بررسی بازی Aliens Fireteam Elite  برای پلی استیشن 5

بررسی بازی Aliens Fireteam Elite برای پلی استیشن 5

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Aliens Fireteam Elite برای PS5 بپردازیم.

جدیدترین نسخه از سری Alien یعنی بازی Aliens Fireteam Elite یکی دیگر از آن بازی‌های چند نفره با محوریت کشتن هیولاها / زامبی‌ها است که با الگو از Left 4 Dead ساخته شده است.

اولین فیلم Alien در سال 1986 ساخته شد و اگر بگویم خیلی از بازی‌ها و فیلم‌های سینمایی فضایی امروز از آن تاثیر گرفته‌اند، واقعا اغراق نکرده‌ایم. متاسفانه در دنیای بازی‌های ویدئویی، بازی باکیفیتی از این سری قدیمی و پرافتخار عرضه نشده بود، تا این‌ که در سال 2014 بازی بسیار زیبای Alien: Isolation که داستان فرزند شخصیت اصلی فیلم Alien را روایت می‌کرد، توانست نظر منتقدین و مخاطبین را کاملا جلب کند. اکنون پس از گذشت حدود 5 سال بازی Aliens: Fireteam Elite محصول جدید تیم کولد آیرون استودیوز (Cold Iron Studios) چندی پیش و در تابستان سال جاری برای کنسل‌های نسل هشتم و نهم در اختیار گیمرها قرار گرفت. البته حالا که نام نسخه موفق این سری به میان آمد، بد نیست بدانید که این اثر جدید، بر خلاف آخرین اقتباس بزرگ و پر سر و صدای سری Alien در جهان ویدیوگیم، یعنی بازی Alien: Isolation، هرگز قرار نیست یک تجربه‌ی وحشت‌آور و نفس‌گیر باشد. بازی Elite Alien: Fireteam یک تجربه‌ی شوتر سوم‌ شخص با چاشنی کار تیمی است که سعی دارد داستان جدیدی را در قالب یک عنوان آنلاین روایت کند.

قبل از اینکه سراغ خود بازی برویم بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی تا ببینیم با چه فضایی روبرو هستیم:

داستان بازی Aliens Fireteam Elite

معمولا بازی‌هایی در این سبک که تمرکز اصلی‌شان روی قسمت آنلاین و چندنفره است، داستان چندان جذاب و گیرایی ندارند؛ البته که در این مورد اسثناهایی هم وجود دارد. عملکرد Aliens Fireteam Elite هم اگر در این قسمت عالی نباشد، ضعیف هم نیست. داستان بازی آن روند حماسی و تاثیرگذار بازی‌های آفلاین را ندارد، اما کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و در حد یک بازی چند نفره به خوبی ظاهر می‌شود. در کمپین داستانی 10 ساعته‌ی بازی، شاهد چهار Chapter هستیم که هرکدام شامل سه Mission می‌شوند؛ اگر بخواهم منصفانه در این مورد نظر بدهم، باید بگویم داستان و روایت بازی در طول این 10 ساعت همراهیتان می‌کند و از آن خسته نمی‌شوید.

داستان بازی 20 سال بعد از وقایع فیلم Aliens 3 اتفاق می‌افتد. در پایان آن فیلم، Ellen Ripley خود را فدا کرد تا بشر در دام زنومورف‌ها گرفتار نشود. اما زنومورف‌ها هنوز زنده هستند و اگر متوقف نشوند نابودی‌های عظیمی از خود برجای خواهندگذاشت. تیم USS Endeavor سیگنال‌های خطرناکی از یک پالایشگاه به نام کاتانگا که اطراف سیاره‌ای به نام LV 895 قرار دارد دریافت کرده و برای بررسی، تیمی متشکل از Marineها و سربازان حرفه‌ای را عازم منطقه می‌کنند. طولی نمی‌کشد که تیم متوجه می‌شود منطقه، کاملا توسط زنومورف‌ها احاطه شده است. از اطلاعات یک بازمانده متوجه می‌شوید، فردی به نام Weyland yutani کشف کرده است که تخم‌‌های زنومورف‌ها می‌توانند مانند یک ماده جهش زا، پاتوژن‌هایی را در LV 895 تولید کنند. او در حال آزمایش روی زنومورف‌ها بوده که آن‌ها فرار کرده‌‌ و در منطقه پخش شده‌اند. در کل داستان بازی قابل قبول است و خوشبختانه از ریتم نمی‌افتد. خصوصا که به جز مشکلات به وجود آمده از فرار زنومورف‌‌ها، به تدریج مشکلات مهم‌تر دیگری هم به وجود می‌آیند که بر زیبایی داستان می‌افزایند. اما به هر حال هرچه باشد، تمرکز این نسخه روی بخش آنلاین است و نباید در حد یک بازی تک نفره از آن توقع یک داستان عالی و بی‌نقص داشت.

گیم پلی بازی Aliens Fireteam Elite

به جرات می‌توان گفت که گیم ‌پلی بازی درخشان‌ترین بخش این اثر است، به حدی که حس و حال فیلم‌های سری Alien را برای شما زنده می‌کند. مبارزات بازی حالت کلاسیک و نوستالژیکی از سری Alien دارند؛ در حقیقت شما با یک اکشن سوم شخص باکیفیت که در اتمسفری ترسناک اتفاق می‌افتد و تاکید بسیار زیادی هم روی مبارزه با سلاح گرم و در قالب همکاری دارد، روبه‌رو هستید. کلیت بازی، اکشن و هیجان‌انگیز است، اما قسمت‌هایی هم وجود دارد که باعث می‌شود با تمام وجود ترس را حس کنید؛ مانند وقت‌هایی که زنومورف‌ها در محیط‌های تاریک یا کم‌نور، شروع به فریادکشیدن می‌کنند و به معنای واقعی کلمه ترس را در جانتان می‌اندازند.

همانطور که اشاره شد، گیم ‌پلی درخشان‌ترین بخش بازی است و نکات مثبت زیادی دارد. یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت بازی، تنوع بالای اسلحه و دشمنان بازی است. از شات‌گان‌های قدیمی گرفته تا تفنگ M56 که به صورت هوشمند عمل می‌کند و به صورت خودکار روی هدف قفل می‌شود و هر گیمری با هر سلیقه‌ای را راضی می‌کنند. 20 نوع دشمن مختلف هم در بازی وجود دارد و هر چه جلوتر بروید، گونه‌های جدیدتری از Xenomorph ها بلای جانتان می‌شوند. نکته‌ی جالبی که در مبارزه با دشمنان مختلف وجود دارد این است که در ابتدا سعی می‌کنید تنها با تیراندازی و سلاح گرم آن‌ها را از بین ببرید، اما کمی که زمان می‌گذرد، متوجه می‌شوید که راه‌های بهتری مانند استفاده از قابلیت‌ها و مهارت‌های کلاس‌های متنوع بازی هم وجود دارد.

در بازی 4 کلاس مختلف وجود دارد و تفاوت در همین کلاس‌ها است که باعث تنوع بالای گیم پلی شده است. بازی با جزئیات زیادی طراحی شده‌ و وقتی به ابزار و قابلیت‌های آن‌ها نگاه می‌کنید، فکر می‌کنید با یک بازی RPG و با کیفیت فوق‌العاده‌ای طرف هستید. 4 کلاس بازی شامل Gunner، Demolisher، Technician و Doc می‌شوند که هرکدام اسلحه و قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند. اتفاقا یکی از مواردی هم که ارزش تکرار بازی را بالا می‌برد همین تفاوت کلاس‌ها است؛ به این منظور گزینه‌هایی هم مانند غیرفعال‌کردن Abilityها در قالب چالش‌هایی برای شما در دسترس قرار می‌‌گیرد که گیم‌پلی و مبارزات را بسیار سخت و جالب خواهند کرد.

البته بازی نقاط ضعفی هم دارد که از دیدگاه ما قابل چشم پوشی هستند. مراحل بازی به نیمه خود که می‌رسند، کمی رنگ و بوی تکرار به خود می‌گیرند و متاسفانه برخی از اتفاقات، به صورت افراط‌ گونه‌ای در بازی تکرار می‌شوند. به عنوان مثال شما در طی مراحل، مدام با راهروهای تنگ و مشابه مواجه می‌شوید یا مجبورید دقایق زیادی را با دشمنان فرعی بجنگید. همین موارد باعث خسته‌کننده و تکراری شدن گیم‌پلی می‌شود. مورد دیگری که در Level Design بازی مشکل‌ساز است، عدم وجود اتاق امن برای ذخیره‌سازی پیشرفت در هر Mission است و حتی چک ‌پوینت خاصی هم برای مراحل بازی در نظر گرفته نشده‌ است! اگر همه اعضای تیم بمیرند، باید از اول ماموریت کار خود را آغاز کنید! در کل طراحی مراحل بازی می‌توانست بهتر باشد. به طور کلی گیم‌پلی بازی یک Co-op 3 ‌نفره‌ی بسیار لذت‌بخش با تنوع بالای دشمنان، اسلحه و کلاس‌ها است؛ اما مشکلات غیر قابل انکاری هم دارد، مانند تکراری شدن روند بازی. با وجود آن ‌‌که گیم‌پلی بازی می‌توانست جذابیت بیش‌تری هم داشته باشد، اما در وضعیت کنونی خود، یک عنوان قابل ‌احترام و بسیار ‌سرگرم‌کننده به خصوص برای طرفداران سری فیلم‌ها و بازی‌های Alien است. به یاد داشته باشید که بازی از کوآپ Split screen پشتیبانی نمی‌کند و کمپین داستانی بازی را می‌توانید با هوش مصنوعی به صورت آفلاین یا با دوستان خود به صورت آنلاین بازی کنید.

گرافیک بازی Aliens Fireteam Elite

یکی دیگر از نقاط قوت این بازی هیجان‌انگیز، جلوه‌های بصری و گرافیک خیره‌کننده آن است که با بهترین موتورهای گرافیکی انجام شده. نورپردازی برای یک بازی ترسناک که از گوشه و کنار موجودات اهریمنی به شما حمله می‌کنند، بسیار عالی است. منفجر شدن کله‌های زنومورف‌ها بهترین حسی است که می‌توانید در تاریکی دالان‌ها و اتاقک‌ها تجربه کنید. اگر بخواهیم ریزبینانه نگاه کنیم، حین مبارزه دیالوگ‌هایی بین کاراکترها رد و بدل می‌شود که جذابیت خاصی هم ندارند. اما نکته اینجا است که وقتی به صورت بازیکنان دقت می‌کنید، بسیاری اوقات صورت و دهانشان با دیالوگ‌ها همخوانی ندارد.

ایرادی همیشگی که در بازی‌هایی این‌چنینی دیده می‌شود. یکی از نکات بسیار خوب در این قسمت، فریم‌ ریت عالی بازی در کنسول پلی استیشن 5 است و می‌توانید بدون محدودیت فریم از بازی لذت ببرید. برخی انیمیشن‌ها گاها دچار باگ می‌شوند که این مشکل احتمالا با یک به‌روزرسانی برطرف خواهد شد. تکسچرهای بازی نیز جزئیات نسبتا خوبی دارند. چهره کاراکترها هم به خوبی طراحی شده‌ است و دشمنان بازی هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند و خوشبختانه کم‌کاری در قسمت گرافیک تکنیکی و هنری دیده نمی‌شود. به طور کلی گرافیک بازی چندان شبیه به یک بازی نسل نهمی نیست؛ اما برای یک کوآپ سه نفره آنلاین قابل قبول است.

موسیقی و صداگذاری بازی Aliens Fireteam Elite

صداگذاری قوی از دیگر نقاط جذاب بازی است. تیم کولد آیرون تمرکز بالایی را روی صدا سازی و آفرینش افکت‌های صوتی گذاشته است. افکت‌های صوتی و صداسازی‌های به‌خصوص که در هر بازی صورت می‌گیرد، نه‌تنها نقش مهمی در ساخت اتمسفری جذاب دارد، بلکه در مواردی مثل ایجاد حس رضایت و ایجاد حس شلیک کردن با تفنگ‌های مخصوص کاراکترها، و حتی ایجاد حس نوستالژی (از طریق اصوات زنومورف‌ها که یادآور موارد مشابه در فیلم‌های کلاسیک این سری است) می‌توانند برای بازیکن حس‌آمیزی بکنند. لازم به ‌ذکر است که موسیقی این بازی را آستین وینتوری می‌سازد. شخصی که با آفرینش موسیقیایی بازی Journey گیمرهای پرتعدادی را شیفته‌ی هنر خود کرد. نکته جالب دیگر استفاده از موسیقی‌ مناسب در لحظات نبرد است استرس شما را دو چندان می‌کند. استفاده از موسیقی آشنای بیگانه و فضایی آشنا به Prometheus ما را به دل دنیای سینمای علمی تخیلی می‌برد.

نتیجه گیری و جمع بندی

بازی Aliens: Fireteam Elite یک اثر اکشن سوم ‌شخص با محوریت تجربه‌ی تیمی (ترجیحا آنلاین) است. تنوع بالای دشمنان، سلاح‌ها و کلاس‌ها در کنار مبارزات باکیفیت و کلاسیک، شما را جذب بازی خواهد کرد و از تجربه‌ی آن پشیمان نخواهید شد. اگر از طرفداران بازی‌های شوتر سوم‌ شخص با چاشنی همکاری هستید، تجربه این عنوان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خرید بازی Aliens Fireteam Elite

 فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Aliens Fireteam Elite  را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد