نقد و بررسی بازی Days Gone

نقد و بررسی بازی Days Gone

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی زیبای Days Gone می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می‌کنیم.

در سال 2016 بود که بازی Days Gone در E3 2016 معرفی شد و توجه همگان را به خود جلب کرد. در آن زمان استودیو SIE Bend Studio اعلام کرد که این بازی تا چند ماه آینده منتشر می‌شود، اما انتشار آن با تاخیرهای فراوانی مواجه شد و همین مسئله باعث بالا رفتن توقعات گیمرها از این استودیو شد.

پس از گذشت حدودا 3 سال و در سال 2019، بازی Days Gone تریلرهای بسیار زیادی از جهان بازی و ویژگی‌هایش منتشر کرد که به نظر می‌رسید، اینهمه تاخیر و انتظار بی‌دلیل نبوده و بازی پیشرفت چشمگیری داشته است. به طوری که خیلی از مکانیزم‌های بازی تغییرات اساسی داشتند و SIE Bend Studio دلیل اینهمه تاخیر را آماده سازی یک بازی استاندارد نامید. در نهایت Days Gone در سال 2019 و برای کنسول پلی استیشن به بازار بازی‌های ویدئویی عرضه شد و در روز عرضه توانست امتیاز متوسط 71 از 100 را کسب کند. اکنون قصد داریم به بررسی بازی از زوایای مختلف بپردازیم و ببینیم آیا گرفتن نمره 71، منصفانه بوده یا نه!

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Days Gone تا درک بهتری نسبت به این بازی داشته باشیم:

بررسی بازی Days Gone

پس از ساعت‌ها تجربه بازی Days Gone، به جرات می‌توان گفت که داستان Days Gone جزء یکی از کلیشه‌ای‌ترین موضوعات بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود. انجام آزمایشی خطرناک که منجر به وقوع دنیایی آخرالزمانی و با محوریت زامبی‌ها می‌شود. شخصیت اصلی داستان عزیزان خود را از دست داده و با دنیایی ویران شده روبه‌رو است، دقیقا همان چیزی که بارها و بارها در آثار مختلف مشاهده کرده‌ایم.  داستان بازی مربوط به دو سال بعد از شیوع دیوانه‌وار ویروسی است که کل جهان را درگیر خود می‌کند و تمرکز اصلی داستان بر شخصیت دیکن سینت جان (Deacon saint John) است. دیکن یک بایکر تمام عیار به شمار می‌آید و خود را وقف فرقه‌اش و خصوصاً دوستش بوزمن (Boozman) کرده است و اکنون او عاشق پرستاری به نام سارا است. زندگی دیکن گویی به قبل و بعد آشنایی با سارا تقسیم شده است. دیکن بعد از سرخوردگی پیشین از زندگی و سیستمی که درون آن زندگی می‌کند، حال هدفی دارد و آن هدف ساراست. و حالا همه‌ی این پارادایم‌ها و روابط، تحت تاثیر شیوع بیماری قرار گرفته‌اند. یک جدایی مرگ‌بار اتفاق می‌افتد و در اثر حادثه‌ای که بسیار شبیه به فصل افتتاحیه بازی The Last of Us است، دیکن از سارا جدا می‌شود و با بوزمن، مسیر زندگی در این ویرانه‌ زیبا را در پیش می‌گیرد.

استودیو SIE Bend  در زمینه نویسندگی هیچ مشکلی ندارد و به جرات می‌توان گفت که روایت حوادث و پرداخت به شخصیت‌ها در این اثر، یکی از نقاط قوت بازی است و با وجود اینکه با داستانی کاملا تکراری و کلیشه ای روبه‌رو هستیم، به کاراکترها و ماجرای آن‌ها به خوبی پرداخته شده است.

داستان بازی Days Gone

سبک روایت داستان Days Gone مانند وقوع یک بهمن است. وقایع کوچک روی هم جمع می‌شوند و به یک اتفاق بزرگ منتهی می‌شوند و بازیکن را هم با خود همراه می‌کنند. شما در مسیر زندگی دیکن یعنی همان شخصیت اصلی داستان، با حواشی تلخ پیرامون زندگی وی آشنا می‌شوید و خود به خود مورد اهمیتتان قرار می‌گیرد. بخشی از این مهم واقع شدن مدیون عمق بالای کاراکترها و بخشی دیگر مدیون صداپیشگی قدرتمند آن‌ها است. از مهره‌های کلیدی داستان گرفته تا NPCهای فرعی، هرکدام روایت مخصوص خود را دارند و نویسنده از کنار هیچکدامشان سطحی عبور نکرده است. همچنین برای افزودن شاخ و برگ بیشتر به ماجرای اصلی، مراحلی به نام « فلش بک» وجود دارد که در درک بهتر مسائل و آشنایی با اهداف کلی کاراکترها به بازیکن کمک می‌کنند. به طور کلی باید بگوییم درست است که با داستانی جدید و فوق‌العاده روبه‌رو نیستیم، اما به جای آن نحوه پرداخت به شخصیت ها و روایت داستان، به خوبی انجام شده است.

گیم پلی بازی Days Gone

خب می‌رسیم به گیم پلی! یکی از مهمترین ارکان بازی Days Gone.  در Days Gone با عنوانی روبه‌رو هستیم که از مکانیزم ها و ویژگی‌های آشنای بازی‌های جهان باز و Survival بهره می‌برد. در حقیقت استودیو Bend بازی را براساس روش‌هایی بنا کرده است که در گذشته جواب داده بودند.

عناصر بقای استفاده شده در این عنوان، بر خلاف سایر آثار مشابه دست و پا گیر نیستند و حتی باعث جذابیت بازی هم می‌شوند. مثلا باک بنزین موتور دیکن همیشه در معرض خالی شدن قرار دارد و طی کردن مسافت طولانی با آن می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد، اما می‌توانید با انتخاب‌های درست، سطح موتور را به شکل دلخواه خود تغییر دهید. این تغییرات علاوه بر تاثیر روی کارکرد موتور، ظاهر را نیز تغییر می‌دهد. در بخش شخصی‌ سازی هم قابلیت‌هایی مانند چسباندن استیکر به بدنه، تعویض سپر، چراغ‌ها یا حتی افزایش قدرت و سرعت موتور را در اختیار دارید. با توجه به اینکه Days Gone یک اثر نقش آفرینی نیست، حق انتخاب در آن به صورت محدود و تنها در موارد خاص وارد عمل می‌شود. از این رو فرصت دارید تا سطح اعتماد گروه‌های مختلف به خودتان را با انجام کارهای گوناگون افزایش دهید. این مسئله باعث دسترسی بازیکن به مواردی می‌شود که پیش‌تر ممکن نبود. درکنار آپگرید موتور دیکن (که نقش مهمی را در بازی ایفا می‌کند)، خود شخصیت اصلی نیز دارای لیست بلندی از مهارت‌های تازه است تا بازیکن بتواند به روش‌های مختلف از آن‌ها بهره ببرد.

در بازی برای جلوگیری از افتادن به ورطه تکرار و در خارج از مسیر مراحل اصلی و فرعی، در نقشه بخش‌هایی مانند مناطق آلوده و چک پوینت های NERO قرار داده شده است تا با یافتن لانه فریکرها و حل معماهای ساده با سایر ابعاد بازی آشنا شوید.

تنوع دشمنان در Days Gone کاملا قابل قبول است، از فریکرها که خود 7 دسته هستند گرفته تا دشمنان انسان مانند راهزنان، سربازان NERO و افراد عادی و حیوانات. از نکات جالب توجه بازی هم می‌توان به عملکرد متفاوت دشمنان در شرایط زمانی و آب و هوایی مختلف اشاره کرد. مثلا فریکرهای عادی شب‌ها ضعیف‌تر هستند و در هوای سرد قدرتمندتر از همیشه عمل می‌کنند.

دنیای پویای Days Gone فاقد لحظات اسکریپت شده است. هر لحظه امکان دارد به تله‌ای که توسط دشمنان طراحی شده است وارد شوید، بنابراین همواره باید حواستان به مسیرهایی که برای عبور و مرور انتخاب می‌کنید، باشد. البته این تله گذاری‌ها فقط محدود به مسیرها نیست و در برخی از کمپ ها هم تله وجود دارد. اکنون تمامی این موارد را با حال و هوای بارانی ترکیب کنید تا بتوانید یکی از جذاب ترین لحظات بازی را تصور کنید. وجود فریکرها به صورت تصادفی حس و حال وحشت را به خوبی به بازیکن انتقال می‌دهد. خصوصاً اینکه از بین بردن تعداد زیاد آن‌ها حداقل تا اواسط بازی امری محال به نظر می‌رسد. درکنار این مورد، با ازبین بردن دشمنان و انجام کارهایی که به ظاهر غیر ممکن به نظر می‌رسند، پاداش خوبی نصیب بازیکن می‌شود تا انگیزه وی برای پیشروی در داستان بیش از پیش افزایش یابد.

یکی از بزرگترین ایرادات Days Gone هوش مصنوعی ضعیف در کنار واکنش‌های عجیب و عملکرد بد دشمنان است. مثلا در بیشتر موقعیت‌ها حتی اگر با دشمنی که متوجه شما نیست برخورد هم کنید، باز هم متوجه حضورتان نمی‌شود. یا مثلا وقتی که به کاور انسان‌های مهاجم شلیک می‌کنید، حتی جای خود را عوض نمی‌کنند تا کشته نشوند. متاسفانه مشکلات این چنینی در بازی بسیار است!

سیستم مبارزات بازی هم اگر اندکی پیشرفته‌تر بود، تجربه بازی لذت بخش‌تر می‌شد. در حال حاضر واکنش هیچ یک از سلاح‌ها قابل قبول نیست. هرچند که تا زمانی که بهترین اسلحه ممکن را در دست بگیرید، وقت زیادی را باید صرف کنید اما بازهم چیزی از ایرادات این بخش کم نمی‌شود. البته موارد یاد شده درباره گان پلی مشکلی حاد محسوب نمی‌شوند اما سیستم کرفتینگ ساده و عاری از هرگونه جذابیت بازی، می‌تواند تا حدودی در ذوق برخی از بازیکنان بزند. البته با توجه به گان پلی نسبتا متوسط، نبردهای تن به تن خوب طراحی شده‌اند، ولی اصلا نباید انتظار تنوع در انیمیشن‌ها و ویژگی‌های پپیچیده را داشت، زیرا تمرکز عمده بازی روی سلاح و ابزار همراه بازیکن است.

گرافیک بازی Days Gone

اکنون نوبت می‌رسد به گرافیک بازی. گرافیک Days Gone مصداق بارز شمشیر دو لبه است. محیط‌های جهان آخرالزمانی بازی شامل مناطق جنگلی، خرابه‌ها، قسمت های بیابانی و ... می‌شوند. برای طراحی هر یک از این ها نهایت دقت به کار گرفته شده و اصلا خبری از مناطق تکراری نیست. ساخت NPCها، پوشش انسان ها و فریکرها و طراحی کاراکترهای اصلی همگی به خوبی انجام شده و ایرادی بر آن ها وارد نیست، اما مدل‌های فرعی و خصوصا افرادی که ماموریت‌های جانبی را از آن‌ها دریافت می‌کنید، دارای بافت‌های ضعیف‌تری هستند.

در ابعاد فنی نیز اوضاع خوبی حاکم نیست. هنگام بازی، در برخی از صحنه‌ها، زمانی که دوربین از یک شخصیت به شخصیت دیگر کات می‌خورد، با منظره‌ای روبه‌رو می‌شوید که بافت‌های آن به طور کامل بارگذاری نشده‌اند. همچنین در برخی از صحنه‌ها ممکن است شاهد سکته‌های ناگهانی باشید! در این صحنه‌ها صفحه برای مدتی سیاه می‌شود و پس از مشاهده میان پرده مربوطه، با صفحه سیاه دوم روبه رو می‌شویم.

موسیقی بازی Days Gone

موسیقی و صداگذاری بازی هم از ارکان اصلی به حساب می‌آیند. موزیک‌های فوق‌العاده این عنوان می‌توانند باعث غرق شدنتان در بعضی از صحنه‌های خاص شوند. شما در یک دنیای آخرالزمانی هستید و در اکثر موارد نیز تنها خواهید بود. این اثر برای انتقال بهتر حس تنهایی، هنگام گردش در دنیا موزیک را قطع می‌کند تا شما را بیشتر در حس و حال محیط فرو ببرد، اقدامی که قطعاً روی تجربه نهایی تاثیر مثبت می‌گذارد. در این عنوان، Sam Witwer بازیگر مطرح هالیوودی، صدای خود را به دیکن قرض داده است و با انتقال فوق‌العاده احساسات خود، روح تازه‌ای در جسم دیکن دمیده است. این صداگذاری قدرتمند تنها محدود به کاراکترها نمی‌شود، بلکه در سایر موارد نیز وجود دارد.

جمع بندی

در پایان باید بگوییم، بازی Days Gone با وجود مشکلات متعدد در بخش فنی، داستانی کلیشه‌ای و هوش مصنوعی بسیار ضعیف خود، دارای ویژگی‌های مهمی همچون روایتی قدرتمند، شخصیت پردازی فوق‌العاده، طراحی کم نظیر محیط و تنوع بالا در گیم‌پلی است و در کنار موسیقی‌ها و صداگذاری به یاد ماندنی، به یکی از عناوینی تبدیل شده که تجربه آن‌ را به هر گیمری توصیه می‌کنیم.

خرید بازی Days Gone

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی  Days Gone را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد