نقد و بررسی بازی Balan Wonderworld برای پلی استیشن 5

نقد و بررسی بازی Balan Wonderworld برای پلی استیشن 5

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی Balan Wonderworld برای کنسول پلی استیشن ۵ می‌پردازیم.

یوجی ناکا (Yuji Naka) و ناوتو اوشیما (Naoto Ohshima)، خالقین بازی معروف و محبوب Sonic the Hedgehog مدتی قبل و پس از گذشت 20 سال از انتشار بازی خاطره انگیز سونیک، در جریان مراسم شرکت مایکروسافت از بازی پلتفرمر 3 بعدی خود، با نام Balan Wonderworld رونمایی کردند. آنطور که در خبرها آمده است این بازی توسط استودیو پر آوازه اسکوئر انیکس (Square Enix) پا به دنیای ویدئو گیم خواهد گذاشت، اما در حقیقت شرکت اسکوئر انیکس چندی پیش استودیو جدیدی با نام بالان کمپانی (Balan Company) را تاسیس و اعلام کرد که به زودی این استودیو از بازی اکشن خود رونمایی خواهد کرد. سرانجام پس از مدتی بازی دنیای شگفت انگیز بالان یا همان  Balan Wonderwolrd در بهار سال 2021 میلادی برای طرفداران خود عرضه شد.

در ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Balan Wonderwolrd تا ببینیم با چه سبکی روبرو هستیم:

داستان بازی Balan Wonderwolrd

بازی Balan Wonderwolrd  داستانی سرراست و بدون هرگونه پیچیدگی دارد که به سختی روایت می‌شود. هر کسی که قلبش صاف نیست و مشکلی در احساساتش دارد، در دنیای شگفت انگیز بالان می‌تواند بر این مشکل غلبه کند. دو شخصیت اصلی داستان یعنی لئو و اما، هر کدام برای خودشان مشکلاتی دارند؛ یکی از آن دو سال‌ها پیش با دوستش دعوای شدیدی داشته و هنوز درگیر آن اتفاق است و غصه‌اش را می‌خورد و دیگری دائما نگران این است که مردم درباره‌اش چه فکری می‌کنند و چه می‌گویند. آنها با وارد شدن به دنیای بالان یاد می‌گیرند چگونه بر مشکلاتشان غلبه کنند و افراد دیگری را در هر سن و سالی می‌بینند که از این قبیل استرس‌ها و مشکلات را با خودشان دارند.

در دنیای Balan Wonderworld نزدیک به ۸۰ لباس مختلف وجود دارد که هر کدام از این لباس‌ها قابلیت‌های خاص خودشان را دارند. در واقع شما با پیشروی در مراحل بازی به این لباس‌ها برخورد می‌کنید و با پوشیدن آن‌ها می‌توانید به ویژگی‌های مخصوصشان دست پیدا کنید، در واقع شما برای رد کردن مراحل به آن‌ها نیاز دارید. بازی تا دقایق پایانی هم برایتان سورپرایز دارد و لباس‌های جدید معرفی می‌کند، این لباس‌ها تنوع عجیبی دارند، مثلا برخی از آن ها واقعا مفت هم نمی‌ارزند و بسیار مسخره هستند، اما برخی دیگر چنان قدرت باحالی به شما می‌دهد که تا مدت‌ها دلتان نمی‌خواهد آن‌ها را عوض کنید. هرچند بازی شما را مجبور به تغییر دائم لباس‌ها می‌کند چرا که برخی لباس‌ها مانع از ساده‌ترین کارها مانند پریدن می‌شوند! درست خواندید، به بیان شفاف‌تر، در بازی به کرات پیش می‌آید که یک لباس قدرتمند که آتش پرتاب می‌کند، نمی‌تواند از روی یک گل بپرد.

اما شروع بازی و ورود به دنیای آن چگونه است؟ بازی با یک کات سین CGI بی‌نظیر آغاز می‌شود. چیزی که دیگر تبدیل به امضای همیشگی آثار تولید شده در Square Enix شده است. این کات سین هر کسی را یاد فاینال فانتزی‌های گذشته می‌اندازد و موسیقی پس زمینه آن نیز آنقدر گوش‌نواز است که دل بیننده را می‌برد. پس از این کات سین جذاب است که وارد محیط بازی می‌شویم. در اینجا ناگهان یک سیلی به شدت محکم از ناکجا می‌خوریم. بازی افت بسیار زیادی پیدا می‌کند و نمایی که در برابر چشمان ما حک می‌شود آنچنان بوی کهنگی می‌دهد که احساس می‌کنید تمام فضای اتاقتان از این بو پر شده است! اتمسفر بازی به حدی توی ذوق می‌زند که انگار که در یک جاده زیبا و درست سر پیچ زیبایی که قرار است بعد از آن به منظره بکری برسیم، ترمز کرده باشد و با یک دنده عقب سریع تمام جاده را برگشته باشد.

در همین حس و حال عجیب و شوک ناشی از سیلی محکمی که خورده‌اید، مشغول کنترل شخصیت اصلی بازی می‌شوید، کاری که در آن لحظه به شدت طاقت‌فرسا است. کنترل بازی بلای جان گیمر است و دوربین آن دشمن درجه یک گیمر. تا به اینجا هیچ چیز جالب به نظر نمی‌رسد، تاکید می‌کنم هیچ چیز!  به جز محیط بازی که انگار از وسط یک رویای قشنگ درآمده و عینا پیاده سازی شده است. در این شرایط اگر گوش‌هایتان را تیز کنید موسیقی جذابی را می‌شنوید که هارمونی آن به روی محیط شگفت انگیز بازی می‌نشیند. سازندگان شما را تا مرز سکته پیش برده‌اند اما با همین نکات ریز، دوباره شما را احیا کردند. محیط بازی، رنگ و لعاب آن و حتی طراحی شاد و بانمک کاراکترهای بازی همسو با داستان بازی است. در واقع Balan Wonderworld این ماموریت را دارد که در سالی که جهان مدتهاست در یک خفقان عجیب فرو رفته و سایه کرونا در آن وسیع‌تر و گسترده‌تر می‌شود، دل گیمر را خوش کند.

اگر بخواهیم با شما صادق باشیم و از دیدگاه یک گیمر پخته و حرفه‌ای به بازی نگاه کنیم، باید بگوییم که Balan Wonderworld چندان آش دهانسوزی نیست و از یوجی ناکا بعید است که با این همه سابقه در خلق بازی‌های جذاب، چنین بازی‌ای خلق کرده باشد. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که ناکا و تیمش هنگام خلق این بازی، گروه خاصی از مخاطبان را هدف گرفته بودند. گروهی که مدت‌های زیادی است از انجام یک بازی مناسب محروم بوده‌اند و برای تجربه بازی‌های آسان‌تر به گوشی‌های موبایل روی آورده‌اند. درست حدس زدید، کودکان!

کودکان یکی از مخاطبین اصلی دنیای سرگرمی هستند، مخاطبینی که در خیلی از مواقع تولید محتوا برای آنها فراموش می‌شود. رویکرد سینما هم در تولید محتوا برای کودکان گاهی ضد و نقیض است، پیکسار Soul را می‌سازد که کمتر کودکی قادر به درک آن است اما از آنسو انیمیشن‌هایی مانند Trolls هم ساخته می‌شوند که فروش آنچنانی دارند، چرا که بچه‌ها آنها را دوست دارند. در دنیای ویدئو گیم هم شاهد وضعیتی بهتر از سینما نیستیم. بازی‌هایی که به نظر کودکانه می‌رسد مانند سوپرماریو و یا کرش بندیکوت و… که در واقع اصلا برای بچه‌ها ساخته نشده‌اند. این بازی‌ها آنقدری سخت هستند که گاه برخی مراحل آن برای گیمرهای حرفه‌ای هم شدیدا عذاب آور خواهند بود. البته منظور ما از بچه یا کودک، افرادی است که نهایتا 8 یا 9 سال سن دارند. قشر بزرگی که یوجی ناکا در بازی جدیدش سراغ آنها رفته و بازی خود را مختص آنها طراحی کرده است. یک دنیای شگفت انگیز و رویایی، در دنیای کرونایی (البته مراحل اولیه تولید بازی پیش از ورود کرونا به دنیا، آغاز شد اما بخش اعظم آن در زمان کرونا پیش رفته است) که می‌خواهد کودکان داخل قرنطینه و دور از دوستانشان را سرگرم کند؛ به آنها از عشق و محبت بگوید و تاکید کند که زندگی را سخت نگیرند. همه اینها با یک گیم پلی ساده و تکراری روایت می‌شود

گیم پلی بازی Balan Wonderworld

گیم پلی بازی بسیار معمولی است و هیچ نکته منحصربفرد و ویژگی خاصی ندارد. Balan Wonderworld حتی در بخش لباس‌های خاص و قابلیت‌هایشان هم پیچیدگی خاصی ندارد، به حدی که هر لباسی دم دست گذاشته شده و برای پیدا کردنشان هم چالشی طراحی نشده است. اما مشکل گیم پلی در سادگی بیش از اندازه‌اش نیست و مشکل اصلی در سخت بودن کنترل بازی است. کنترل سخت و عجیب بازی‌ای که مخاطبانشان گیمرهای کم سن و سال هستند، جذابیت بازی را به شدت کم می‌کند. تیم سازنده باید یک کنترل نرم‌تر و روان‌تر برای دنیای جادویی خود طراحی می‌کردند و این سوییچ کردن‌های اجباری برای یک پرش ساده یا فشردن یک اهرم کوچک را نیز فاکتور می‌گرفتند. بازی هیچ چیزی برای پیچیده شدن و چالش برانگیز شدن ندارد و به همین دلیل می‌خواهد این فقدان را در این موارد جبران کند، که البته سیاست جالبی به نظر نمی رسد.

نکته دیگری که در نقد و بررسی Balan Wonderworld باید به آن اشاره کرد این است که بازی تجربه پیشروی در مراحل به صورت دو نفره و در حالت آفلاین را نیز در اختیار شما می‌گذارد و همین امر می‌تواند جذابیت بازی را دوچندان کند. مزیت این ویژگی در این است که در حالت دو نفره شما به عنوان بزرگتر می‌توانید راهنمای خوبی برای نفر دوم باشید و در دنیای شگفت انگیز آنها غرق شوید، در پشت سر گذراندن سختی‌های بی‌مورد بازی یار کم سن و سال خود را راهنمایی کنید و برداشت‌های جالبی که از محیط و داستان بازی دارند را مزه مزه کنید.

نکته مثبت دیگر طراحی مراحل است. طراحی هر مرحله واقعا منحصر به فرد است و جهان‌هایی که در Balan Wonderworld به تصویر کشیده شده‌اند انگار واقعا از رویای همین کودکان استخراج شده‌اند. در سرتاسر مراحل کاراکترهایی وجود دارند که مشغول تشویق شما هستند و با نزدیک شدن به آنها، فورا محو می‌شوند. انگار یوجی ناکا از این طراحی‌ها قصد داشته است در هر ثانیه رویایی بودن این جهان را یادآوری کند.

بازی در این بخش کامبت فایتینگ هم ساده است و نمی‌خواهد گیمر را درگیر کند. اگر فکر می‌کنید که Balan Wonderworld مثل خیلی از عناوین ژانر پلتفرمر، آهسته آهسته سخت می‌شود، کاملا در اشتباهید. روند بازی از این نظر کاملا خطی و ثابت است و تفاوت محسوسی بین دشمنان و نبردها در مراحل آخر با مرحله اول حس نمی‌شود، به جز اینکه لباس‌های شما بیشتر شده و حالا با یک تنظیم ساده (پیش از شروع هر مرحله می‌تواند لباس‌هایی که می‌خواهید ببرید را انتخاب کنید) می‌توانید بازی را از مرحله اول هم ساده‌تر کنید!

بازی از نظر هوش مصنوعی هم آنقدری ضعیف عمل می‌کند که جای نگرانی در مورد هیچ دشمن و یا Boss Fight نیست. در واقع بازی اصلا سخت نیست و با گیمر راه می‌آید، چالش خاصی برای او ایجاد نمی‌کند مگر پیدا کردن مجسمه‌ها که کار چندان آسانی نیست. اما جریان این مجسمه‌ها چیست؟ در هر مرحله چندین مجسمه وجود دارد که باید به تعداد معینی از آنها برسید تا مراحل بعدی بازی برای شما باز شوند. بدون پیدا کردن این مجسمه‌ها، در Hub World بازی گیر می‌کنید. کند و کاو در مراحل بازی با ویژگی‌های جدیدی که به دست می‌آورید و پیدا کردن مجسمه‌ها از معدود موارد چالشی بازی است و خوشبختانه با سیستم راحتی که پیشروی مراحل دارد، اصلا سخت و نشدنی نیست.

به طور کلی Balan Wonderworld بازی‌ای در سطح کودکان است و اتفاقا در سرگرم کردن این قشر موفق هم بوده است، بازی‌ای با گیم پلی تکراری و موسیقی و رنگ آمیزی دوست داشتنی که توانسته توجه مخاطبان کوچکش را به خود جلب کند. در این میان فقط کنترل بازی بد طراحی شده که آن‌ هم با وجود بخش دو نفره تا حدودی قابل حل خواهد بود. اگر خواهر، برادر یا فرزند کوچکی در خانه دارید، خرید و تجربه این بازی پیشنهاد می‌شود.

خرید بازی از گنوپلی

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Balan Wonderworld را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد