بررسی بازی دیمونز سولز Demon’s Souls

بررسی بازی دیمونز سولز Demon’s Souls

در این مطلب از گنوپلی به بررسی بازی دیمونز سولز Demon’s Souls یکی از بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۵ می‌پردازیم.

5 فوریه سال 2009 میلادی بود که عنوانی بی‌ادعا و بدون سر و صدای زیاد با نام دیمونز سولز Demon’s Souls، به صورت انحصاری برای پلی استیشن 3 عرضه شد. این بازی توسط استودیوهای From Software و SIE Japan و به کارگردانی بازیساز جوانی به نام Hidetaka Miyazaki ساخته شد و به عنوان بازی در سبک اکشن شناخته شد. بازی که هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که تاریخ‌ساز شود و زمینه ساز آغاز یک فرانچایز بزرگ و پرفروش شود.

دیمونز سولز Demon’s Souls در ظاهر شباهت‌های زیادی با سایر عناوین این سبک داشت، اما پس از تجربه آن متوجه می‌شدید که این بازی شبیه به هیچ عنوان دیگری نیست. یکی از تفاوت‌های اصلی دیمونز سولز با سایر بازی‌های این سبک، جدا از سبک مبارزات و طراحی بسیار خاص، مربوط به درجه سختی بازی بود که بازی را بی‌نهایت دشوار کرده بود. در واقع همین مورد باعث شد تا دیمونز سولز بر سر زبان‌ها بیوفتد و به عنوان یکی از سخت‌ترین بازی‌های تاریخ شناخته شود. در واقع می‌توان گفت که میازاکی با ساخت این بازی ریسک بزرگی کرده بود، زیرا هر لحظه احتمال داشت که شکست بخورد، اما او این ریسک را به جان خرید.

تقریبا در ماه مارس 2018 بود که شایعاتی در مورد یک پروژه بزرگ از استودیویی که استاد ریمستر کردن بازی‌ها است، یعنی استودیو بلوپوینت گیمز ،(Bluepoin Games) منتشر شد. پس از مدتی، همانطور که شایعه شده بود، استودیو بلوپوینت گیمز اعلام کرد که در حال بازسازی عنوان بسیار محبود دیمونز سولز است. این معرفی در مراسم رونمایی از کنسول نسل نهمی یعنی پلی استیشن 5 توسط سونی، اتفاق افتاد و توسعه دهندگان اعلام کردند که این ریمیک، به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 5 عرضه می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی بازی Demon’s Souls بپردازیم.

بررسی بازی demons souls

داستان بازی دیمونز سولز

داستان و وقایع بازی Demon’s Souls در سرزمینی به نام Boletaria اتفاق می‌افتد. Boletari سرزمین پادشاهان، شوالیه‌ها و دزدان است که در آن شیاطین حاکمان سرزمین هستند و تنها تعداد محدودی مبارزان ماهر زنده می‌مانند و بر سر روح مردگان مبارزه می کنند. این بازی در عین به همراه داشتن المان‌های آشنای نقش آفرینی، حس و حال جدیدی دارد و با تجربه‌ای استرس‌زا و خشن همراه است.

در آغاز بازی، همه چیز آشنا و سرراست به نظر می‌رسد. در ابتدا یک معرفی کلی از King Allant مشاهده می‌کنید و طمعی که باعث می‌شود تا پای انواع شیاطین به کشور باز شود. اکثر مردم کشور کشته می‌شوند و سرزمین Boletari در تاریکی و مه فرو می رود. در شرایطی که همه منتظر آمدن قهرمانی هستند تا سرزمین را از سلطه و هجوم شیاطین و هیولاها نجات دهد، عده بسیاری می‌آیند، اما یا ناپدید یا کشته می‌شوند. ناگهان یک ماجراجوی شجاع پا به سرزمین می گذارد.

در این بازی شما کنترل شخصیتی را به دست می‌گیرید که قابل شخصی سازی شدن است. در ابتدا می‌توانید نام و مشخصات ظاهری او را مطابق میل خود تعیین کنید. سپس باید از لیست کلاس‌های موجود، کلاس مورد نظر خود را انتخاب کنید. کلاس‌های بازی همه نوع سبکی که به آن علاقه دارید را پوشش می‌دهند. شوالیه، دزد، جادوگر و کشیش، همگی در بازی حضور دارند تا بتوانید کلاسی مطابق با سلیقه خود را انتخاب کنید. هر کلاس مزایا، معایب، ویژگی‌ها و توانمدنی‌های خاص خود را دارد. مثلا مبارز دارای قدرت بیشتری است، شوالیه استقامت بیشتری دارد و دزد از چابکی بیشتری برخوردار است.

محل اصلی اقامت شما منطقه‌ای به نام Nexus است. این منطثه یک دنیای امن و نقطه اتصال بین دنیاهای دیگر است. در واقع ارواح و نجات یافتگان همه در آنجا اقامت و استراحت می‌کنند تا از طریق پورتال های مخالف به سایر نواحی Boletaria سفر کنند. تمام محیط‌های بازی دارای فضایی بسیار غم‌انگیز و افسرده کننده است. این اتمسفر غمناک با موسیقی متن متناسب و فوق‌العاده، بیشتر هم می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی و راهنمای بازی اسپایدرمن مایلز مورالز Spider-Man: Miles Morales

گرافیک دیمونز سولز

استودیو بلوپوینت گیمز قبلا هم با بازی‌هایی مانند Shadow of the Colossus اثبات کرده که تبحر فوق‌العاده‌ای در ریمیک کردن دارد. به همین دلیل سونی ریمیک این بازی انحصاری‌اش را به آن‌ها واگذار کرد. در دنیای بازی‌های ویدئویی، معمولا وقتی یک بازی بازسازی یا ریمیک می‌شود، مهم‌ترین تغییر واضحی که در آن صورت می‌گیرد مربوط به گرافیک بازی است. در دیمونز سولز کل بازی از نظر بصری جدید شده و همچنین انیمیشن‌ها به روز شده‌اند.

در این نسخه علف‌ها وسبزه‌ها زیر پای شما له می‌شوند و در طراحی زمین‌های بازی از هندسه پیچیده‌تری استفاده شده است. از نظر طراحی، می‌توان گفت کاخ‌ها و تمامی محیط‌ها کاملا بازطراحی شده‌اند. در نسخه ریمیک طراحی‌های گاتیک‌تر نسبت به نسخه اصلی مشاهده می‌شود. در واقع این طراحی هنری، محیط‌های روشن‌تر و با جزئیات بیشتر را در اختیار گیمرها می‌گذارد. یکی از دلایل طراحی محیط‌های تاریک با اتمسفر افسرده و جزئیات کمتر در نسخه اصلی، به خاطر محدودیت فنی پلی استیشن 3 بوده است. در حالیکه پلی استیشن 5 قدرت زیادی در این زمینه در اختیار بلوپوینت گیمز قرار می‌دهد، از این رو این استودیو می‌تواند در زمینه ارائه جزئیات دست به کارهای شگفت انگیزی بزند.

به طور کلی مواردی مانند افت فریم و باگ‌های عجیب در این اثر یافت نمی‌شود. بازی از نظر فنی بسیار بهینه شده و هیچ مشکلی ندارد.

بررسی بازی دیمونز سولز

گیم پلی دیمونز سولز

بازی در زمینه گیم پلی بسیار عمیق عمل می‌کند. مهم‌ترین نکته در مورد گیم پلی نسخه بازسازی شده دیمونز سولز، این است که استودیو بلوپوینت گیمز کاملا در پیاده سازی جادوی گیم پلی نسخه اصلی موفق عمل کرده‌اند. درجه سختی بازی در نسخه ریمیک همچنان بسیار بالاست و بازی بسیار دشواری پیش روی خود داریم. هرچند باید بگوییم درجه سختی نسخه ریمیک دیمونز سولز، نسبت به نسخه اصلی پایین‌تر است، زیرا بسیاری از مواردی که باعث سختی نسخه اصلی می‌شدند مربوط به گرافیک فنی و برخی از باگ‌ها بودند. اما اکنون با یک بازی بی‌نقص طرف هستیم که با وجود سختی، برخی از سختی‌های ناجوانمردانه نسخه اصلی آن حذف شده است.

در بازی اصلی المان‌هایی وجود داشت که برخی از آن‌ها ناجوانمردانه بودند و کار را برای ادامه بازی سخت می‌کردند، اما باز هم امکان رد کردن آن‌ها وجود داشت و همین مسئله بازی را هیجان انگیز می‌کرد.

با این که نسخه اصلی بازی دریایی از سلاح و زره و آیتم‌های مختلف بود، اما در نسخه ریمیک برای تنوع بیشتر، تعدادی سلاح و زره و تجهیزات اضافه شده است که همگی با دقت طراحی شدند و مانند دیگر سلاح‌های بازی تعادل گیم پلی را برهم نمی‌زنند. در حالت آنلاین بازی هم بهبودهایی ایجاد شده و دیگر با ایراداتی که در اتصال مشاهده می‌شد، مواجه نمی‌شویم.

صدا و موسیقی دیمونز سولز

صدا گذاری بازی در نسخه اصلی دیمونز سولز مشکل خاصی نداشت اما اکنون با بهبود کیفیت صداها در نسخه ریمیک دیمونز سولز این مسئله بهتر هم شده و بازی از نظر صدا و موسیقی کیفیت فوق العاده‌ای دارد. از صدای ضربه شمشیرها و تبر و ... گرفته تا نعره هیولاها و دشمنان، همگی دارای کیفیت عالی و هماهنگ با حس و حال بازی هستند. همچنین شخصیت هایی که در طول بازی با آن‌ها صحبت می‌کنید، بسیار عالی و با کیفیت و با حسی مرموز مانند خود بازی صحبت می‌کنند. سازندگان بازی با دقت کامل روی صداگذاری‌های قدیمی کار کرده‌اند و صداها را به نحوی به‌روز رسانی کرده‌اند که صداها از نظر ریشه، کاملا وفادار به بازی اصلی باشند.

دیمونز سولز، در زمینه موسیقی نیز عملکرد خوبی داشته است و در طول بازی شاهد قطعاتی کاملا هماهنگ با اتمسفر غمگین و استرس‌زا بازی هستیم. موسیقی غمگینی که در پس زمینه منطقه Nexus پخش می‌شود کاملا حس غم و تنهایی را در شما ایجاد می‌کند. ساخت موسیقی بازی توسط Shunsuke Kida انجام شده است. وی با ساخت این ساندترک یک امتیاز مثبت را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

بررسی بازی demons souls

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم دیمونز سولز یک بازی بی‌عیب و نقص است و همان چند ایراد فنی و انیمیشنی که در نسخه اصلی دیده می‌شد، دیگر در نسخه بازسازی شده، به دلیل قدرت گرافیکی بالای پلی استیشن 5، مشاهده نمی‌شود. دیمونز سولز شاهکاری است که باید جزو اولین تجربه‌هایتان با پلی استیشن 5 باشد. پیشنهاد می‌کنم تحت هیچ شرایطی این بازی را دست ندهید.

اگر شما تجربه انجام بازی دیمونز سولز را دارید می‌توانید از طریق گنوپلی نظر خود را در مورد بازی با سایر گیمرها به اشتراک بگذارید.

همچنین اگر قصد خرید بازی های پلی استیشن 5 را دارید فروشگاه گنوپلی شرایط خرید اقساطی بازی‌ها را از طریق سایت لندو برای شما فراهم کرده است.

در پایان می‌توانید تریلر بازی دیمونز سولز را تماشا کنید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد