نقد و بررسی بازی Control Ultimate

نقد و بررسی بازی Control Ultimate

در این مطلب به نقد و بررسی بازی Control Ultimate می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن روی پلی استیشن ۵ را بررسی می‌کنیم

در سال ۲۰۱۹ بود که بازی Control که یک بازی اکشن – ماجراجویی است، توسط استودیوی خوش آوازه‌ی رمدی انترتینمنت (Remedy Entertainment) برای کنسول‌های نسل هشتمی پلی‌ استیشن ۴ و ایکس‌ باکس وان و همین‌طور پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر شد و توانست موفقیت بسیار خوبی را برای این استودیو‌ی فنلاندی و ناشر آن یعنی شرکت ۵۰۵ گیمز (۵۰۵ Games) به همراه داشته باشد.

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به نقد و بررسی بازی Control Ultimate تا ببینیم با چه گیمی روبرو هستیم:

درباره بازی Control

بازی Control از هر نظر یک بازی بزرگ است که گیم پلی خلاقانه خود را با سبک داستان گویی منحصر بفرد رمدی ترکیب می‌کند. Control یکی از اولین عناوینی بود که به صورت گسترده از فناوری Ray-Tracing استفاده کرد. البته با توجه به ضعف کنسول‌های نسل هشتمی، خبری از این ویژگی بر روی پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان نبود. هم‌چنین فیزیک پیچیده‌ی اشیا در این بازی، باعث شده بود تا شاهد عملکرد بسیار ضعیفی بر روی کنسول‌های نسل هشتمی و افت فریم دائم باشیم.

اما با توجه به مشکلات بازی، اکنون مدتی است که بازی Control در قالب نسخه  Control: Ultimate Edition به روز رسانی را برای کنسول‌های تازه نفس نسل نهمی و خصوصا پلی استیشن 5 دریافت کرده و آمده تا تمام این مشکلات را برطرف کند. همان‌طور که از نام این نسخه مشخص است، Control: Ultimate Edition شامل بازی اصلی، بسته الحاقی The Foundation و بسته الحاقی در صف انتشار AWE خواهد بود. همچنین تمام قابلیت‌ها و محتویاتی که تاکنون در قالب بروزرسانی به بازی اضافه شده‌اند در این نسخه ویژه در دسترس خواهند بود، مواردی همچون حالت Expeditions و حالت عکاسی (فوتو مد).

بررسی بازی کنترل آلتیمیت

برای نقد و بررسی بهتر و دقیق‌تر Control: Ultimate Edition، در ابتدا به توضیحات مختصری در مورد نسخه اصلی یعنی Control می‌پردازیم تا آن دسته از عزیزانی که تاکنون موفق به تجربه آن نشده‌اند، با داستان وکلیات بازی آشنا شوند. سپس تفاوت‌های نسخه اصلی با نسخه بروز شده را به اتفاق یکدیگر بررسی می‌کنیم.

بررسی بازی control

داستان بازی Control Ultimate

داستان بازی کنترل در ساختمانی بزرگ به نام The Oldest House در حال وقوع است. این ساختمان مرکز اداره فدرال یا FBC است که وظیفه بررسی و تحقیقات درباره اتفاقات و اشیاء فراطبیعی‌ای که با قوانین علمی قابل توجیه نیستند را بر عهده دارند. این اشیاء و اتفاقات « آیتم‌های تغییر یافته» نامگذاری شده‌اند و در ساختمان اداره نگهداری می‌شوند.

علاوه بر اشیاء و اتفاقات مورد تحقیق، خود ساختمان اداره هم دارای نیروهای ماوراء الطبیعی زیادی است؛ مثلا مکان‌های داخلی آن به دنیاهای دیگری وصل می‌شوند یا اتاق‌های داخلی این ساختمان مرتبا در حال تغییر شکل و حرکت هستند. از سوی دیگر یک نیروی فراطبیعی به اسم Hiss وجود دارد که به عنوان دشمنان اصلی در بازی هم شناخته می‌شوند و هر چند وقت یک‌بار به ساختمان حمله می‌کنند.

به طور کلی داستان بازی حول شخصیتی به نام «جسی فیدن» می‌گردد. جسی در کودکی و در یک حادثه عجیب صاحب قدرت‌های فراطبیعی شده است و به همین دلیل در بزرگسالی به ساختمان The Oldest House راه پیدا می‌کند. از سوی دیگر برادر فیدن هم توسط FBC ربوده می‌شود و جسی تصمیم می‌گیرد برای پیدا کردن برادرش به FBC گام بگذارد.

پس از ورود جسی به FBC، Hiss به ساختمان حمله می‌کند و در این حمله بسیاری از کارکنان FBC و حتی رئیسشان یعنی «زکریاه ترنچ» اسیر می‌شوند. ترنچ قبل از مرگش یک سلاح ویژه را باقی می‌گذارد. این سلاح که Service Weapon نامیده می‌شود دارای قدرت‌های بسیار زیادی است و این توانایی را دارد که خودش صاحبش را انتخاب کند. در نهایت این اسلحه قدرتمند فیدن را به عنوان صاحب جدیدش انتخاب می‌کند و به همین واسطه، فیدن توانایی کنترل بخش‌های مختلف ساختمان FBC را به دست می‌آورد.

داستان بازی کنترل

گیم پلی بازی Control Ultimate

و اما برویم به سراغ تاثیرگذارترین بخش هر بازی، یعنی گیم پلی. بازی کنترل هم مانند بازی‌های قبلی ساخته رمدی، یک بازی اکشن – ماجراجویی و شوتر سوم شخص است، اما بر خلاف بازی‌های قبلی این استودیو، کمتر به صورت خطی دنبال می‌شود و در نتیجه آزادی عمل بیشتری به بازیکنان می‌دهد. محیط‌های ساختمان بازی طوری طراحی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به صورت غیر خطی دنبال کرد. شخصیت اصلی بازی نیز به مرور توانایی‌های جدیدی به دست می‌آورد و وارد مکان‌هایی می‌شود که قبلا قابل دسترسی نبودند. در نقشه بازی هم نقاطی وجود دارند که بازیکن می‌تواند در آن‌ها Fast Travel یا جابه‌جایی سریع داشته باشد.

Service Weapon که همان سلاح ترنچ است، نقش سلاح اصلی را بر عهده دارد. این سلاح می‌تواند تغییر کند و به سلاح‌های مختلفی تبدیل شود. مثلا می‌تواند برای شلیک به دشمنانی که در فاصله دور هستند، به مسلسل تبدیل شود و برای درگیری‌های نزدیک به شکل شاتگان درآید.

به غیر از این سلاح پرکاربرد، شخصیت فیدن هم توانایی‌هایی دارد که در مبارزات و جابه‌جایی‌ها می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. فیدن می‌تواند اجسام را از راه دور جابه‌جا کند، در هوا معلق شود و حتی می‌تواند ذهن دشمنان را کنترل کند. او می‌تواند اشیاء اطرافش را به سمت خودش بکشاند و از آن‌ها به عنوان یک سپر استفاده کند. توانایی‌های فیدن در طول بازی قابل ارتقا هستند و برای این کار باید با دقت در محیط‌های ساختمان جستجو کند و آیتم‌های ویژه را به دست آورد.

دشمنان اصلی بازی نیز کارکنان FBC هستند که پس از ورود جسی فیدن به ساختمان، به اسارت Hiss درآمده‌اند. همچنین موجودات دیگری نیز هستند که جهش یافته و دارای قدرت‌های فراطبیعی هستنند. در Control خبری از بازیابی سلامتی خودکار نیست و برای اینکه بتوانید سلامتی خود را بازگردانید، باید از بسته‌هایی که بعد از مردن دشمنان به جا می‌مانند استفاده کنید. استفاده از Service Weapon و همچنین توانایی‌های مختلف باعث تحلیل رفتن انرژی فیدن می‌شود؛ بنابراین باید حواستان باشد که در مبارزات بازی هم از سلاح‌ها و هم از قدرت‌ها حساب شده استفاده کنید.

نقد بازی control

تفاوت‌های Control  با نسخه  Control Ultimate Edition

در نسخه Control: Ultimate Edition همانطور که از نامش پیدا است، کل بازی کنترل در یک پکیج قرار داده شده است. این پکیج شامل بازی اصلی و تمام DLCهای بازی است که با قیمت 99/39 دلار عرضه می‌شود. یکی از DLCها که The Foundation نام دارد، قرار است تاریخچه The Oldest House را بازگو کند. در DLC دوم که Alan Wake Expansion نام دارد، بازی کنترل را بطور عمیقی با آلن ویک مرتبط می‌سازد و دنیای این دو بازی را به هم وصل می‌کند. در ادامه به توضیحات بیشتر می‌پردازیم.

بسته الحاقی اول که Foundation نام دارد، دنیای عجیب و غریب بازی را یک قدم جلو می‌برد. Foundation با پیامی اضطراری از The Board (پدیده‌ای نامشخص که به نوعی کادر مدیریتی اداره کنترل فدرال به حساب می‌آید) شروع می‌شود. خواسته‌ای که آن‌ها از جسی دارند، مراجعه به عمیق‌ترین بخش قدیمی‌ترین خانه است، یعنی جایی که این ساختمان ماورایی روی آن بنا شده و می تواند منبعی باشد برای سوالات بیشماری که از بازی اصلی به وجود آمده. شاید فکر کنید با پاسخ به این پرسش‌ها، ذات نامعلوم بازی مشخص می‌شود و بازی دیگر جذابیتی نخواهد داشت. اما در حقیقیت با پاسخ به این پرسش‌ها، سوالات گیج کننده دیگری پیش می‌آید و فضای مرموز بازی را دوچندان می‌کند. در Foundation با وجود پیروی از حال و هوای اصلی بازی، متوجه تفاوت‌هایی هم می‌شوید. مثلا به جای مبارزه در محیط‌های اداری کوچک و پشت میز و صندلی‌های متعدد، با محیط غار مانند غیر طبیعی با خاک‌های سرخ و سنگ‌های سفید مواجه می‌شوید، درست مانند لحظه وارد شدن به Quarry در بازی اصلی. قدرت‌های جدید جسی نیز از همین انتقال از دنیای بشریت به مکانی طبیعی نشئت می‌گیرد.

بسته الحاقی دوم به اختصار AWE نامیده می‌شود و در صورت تجربه بازی می‌دانید که سرواژه پدیده‌های دگرگون شده دنیا هستند. AWE بخش جدیدی از اداره‌ی کنترل به اسم تحقیقات را باز می‌کند که مدت‌هاست به دلایل نامشخصی بسته شده و دسترسی به آن تا پیش از تبدیل شدن جسی به رئیس اداره، مسدود بود. این بسته الحاقی، برخلاف بسته اول هویت نزدیک‌تری به بازی اصلی دارد و فقط یک اسلحه جالب که چندان هم کاربردی نیست به بازی اضافه می‌کند. البته در دیدگاه اول این مسئله توی ذوق می‌زند، اما استودیو رمدی سورپرایز داستانی بسیار عجیبی برای این بسته‌ی داستانی تدارک دیده است.

یکی از نکات مثبت اضافه شدن این دو بسته الحاقی به Control، متعادل کردن درجه سختی سینوس‌وار بازی است. در بازی اصلی، گاهی اوقات حجم بیش از حد دشمنان و مکانیک‌هایی مانند سپرهای محافظتی و سیستم چک‌پوینت اعصاب گیمر را خورد می‌کرد، اما خوشبختانه این موارد در این‌جا به تعادلی منطقی‌تر رسیده و تجربه‌ی روان‌تری ارائه می‌دهد. یکی دو دشمن جدیدی که در هر دو بسته معرفی می‌شوند، کمی تنوع می‌بخشند ولی در نهایت فرقی اساسی در روند و گیم‌پلی کلی بازی ایجاد نمی‌کنند. در عوض، رمدی تلاش کرده با طراحی مراحل خلاقانه‌تر در چارچوب داستانی، از دید روایی گیمر را تا انتها بکشاند که از این نظر به مانند بازی اصلی بسیار موفق است.

تفاوت اساسی دیگری که بین Control و Control: Ultimate Edition وجود دارد، مربوط به مباحث گرافیکی است. در نسخه Control: Ultimate Edition برخی از مشکلات فنی و گرافیکی نسخه اول تا حدودی بر طرف شده و عملکرد بسیار پایدار و روانی را روی کنسول پلی استیشن 5 به نمایش می‌گذارد و فقط در چند صحنه‌‌ی انگشت شمار که شاهد دشمن‌های متعدد، حرکت اجسام، تخریب و انفجار آن‌ها (مخصوصاً در فواصل کوتاه) به صورت هم‌زمان هستیم، متوجه کاهش نرخ فریم‌های جزئی بازی می‌شویم که بر اساس بررسی‌ها در تجربه‌ی کلی تا حد بسیاری قابل چشم‌پوشی است. خروجی نسخه جدید بازی روی کنسول پلی استیشن 5، که در مقایسه با سایر کنسول‌ها عملکرد بهتری دارد، به شرح زیر است:

  • کنسول پلی‌استیشن ۵ در حالت فعال بودن گزینه‌ی Graphics ، بازی را با وضوح تصویر 1440p پردازش (و با تکنیک Checkerboard به وضوح تصویر 2160p رسانده) و نرخ فریم ۳۰ به همراه ویژگی گرافیکی ری تریسینگ (Ray Tracing) به اجرا در می‌آورد. همچنین در صورت فعال بودن گزینه‌ی Performance بازی با وضوح تصویر 1440p پردازش (و با تکنیک Checkerboard به وضوح تصویر 2160p رسانده) و نرخ فریم ۶۰ به اجرا در خواهد آمد.

به طور کلی به نظر می‌رسد اعضای استودیو‌ی رمدی انترتینمنت توانسته‌اند تا حد بسیار زیادی به اهدافی که در زمینه‌ی فنی برای کنسول‌های نسل نهمی در نظر گرفته بودند، دست پیدا کنند و انتظار می‌رود مشکلات کوچکی که در حال حاضر وجود دارد نیز در به‌روزرسانی‌های آینده به صورت کامل برطرف شود.

نقد و بررسی بازی control

خرید بازی Control Ultimate

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی  Control Ultimate Edition را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد