نقد و  بررسی بازی Devil May Cry 5

نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Devil May Cry 5 و نقاط قوت و ضعف آن را با هم بررسی کنیم.

اگر شما هم از طرفداران سبک هک اند اسلش (Hack and Slash) باشید، حتما بازی‌های سری Devil May Cry را تجربه کرده‌اید. فرنچایزی با داستان‌های منحصر بفرد و زیبا، شخصیت‌های عجیب و در عین حال دوست داشتنی و گیم پلی جذاب و هیجانی که به دلیل داشتن این ویژگی‌ها خودش را از دیگر فرنچایزهای این ژانر متمایز کرده است. در ادامه این مطلب قصد داریم Devil May Cry 5 Special Edition را بررسی کنیم.

متاسفانه پس از چهارمین نسخه این مجموعه، یعنی Devil May Cry 4 که حدود 7 یا 8 سال پیش عرضه شد، ساخت نسخه بعدی بر عهده شرکت بریتانیایی Ninja Theory گذاشته شد و کارگردان اصلی فرنچایز یعنی هیدیاکی ایتسونو نقش چندان مهمی در ساخت آن نداشت. همین مسئله باعث شد که Devil May Cry جدید از حال و هوای اصلی سری فاصله بگیرد و بیشتر شبیه عناوین غربی شود. اما خوشبختانه این پایان کار نبود و پس از سال‌ها انتظار ایتسونو به مجموعه بازگشت تا Devil May Cry واقعی را به همگان نشان دهد.

چند ماه پیش کمپانی کپکام با معرفی بازی Devil May Cry 5 و بازگشت مجدد شخصیت‌های اصلی، طرفداران این سری را به آرزوی خود رساند. Devil May Cry 5 یک بازگشت افسانه‌ای برای یک فرنچایز فوق‌العاده است و به جرات می‌توان گفت که در برآورده کردن توقعات طرفداران کم نمی‌گذارد. میان پرده‌های جذاب و هیجان انگیز، داستان و شخصیت‌های دوست داشتنی، گیم پلی سریع و لذت بخش و بسیاری از خصوصیات مورد علاقه طرفداران، همگی در Devil May Cry 5 قرار داده شده است. اکنون قصد داریم برای آشنایی بیشتر با این نسخه، این عنوان را از زوایای مختلف بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

داستان بازی Devil May Cry 5

Devil May Cry 5 داستانی از عشق، نفرت، انتقام و خیانت را روایت می‌کند. ماجرای بازی مربوط به چندین سال بعد از اتفاقات Devil May Cry 4 اتفاق می‌افتد، اکنون نرو (Nero) به یک شکارچی شیطان تبدیل شده و به کمک دستیارش نیکولتا گلداستین، شیاطینی که وارد دنیای انسان‌ها می‌شوند را نابود می‌کنند. زندگی طبق روال عادی می‌گذرد تا اینکه مرد غریبه‌ای که چهره‌اش مشخص نیست به سراغ نرو می‌رود و دست شیطانی (Devil Bringer) او را قطع می‌کند و با خود می‌برد. مدتی بعد خبر می‌رسد که به واسطه همین اتفاق، درخت شیطانی که کلایفاث (Qliphoth) نام دارد در وسط شهر Red Grave City بیرون آمده و باعث شده که دروازه دنیای شیطان به دنیای انسان‌ها باز شود. در اینجا ماموریت قهرمانان داستان آغاز می‌شود، دانته، نرو، تریش، لیدی، V و نیکو برای مبارزه با پادشاه شیاطین آماده می‌شوند و تصمیم به نابودی درخت کلایفاث، برای بستن دروازه شیاطین، می‌گیرند و سایر ماجرا ... .

داستان Devil May Cry 5 تنها در مورد نرو نیست و دانته و V هم در آن نقش مهمی دارند و به عبارتی داستان حول این 3 شخصیت می‌چرخد و شما در هر مرحله کنترل یکی از این شخصیت‌ها را به دست می‌گیرید. نکته‌ای که وجود دارد این است که در این بازی شاهد یک خط داستانی یکسره نیستیم و گاهی اوقات ممکن است بازی شما را به گذشته ببرد تا چیزهایی که برایتان گنگ است را توجیه کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی بتلفیلد ۵ - Battlefield V

داستان بازی ممکن است در نگاه اول کلیشه‌ای به نظر برسد، اما در واقعیت این چنین نیست و روند داستان به نحوی پیاده سازی شده که در کنجکاو کردن شما کم نمی‌گذارد و شما را پای خود میخکوب می‌کند. بازی از لحاظ داستانی و شخصیت پردازی خاطرات زیادی را برای شما زنده می‌کند و شما را به یاد سومین و چهارمین نسخه Devil May Cry  می‌اندازد.

گیم پلی Devil May Cry 5

گیم پلی بازی همچنان نقاط قوت خود را حفظ کرده است. تنها تغییر مثبت و مهمی که ایجاد شده این است که دوربین بازی کمی به شخصیت اصلی نزدیک‌تر از قبل شده تا به دوربین سوم شخص شبیه باشد. سیستم مبارزات برای هرکدام از کاراکترها متفاوت است. شمشیر نرو یعنی Red Queen و هفت تیرش یعنی Blue Rose برگشتند و طبق معمول برای خلق سکانس‌های سریع و دیدنی از آن‌ها استفاده می‌شود. البته به جای دست شیطانی، این بار دست‌های روباتیکی (Devil Breaker) را می‌بینیم. حدودا 10 مدل دست روباتیکی در بازی وجود دارد که هرکدام قابلیت خاصی دارند. مثلا یکی از آن‌ها مانند موشک پرواز می‌کند و دیگری انفجار الکتریکی به وجود می‌آورد. البته باید توجه داشته باشید که اگر از هرکدام از این دست‌های روباتیکی برای مدت زیادی استفاده کنید، پایداری‌اش کاهش می‌یابد و باید انواع دیگر را جایگزین کنید.

سیستم مبارزات دانته هم مانند قبل بی‌نقص طراحی شده و بسیاری از اسلحه‌های مورد علاقه او در بازی وجود دارند. مثل همیشه سیستم Styles دانته که از 4 استایل Gunslinger، Swordmaster، Royalgaurd و Trickster تشکیل شده در بازی موجود است و هر زمان که خواستید می‌توانید استایل دانته را عوض کنید تا قابلیت‌های مختلف برای اسلحه‌هایتان فعال شود. واقعا مهم نیست که بین دانته یا نرو کدام شخصیت را انتخاب کنید. مبارزات عالی و متنوع هستند. مثل همیشه دشمنان و باس‌ها در انواع شکل‌ها و سایزهای مختلف ظاهر می‌شوند، طراحی آن‌ها به خوبی انجام شده و هر کدام به شکل خاصی مورد حمله قرار می‌گیرند. انیمیشن‌ها به حدی طبیعی هستند که لینک کردن کمبوها و حرکات واقعا احساس می‌شود و فیزیک بازی هم آنقدر خوب است موهای دانته یا پالتوی او در هنگام حرکت به وضوح تکان می‌خورد.

تنها موردی که ممکن است در ذوقتان بزند سیستم مبارزات مختص به شخصیت V است. البته تعداد مراحلی که در نقش او هستید زیاد نیست. V قدرت زیادی ندارد و بدن او ضعیف شده است، به همین دلیل نمی‌تواند خودش حملات را انجام دهد و برای این کار از 2 حیوان جادویی، یعنی یک پلنگ و یک پرنده (شبیه عقاب) استفاده می‌کند. بنابراین وقتی شما دکمه حمله را فشار می‌دهید، V سر جایش می‌ایستد و این 2 حیوان به دشمن حمله می‌کنند و فقط هنگامی که این 2 حیوان کشته می‌شوند، V با یک فینیشر کار دشمنان را تمام می‌کند و در حقیقت نقش چندانی در مبارزات ندارد. به همین دلیل گاهی مبارزات شلوغ و بی‌نظم می‌شوند و احساس می‌کنید که کنترل اوضاع دست شما نیست.

گرافیک بازی Devil May Cry 5

نکته شوکه کننده دیگری درباره Devil May Cry 5 این است که بازی با وجود گرافیک مسحور کننده‌اش، بر روی کنسول با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. البته مشکلات کوچکی مانند عدم وجود Aliasing برای سایه‌ها در بازی مشاهده می‌شود، اما افکت‌های تصویری مانند Motion Blur، درخشش و عمق تصاویر، بازی را به اوج کمال می‌رسانند. نورپردازی بازی هم حیرت انگیز است. علاوه بر این موارد، استفاده از مدل‌های واقعی و حالت فتورئالیستی بازی، باعث می‌شود چهره‌ها بسیار طبیعی جلوه کنند، هرچند که انیمیشن‌ها هنوز هم جای کار دارند، زیرا گاهی اوقات حرف‌هایی زده می‌شود که با حرکت لب کاراکترها همخوانی ندارد.

از لحاظ موسیقی و صداگذاری هم به جرات می‌توان گفت کار تیم سازنده فوق‌العاده بوده است. صدا پیشگان کار خود را عالی انجام دادند و صدای شخصیت‌ها اصلا مصنوعی نیست. هر شخصیت تم مخصوص خودش را دارد که هنگام مبارزاتش آن تم پخش می‌شود. علاوه بر موسیقی‌هایی که هنگام مبارزات پخش می‌شوند، قطعه‌های ملایم دیگری هم در حین میان پرده‌ها پخش می‌شوند که واقعا زیبا و گوش نواز هستند. افکت‌های صوتی مانند صدای شلیک گلوله، صدای برخورد شمشیر به بدن یا حتی صداهای مختلفی که دشمنان از خود درمی‌آورند، همگی به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌اند.

چگونه در بازی Devil May Cry 5 بهترین امتیاز را به دست آوریم؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد، بازی Devil May Cry 5 برای اولین بار کنترل 3 کاراکتر را به دست شما می‌سپارد. بازی کردن با هر کدام از این کاراکترها سبک و سیاق مخصوص خود را دارد که قطعا آگاهی از آن‌ها باعث بازی بهتر و در نتیجه کسب امتیاز بهتر می‌شود.

نکات مهم در مبارزه

همواره در حال حرکت باشید و ضربه نخورید!

اگر از دشمن ضربه بخورید، هم میزان سلامت شما کاهش پیدا می‌کند و هم کمبوهایتان کم می‌شود و امتیاز مرحله بازی با افت شدیدی مواجه می‌شود. پس بهتر است همیشه در حال حرکت باشید و فقط زمان‌هایی که دست دشمن به شما نمی‌رسد، به آن‌ها حمله کنید. باید همیشه نیم نگاهی به دیگر دشمنان هم داشته باشید تا بتوانید به موقع جا خالی بدهید. همچنین بسیاری از دشمنان قدرت حمله به شما را روی هوا ندارند، بنابراین بهتر است همیشه مبارزات را روی هوا دنبال کنید.

همیشه از یک کمبو استفاده نکنید

استفاده از یک حرکت تکراری، کمکی به دریافت امتیاز بیشتر نمی‌کند. بنابراین بهتر است ترکیبی از چند حرکت مختلف را روی دشمنانتان اجرا کنید. استفاده از حرکات مختلف با کاراکتر V بسیار راحت‌تر از دیگر کاراکترها است و استفاده از کمبوهای مختلف با کاراکتر نرو و دانته نیاز به تمرین بیشتری دارد.

از Taunt استفاده کنید

با کلیک روی تاچ پد کنترلر پلی استیشن، می‌توانید Taunt تمام کاراکترها را فعال کرده و امتیاز کمبوی خودتان را بالا ببرید. دقت داشته باشید که هنگام اجرای انیمیشن Taunt نمی‌توانید مبارزه کنید و بهتر است از دشمنان فرار کنید.

جمع بندی

Devil May Cry 5 یک بازگشت افسانه‌ای برای فرنچایز Devil May Cry است که همه چیز آن از گیم پلی سریع و لذت بخش‌اش گرفته تا داستان بی نظیر و تاثیر گذارش، یادآور تجربه‌هایی هستند که سال‌ها پیش از همین سری داشتیم. عنوانی که نه فقط طرفداران Devil May Cry ، بلکه تمامی گیمرها باید تجربه کنند تا متوجه شوند که معنی واقعی هک‌اند اسلش و اکشن ادونچر چیست.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی آنچارتد Uncharted 4: A Thief’s End

خرید بازی Devil May Cry 5

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Devil May Cry 5  را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان می‌توانیم به تماشا تریلر بازی Devil May Cry 5 Special Edition بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد