نقد و بررسی بازی Dirt 5

نقد و بررسی بازی Dirt 5

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی محبوب اتومبیلرانی Dirt 5 برای کنسول‌های PS4 و PS5 بپردازیم.

کمپانی کد مسترز برای اولین بار در سال 1998 بازی‌ای در سبک شبیه سازی رالی و با نام Colin McRae Rally منتشر کرد که اتفاقا با استقبال خوبی از سمت گیمرها و منتقدین روبه‌رو شد. اما در سال‌های بعد اتفاقات ناگواری مانند مرگ دلخراش Colin McRae رخ داد و به همین دلیل در سال 2007 نام این سری به مرور به Dirt تغییر یافت. کد مسترز سری Dirt را به دو بخش تقسیم کرده است: بخش اول این سری Dirt Rally نام دارد که با توجه به سبک و سیاق یک بازی رالی شبیه سازی توسعه داده شده و به نسخه‌های اولیه این سری وفادار مانده است، و بخش دوم سری DIRT نام دارد که در آن کمپانی سازنده اقدام به تولید بازی‌های ماشینی رالی در سبک آرکید کرده است.

در جدیدترین نسخه سری بازی‌های ماشینی رالی در سبک آرکید، استودیو کد مسترز که در واقع همان بازماندگان استودیو Evolution یعنی سازندگان موتور استورم و درایو کلاب هستند، مسئولیت ساخت این نسخه با نام DIRT 5 را بر عهده گرفتند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به این بازی پرهیجان می‌اندازیم.

در ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی DIRT 5 تا ببینیم با چه بازی روبرو هستیم:

نقاط قوت بازی DIRT 5

قبل از هر توضیحی باید بگوییم که بازی DIRT 5 اصلا بازی بی‌عیب و نقصی نیست، اما خوشبختانه آنقدر نقاط قوت قوی‌ای دارد که به راحتی مشکلاتش را پوشش می‌دهد. در واقع بازی به اندازه‌ای نقطه قوت دارد که ضعف‌های آن نتوانند مانع لذت بردن شما شوند. یکی از محسوس‌ترین نقاط قوت بازی این است که رانندگی با ماشین‌های مختلف هرکدام قلق خاص خودشان را دارند و رانندگی کردن با هر ماشین یک تجربه جدید و کاملا متفاوت به حساب می‌آید و اگر ماشین باز باشید، خیلی سریع تشخیص می‌دهید که این تغییرات دقیقا از کجا سرچشمه می‌گیرند. دیگر نکته مثبت DIRT 5 این است که ماشین های موجود در بازی در شرایط آب و هوایی مختلف بازی عملکرد متفاوتی دارند. فاکتورهای زیادی در دنیای واقعی وجود دارند که نهایتا روی اینکه کدام ماشین در شرایط آب و هوایی مختلف عملکرد بهتری داشته باشد، تاثیرگذار هستند و خوشبختانه بسیاری از این فاکتورها در DIRT 5 موجود هستند. به همین دلیل با وجود اینکه این بازی، یک بازی آرکید است، اما خیلی هم از واقعیت دور نیست.

شما در هنگام مسابقه آب و هواهای متفاوتی را تجربه خواهید کرد و این تغییر آب و هوا یکی از عواملی است که در سختی یا آسانی بازی تاثیرگذار است. مثلا ممکن است هوا بارانی باشد، شاید برف بیاید، یا شاید هوا فقط ابری و گرفته باشد، حتی ممکن است با یک هوای صاف و آفتابی روبه‌رو باشید. تمام این حالت‌های هوایی می‌توانند روی سخت یا آسان بودن مسابقه اثرگذار باشند. البته اگر هنوز بازی را تجربه نکرده باشید ممکن است فکر کنید که سختی و آسانی بازی صرفا به هندل کردن ماشین در شرایط آب و هوایی مختلف بستگی دارد، در صورتیکه اصلا اینجور نیست، زیرا شرایط آب و هوایی روی عوامل دیگری مانند زاویه دید و نور هم تاثیر می‌گذارند. مثلا فرض کنید در شرایطی مسابقه می‌دهید که برف می‌بارد، خب در این حالت شما دید محدودتری دارید و باید بیشتر مراقب باشید. همین احتیاط در سبک بازی و مسابقه شما تاثیر می‌گذارد.

یکی دیگر از نقاط قوت بازی این است که DIRT 5 اصلا خسته کننده نیست. مدهای فوق العاده و تنوع ماشین‌ها باعث شده است که همواره از تجربه آن لذت ببرید. بخش Career Mode در هر بازی ورزشی، جذابیت های خاص خودش را دارد که Dirt 5 هم از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش شما می توانید پیشرفت کنید، پول به دست بیاورید و ماشین های قوی‌تر و بهتری را خریداری کنید. در بازی، مدهایی از قبیل Rally Raids، Ice Breaker، Path Finder و Land Rush گنجانده شده‌اند که بازی کردن در قالب هر کدام از این مدها، می تواند به نوعی برای کاربر لذت بخش باشد. مثلا اگر در بازی صرفا دنبال مسابقه دادن به صورت سنتی هستید، می توانید Rally Raids را امتحان کنید. مدهای دیگر کمی چالش برانگیزتر بوده و کار بازیکن را هر کدام به شیوه خاص خود، سخت می‌کنند. هنگامی که شما در حال تجربه بخش کریر هستید، با همه این مدها سروکار خواهید داشت. به طور کلی  بخش کریر بازی به چند فصل تقسیم شده و هر فصل شامل چندین مسابقه است و اگر بتوانید امتیاز کافی در هر مسابقه به دست آورید، می‌توانید فصل بعدی را آنلاک کنید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست در تک تک مسابقات شرکت کنید.

در DIRT 5 بیش از 40 پیست قرار داده شده که در بخش کریر با آن‌ها آشنا خواهید شد. از لحاظ تنوع محیطی هم Dirt 5 و بخش کریر بازی وضعیت قابل قبولی دارند. نروژ، نیویورک، ایتالیا، مراکش، چین، برزیل و غیره از جمله مکان‌هایی هستند که در Dirt 5 حضور دارند و هر کدام هم ویژگی های منحصر به فرد خاص خود را خواهند داشت. مثلا در Dirt 5، شما مراکش را با تپه هایش خواهید شناخت!

نقاط ضعف بازی Dirt 5

پس از بررسی نقاط قوت بازی به سراغ نقاط ضعف آن می‌رویم. یکی از بزرگترین مشکلات DIRT 5 مربوط به بخش فنی آن است که امیدواریم پس از عرضه آپدیت‌ها برطرف شوند. از جمله مشکلات Dirt 5 می‌توان به کرش کردن‌های بی‌مورد و صفحات لودینگی که گاهی اوقات بیش از اندازه طولانی می‌شوند، اشاره کرد. البته این مشکلات بیشتر روی پلتفرم PC دیده می‌شود و در صورتیکه بازی را با پلی استیشن 5 تجربه کنید، این مشکلات بسیار کمتر خواهند بود.

بازی از دیدگاه گرافیک هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. به جرات می‌توان گفت که Dirt 5 در طراحی جلوه‌های بصری عالی کار کرده است. طراحی محیط های بازی بی‌نظیر است. در شرایط آب و هوایی مختلف، Dirt 5 فوق العاده زیبا است و نمی توان به سادگی چشم روی رنگ بندی و نورپردازی شرکت سازنده بست. سیستم آب و هوای داینامیک و تاثیرات تغییرات آب و هوایی بر روی محیط و ماشین‌ها به طرز حیرت انگیزی چشم نواز طراحی شده است. افکت‌های باران، برف، طراحی روز، شب، طوفان‌ها، رنگین کمان‌ها، رعد و برق، برخورد تایر‌ها به زمین و پخش شدن گرد و غبار و گل و لای و خلاصه گرافیک کلی بازی در در سطح فنی بسیار بالایی از سوی سازندگان خلق شده است.

مورد بعدی که بی انصافی است اگر ساده از آن بگذریم، موسیقی و صدا گذاری بازی است. بخش صدا گذاری در هر بازی ویدئویی منجر به خلق اتمسفری بهتر و زیبا تر می‌شود و صدا گذاری خوب در یک بازی باعث می‌شود که شما در محیط و اتمسفر آن بازی غوطه‌ور شوید. صدای محیط، ماشین‌ها و صدای بارش باران بر روی محیط و بدنه ماشین‌ها و انواع و اقسام صدا‌ها در بازی فوق‌العاده کار شده است. صدا گذاری بازی در هنگام تجربه گیم پلی در داخل و خارج ماشین، وقتی کنترل ماشین را بر عهده دارید کاملا متفاوت است. وقتی داخل ماشین هستید صدای برخورد قطره های باران و عوامل بیرونی، فوق‌العاده است. حتی وقتی بارش باران شدید می‌شود صدای برخورد قطرات باران بر روی بدنه ماشین‌ها شدیدتر می‌شود و جو و اتمسفری بی‌نظیر را برای شما رقم می‌زند. انتخاب موسیقی‌های منوی بازی هم حقیقتا بی نظیر است و با هیجان و جو و سبک و سیاق بازی کاملا هم خوانی دارد. به صورت کلی بخش صدا گذاری بازی به شدت با کیفیت است و شفافیت کیفیت صداها گوش شما را نوازش می‌دهد.

تروفی‌های DIRT 5

طبق فهرست تروفی‌های نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴، بازی‌بازان برای کسب تروفی پلاتینوم Dirt 5 کار چندان سختی نخواهند داشت. البته پیش نیاز‌های دریافت تروفی‌های بازی شامل موارد متنوعی هستند، از کار‌های ساده‌ای مانند شخصی سازی ظاهر ماشین و ساخت یک مسیر در بخش Playground گرفته تا اجرای یک دریفت ۱۰۰ متری و رسیدن به سطح ۵۰. دو مورد آخر و همچنین یک تروفی دیگر که برای بدست آوردن آن باید 000/10 مایل رانندگی کنید، بیش‌تر از این‌که به مهارت بستگی داشته باشند، به زمان زیادی نیاز دارند و میزان صبر شما را به چالش می‌کشند.

از طرف دیگر، برای کسب تروفی پلاتینوم Dirt 5 باید حتماً بخش Career آن را کامل کنید. این بخش داستان محور دارای ویژگی‌هایی مانند اسپانسر‌های واقعی، رویداد‌های متعدد و روند پیشرفت تصمیم محور است. اگر به دنبال به دست آوردن تمام تروفی‌های Dirt 5 هستید، علاوه بر تکمیل کردن تمام مراحل بخش Career، باید در تک تک رویدا‌های این بخش نیز شرکت کرده و آن‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید.

راهنمای پلاتینیوم بازی Dirt 5

  • درجه‌ی سختی پلاتینیوم کردن بازی: 10/5
  • مدت زمان مورد نیاز برای پلاتینیوم کردن بازی: زمان لازم برای بدست آوردن تروفی پلاتینوم Dirt Rally، نسخه‌ی قبلی سری، تقریباً ۷۰ ساعت بود. پس به احتمال زیاد گیمرها باید زمان زیادی را برای بدست آوردن تروفی‌ها صرف کنند.
  • تعداد تروفی‌ها: ۲۱ (۱ پلاتینوم، ۸ تروفی طلایی، ۶ تروفی نقره‌ای، ۶ تروفی برنزی)
  • آیا تروفی‌های از دست دادنی (Missable) دارد : خیر
  • تروفی‌های گلیچ (مشکل دار): ندارد
  • تروفی‌های آنلاین: دارد
  • آیا تروفی مربوط به درجه‌ی سختی در بازی وجود دارد؟: خیر، تروفی‌های بازی برروی تمامی درجه‌های سختی قابل دریافت هستند.
  • حداقل تعداد دفعات مورد نیاز برای تجربه‌ی بازی جهت کسب تروفی پلاتینیوم: ۱ بار
  • امتیازی که از کسب تمام تروفی‌های بازی به دست می‌آورید: ۱۱۷۰ امتیاز

سخن پایانی

بازی DIRT 5 عنوانی کاملا درخشان و در خور توجه است و بدون شک 5 عنوانی است که به هر گیمری پیشنهاد می‌شود. سبک و سیاق بازی بر اساس یک بازی رالی آرکید گونه طراحی شده و سازندگان مسیر طراحی و تولید بازی خود را از اول بر پایه یک بازی آرکید پر هیجان با ریتمی تند توسعه داده اند که در طول جریان مسابقه بارها و بار ها تپش ضربان قلب شما را افزایش میدهد.   این بازی قرار است به لطف کیفیت بالا، تنوع، مدهای مختلف و جلوه های بصری که داشته، شما را برای چندین ساعت پشت پلتفرم خود نگه دارد. مطمئن باشید که پس از بازی کردن Dirt 5، از تجربه ای که داشتید پشیمان نخواهید شد.

خرید بازی DIRT 5

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی DIRT 5  هم براری PS4 و هم برای PS5 را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد