نقد و بررسی بازی Chivalry 2 برای پلی استیشن 5

نقد و بررسی بازی Chivalry 2 برای پلی استیشن 5

اگر از طرفداران بازیهای جنگی در دوران قرون وسطا هستید بازی Chivalry 2 می تواند یک گزینه جذاب برای شما محسوب شود.

بازی Chivalry 2 یک تجربه چند نفره عالی از نبردهای قرون وسطایی است که می‌توانید تا مدت‌ها از تجربه آن لذت ببرید.

اگر از طرفداران این سبک بازی‌ها باشید حتما نسخه اول این بازی یعنی Chivalry که اثری از استودیو Torn Banner بوده را تجربه کرده‌اید. یک بازی چند نفره نسبتا خوب که با قرار دادن بازیکنان در نبردهایی چند نفره، حال و هوایی قرون وسطایی را برای گیمرها رقم می‌زد. اکنون این استودیو با ساخت نسخه دوم بازی، برای خلق تجربه‌ای بهتر و جذاب‌تر تلاش کرده است که در ادامه به نقد و بررسی آن می‌پردازیم.

قبل از هر چیز بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی تا با فضا آن بیشتر آشنا بشیم:

داستان بازی Chivalry 2

عنوان چیوارلی Chivalry 2 یک بازی آنلاین در سبک Hack & Slash است که در دنیای قرون وسطی و به صورت مالتی پلیر دنبال می‌شود. بنابراین همانند سایر بازی‌های آنلاین نباید از آن توقع داستان خاصی داشت. بدین ترتیب در ابتدای بازی فقط در این حد مطلع می‌شوید که بازی در قرون وسطی جریان دارد و در سرزمینی خیالی و بدون نام، دو قبیله به نام‌های Mason و Agatha باهم درگیر هستند. بازیکنان در حالت‌های تیمی در نقش یکی از نیرو‌های این دو گروه قرار می‌گیرند که البته تنها تفاوت بین آن‌ها به رنگ متفاوت قرمز و آبی‌شان برمی‌گردد و نیرو‌های یکسانی دارند. نه اطلاعاتی از شخصیت‌ها به شما گفته می‌شود نه نسبت به کلاس‌های بازی اطلاعات داستانی خاصی را کسب می‌کنید. Chivalry 2 را هم می‌توان به شکل اول‌ شخص و هم سوم‌ شخص تجربه کرد که حالت اول‌ شخص برای فرود آوردن دقیق ضربات سلاح‌های سرد یا تیرکمان به مراتب گزینه بهتری است و حالت سوم‌ شخص هم بیش‌تر برای مواردی مثل داشتن دید بهتری از محیط اطراف کاربرد دارد.

گیم پلی بازی Chivalry 2

همانطور که می‌دانید از این بازی‌ها، کسی توقع داستان حماسی یا گرافیک شگفت انگیز یا حتی موسیقی بسیار زیبا ندارد! به جای آن تمام حواس‌ها به گیم پلی بازی است. Chivalry 2 شاید در نگاه اول و در هسته گیم‌پلی بازی بسیار آسانی به نظر برسد، اما پیاده سازی آن در میلیون‌ها موقعیت موجود در بازی آنلاین می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد. بازی دارای 4 کلاس متفاوت است. یکی از این کلاس‌ها که کلاس Archer نام دارد از تیر و کمان برای درگیری از راه دور استفاده می‌کند و سه کلاس دیگر مختص درگیری‌های تن به تن هستند.

هر کدام از این چهار کلاس ویژگی‌های مختص به خود را دارند. مثلا کلاس Vanguard دارای قدرت بدنی بسیار بالا و سرعت حرکت زیادی است. کلاس Footman چون ترکیبی متعادل از زره، سرعت و حرکت است، به عنوان بهترین نقطه برای شروع بازی شناخته می‌شود. کلاس Knight نیز قدرتمندترین کلاس از لحاظ سطح سلامتی و زره خواهد بود. این کلاس بیشتر به عنوان یک تانک در مبارزات استفاده خواهد شد تا بتواند با جذب کردن بیشتر ضربات دشمن، در اصل خط شکن تیم خود باشد. هر کدام از این کلاس‌ها دارای 3 زیرشاخه هستند که با بازی کردن و کسب سطح بیشتر، به مرور زمان در دسترس گیمر قرار خواهند گرفت.

به عنوان مثال کلاس Archer دارای سه زیرشاخه Longbowman، Crossbowman و Skirmisher خواهد بود. دو زیرشاخه اول به گیمر اجازه می‌دهد تا از نوع خاصی از تیر و کمان استفاده کند و بر اساس نیاز نقش خود را بهتر در بازی پیاده سازی کنند. Skirmisher نیز به گیمر اجازه می‌دهد تا حتی در درگیری‌های تن به تن نیز حضور داشته باشد. به طور کلی خوشبختانه طراحی 4 کلاس بازی در تعادل خوبی با یکدیگر قرار دارند.

به جرات می‌توان گفت که اصلی‌ترین نقطه قوت بازی Chivalry 2 چیزی نیست جز مبارزات آن. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که همیشه از تماشای نبرد‌های وسیع قرون وسطایی در فیلم و سریال‌ها لذت بردید و دوست داشتید تا در یک بازی بتوانید آن حس گرفتن شمشیر، تبر و گرز به دست و وارد شدن به یک میدان مبارزه این چنینی را بچشید، Chivalry 2 آرزوی شما را به واقعیت تبدیل خواهد کرد. مبارزات تن به تن در نگاه اول پیچیدگی ندارد خاصی ندارند. در این مبارزات امکان استفاده از 3 مدل ضربه برای شما فراهم است که هر کدام انیمیشن بسیار خاصی دارند. همچنین می‌توانید در مقابل ضربات از خود دفاع کنید. هر کدام از ضربات موجود در بازی قابلیت زنجیر شدن با دیگر ضربات را دارند.

بدین ترتیب اگر بتوانید حریف خود را در موقعیت ضعف قرار داده و یک کمبو زنجیروار را پیاده سازی کنید، می‌توانید بسیار سریع او را از پا در آورید. امکان پرتاب کردن سلاح هم در بازی وجود دارد که می‌تواند لحظات بسیار جالبی را به وجود آورد. همچنین دیالوگ‌های از پیش تعیین شده بسیار زیادی در بازی وجود دارند که همگی دارای ساختاری کمدی هستند.

البته از آنجا که Chivalry 2 صرفا یک بازی آنلاین است باید انتظار این را داشته باشید که حریف چندان راحت تسلیم نشود. یادگیری قواعد کلی هسته گیم‌پلی و مبارزات در Chivalry 2 به زمان زیادی نیاز ندارد اما کسب مهارت در آن کاملا به تجربه گیمر از بازی‌های آنلاین بستگی دارد. اگر جز افرادی باشید که بازی‌های مالتی پلیر زیادی را تجربه کرده‌اید، می‌توانید بعد از چند مبارزه به دید بسیار خوبی از مسابقات و موقعیت‌ها دست پیدا کنید. در حالت کلی هسته اصلی گیم‌پلی Chivalry 2 بسیار لذت بخش است.

مود یا حالت‌های بازی

این بازی دارای 2 حالت مسابقه است که شامل محاصره قلعه (Siege) و Free For All  می‌شوند. بخش FFA شامل بازی‌های Team Deathmatch نیز خواهد بود. همانطور که در ابتدا اشاره شد، در محاصره قلعه، گیمرها به دو جناح Mason و Agatha تقسیم شده و بازی را در ساختار مسابقات 40 یا 64 نفره آغاز می‌کنند. بازی محاصره قلعه شامل بخش‌های مختلفی است و به نوعی در هر بخش از بازی تیم مهاجم برای تسخیر قلعه باید وظایف مختلفی را انجام دهد در حالی تیم مدافع صرفا باید از انجام آن وظیفه جلوگیری کند. اگر تیم مهاجم بتواند به داخل قلعه نفوذ پیدا کند، بالاترین گیمر در تیم مدافع از لحاظ امتیاز به عنوان پادشاه قلعه معرفی خواهد شد. پس از آن زمان بسیار محدودی در نظر گرفته می‌شود تا تیم مهاجم بتواند این پادشاه را نابود کند. برنده و بازنده بازی نیز بر اساس زنده ماندن یا نماندن این پادشاه تعیین می‌شود.

بخش محاصره قلعه در حالی که شاید در ابتدا بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما متاسفانه می‌تواند به سرعت تکراری شود. بعد از چند مسابقه مختلف، همه چیز ثابت به نظر می‌رسد و صرفا مبارزات تن به تن است که اسیر ورطه تکرار نمی‌شود. در بخش دیگر بازی‌های FFA و Team Deathmatch نیز از ساختار بسیار سنتی استفاده کرده و گیمر‌ها را در به صورت مستقیم و بدون هیچ وظیفه‌ای اضافه در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد.

غیر از تکراری و خسته کننده شدن، مشکل دیگری که در Chivalry 2 وجود دارد، عدم تنوع در نقشه‌ها است. تعداد نقشه‌های بخش محاصره قلعه 5 عدد و FFA نیز دارای 3 نقشه است. نقشه‌های مربوط به محاصره قلعه نسبتا وسیع هستند و شاید بتوان تعداد کم آن‌ها را با این وسعت توجیح کرد، اما نقشه‌های FFA بسیار محدود هستند و انتظار می‌رفت که تعداد آنها بیشتر باشد. یکی دیگر از مشکلات این بازی، اتصال به سرور است. در بسیاری از مواقع اتصال به درستی انجام نمی‌شود و باید چندین دقیقه منتظر اتصال به سرور باشید. البته به نظر می‌رسد که این مشکل به مرور زمان توسط تیم سازنده حل شود.

گرافیک بازی Chivalry 2

در بخش گرافیک بازی از Unreal Engine 4 کمک گرفته شده است.. باید گفت Chivalry 2 ترکیبی از خوبی‌ها و بدی‌ها در بخش گرافیکی خواهد بود. تیم سازنده در طراحی هنری بازی عملکرد بسیار خوبی داشته است و حس حضور در نبردهای قرون وسطی را به خوبی به گیمر القا می‌کند. البته در بخش فنی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد. برخی مدل‌ها مانند سلاح‌ها و شخصیت‌ها دارای جزئیات بسیار زیادی هستند، اما برخی دیگر از مدل‌ها مانند درخت‌ها بسیار بی‌کیفیت طراحی شدند. در برخی از نقشه‌ها نیز مشکلاتی در بخش Draw Distance به وجود می‌آید که پس زمینه تصویری چندان خوبی را به تصویر نمی‌کشد. مشکل بارگزاری مدل‌ها نیز به وضوح در ابتدای هر مسابقه مشاهده می‌شود. این مشکل حتی می‌تواند در طول مسابقه نیز مشاهده شود. مکمل کیفیت بصری نسبتا خوب بازی هم موسیقی‌ها و صداگذاری‌های مناسب است. در بخش صداگذاری باید گفت که تیم سازنده تا حد بسیار زیادی موفق عمل کرده. صدای برخورد سلاح‌های مختلف به زیبایی طراحی شدند و حس مبارزه را به خوبی به گیمر انتقال خواهند داد. شما در حین نبرد، صدای برخورد زره‌ها، چرخش شمشیرها و چنین صداهای جنگی و حماسی را می‌شنوید. همچنین اتمسفر کلی مبارزات با توجه به صداگذاری محیطی بسیار باورپذیرتر است. در بخش صداگذاری شخصیت‌ها نیز باید گفت که سازندگان رویکردی بسیار کمدی را در نظر گرفتند. تقریبا همه دیالوگ‌های از پیش تعیین شده دارای ساختاری کمدی هستند. هرچند گاهی اوقات با شوخی‌های نابه‌جایی مواجهه می‌شوید که چندان بانمک نیستند.

جمع بندی و نتیجه گیری

این روزها از Chivalry 2 به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های چند نفره یاد می‌شود و دلیل این محبوبیت هم چیزی نیست جز گیم‌پلی جذاب و سرگرم کننده آن. البته همانگونه که اشاره شد بازی ایراداتی هم دارد مانند کمبود بخش‌های مختلف بازی و همچنین تعداد کم نقشه‌ها. اما در حال حاضر Chivalry 2 می‌تواند تا ساعت‌ها سرگرم کننده باشد، هرچند که برای تداوم این جذابیت و محبوبیت نیازمند به‌روز رسانی‌های متعددی است. تجربه این اثر برای هواداران بازی‌های مالتی پلیر به شدت توصیه می‌شود.

خرید بازی Chivalry 2

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Chivalry 2 را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد