نقد و بررسی بازی واقعیت مجازی Blood & Truth

نقد و بررسی بازی واقعیت مجازی Blood & Truth

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی واقعیت مجازی Blood & Truth می‌پردازیم

قهرمان یک فیلم اکشن باشید. بازی واقعیت مجازی Blood & Truth شما را در نقش قهرمان یک فیلم اکشن قرار می‌دهد. شما نقش رایان مارکس، یک کهنه سرباز بریتانیایی را بر عهده دارید که برای نجات خانواده‌اش از یک گروه مافیایی، خیابان‌ها و دنیای زیرزمینی لندن را به خاک و خون می‌کشد.

حدود 4 سال پیش بود که همزمان با عرضه VR روی کنسول پلی استیشن، عنوانی با نام Playstation VR Worlds توسط کمپانی سونی منتشر شد که یک بازی کاملا معمولی بود و فقط جهت معرفی قابلیت‌های هدست واقعیت مجازی کنسول پلی استیشن در اختیار کاربران قرار گرفته بود. این بازی شامل مجموعه‌ای از مینی گیم‌هایی بود که هرکدام ویژگی‌های منحصربفردی داشتند و در نهایت موفق نشد نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند. در این میان عناوین دیگری هم در سبک واقعیت مجازی به بازار بازی‌های ویدئویی عرضه شد که عنوان London Heist بیشتر از سایر عناوین توانست جای خود را در دل منتقدین و گیمرها باز کند، در حدی که شرکت سونی در جریان رویداد Paris Game Week که در سال 2017 رخ داد، نسخه‌ی مستقل این بازی یعنی Blood & Truth را معرفی کرد. به روایتی Blood & Truth  دنباله معنوی London Heist به حساب می‌آید. پس از معرفی Blood & Truth، بازی بازان به جای تجربه یک ساعته و نصف و نیمه London Heist، می‌توانستند ساعت‌ها به بازی بپردازند و لذت ببرند. این بازی که در استودیو SIE London Studio و شرکت بزرگ Sony Interactive Entertainment طراحی و منتشر شده در تاریخ 7 خرداد سال 1398 وارد بازار شده است. در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق بازی از زوایای مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید.

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Blood & Truth تا ببینیم با چه فضایی روبرو هستیم:

داستان بازی Blood & Truth

داستان بازی در مورد فردی به نام مارکس است که با خانواده خود زندگی می‌کند. خانواده مارکس به دلیل درگیری‌هایشان با مافیای لندن، دچار مشکلات گسترده‌ای می‌شوند. در این میان شما به عنوان گیمر در نقش یکی از اعضای خانواده مارکس، به نام رایان وارد بازی می‌شوید. رایان رابطه بسیار خوبی با برادرش دارد و با کمک یکدیگر به انجام کارهای خانواده می‌‌پردازند. تا اینجای داستان همه چیز به خوبی پیش می‌رود، اما ناگهان فردی به نام تونی به شرکت مارکس حمله می‌کند، از اینجا دیگر همه چیز به هم می‌ریزد و درگیری و خونریزی آغاز می‌شود.

همانطور که از خلاصه داستان متوجه شدید، انتقام پررنگ‌ترین مبحث بازی است. شاید تا اینجا همه چیز خوب به نظر برسد، اما متاسفانه از بعد از روایت بازی نمی‌توان روی آن حساب خاصی باز کرد. خط اصلی داستان به حدی آشفته است که پس از گذشت یک ساعت از شروع بازی، دیگر دلتان نمی‌خواهد آن را پیگیری کنید. متاسفانه شخصیت‌های بازی هم عمق زیادی ندارند و حتی استفاده از چهره‌های مطرح هالیوودی مانند کالین سلمن (Colin Salmon) هم نمی‌تواند کمی از نقاط ضعف این بخش را بپوشاند. در واقع داستان این بازی به صورت خطی روایت نخواهد شد و این انتخاب های کاربران است که روند بازی را تغییر خواهد داد و بر داستان آن تاثیر خواهد گذاشت، پس باید در نوع تصمیم گیری‌ها دقت کافی به خرج دهید چرا که هر تصمیم شما، سرنوشت متفاوتی را برای بازی رقم خواهد زد.

گیم پلی بازی Blood & Truth

پس از داستان، به سراغ گیم پلی بازی می‌رویم. Blood & Truth به صورت یک شوتر اول شخص می‌باشد و به همین دلیل با دستگاه VR جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. در حقیقت هر آنچه که شما از یک بازی در این سبک انتظار دارید، در Blood & Truth برآورده می‌شود. البته این بازی هم همانند هر بازی دیگری اشکالاتی مانند نحوه کنترل سلاح‌ها دارد، اما با توجه به کیفیت کلی گیم پلی با کمی ارفاق می‌توان از آن چشم پوشی کرد. شما در بازی این توانایی را دارید که به طور همزمان 3 سلاح را در اختیار داشته باشید و هر لحظه که اراده کردید بین آن‌ها سوئیچ کنید. استفاده از این قابلیت با کمک کنترلر Move امکانپذیر است. مثلا تصمیم می‌گیرید که کلت خود را کنار بگذارید و به جای آن شاتگان را بردارید. برای این کار در بازی هم مانند واقعیت به راحتی کلت را کنار می‌گذارید و سپس شاتگان را از پشت سرتان برمی‌دارید و به درگیری ادامه می‌دهید. به همین دلیل و به طور کلی توصیه می‌کنیم بازی را حتما با کنترلر Move تجربه کنید، زیرا بدون آن هرگز از بازی لذت کافی نمی‌برید. هرچند که این حالت هم دارای مشکلاتی هست.

شما می‌توانید Blood & Truth را به دو صورت سینماتیک و عادی تجربه کنید. بازی در حالت سینماتیک به سبک ریل شوتر درمی‌آید و در این حالت دیگر نیاز نیست که گیمر شخصا کاراکتر را حرکت دهد، زیرا پس از کشتن دشمنان، شخصیت اصلی خودبه‌خود تکان می‌خورد. در حالت عادی هم تفاوت خاصی دیده نمی‌شود و فقط کافی است تا یک کلید را بفشارید تا کاراکترتان به هر سمتی که می‌خواهید حرکت کند.

همانطور که در بالا گفتیم این بازی هم مانند هر بازی دیگری مشکلات و ایراداتی دارد. یکی از بزرگترین مشکلات بازی مربوط به تعویض سلاح یا خشاب گذاری می‌شود. زمانی را تصور کنید که دشمنان از همه طرف به شما حمله کرده‌اند و باید برای نجات خود به سرعت واکنش نشان دهید، در این هنگام ممکن است کنترلر اذیتتان کند و اجازه ندهد تا هرکاری را که می‌خواهید، انجام دهید. مثلا خشاب درست سر جایش نمی‌رود یا نمی‌توانید سلاح مورد نظرتان را تعویض کنید. از طرف دیگر کارکردن با بعضی از سلاح‌ها هم مانند اسنایپ، دردسرهای خاص خودش را دارد و به خاطر مشکلاتی که هنگام هدف‌گیری ایجاد می‌شود، نمی‌توانید از آن استفاده کنید. سلاح‌ها در Blood & Truth تنوع قابل قبولی دارند و سلیقه‌های مختلف طرفداران شوتر را به خوبی پوشش می‌دهند، اما حیف که به مخاطر مشکلات اجتناب ناپذیر VR از تمام قابلیت‌هایشان نمی‌توان به خوبی استفاده کرد.

در مورد گرافیک و جلوه‌های بصری با جرات می‌توان گفت بر خلاف داستان و گیم پلی که ایرادات قابل توجهی وجود داشت، عملکرد سازندگان در این بخش بسیار خوب و قابل قبول بوده است و با یکی از بهترین‌های واقعیت مجازی روبه رو هستیم. سازندگان با کسب تجربه از اثری مانند London Heist که به نوعی نسخه قبلی همین بازی حساب می‌شود، حالا با گرافیکی به مراتب واقع گرایانه‌تر و رنگ آمیزی بهتر، بازی Blood & Truth را روانه بازار کرده‌اند. عنوانی که حالا می‌تواند به عنوان بنچمارک پلی استیشن VR شناخته شود. یکی از بزرگترین نکات مثبت Blood & Truth طراحی واقع گرایانه چهره‌ها است.  در طراحی چهره‌ها از تکنولوژی موشن اسکین استفاده شده و نتیجه فوق‌العاده‌ای را رقم زده است. البته برخلاف طراحی شخصیت‌ها، طراحی محیط چندان پرقدرت نیست و تا حدودی ساده به نظر می‌رسد.

در بخش صدا گذاری نیز عملکرد بازی قابل پذیرش است. در صدا گذاری از جمعی از بازیگران هالیوودی استفاده شده که باعث شده این بخش هم بدون ایراد خاصی باشد، هرچند که اگر دیالوگ‌ها بهتر و محکم‌تر نوشته می‌شدند، نتیجه بهتری حاصل می‌شد. موسیقی هم به لطف همکاری جیم فاولر و جو توایتز ریتم بالا و هیجان انگیزی دارد که با جو اکشن بازی همخوانی پیدا می‌کند.

در نهایت باید بگوییم این بازی  6 تا 8 ساعته به خوبی می‌تواند بازیکن را در یک باند خلاف قرار دهد و کاری کند که گیمر به خوبی از آن لذت ببرد. مکانیک جذاب و تیراندازی بسیار هوشمندانه نیز در این امر بی‌تاثیر نیست. مطمئنا کاربران VR از این بازی جذاب بسیار مسرور خواهند بود. به طور کلی تجربه بازی با توجه به قیمتش و به عنوان یک بازی 40 دلاری، ارزشمند به نظر می‌رسد.

نمرات و امتیازات Blood & Truth

 

IGN Italia: نمره 9 از 10

Blood & Truth بازی است که به نحو احسن از مزایای کنسول پلی‌استیشن وی آر بهره می‌برد و از تمام قطعات آن همان طوری استفاده می‌کند که شما انتظار آن را دارید.

 

Game Revolution: نمره 8 از 10

تیراندازی‌ها در بازی دارای سرعت فوق‌العاده‌ای هستند. این موضوع را می‌توان مدیون مکانیک گان‌پلی بصری بازی دانست که از کنسول واقعیت مجازی به صورت کاملا هوشمندانه‌ای استفاده کرده و همین موضوع سبب می‌شود تا حتی وظایف عادی درگیر کننده‌تر شوند و حتی گاهی اوقات عملکرد فراتری داشته باشند.

 

Twinfinite : نمره 8 از 10

Blood & Truth نمونه‌ی بسیار عالی از یک فیلم اکشن واقعیت مجازی است. بسیاری از سکانس‌های اکشن و پرخرج این بازی را می‌توان جزو بهترین‌ سکانس‌هایی دانست که تاکنون روی این پلتفرم ساخته شده‌اند. Blood & Truth یک بازی بی‌نظیر است که قدرت واقعیت مجازی را به رخ می‌کشد. تنها نکته‌ی ناامید کننده‌ی بازی را می‌توان کنترل‌های نامناسب آن به شمار آورد و اگر کنسول پلی‌استیشن وی‌آر کترلرهای بهتری‌ داشت، قطعا Blood & Truth می‌توانست تجربه‌ی بسیار بهتری باشد.

 

Video Chums : نمره 3 از 10

داستان بازی Blood & Truth به گونه‌ای است که هم تلاش می‌کند تا توجه مخاطب را به خود جلب کند و هم در این امر ناموفق بوده است. به مانند این که تلاش کنید تا با دستان چرب و روغنی توپ بولینگ را محکم نگهدارید. گیم‌پلی بازی نیز علیرغم نکات مثبتی که دارد، اما باز هم نمی‌تواند به آن کمکی کند. به این موارد گلیچ‌های بی شمار و لحظات احمقانه را نیز اضافه کنید که در نهایت یک تجربه‌ی واقعیت مجازی ناامید کننده را رقم می‌زند.

 

خرید بازی از گنوپلی

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد