دایرکت ایکس ۱۲ (DriectX 12) اسلحه سری Xbox برای شکست PS5

دایرکت ایکس ۱۲ (DriectX 12) اسلحه سری Xbox برای شکست PS5

مایکروسافت از فناوری دایرکت ایکس ۱۲ در ایکس باکس سری ایکس و اس به عنوان برگ برنده خود در مقابل پلی استیشن ۵ یاد می‌کند.

به گفته تیم فنی مایکروسافت تجهیز ایکس باکس سری ایکس و اس به دایرکت ایکس ۱۲ (DriectX 12) باعث برتری این ایکس باکس به پلی استیشن 5 خواهد شد.

دایرکت ایکس ۱۲ چیست؟

وقتی مایکروسافت سیستم عامل ویندوز 10 را ارائه کرد، از DirectX 12 به عنوان یکی از قابلیت‌های برجسته آن اشاره کرد که برای گیمر‌ها و افرادی که به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارند بسیار هیجان‌انگیز بود.

دایرکت ایکس در حقیقت یک API گرافیکی یا رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (Application Programming Interface) است که اجازه دسترسی مستقیم به کارت گرافیک را برای برنامه نویس فراهم می‌کند و به او اجازه می‌دهد تا از حداکثر  قدرت پردازنده گرافیکی استفاده کند.

به طور خلاصه API گرافیکی دایرکت ایکس ۱۲ چیزی است که گیمر‌ها را از سختی اجرا یک بازی دور می‌کند و از نهایت قدرت پردازنده گرافیکی بهره می‌برد. 

جالب است بدانید دایرکت ایکس ۱ (DirectX 1.0) اولین بار در سال ۱۹۹۵ و با معرفی ویندوز ۹۵ معرفی شد. با گذشت زمان DirectX نیز روز به روز بهتر شد و مایکروسافت دایرکت ایکس ۱۲ را در ویندوز ۱۰ معرفی کرد.

البته دایرکت ایکس ۱۲ در ایکس باکس  وان هم وجود دارد که باعث می‌شود که ایکس باکس وان داشبورد سریع‌تری داشته باشد و بتواند در مسیر هموارتری ویدیو‌های 4K را نمایش دهد.

دایرکت ایکس در ایکس باکس

دایرکت ایکس ۱۲ برگ برنده مایکروسافت در مقابل سونی

 مایکروسافت به‌روزرسانی بزرگی را برای نسخه‌ی ۱۲ دایرکت ایکس منتشر کرد و با افزوده شدن چند فناوری دیگر به DirectX 12 Ultimate تغییر نام داد. این به‌روزرسانی که در کنسول‌های جدید ایکس باکس سری ایکس و اس هم حضور دارد، قابلیت‌های زیادی را به کنسول می‌بخشد.

۱. Variable Rate Shading

از جمله به‌روزرسانی‌های دایرکت ایکس ۱۲ قابلیت سایه‌زنی متغیر است که در رزولوشن‌های بالا یک عملیات بسیار سنگین محسوب می‌شود. سایه‌زن‌ها در واقع رنگ، روشنایی و کنتراست هر یک از پیکسل‌ها را تعیین می‌کنند. این فناوری کمک می‌کند آن‌چه که در مرکز توجه قرار دارد با رزولوشن بالاتری پردازش شود و آنچه که در حاشیه قرار دارد قدرت زیادی را مصرف نکند. برای مثال در بازی فورزا هورایزن (Forza Horizon) خودرو و جاده‌ی پیش‌روی آن در مرکز توجه قرار دارد و با حداکثر جزئیات پردازش می‌شوند درحالی‌که درختان و المان‌های کنار جاده که با سرعت زیادی در حال عبور هستند نیازی به این میزان از پردازش ندارند. 

۲. Sampler Feedback

در صورتی که برخی از اجزای تصویر در چند فریم بدون تغییر باقی بمانند، پردازش مجدد آن‌ها برای هر فریم بار پردازشی مضاعفی به‌همراه خواهد داشت. فناوری Sampler Feedback با تشخیص این اجزای تصویر نه‌تنها بار پردازشی کمتر و نرخ فریم بیشتری را به ارمغان می‌آورد، بلکه امکان رندر محیط‌های بزرگ‌ و غنی‌تری را با حافظه‌ی رم کمتر پردازنده‌ی گرافیکی را فراهم می‌کند.

۳. Variable Refresh Rate

در صورتی که کنسول قادر به اجرای پایدار یک بازی با نرخ ۶۰ یا به‌خصوص ۱۲۰ فریم‌ بر‌ ثانیه نباشد، پدیده‌ی پارگی (Screen Tearing) تصویر رخ می‌دهد که هنگام بازی بسیار آزاردهنده است.  فناوری VRR وظیفه دارد تا با تغییر مداوم نرخ نمایش تصویر در نمایشگر از بروز  پارگی تصویر جلوگیری کند. البته در نظر داشته باشید نمایشگر نیز باید از این فناوری پشتیبانی کند. تأثیر VRR در عناوین با نرخ فریم بالا در حدی محسوس است که به گفته‌ی دیجیتال فاندری  سونی باید در اسرع وقت پشتیبانی از آن را به پلی استیشن ۵ اضافه کند.

۴. DirectX Raytracing

پشتیبانی از رهگیری پرتو اکنون عمیق‌تر و به‌گفته‌ی مایکروسافت بسیار بهینه‌تر به دایرکت ایکس اضافه شده است. به‌جای واگذاری نحوه‌ی کار به سیستم، توسعه‌دهندگان اکنون کنترل بیشتری روی این فناوری و رفتار آن خواهند داشت تا به خروجی دلخواه خود برسند.

۵. DirectML

شاید به جرئت بتوان گفت فناوری  DirectML آینده دنیای بازی را تغییر دهد. مایکروسافت DirectML را هم‌زمان با DirectX Raytracing در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد اما توجه کارشناسان بیشتر حول پشتیبانی از رهگیری پرتو معطوف شد. هدف مایکروسافت از DirectML توسعه‌ی جدی فناوری ارتقای رزولوشن با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین است تا با هر پردازنده‌ی گرافیکی امکان بهره‌ بردن از آن در دسترس باشد. 

به گفته‌ی AMD‌ که تولید کننده پردازنده‌های ایکس باکس ایکس و اس و پلی استیشن هسته‌های محاسبه‌‌گر رهگیری پرتو شامل یک عدد در هر واحد پردازشی است که به‌معنای ۵۲ عدد برای ایکس باکس سری ایکس، ۳۶ عدد برای پلی استیشن ۵ و ۲۰ عدد برای ایکس باکس سری اس است. هر واحد پردازشی همچنین شامل ۶۴ سایه‌زن (Shader) است که به‌گفته‌ی دیوید کیج تعداد بیشتر آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به عملیات‌های سنگین یادگیری ماشین کند؛ تا ۴۹ تریلیون محاسبه در ثانیه برای محاسبات صحیح ۸ بیت و ۹۷ تریلیون محاسبه در ثانیه برای محاسبات صحیح ۴ بیت.

دایرکت ایکس ۱۲ در ایکس باکس

عملکرد DirectML در بازی فورزا هورایزن ۴ (سمت چپ) در مقایسه با آپ‌اسکیل معمولی (سمت راست)

به نظر می‌رسد مایکروسافت قد دارد با پشتیبانی ایکس باکس سری ایکس و اس از دایرکت ایکس ۱۲ و فناوری‌های مختلف آن قصد دارد در مرور زمان برتری خود را به پلی استیشن ۵ نشان دهد و از آن به عنوان برگ برنده خود در مقابل سونی تاکید دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مقایسه‌ سرعت بارگذاری بازی‌ها در ایکس باکس سری ایکس و پلی‌ استیشن

نظر شما در این باره چیست؟ آیا این بار مایکروسافت موفق می‌شود در رقابت با سونی پیروز شود؟ منتشر شنیدن نظرات شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی گنوپلی هستیم.

در ضمن اگر قصد خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) و ایکس باکس سری اس (Xbox Series S) را دارید، فروشگاه گنوپلی شرایط ویژه‌ای را برای خرید قسطی و با بهترین قیمت فراهم کرده است. برای اطلاع از شرایط خرید با ما تماس بگیرید یا در قسمت کامنت‌ها پیام بگذارید، تا شما را راهنمایی کنیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد