نقد و بررسی بازی Call of Duty Vanguard

نقد و بررسی بازی Call of Duty Vanguard

در این مطلب از گنوپلی نگاهی می‌اندازیم به بازی Call of Duty Vanguard و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می‌کنیم.

کال آو دیوتی یا همان Call of Duty، از آن مجموعه‌هایی است که عادت کرده‌ایم هر سال منتشر شود و اگر شما هم جزو افراد بازی‌باز باشید، قطعا هر سال به انتظار آن خواهید نشست. البته که انتشار این نسخه‌های هر ساله، همیشه بر عهده یک استودیو نیست و نسخه‌های مختلف بازی، توسط سه استودیو مختلف ساخته می‌شوند. به این ترتیب هر استودیو فرصت مناسبی برای توسعه در اختیار دارد. امسال بار انتشار نسخه جدید بر شانه‌های استودیویی به نام استودیو اسلج‌همر (Sledgehammer) افتاده تا با Call of Duty Vanguard، دوباره ما را به دوران جنگ جهانی دوم ببرد؛ دوره‌ای که برخی از بهترین نسخه‌های کال آو دیوتی مثل نسخه دوم در آن رخ داده و البته که اسلج‌همر هم با آن غریبه نیست. استودیوی Sledgehammer در سال 2017 نیز قصد داشت تا روایتی متفاوت از این جنگ را ارائه کند اما محصول نهایی چیزی نبود که گیمرها انتظار آن را داشتند. همین شد که آن‌ها اکنون باز هم شانس خود را با Call of Duty Vanguard امتحان کردند.

به جرات می‌توان گفت که ایجاد شور و اشتیاق در گیمرها برای بازی‌های جنگ جهانی دوم به خصوص در سبک شوتر بسیار دشوار است. ساخت قسمت داستانی می‌تواند چالش بسیار بزرگی برای هر استودیویی باشد، چرا که تقریبا همه وقایع این جنگ چندین بار در دنیای گیم تحت پوشش قرار گرفتند.

بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی تا ببینیم با چه فضایی روبرو هستیم:

داستان بازی Call of Duty Vanguard

داستان Call of Duty Vanguard، از یک شب بارانی و روی یک قطار آغاز می‌شود؛ شما پس زمینه شهر هامبورگ را مشاهده می‌کنید، در حالیکه شعله‌های آتش بمب‌ها همه‌جای آن را فرا گرفته است، در این میان گروهی از سرباز‌ها در قالب یک گروه ویژه کنار هم جمع شده‌اند تا با رهبری آرتور کینگزلی، اطلاعاتی از پروژه فینیکس (Project Phoenix) به‌دست بیاورند. اما متاسفانه همه‌چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود و پس از رسیدن به یک جعبه قفل‌ شده و تلاش برای خارج کردن آن، گروه سربازان مورد ‌حمله نازی‌ها قرار می‌گیرد و به‌دست یک افسر بالا رده نازی می‌افتد. اعضای گروه در ادامه به محیطی شبیه زندان منتقل می‌شوند. از  اینجا به بعد داستان، در جریان مراحل مختلف، شاهد بازجویی از اعضای گروه قرار خواهیم گرفت. به گونه‌ای که هرکدام از آن‌ها ما را در قالب یک فلش‌ بک به خاطرات آن شخص، به جبهه‌ای خاص از جنگ جهانی دوم می‌برد، که الیته چندان جالب طراحی نشده است. گسیختگی موجود میان داستان و ارتباط دادن آنها به نقطه پایانی بازی تقریبا غیر ضروری و بی‌مورد به نظر می‌رسد. با وجود تلاش بسیاری که در زمینه شخصیت پردازی‌ها انجام شده است، اما شاهد یک بخش بسیار سطحی هستیم ، به حدی که شاید بسیار سریع از یاد گیمر بروند. باید گفت که داستان Vanguard نکته چندان خاصی برای عرضه ندارد و روایت عجیب آن نیز کمکی به هیجان انگیز شدن داستان نکرده است.

اگر از طرفداران سری Call of Duty باشید، حتما می‌دانید که این مجموعه همیشه در بخش داستانی ساختار خاصی را دنبال می‌کند. قسمت داستانی نسبتا کوتاه، سرعت گیم‌پلی بالا و لحظات هیجان انگیز همراه با ست ‌پیس‌های فراوان مشخصه‌های اصلی بازی‌های سری Call of Duty هستند. باید گفت که Vanguard در این قسمت تا حد بسیار زیادی منفعل ظاهر می‌شود. در این بخش تقریبا هر کدام از مراحل برای یک شخصیت خاص طراحی شدند. مثلا مراحل مربوط به جبهه روسیه مخصوص تک تیرانداز روسی یعنی Polina Petrova طراحی شده که شاید از معدود مراحل خوب Vanguard به شمار می‌رود.

گیم پلی Call of Duty Vanguard

استودیوی Sledgehammer همواره سعی داشته که امضای خود را روی بخش داستانی سری CoD به جای بگذارد. از این رو و همانگونه که اشاره کردیم یکی از ستون‌های اصلی بخش داستانی سری CoD  (نماد اختصاری Call of Duty ) سرعت گیم‌پلی است. مثلا تیم سازنده تصمیم گرفته که گیمر گلوله‌ها را به شکلی کاملا سنتی از اجساد با فشردن دکمه‌ای خاص بازیابی کند. البته امکان پر کردن گلوله در جعبه‌هایی که در مکان مختلف مراحل تعبیه شدند، نیز وجود دارد، اما این تصمیم به شدت روی سرعت گیم‌پلی تاثیرگذار بوده است. گیمر باید همیشه با تعداد کمی گلوله مبارزات را آغاز کرده و در میانه راه نیز همیشه به دنبال گلوله باشد! مشکل اصلی جایی نمایان می‌شود که گیمر با هربار بازیابی گلوله تعداد بسیار کمی را به دست می‌آورد. این مقدار شاید کمتر از 30 گلوله به ازای هر بار جستجو باشد که حتی برای مبارزه با یک گروه کوچک هم بسیار کم است. البته نکات مثبتی هم در بخش داستانی وجود دارد که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به مبارزات و اسلحه‌ها و حس خوب استفاده از آنها اشاره کرد. هر کدام از اسلحه‌ها با استفاده از ویژگی‌های Dual Sense در کنسول پلی استیشن 5، می‌توانند حسی مناسب را به گیمر ارائه کنند. در نهایت و به طور کلی باید گفت که بخش داستانی Vanguard با توجه به مشکلات موجود در نهایت یک تجربه ملال آور خواهد بود.

گرافیک بازی Call of Duty Vanguard

از حق نگذریم بازی Call of Duty: Vanguard دارای نکات قوت قابل توجهی هست. مثلا یکی از بهترین تصمیمات در ساخت بازی Call of Duty Vanguard استفاده از موتور گرافیکی IW8.0 است. این موتور اولین بار در ساخت Modern Warfare 2019 مورد استفاده قرار گرفت. البته تیم Sledgehammer بنا به استفاده خاص خود تغییراتی را در این موتور به وجود آورده است، اما در نهایت باید گفت که محصول نهایی بسیار چشم نواز از آب در آمده است. باید گفت که این اولین تجربه واقعی نسل جدید از سری Call of Duty است، زیرا سال گذشته و در ساخت Black Ops Cold War از موتور Black Ops 3 استفاده شد که تغییرات گسترده‌ای در آن ایجاد شده بود. در نسخه Vanguard  از سری Call of Duty، نور پردازی، سایه‌ها، کیفیت بافت‌ها، انیمیشن‌های بدن و همچنین صورت، کیفیت بسیار خوبی دارند. طراحی محیط بسیار خوب و قابل قبول است و می‌توان از آن به عنوان یک اثر نسل جدید یاد کرد. جزییات بصری مراحل مختلف بازی انصافا بالا است و طراحی اسلحه‌ها و کاراکتر‌ها هم به شکل زیبایی صورت گرفته است. البته مانند هر بازی دیگری، این بازی هم در بخش گرافیکی مشکلاتی دارد که یکی از این مشکلاتی که به ندرت در بخش گرافیکی دیده می‌شود، بارگذاری دیر هنگام برخی از بافت‌هاست که احتمالا این مورد هم با ارائه به‌روزرسانی بهبود پیدا کند یا مثلا در مرحله آخر بخش داستانی، روی تنظیمات گرافیکی خاص بازی کرش می‌کند و همچنین فارغ از اینکه چه تنظیماتی برای گرافیک بازی داشته باشیم، شاهد افت فریم هم در برخی قسمت‌های آن خواهیم بود.

یکی از ویژگی‌های جدید این سری که در نسخه ونگارد مشاهده می‌شود، تخریب پذیری نسبی در محیط است. به این صورت که برخی از دیوار‌ها، درها و دیگر اشیای داخل محیط قابلیت تخریب دارند. این ویژگی به خصوص در بخش مالتی‌پلیر بیشتر خود را نمایش می‌دهد. علاوه بر این موارد، افکت‌های مناسبی مثل انفجار‌ها هم مزید بر علت می‌شود تا زیبایی بصری بازی دوچندان شود و ترکیب آن با کیفیت خوب صداگذاری سلاح‌ها و شلیک‌ها، بازیکن را به‌خوبی در حس و حال نبرد غوطه‌ور می‌کند. در بخش صداگذاری و موسیقی هم باید گفت که Vanguard بسیار خوب عمل می‌کند. همانند گذشته نقش‌های مختلفی در بخش داستانی بر عهده بازیگران مطرحی همانند Laura Baily و Dominic Monaghan گذاشته شده است که آن‌ها هم به خوبی از عهده این مسئولیت برآمده‌اند. موسیقی در ونگارد بسیار حماسی بوده و با زمینه جنگ جهانی دوم به خوبی هماهنگ است. ریتم موسیقی با ساختار مراحل هماهنگی بسیار خوبی دارد و می‌تواند به حماسی شدن آنها کمک زیادی بکند.

به‌طور کلی، نسخه ونگارد کال آو دیوتی، نه آنقدر بی‌نقص و فوق‌العاده است که بتوان آن را در بین بهترین‌های این مجموعه قرار دارد و نه آنقدر ضعیف است که ارزش تجربه نداشته باشد. شاید بهترین توصیف وضعیت Call of Duty Vanguard این باشد که بگوییم این نسخه، بیشتر و حتی فقط مناسب افرادی است که همیشه طرفدار کال آو دیوتی بودند. قسمت داستانی ونگارد تجربه‌ای کوتاه ارائه می‌دهد که هرچند مراحل جذابی دارد، ولی از حیث روایت داستان، تجربه چندان دلچسبی را به ارمغان نمی‌آورد و ترکیب همه این‌ها با هم، ونگارد را به اثری تبدیل کرده که طرفداران همیشگی را که هر سال تشنه نسخه جدیدی از بازی هستند، سرگرم خواهد کرد ولی نمی‌تواند تبدیل به شوتری مناسب برای قشر بیش‌تری از گیمر‌ها شود.

نقاط قوت بازی

  • گیم‌پلی روان و لذت بخش
  • تیراندازی با سلاح‌های مختلف حس متفاوتی را به گیمر ارائه می‌کند
  • گرافیک چشم نواز و امکان تخریب‌پذیری در محیط
  • صداپیشگی قدرتمند
  • موسیقی متن حماسی

نقاط ضعف بازی

  • بخش داستانی نه چندان جذاب
  • مکانیزم پیدا کردن گلوله در بخش داستانی به شدت سرعت گیم‌پلی را کاهش داده
  • شخصیت پردازی سطحی

 

خرید بازی Call of Duty Vanguard

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Call of Duty Vanguard را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد