نقد و بررسی بازی Biomutant

نقد و بررسی بازی Biomutant

در این مطلب به نقد و بررسی بازی Biomutant می پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می کنیم.

بازی‌های RPG یا همان نقش آفرینی همواره یکی از سبک‌های پرطرفدار در بین بازی‌های ویدئویی هستند. بازی بیوموتانت Biomutant نیز یکی از عنوان‌های جذاب در این سبک است. در واقع بیوموتانت یک عنوان اکشن در سبک نقش‌آفرینی بوده که به وسیله شرکت بازی‌ سازی Experiment 101 طراحی و ساخته شده است. این بازی برای پلی استیشن یک اثر کاملا متفاوت نسبت به بازی‌هایی است که تا به حال تجربه کرده‌اید. تمامی وقایع و رویدادهای این بازی در دنیایی رخ خواهند داد که شباهت بسیار زیادی با دنیای آخرالزمانی دارد.

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی بایومیوتانت Biomutant :

داستان بازی Biomutant 

داستان بازی بیوموتانت حول محور یک شخصیت جهش یافته می‌چرخد که در دنیای آخرالزمانی و در شرایطی که تا حدودی زیستگاه و علائم زیستی سرزمین رو به نابودی است، برای نجات زیست بوم خود و هم نوعان خود در تلاش است. علت اصلی نابودی این زیستگاه، آثار بسیار مضری بوده که از صنایع و مواد شیمیایی در طبیعت رها شده‌اند. این مواد صنعتی و شیمیایی باعث نابودی و تا مرز انقراض بردن برخی گونه‌ از جانداران شده و کشته‌های زیادی به بار آورده است. این موادها بلایی بر سر این سرزمین آورده‌اند که انگار تا کنون هیچ حیاتی در این مکان نبوده است. پایه و اساس داستان بازی Biomutant روی دو بعد تاریکی و روشنایی می‌چرخد که تا انتهای بازی با شما خواهند بود. چگونگی انتخاب کردن تاریکی و روشنایی به این نحو است که هنگامی که تصمیم می‌گیرید یک کار مهم انجام دهید، بدون انجام کار خاصی، دو شخصیت تاریک و روشن به سراغ شما می‌آیند و در مقابل شما قرار می‌گیرند. سپس شما با انتخاب کردن هر یک از آن‌ها، به داستان بازی بیوموتانت شکل و جلوه متفاوتی را خواهید داد. یکی از موارد بسیار جذاب این بازی آن است که پس از مشخص کردن و انتخاب هر تصمیم، برخورد اشخاص درون بازی نیز با شما تغییر خواهد کرد.

در داستان بیوموتانت شاید بعضی از عناصر داستانی کلیشه‌ای به نظر برسند، اما مضمون اصلی داستان با حال و هوای آن متناسب است. داستان بازی در بیوموتانت بیشتر توسط راوی داستان روایت می‌شود و بسیار بامزه و دوست‌داشتنی است و حس و حالی قصه مانند به آن می‌دهد. صدا و لحن گفتار راوی بسیار دلنشین و متناسب با فضای بازی است، اما از آنجایی که دیگر شخصیت‌هایی بازی کلام عادی ندارند و یک نفر به جای همه صحبت می‌کند، ممکن است کمی آزار دهنده باشد، با این وجود، می‌توانید میزان صحبت‌های او را در تنظیمات بازی کم یا زیاد کنید تا چنین مشکلی در بازی نداشته باشید. همچنین علاوه بر مسیر اصلی داستان که نجات دنیا و زیستگاه است، شخصیت اصلی بازی در پی برخی از انتقام گیری‌های شخصی هم برمی‌آید و به دنبال موجودی به نام Lupa Lupin می‌گردد که در دوران کودکی، دهکده و پدر و مادرش را نابود کرده است.

بازی Biomutant یک اثر جذاب در ژانر اکشن نقش آفرینی است که به گونه‌ای طراحی شده است که گیمرها از جنبه‌های مختلف آن لذت ببرند. گیم پلی بازی به این حالت است که در ابتدا باید شخصیت خودتان را شخصی سازی کنید. این بخش از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و گزینه‌هایی در اختیارتان قرار می‌گیرد که تاکنون همانند آن را در هیچ شخصیتی از بازی‌های ویدئویی ندیده‌اید. سپس با انتخاب هرکدام از لباس‌ها و استایل‌ها بازی شروع می‌شود. شما در طول بازی می‌توانید سلاح‌هایتان را هم شخصی سازی کنید. پس از پیروزی در هر مرحله از بازی، اسکیل‌ و اسکین‌هایی به شما داده خواهد شد که بسیار کارآمد و ضروری هستند. مثلا اسکین‌هایی که مناسب استتار هستند به شما کمک می‌کنند که تا حدودی و برای مدت کوتاهی از دید دشمنانتان پنهان شوید. در بخش شخصی سازی همچنین می‌توانید با کمک ابزار مختلف، آسیب پذیری کارکترتان را کاهش دهید. بازی کاملا روی مواد شیمیایی می‌چرخد و شما باید مواظب آسیب‌های احتمالی باشید. هنگام شخصی سازی کارکترتان لباس و ماسک‌هایی وجود دارند که با انتخاب آن ها می‌توانید آسیب کمتری ببینید. این موارد فقط مخصوص به ابتدای بازی نیستند و شما می‌توانید در مکان‌های خصوصی لباس و ماسک خود را تغییر دهید.

طراحی بازی Biomutant 

بیوموتانت از نظر طراحی مراحل و ماموریت‌ها هم از تنوع بالایی برخوردار است. در این بازی آنقدر تنوع وجود دارد که باید در ابتدا انتخاب کنید که چه مرحله‌ای را می‌خواهید شروع کنید و به کدام جهت قصد حرکت دارید. برای مثال یکی از این ماموریت‌ها این است که باید در بازی به دنبال خوراکی‌ها و غذاهایی بگردید که حیوانات را اهلی می‌کنند و این غذاها را در اختیار حیوانات قرار دهید. در این میان هنگامی که با یک در بسته مواجه می‌شوید باید با استفاده از ترفندهای مختلف آن را باز کرده و وارد مکان مورد نظر شوید. یکی از رایج‌ترین راه‌هایی که در بازی Biomutant با آن رو‌به‌رو خواهید شد حل کردن پازل است، به این صورت که پازل‌هایی در اختیارتان قرار داده می‌شود که برای باز کردن در تنها راه، حل کردن آن‌ها است. یکی دیگر از ماموریت‌های بازی، کمک رسانی به سایر شخصیت‌های بازی است. شما در بعضی ماموریت‌ها وظیفه دارید که برای کمک به اهالی روستا اقداماتی انجام دهید و از آن‌ها محافظت کنید. در بعضی از ماموریت‌ها هم باید با استفاده از ربات‌ها به جنگ با ایترها بروید.

ورلد ایترها قوی‌ترین شخصیت‌هایی هستند که در بازی وجود دارند و شما برای رویارویی با آن‌ها به تجهیزات و سلاح‌های مخصوصی نیاز دارید. این سلاح‌ها و تجهیزات در طی بازی و پس از سپری کردن برخی مراحل در اختیار شما قرار می‌گیرند. این سلاح‌ها نیز از تنوع بالایی برخوردار هستند و با استفاده از هرکدام از آن‌ها می‌توانید مقدار ضربه خاصی را به دشمنان وارد کنید. دشمنانی که در مقابل شما قرار می‌گیرند از لحاظ سرسختی و قدرت در سطوح مختلفی قرار دارند، از این رو برای عبور از سد آن‌ها باید در ابتدا آن‌ها را شناسایی کرده و سپس سلاح متناسب با خودشان را انتخاب کنید. پس از با موفقیت به پایان رساندن تمامی این اقدامات، جوایزی به شما داده می‌شود.

نکته جالبی که در بازی وجود دارد این است که بازی دارای 5 منطقه مختلف و گوناگون است. شما در این مناطق هیچ یکنواختی را مشاهده نخواهید کرد و هر منطقه دارای مشکلات و ظاهر خاص خودش است. مثلا یکی از این مناطق پر از آشغال بوده و شما نمی‌توانید آنجا به راحتی نفس بکشید، دیگری مملو از مواد رادیواکتیو خطرناک است و منطقه دیگر به حدی گرم است که اگر لباس مناسب نداشته باشید، از پای در می‌آیید. به همین دلیل برای هر یک از این مناطق لباس‌های خاصی در نظر گرفته شده است که برای ورود به آن‌ها حتما باید لباس مخصوص را به تن داشته باشید، در غیر اینصورت مرگتان تضمینی است!

در اینجا این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان مقاومت و سرسختی را در مقابل دشمنان و شرایط محیطی سخت این مناطق افزایش داد؟ همانطور که بسیاری از شما اطلاع دارید، هر بازی دارای قسمت یا نموداری به نام XP است. در هر بازی XP وظیفه خاصی بر عهده دارد. XP در یک بازی سطح را بالا می‌برد و در یک بازی دیگر مانند بیوموتانت سرسختی و سطح تحمل کاراکتر در شرایط سخت را افزایش خواهند داد.

نبردهای بازی Biomutant 

یکی دیگر از طراحی‌های منحصر به فردی که در بازی بایومیوتنت مشاهده خواهید کرد، نحوه مبارزات کاراکتر اصلی بازی است. در بیوموتانت کاراکتر اصلی به صورت‌های مختلف قادر به جنگیدن است. روش اولش به صورت رزمی بوده که از فنون ورزش رزمی ونگ فو الهام گرفته شده و روش دیگر استفاده از تفنگ است. زمانی که به یک دشمن نزدیک می‌شوید و سلاحی در دست ندارید یا سلاح دارید اما نمی‌خواهید با استفاده از آن سروصدا ایجاد کنید، می‌توانید با استفاده از حرکات رزمی ونگ فو با دشمن مبارزه کنید. اشتباه نکنید، منظورمان از ونگ فو، اصلا کونگ فو نیست! حرکات رزمی این دو ورزش کاملا با یکدیگر متفاوت هستند! نکته جالب دیگر این است که در مبارزات بازی موجودی شبیه به ملخ در اختیار دارید که از شما دستور می‌گیرد و در مبارزات به کمکتان می‌آید. شما می‌توانید این ملخ را پس از طی کردن یک ‌سری مراحل ارتقا دهید و رفته رفته بر قدرت او بیفزایید. پس از ارتقای آن متوجه خواهید شد که یک یار و همرزم بسیار کارآمد را در اختیار دارید.

گرافیک بازی Biomutant 

بیوموتانت از نظر گرافیکی و جلوه‌های بصری هم عملکرد خوبی داشته است. نکته ملموسی که در این باره مشاهده خواهید کرد تغییرات ناگهانی آب و هوا است که گهگاهی با آن روبه‌رو می‌شوید. مثلا ممکن است در شرایطی که اصلا انتظارش را ندارید، شاهد بارش ناگهانی باران باشید. البته عملکرد اجرایی بازی همیشه هم بی‌عیب و نقص نیست و در برخی موارد کاهش فریم دیده می‌شود. هرچند که این قضیه روی کنسول پلی استیشن 5 بسیار کمتر احساس می‌شود.

بیوموتانت بازی‌ای است که در مدت بسیار کمی توانست طرفداران زیادی را به خودش اختصاص دهد. اگر از طرفداران سبک RPG هستید پیشنهاد می‌کنیم که هرگز تجربه این بازی را از دست ندهید. شما با تجربه کردن این بازی، به گرافیک خیره کننده آن پی خواهید برد و خواهید دید که یک بازی نقش آفرینی متفاوت چگونه است.

 

خرید بازی Biomutant 

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Biomutant را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

  

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد