نقد و بررسی بازی Dark Souls 3

نقد و بررسی بازی Dark Souls 3

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی دارک سولز Dark Souls 3 میپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می‌کنیم.

سری بازی‌های Dark Souls همیشه جزو متفاوت‌ترین آثار صنعت گیم به حساب می‌آمدند و اکنون قسمت سوم این سری یعنی Dark Souls 3 بسیار باشکوه‌تر، جذاب‌تر و فوق العاده‌تر از همیشه ظاهر شده است.

در ابتدا نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Dark Souls 3 تا ببینیم با چه اثری روبرو هستیم:

استودیو فرام سافت‌ور (From Software) چندی پیش و در سومین دوره متوالی، جدیدترین نسخه از سری بازی‌های Souls را روانه بازار کرد. مجموعه‌ای که در ابتدا با بازی Demon Souls آغاز شد، با Dark Souls I به قدرت رسید و در نهایت با Bloodborn که یک نسخه معنوی از سری سولز است، متحول شد. اکنون نسخه جدید این مجموعه یعنی Dark Souls III با ترکیبی از برترین نکاتی که در نسخه‌های قبلی وجود داشته، در دسترس عموم قرار گرفته و به شکوه و عظمت نهایی خود رسیده است.

شاید قبل از تجربه Dark Souls 3 فکر کنید که این نسخه از سری Dark Souls بالاخره پس از این همه سال، شما را به محیط‌های تکراری می‌برد و دشمن‌هایی با همان سبک و سیاق قدیمی را سر راهتان قرار می‌دهد. طی این سال‌ها بازی‌هایی مانند سری Assassin’s Creed یا Call of Duty  آن قدر پشت سر هم و یکنواخت بوده‌اند که باور همگان را نسبت به بازی‌های دنباله‌دار تخریب کرده‌اند و به همه آموختند که چگونه می‌توان مجموعه‌های با ارزشی را با عرضه سالیانه تبدیل به آثاری تکراری و خسته کننده کرد.

اما این تصور اشتباه است و به محض اینکه وارد دنیای Dark Souls 3 شوید، می‌بینید که همه چیز برعکس تصور است. سازندگان بازی شرقی Dark Souls 3 در سومین سال پیاپی‌ای که محصولات این سری را عرضه می‌کنند، موفق شدند باز هم شکوه و عظمت را در جدیدترین اثر خود جای دهند. Dark Souls 3 با وجود حفظ اصالت و رنگ و بوی قدیمی خود، هنوز هم به شدت هیجان انگیز است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد استودیو From Software بر خلاف یوبی سافت و اکتیویژن، می‌تواند در هر سری از بازی‌های خود نفس‌های جادویی بدمد و به تک تک المان‌های بازی، با وجود حفظ اصالت، رنگ و بویی تازه ببخشد.

داستان Dark Souls 3

داستان Dark Souls 3 هم مثل پیشینیان خود در دنیایی مشابه و حول ماجرای نخستین شعله (First Flame) و چرخه روشنایی و تاریکی اتفاق می‌افتد. در این نسخه شما در نقش قهرمانی تاریک و پروتاگونیستی به نام Unkindled Ash بازی می‌کنید که قصد دارد چهار Lords of Cinder را به تاج و تختشان در Firelink Shrine بازگرداند تا دوباره شعله را شعله‌ور کند. Lords of Cinderها نگهبانان شعله هستند و به همراه Gwyn ارتباط مستقیمی با First Flame دارند. آن‌ها در گذر زمان مرده‌اند و تنها Gwyn به عنوان Lords of Cinder باقی مانده است، اما اکنون همه آن‌ها زنده شده‌اند ولی دیگر صاحب تاج و تخت خود نیستند. پس وظیفه شما این است که بار دیگر آن‌ها را به حق خود برسانید. در واقع 5 Lord of Cinder در بازی وجود دارند که هرکدام برای خود نام و نشان خاصی دارند و شما باید هرکدام را مجددا بر تخت پادشاهی خود بنشانید.

سالی که این نسخه در آن اتفاق می‌افتد، دقیقا مشخص نیست که آیا در پایان عصر جدید آتش (new age of fire) است یا در اواسط عصر تاریکی (age of dark). به طور کلی همانطور که گفته شد محوریت داستان Dark Souls 3 حول بازگرداندن Lords of Cinder ها به تاج و تخت و به نوعی نجات شعله توسط شما می‌چرخد که توسط یافته‌های محیطی و صحبت با اشخاص مختلف در دنیای بازی روایت می‌شود و میزان درک شما از آن حالت شخصی دارد و به مقدار کنکاش و کاوش شما بستگی دارد.

مانند نسخه‌های قبلی، به داستان Dark Souls 3 هم هیچ ایرادی وارد نیست و همچنان شاهد داستانی راز آلود و مبهم با پایه‌های قدرتمند هستیم. شاید اگر نوع روایت داستان، به هر شکل دیگری بود و مثلا مانند یک بازی اکشن ماجراجویی سر راست و کاملا آشکار روایت می‌شد، به هیچ وجه جذابیتی نداشت.

گرافیک Dark Souls 3

این مژده را به شما می‌دهم که از همان شروع بازی، محو دنیای زیبا و جادویی و همچنین گرافیک بی‌عیب و نقص آن خواهید شد. سازندگان در زمینه گرافیک فنی و هنری هیچ کوتاهی نکرده‌اند و با جرات می‌توان گفت Dark Souls 3 در زمینه گرافیک، یکی از برترین‌های نسل هشتم محسوب می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، گرافیک بازی را به دو بخش هنری و فنی تقسیم می‌کنیم:

در زمینه گرافیک فنی، در Dark Souls 3 نسبت به نسخه‌های قبلی شاهد یک جهش گرافیکی فوق‌العاده در کیفیت بافت‌ها و همچنین نورپردازی هستیم. در طول بازی به هیچ عنوان متوجه افت فریم نمی‌شوید و بازی همواره روی نرخ فریم 30 ثابت است. هرگز شاهد دیر لود شدن بافت‌ها یا بی‌کیفیتی آن‌ها نخواهید بود و همه چیز به بهترین شکل پردازش می‌شود. نورپردازی بازی هم در سطح بسیار بالایی انجام شده و تلالو زیبای اشعه‌های نور بر دنیای بازی جلوه بسیار زیبایی به بازی بخشیده است. به طور کلی Dark Souls 3 کاملا تر و تمیز و پولیش شده است و از لحاظ گرافیک فنی نمره کامل را کسب کرده است.

در زمینه طراحی مراحل بازی و گرافیک هنری هم می‌توان گفت کار سازندگان فوق‌العاده بوده است. طراحی دشمنان و باس‌های بازی بسیار درخشان بوده و تنها کاری که می‌شود انجام داد این است که به احترام طراحان بازی و نابغه‌ای به نام « هیدتا میازاکی» بایستیم و کلاه از سر برداریم. هر چقدر که طراحی هنری محیط و دنیای بازی درجه یک و فوق‌العاده است، طراحی دشمنان و باس‌ها از آن بی‌نظیرتر است. در مجموع از نظر گرافیک فنی و هنری Dark Souls 3 یک شاهکار محسوب می‌شود و از نظر کارگردانی هنری چند قدم بالاتر از دیگر عناوین این نسل است.

گیم پلی Dark Souls 3

گیم پلی Dark Souls 3 با حفظ همان حالت آشنا و دلنشین عناوین قبلی مجموعه، مواردی را به بازی اضافه کرده تا هرگونه حس خستگی و کهنگی را از بازی دور کند و باعث شود تا در عین اینکه حس می‌کنیم در یک تجربه کاملا جدید و نو هستیم، اما همواره در ذهنمان داشته باشیم در قالب همان چارچوب و قوانین دنیای سولز بازی می‌کنیم. نقطه قوت این عنوان، بی‌شک گیم پلی و سیستم مبارزات آن است که توانسته نوع جدیدی از سیستم سختی را به دنیای بازی‌های ویدئویی معرفی کند و آن را تبدیل به یکی از دشوارترین و در عین حال اعتیاد آورترین سیستم های مبارزات در طول تاریخ کند. مهمترین نکته در گیم پلی این نسخه استفاده از سیتم جدیدی به نام Battle Art است که جلوه و عمق تازه‌ای به مبارزات این عنوان بخشیده است. Battle Artها ضربات قدرتمند و ویژه‌ای هستند که برای هر اسلحه به صورت اختصاصی وجود دارند و نسبت به سلاح‌های معمولی، آسیب بیشتری به دشمنان وارد می‌کنند. شما می‌توانید در مبارزاتی که کارتان سخت می‌شود از آن‌ها استفاده کنید. مثلا زمانی که دو اسلحه در دو دست خود گرفته اید می توانید از قابلیت چرخش‌های ۳۶۰ درجه ای برای آسیب زدن به دشمنانی که اطرافتان هستند استفاده کنید. شما می توانید از این battle art ها حتی زمانی که سپر به دست گرفته اید نیز استفاده کنید. اما باید بدانید که اضافه شدن این ضربات قدرتمند به این معنا نیست که مبارزات بازی آسان شده‌اند. همچنین باید در نظر داشته باشید که استفاده از این ضربات محدودیت دارد و زمانی که از این حملات استفاده می‌کنید، در برابر ضد حملات دشمن آسیب پذیرتر می‌شوید.

روند مبارزات و حرکت شخصیت‌ها در Dark Souls 3 نسبت به 3 نسخه قبلی مقداری سریع‌تر شده ولی نه به حدی که بخواهد به ریشه‌های این سری پشت کند و یک بازی سرعتی را نمایش دهد. این بازی هنوز هم با تمام وجود یک Dark Souls  است و بس!

اگر بخواهیم به صورت کلی گیم پلی بازی را بررسی کنیم باید بگوییم که مثل همیشه در این سری، این گیم پلی است که حرف اول را می‌زند و در کنار طراحی هنری فوق‌العاده بازی، فضایی بکر را برای گیمرها فراهم آورده. میازاکی برای اینکه بازی تکراری و خسته کننده نشود، هوشمندانه Battle Artها را به گیم پلی بازی اضافه کرده و البته محدودیت‌هایی هم برای آن‌ها در نظر گرفته تا مبادا از آن‌ها زیادی لذت ببرید!

Dark Souls 3 برترین و تکامل‌یافته‌ترین گیم پلی را در مقایسه با سایر عناوین این مجموعه دارد. اگر هدف از عناوین مختلف یک بازی این است که با بالا رفتن هر شماره، بازی تکامل یافته‌تر شود و تجربه بهتری را برای گیمرها فراهم کند، Dark Souls 3 دقیقا این کار را انجام داده است ( برخلاف اکثر بازی‌های دنباله‌دار).

سیستم مورد نیاز برای Dark Souls 3

اگر قصد دارید دارک سول ۳ را روی رایانه شخصی خود بازی کنید، حداقل سیستم مورد نیاز برای بازی، سیستمی با مشخصات زیر است:

  • نسخه 43 بیتی ویندوز 7 با SP1
  • پردازنده Intel Core i5 2500 3.1 GHz یا AMD® A8 3870 3,6 Ghz
  • رم 8 گیگابایتی
  • پردازنده گرافیکی NVIDIA® GeForce GTX 465 یا ATI Radeon TM HD 6870
  • دایرکت ایکس 11
  • 50 گیگابایت فضای ذخیره سازی آزاد

نکات مثبت و منفی بازی

نکات مثبت:

  • طراحی هنری خارق‌العاده
  • گیم پلی و مبارزات بی‌نظیر
  • درجه سختی بالا و جذاب
  • آسان‌تر نکردن بازی
  • عدم وجود ایرادهای فنی

نکات منفی:

  • بازی هیچ ایرادی ندارد

خرید بازی Dark Souls 3

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد