بررسی بازی Captain Tsubasa Rise of New Champions

بررسی بازی Captain Tsubasa Rise of New Champions

در این مطلب از گنوئلی به بررسی بازی محبوب کاپیتان سوباسا (Captain Tsubasa) می پردازیم و ویژگی های آن را بررسی می کنیم.

در میان افراد عادی جامعه، حتی کسانی که هیچ علاقه‌ای به ورزش و فوتبال ندارند، کسی هست که تاکنون نام کارتون فوتبالیست‌ها را نشنیده باشد؟ بعید می‌دانم! حتی اگر یک پدر یا مادر 60 یا 70 ساله هم که باشید، قطعا با این سریال انیمه ژاپنی فوق‌العاده محبوب آشنا هستید. انیمیشنی که درون مرزهای ژاپن مانند یک افسانه با آن رفتار می‌شود. اکنون این افسانه ورزشی در کالبد یک بازی نسل هشتمی ظاهر شده تا بار دیگر خاطرات تیم شاهین و بازیکنان حرفه‌ای و وفادارش را برایمان زنده کند. ابتدا بیایید تریلر بازی Captain Tsubasa را تماشا کنیم ببینیم با چه بازی هیجان انگیزی روبرو هستیم:

تا به حال بازی‌های متعددی براساس انیمه‌های مطرح و محبوب ساخته شده‌اند. بعضی از آن‌ها به یک مجموعه دنباله‌دار جذاب تبدیل شده‌اند، اما بعضی دیگر در این امر ناموفق بوده‌اند و نتوانستند آنچنان که باید و شاید جای خود را دل هواداران باز کنند. پس از معرفی بازی Captain Tsubasa Rise of New Champions، هواداران انیمیشن ژاپنی کاپیتان سوباسا بسیار خوشحال شدند، زیرا پس از سال‌ها بالاخره یک ویدئو گیم با محوریت فوتبالیست‌ها ساخته شده است.

البته در کنار این حس خوشحالی، نگرانی‌هایی هم وجود داشت. نگرانی از این بابت بود که Captain Tsubasa: Rise of New Champions آن محصولی نباشد که همگان انتظارش را می‌کشیدند و به یک بازی ناامید کننده تبدیل شده باشد. اما با اینکه Captain Tsubasa: Rise of New Champions مشکلاتی دارد و در طولانی مدت چندان سرگرم کننده نیست، اما  موفق شده تا تجربه‌ای قابل قبول، چشم نواز و هیجان انگیز را در اختیار گیمرها قرار دهد.

داستان بازی Captain Tsubasa

بازی Captain Tsubasa یک بازی‌ کاملا فوتبالی است که به بخش داستانی توجه بسیاری شده است. بازی دارای دو خط داستانی به نام‌های Captain Tsubasa و New Hero است که طبق توصیه خود بازی، بهتر است بازی را از بخش اول، یعنی Captain Tsubasa شروع کنید. در بخش داستانی اول، شما در نقش سوباسا کاپیتان محبوب هستید و در تیم Nankatsu در آخرین دوره رقابت‌های کشوری، بازی خواهید کرد. این خط داستانی بیشتر برای آشنایی با گیم پلی و مهارت‌های مورد نیاز است. همچنین در این بخش و در قالب رقابت‌های باشگاهی و قبل از مسابقات ملی در بخش New Hero، با شخصیت‌های مختلف آشنا می‌شوید. Hyuga Kojiro یا همان کاکروی خودمان، تاکشی ساودا، میزوگی، ایشیزاکی، برادران تاچیبانا، واکاشی زوما و خیلی افراد دیگر.

بخش اصلی داستان بازی به New Hero برمی‌گردد. در این بخش خیلی به موارد آموزشی گیم پلی پرداخته نمی‌شود و جدی‌تر و سخت‌تر خواهد بود. شما باید کاراکتر مورد نظرتان را بسازید و چهره و نام دلخواهش را با جزئیات زیاد طراحی کنید. پستی که می‌خواهید در آن بازی کنید را مشخص می‌کنید و در نهایت از میان تیم‌های توهو، موساشی و فورانو، یکی را برای بازی در آن انتخاب می‌کنید. شما در این خط داستانی در مقابل سوباسا قرار می‌گیرید و باید او را شکست دهید، سپس بعد از مسابقات باشگاهی، همراه با تمام بازیکنان قدرتمند تیم‌های حریف، به همراه تیم ملی ژاپن، به نبرد با تیم‌های ملی بزرگ می‌روید.

این بخش بر خلاف بخش اول یعنی کاپیتان سوباسا، بسیار طولانی خواهد بود و چون حالت نقش آفرینی دارد، بیش از 40 ساعت از وقتتان را می‌گیرد.

کاراکتر ساختگی شما بعد از هر بازی و با توجه عملکردتان Skill Point کسب می‌کند و می‌توانید در بخش‌های مختلف سرعتی، قدرتی و تکنیکی او را قوی کنید. همچنین افزایش مهارت بازیکن شما در هر بخش به نوع بازی‌اش بستگی دارد، مثلا اگر زیاد شوت بزنید، در بخش شوت زنی قوی می‌شوید یا اگر زیاد دریبل بزنید، به یک بازیکن تکنیکی و استقامتی تبدیل می‌شوید.

شما در هر تیمی که باشید، با توجه به دیالوگ‌ها و نوع بازیتان (مثلا اینکه به کدام بازیکن بیشتر پاس می‌دهید) دوستیتان با آن اعضا بیش‌تر خواهد شد و از آن به بعد مهارت‌های شما در کنار آن‌ها پیشرفت خواهد کرد. اگر با چند بازیکن خاص همکاری بیشتری داشته باشید، در طول بازی‌ها هم در آینده همکاری‌های موثرتر و منجر به گل بیشتری خواهید داشت و در نهایت زمانی که 5 بازیکن با بیشترین درجه دوستی و همکاری با شما مشخص شدند، به بازیکنان کلیدی تیمتان تبدیل خواهید شد.

پس از عبور از بخش داستانی، به گیم پلی، یعنی مهمترین بخش بازی فوتبال می‌رسیم. Captain Tsubasa: Rise of New Champions برخلاف نسخه های قبلی که بسیاری از اتفاقات بازی در اختیار شما نبود، بازی‌ای بسیار نزدیک به شبیه سازهای رایج مانند PES و FIFA ارائه می‌دهد. به روایتی در این بازی پیروزی یا شکست کاملا به میزان مهارت خودتان بستگی دارد.

تمام المان‌های یک بازی فوتبال مانند پاس، شوت، سانتر، هد، خطا، آفساید و ... در بازی مشاهده می‌شود و شما باید با استفاده از همه اینها گل بزنید. یعنی اینطور نیست که فقط منتظر بمانید تا کاکرو یا سوباسا شوت چرخشی بزنند تا تیمتان پیروز شود. در  بسیاری از لحظات بازی، بازیکن شاخصتان کاری از دستش برنمی‌آید اما در کمال ناباوری می‌بینید که با همکاری و بازی سریع و زیبا یک گل مهم و کلیدی را با بازیکنی زدید که فکرش را هم نمی‌کردید، آن هم با یک شوت بسیار معمولی. پاس، سانتر و پاس در عمق نیاز به مهارت بالایی دارند و باید کاملا به موقعیت بازیکنانتان توجه کنید. یک کار اشتباه مانند دریبل بدموقع در میانه میدان یا یک پاس ضعیف می‌تواند ضدحمله کشنده‌ای را برای تیم حریف ترتیب دهد.

در تیم، هر بازیکن یک نوار استقامت دارد که با کارهایی مانند دریبل و تکل از آن کم می‌شود. پس اگر نوار استقامتتان قرمز یا خالی شود، حتی نمی‌توانید بدوید، چه برسه به اینکه بخواهید شوت قدرتی بزنید. به همین دلیل است که تعداد شوت‌های قدرتی هر بازیکن در بازی، محدود است و نمی‌توان به یک بازیکن متکی بود. علاوه بر این دروازه‌بانان هم این نوار استقامتی را دارند، پس اینگونه نیست که هر شوت محکمی که بزنید به گل تبدیل شود. پس باید آنقدر به دروازه حریف حمله کنید تا نوار استقامت دروازه‌بان کم شود و بتوانید گل بزنید. هرچند که در این بازی هم مانند فوتبال واقعی همه‌چیز طبق منطق پیش نمی‌رود و لحظاتی هم هست که بتوانید از فاصله نزدیک با یک سوپر شوت قدرتمند، به یک دروازه‌بان با نوار استقامت بالا گل بزنید.

هر بازیکن به جز نوار استقامت، نوار دیگری هم دارد که Gauge نامیده می‌شود. این نوار با انجام دریبل، تکل موفق، زدن گل و سیو دروازه‌بان بیش‌تر می‌شود و زمانی که پر شود با کلید L2 حالتی به نام V-Zone فعال خواهد شد. با فعال شدن V-Zone تمام بازیکنانتان قدرت بیش‌تری خواهند داشت، تکل و تنه‌های شما موفق‌تر خواهد بود، راحت‌تر دریبل خواهید زد، نوار استقامتتان دیرتر خالی می‌شود و مهم تر از همه بسیار راحت تر Super Shot خواهید زد.

نکته بسیار مثبتی که در این بازی وجود دارد این است که بازی از سیر تا پیاز کاملا مطابق با انیمه است و نه تنها در خط داستانی به آن وفادار بوده، بلکه در گیم پلی هم هیچی کم نگذاشته است. نبردهای هوایی، درگیری بین دو بازیکن شاخص، تلاش برای پیروزی در نبردهای هوایی، استایل دویدن بازیکنان و سرعت و تکنیکشان، هیچکدام با انیمه مو می‌زنند. تنها موردی که می‌توان گفت با انیمه فرق دارد، نحوه گل شدن توپ‌ها است که در اینجا تمام Super Shotها ابتدا در دست دروازه‌بان قرار می‌گیرد و بعد از چند ثانیه یا در دست دروازه‌بان آرام می‌گیرد یا از دستش رها شده و گل می‌شود. اگر هم شوت به میانه دروازه باشد، دروازه‌بان چندثانیه آن را در آغوش می‌گیرد و بعد از ثانیه‌هایی توپ را کاملا می‌گیرد یا همراه با توپ وارد دروازه خواهد شد. در حالی که در انیمه بارها می‌بینیم که حالتی غیر این پیش می‌آید و حتی دروازه‌بان جهت توپ را هم تشخیص نمی‌دهد که اینجا برای القای استرس به گیمر این موارد مشاهده نمی‌شود.

پس از بررسی فنی بازی و تعریف و تمجیدها، بد نیست اندکی هم به مشکلات بازی بپردازیم. خوشبختانه بازی مشکل اساسی ندارد و اندک مشکلاتش هم می‌تواند با یک آپدیت حسابی برطرف شود. یکی از مشکلات یا شاید بهتر باشد بگوییم سخت‌گیری های بازی، محدود بودن تیم‌های قابل انتخاب در ابتدای کار است. در حالت Versus شما می‌توانید با دوست خود به صورت Co-op یا رقابتی بازی کنید اما اگر بخواهید قبل از اتمام بخش New Hero این کار را انجام دهید، تنها سه تیم قابل انتخاب خواهید داشت: ژاپن، انگلیس و Nankatsu. این مورد برای بازیکنانی که برای هدفی به جز حالت داستانی بازی را تهیه کرده‌اند کمی توی ذوق می‌زند.

کیفیت بافت‌ها و طراحی محیط‌ها قابل قبول هستند. افکت‌های مختلفی که در هنگام ضربات، دویدن‌ها و اتفاقات گوناگون می‌بینیم، همگی کاملا متناسب با حال و هوای بازی هستند و از کیفیت بالایی برخوردارند. نورپردازی و سایه‌پردازی بازی در مقام یک بازی انیمه‌ای با گرافیک خاص خود قابل قبول است و در طی تجربه بازی اصلا شاهد سایه‌های بی‌کیفیت و یا لبه‌های تیزدار حاصل از کم‌کاری در Anti-Aliasing نخواهید بود.

در مورد اتفاقات عجیب و غریبی مانند افت فریم‌های ناگهانی، فریز شدن کلی بازی و پرش مداوم صفحه روی نسخه PC شکایاتی به گوش می‌رسد، اما در صورت تجربه بازی با پلی استیشن 5، به هیچکدام از این موارد برنمی‌خورید و بی‌شک تجربه‌ای عالی را سپری خواهید کرد.

در مورد موسیقی بازی هم با اثر قابل قبولی روبه‌رو هستیم. در بازی تعداد زیادی از موسیقی‌های انیمه در کنار چندین قطعه جدید وجود دارند که در هنگام مسابقات همراه با صدای گزارشگر پخش می‌شوند. صداگذاری شخصیت‌ها هم توسط صداگذاران انیمه انجام شده و کاملا حس نوستالژی شما را زنده می‌کند.

جمع بندی

Captain Tsubasa: Rise Of New Champions برای طرفداران انیمه‌ فوتبالیست‌ها و دیگر فوتبال‌دوستان یک بازی بسیار خوب است. خصوصا اگر آن را با کنسول پلی استیشن 5 تجربه کنید که هیچ مشکل فنی در آن رخ نمی‌دهد. به جرات داستان زیبا، گیم‌پلی کاملا وفادار به حال و هوای انیمه، گرافیک چشم‌نواز و صداگذاری اورجینال در کنار موسیقی عالی که همواره در بازی با ما است یک تجربه ناب را برای شما رقم می‌زند.

خرید بازی Captain Tsubasa

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی   Captain Tsubasa را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد