیون (Rebellion) که آن را با سری Sniper Elite می‌شناسیم، بازی Zombie Army 4 Dead War را رسما معرفی کرد که به ‌نوعی دنباله مجموعه Zombie Army Trilogy و به عنوان یک اسپین‌- آف (Spin-off) از سری Sniper Elite به شمار می‌رود. در این بازی بازیکنان در قالب تجربه‌ای Co-Op، به نبرد با زامبی‌ها می‌روند و باید با همکاری یکدیگر خیل عظیم زامبی‌ها را از پا دربیاورند. ربلیون همچنین مثل سری Sniper Elite ، در این بازی هم از دوربین سینمایی برای نشان دادن برخی از صحنه‌های مهم بازی مثل اصابت گلوله با جمجمه دشمنان استفاده کرده است تا تجربه‌ای اکشن سینمایی داشته باشیم.

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Zombie Army 4 Dead War تا ببینیم با چه سبک بازی روبرو هستیم:

داستان بازی Zombie Army 4 Dead War

برای درک و آشنایی بهتر با بازی، ابتدا به مروری بر داستان 3 گانه Zombie Army می‌پردازیم. در سال 1945 و زمانی که دیکتاتور آلمانی به نام هیتلر در مقر خود بود، یکی از افسران به او خبر می‌دهد که کشورشان در جنگ شکست خورده و شهر برلین به زودی در اختیار دشمنان قرار خواهد گرفت. هیتلر از شنیدن این خبر خشمگین شده و اولین کاری که می‌کند، دادن دستور اعدام آن مامور نگون بخت است. سپس طی دستور دیگری از نقشه پنهانی خود با عنوان Plan Z رونمایی می‌کند. این نقشه مبنی بر احیای تمامی سربازهای شهر Wehrmacht این بار در قالب زامبی‌ها برای رویارویی با دشمن است.

از اینجا به بعد ماجرا با کشمکش میان بازماندگانی همانند کارل فیربورن (Karl Fairbune) اسنایپر سازمان OSS آمریکا،‌ بوریس مدودو (Boris Medvedev) از فرماندهان ارتش سرخ، هرمان وولف (Herman Wolff) کاپیتان شهر Wehrmacht و افرم شوایر (Efram Schwaiger) با لشکر پایان‌ناپذیر زامبی‌ها ادامه پیدا می‌کند. پس از آن هیتلر توسط ارتش زامبی‌ها کشته می‌شود و این 4 بازمانده به دنبال بازیابی قطعه‌های عتیقه‌ای به نام Sagarmatha می‌افتند که در رویارویی با زامبی‌ها کمکشان خواهد کرد. پس از عبور از این اتفاقات و حدود 3 ماه بعد، هیتلر به عنوان یک زامبی احیا شده و زامبی‌ها را به عنوان ارتش جدید آلمان متحد می‌کند. وقایع بعدی پیرامون تلاش بازماندگان برای مبارزه با ارتش زامبی‌ها به رهبری هیتلر می‌چرخد که در نهایت به برتری آن‌ها مقابل زامبی‌ها ختم می‌شود.

اکنون وقایع بازی Zombie Army 4 : Dead War یک سال پس از رویدادهای سه‌گانه Zoombie Army رخ می‌دهد. شرایطی که پس از شکست هیتلر، زامبی ها به سراسر اروپا حمله می‌کنند و جنگ جدیدی به نام Dead War را رقم می‌زنند.

همانطور که احتمال تجربه کرده یا شنیده‌اید، هیچ کدام از 3 گانه اول از این سری، عناوین طولانی نبودند ، این مورد درباره شماره چهرام نیز صادق است و این نسخه هم چندان طولانی نیست، اما باز هم در مقایسه با شماره‌های پیشین می‌توان آن را طولانی‌ترین شماره سری نام برد. Zombie Army 4: Dead War شامل 9 مرحله است که هر کدام از آن ها خود شامل 4 مرحله می شوند و گیمر در طول مراحل معمولا از اهداف مشابهی پیروی می‌کند. کشتن زامبی‌ها، پیدا کردن راه برای باز کردن درها، مبارزه با غول‌های آخر و جست و جو در محیط برای جمع آوری آپگرید اسلحه‌ها، از مواردی هستند که در طول بازی مدام با آن‌ها مواجه خواهیم شد. شخصیت‌های حاضر در بازی تقریبا فاقد شخصیت پردازی یا پیشینه خاصی هستند. شاید تنها شخصیت آشنای موجود در بازی ، شخصیت Karl باشد که از عنوان اسنیپر الیت در اینجا حاضر شده است. که البته او هم در همان سری هویت خاصی نداشت و تنها از لحاظ ظاهری ممکن است برای ما آشنا باشد. قهرمانان بازی نیز هر کدام دارای قدرت خاصی هستند و این مورد در شروع بازی به خوبی قابل توجه است، اما در ادامه چندان به چشم نمی‌آید. یکی دیگر از مواردی که به این شماره اضافه شده و باعث ایجاد تنوع نیز گردیده، سیستمی برای آپگرید اسلحه‌ها و استفاده از مدهای مختلف برای شخصیت‌ها است که در طول مراحل به خوبی تاثیر مستقیم آن‌ها را در گیم‌پلی خواهید دید.

با این تفاسیر و با توضیحاتی که در مورد بخش داستانی بازی داده شد، هرگز با یک عنوان با داستانی حماسی طرف نخواهیم بود و  استودیو Rebellion هم سعی نکرده ‌است تا تغییر خاصی در داستان ایجاد کند و یا حتی ما را درگیر شخصیت پردازی و روایتی متفاوت از جنگ جهانی کند، بلکه داستان بهانه‌ای است برای تجربه گیم‌پلی جذاب بازی که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

گیم پلی بازی Zombie Army 4 Dead War

گیم پلی عنوان Zombie Army 4 Dead War و بخش co – op آن یکی از مواردی است که استودیو Rebellion در آن بسیار موفق ظاهر شده است و باعث شده که با یک تجربه جذاب و سرگرم کننده روبه‌رو باشیم. اگر نسخه‌های قبلی این سری را تجربه کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که آن شماره‌ها هیچ هویت خاصی نداشتند و سازندگان فقط سعی کرده بودند که زامبی‌ها را به همان عنوان اسنیپر الیت اضافه کنند، اما نسخه چهارم کمی متفاوت‌تر است. Zombie Army 4 با تغییرات گسترده در گان پلی و تغییر در تمرکز مبارزات، نبردهای هویتی جدید ایجاد کرده است. می‌توانید در طول بیشتر مراحل از اسلحه شات گان برای کشتن زامبی‌ها استفاده کرده و دقایقی را هم به استفاده از اسنایپ‌ها یا ماشین گان‌ها اختصاص دهید. در حقیقت استفاده از شات گان به قدری لذت بخش و کشنده است که حتی می‌توان عنوان بازی را به شات گان الیت تغییر داد. در این نسخه خواهید دید که هر کدام از زامبی‌ها به شکل نسبتا دقیقی به محل برخورد تیر اسلحه‌ها واکنش نشان می‌دهند و در طول هر نبرد شاهد تکه تکه  و قطع شدن دست و پای زامبی‌ها خواهید بود. با آن که Zombie Army 4 به لطف بخش co-op معروف شده، اما تجربه بخش داستانی شماره چهارم هم به لطف گان ‌پلی بسیار خوبش می‌تواند حتی به عنوان یک بازی تک نفره هم قابل قبول و سرگرم کننده باشد.

Zombie Army 4 در کنار بخش داستانی خود، دارای مدی به نام Horde است که به صورت تک نفره برای مقابله با موج‌های مختلف زامبی‌ها قابل بازی است. البته این بخش در نگاه اول فقط محیط کوچکی است که بازیکنان برای کشتن زامبی‌ها در آن محفوظ شده‌اند و هیچ جذابیت خاصی ندارد، اما به لطف گان پلی و سایر پیشرفت‌ها به بخشی سرگرم کننده برای کشتن زامبی‌ها تبدیل می‌شود.

در زمینه بصری هر چند در مقایسه با سایر عناوین شاید عنوان Zombie Army 4 حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما در مقایسه با شماره‌های قبل شاهد پیشرفت فراوانی به خصوص در کنسول پلی استیشن 5 هستیم. جزئیات بازی بسیار عالی و چشم نواز هستند، از انیمیشن تا تعداد پالیگان‌های شخصیت‌ها و قهرمانان گرفته تا دشمنان و زامبی‌ها. محیط‌های بازی هم بسیار متنوع و جالب هستند و طراحی آن‌ها از شهر‌ها و ساختمان‌های ایتالیا در زمان جنگ جهانی دوم الگو گرفته است. استفاده از شهر‌های خاص این سرزمین چکمه‌پوش به خصوص ونیز، این امکان را در اختیار سازنده‌های بازی قرار داده تا بتوانند با تزریق مه و تاریکی و خون و زامبی به رگ‌های آن، اتمسفری کم‌نظیر و جذاب را خلق کنند. به لطف نورپردازی بسیار خوب استفاده شده در محیط‌ها، اتمسفر تاریک و نسبتا ترسناکی خلق شده که کاملا با حال و هوای اثر هم خوانی دارد. به طور کلی نمی‌توان منکر این مسئله شد که گرافیک هنری بازی به خوبی می‌تواند بازیکن را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ هرچند که Zombie Army 4 به لحاظ هنری تمام تلاش خود را به کار گرفته تا اثری تحسین‌ برانگیز باشد، اما گرافیک فنی بازی چندان چنگی به دل نمی‌زند. دیر لود شدن بافت‌ها، انواع و اقسام باگ‌ها و تکسچرهای معمولی، باعث شده تا این بازی به لحاظ فنی در خوشبینانه‌ترین حالت عملکردی متوسط داشته باشد. البته همانطور که در بالا اشاره کردیم، در آپدیت نسل نهمی بازی بسیاری از این ایرادات تا حدودی برطرف شده‌اند. مخاطبان می‌توانند نسخه پلی استیشن 5 بازی را با رزولوشن 4K و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه تجربه کنند.

موسیقی و صداگذاری بازی Zombie Army 4 Dead War

نکته مهم و تاثیرگذار دیگر در این سبک بازی‌ها، موسیقی و صدا گذاری است. تقریبا همه گیمرها می‌دانند که یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بازی‌های دلهره‌آور، صداگذاری محیط و وجود موسیقی‌های ترسناک است. متاسفانه سازندگان بازی Zombie Army 4: Dead War تعریف کاملا اشتباهی از این دو معیار داشته‌اند. تنها صدایی که در بازی به گوش می‌رسد، صدای زامبی‌ها است که چندان هم ترسناک نیست و غیر از آن، هیچ صدای دلهره‌آور دیگری در این بازی وجود ندارد! در کنار این موضوع، موسیقی بازی و زمان شروع و پایان آن، به راحتی هر چه تمام‌تر سابقه‌ی ۲۷ ساله‌ی استودیو Rebellion را زیر سوال می‌برد! احتمالا سازنده‌های بریتانیایی این بازی تنها چند ساعت قبل از لانچ یادشان افتاده که باید فکری به حال صداگذاری و موسیقی بازی بکنند!

به طور کلی شماره چهارم Zombie Army به خوبی توانسته تمام مشکلات 3 گانه اول را برطرف سازد و به لطف تغییرات گستره در گان‌پلی و تمرکز بیشتر در مبارزات نزدیک، به عنوانی سرگرم کننده و کامل تبدیل شده است. هر چند شماره چهارم در نهایت عنوانی بدون مشکل و بی‌نقص نیست و نتوانسه به طور کامل از پتانسیل‌های خود بهره ببرد، اما استودیو Rebellion به هدفی که در ساخت این عنوان داشته، دست یافته و عنوان Zombie Army 4 تجربه‌ای قابل قبول و سرگرم کننده به حساب می‌آید.

                                                                              

خرید بازی Zombie Army 4 Dead War از گنوپلی

 فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Zombie Army 4 Dead War  را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد