نقد و بررسی بازی F1 2021

نقد و بررسی بازی F1 2021

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی 2021 F1 یا همان فرمول ۱ برای پلی استیشن ۵ می‌پردازیم.

بازی F1 2021 که امروزه دیگر همه گیمرهای حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای با آن آشنا هستند، با اضافه کردن ویژگی‌های جدید و حفظ المان‌های موفق نسخه‌های پیشین، تلاش کرده تا یک تجربه سرگرم کننده دیگر را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. در میان بازی‌های ریسینگ معروف، Formula 1 یا همان فرمول یک خودمان، چند سالی است که در یک مسیر مثبت قرار گرفته تا تجربه‌ای لذت بخش و سرگرم کننده را به گیمرها ارائه دهد. نکته این است که Formula 1 از نظر المان‌های شبیه‌ سازی، نسبت به نسخه‌های قبلی تجربه‌ای چالش ‌برانگیز‌تر و دقیق‌تر را ارائه می‌دهد که بخشی از آن به‌خاطر ساختار مسابقات فرمول وان است.

همانطور که در جریان هستید، امسال نسخه جدید فرمول وان در شرایط متفاوتی عرضه شد. درگذشته سری فرمول وان توسط شرکت کد مسترز (Code masters) ساخته و روانه بازار می‌شد، اما پس از اینکه کد مسترز توسط الکترونیک آرتز خریداری شد، این بازی تحت برند EA Sports عرضه شد و مدتی است که نسخه جدید این سری روانه بازار شده است. از دید کلی می‌توان گفت که F1 2021 تجربه‌ی بهتری را نسبت به نسخه سال گذشته خود ارائه می‌دهد، اما همانند هر بازی دیگری، در این ‌میان مشکلاتی هم وجود دارد که باعث شده F1 2021 نتواند آنطور که باید و شاید بدرخشد. تاریخ انتشار بازی F1 2021 شانزدهم جولای 2021 بوده است و این بازی در این تاریخ برای پلتفرم‌های PC، PS4، PS5، Xbox One و Xbox Series X/S منتشر شده که البته پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن تجربه‌ای لذت بخش‌تر و هیجان انگیزتر حتما این بازی را روی کنسول پلی استیشن 5 تجربه کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی دقیق این بازی محبوب و پرطرفدار بپردازیم.

ابتدا نگاهی بیندازیم به تریلر بازی تا ببینیم با چه فضایی روبرو هستیم:

حائز اهمیت‌ترین نکته در بازی F1 2021، این است که دیگر تنها با یک عنوان ریسینگ خشک و خالی روبه‌رو نیستیم و بخش داستانی بازی پس از F1 2019، بار دیگر به سراغ این سری از بازی‌ها آمده تا روحی باشد برای این کالبد پر زرق و برق اما بدون احساس و عاطفه. البته روایت این نسخه هم مانند سایر عناوین ریسینگ نوعی دوگانگی برایتان ایجاد می‌کند، در حقیقت گاهی آنقدر هیجان‌انگیز و واقعی است که پیروزی شخصیت اصلی برایتان قضیه‌ مرگ و زندگی می‌شود و گاهی آن قدر خسته کننده می‌شود گویی که یک کلیشه‌ داستانی‌ای است که صرفا ساخته شده تا یک بازی ریسینگ را از بی‌رمقی در بیاورد.

F1 2021 به 3 بخش مختلف تقسیم می‌شود که اولین بخش آن یک داستان درام و عاشقانه در مورد یک راننده فرمول 2 است که پس از کسب قهرمانی راهی مسابقات فرمول ۱ می‌شود و اکنون به استخدام یکی از تیم های بزرگ فرمول یک در آمده. این راننده که ایدن جکسون نام دارد، حال باید در حواشی بخش داستانی Braking Point شاهد یک درام بسیار جذاب مانند سریال Formula 1: Drive to Survive باشد که می‌تواند به زیبایی چالش‌های یک راننده حرفه‌ای را به ما نشان دهد. آیدن در مسیر دنبال کردن رویاهایش که تبدیل شدن به بهترین راننده فرمول یک است، با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. از دست ‌و پنجه نرم کردن با هم‌تیمی‌ای که تمام امیدهایش را از دست داده گرفته تا روبه‌رو شدن با یک رقیب نفرت‌انگیز به نام دون باتلر (Devon Butler) که شاید او را از F1 2019 به خاطر داشته باشید. در سمت دیگر داستان شاهد حضور کسپر آکرمن (Casper Akkerman) هستیم که در شرف بازنشستگی قرار دارد. آکرمن در این حالت از F1 2021، با دختری به نام زو (Zoe) ازدواج کرده و یک دختر به نام لیلی (Lily) نیز دارد.  بسته به انتخاب شما، این دو راننده برای یکی از پنج تیم حاضر در بازی به میدان مسابقات می‌روند تا با رانندگان واقعی به رقابت بپردازند. البته باید اشاره کنیم که در قسمت داستانی F1 2021، تمرکز اصلی به آکرمن و داستان او تغییر می‌یابد. از کاراکترهای دیگر این بخش می‌توان به لوکاس وبر (Lukas Weber) و برایان دویل (Brian Doyle) اشاره کرد.

یکی از مهمترین مشکلاتی که در بخش داستانی و میان پرده‌های اصلی بازی شاهد خواهید بود، مشکلات زیاد بخش موشن کپچر، حرکات لب‌ها و چشم بازیکنان است که می‌توان گفت از EA انتظار نداشتیم. مثلا در بعضی از سکانس‌ها هماهنگ نبودن صدای کارکترها و حرکات لب‌هایشان واقعا عذاب آور خواهد بود. یا مشکلات دیگری مثل اینکه در هر مسابقه خبرنگاران از شما سوالات مختلفی می‌پرسند، در این قسمت هم جواب‌هایی که EA در نظر گرفته بسیار بد طراحی شده‌اند و در خط داستانی بازی هیچ تغییری ارائه نمی‌دهند. با وجود این مشکلات بخش برکینگ پوینت می‌تواند نوید یک داستان جذاب و یک بخش کاملا متفاوت را برای سری‌های دیگر بازی F1 2021 به ارمغان آورد و می‌توان گفت که این حرکت در حالت کلی قابل قبول است.

پس از بخش داستانی به سراغ حالت‌های جدید بازی می‌رویم. همانطور که احتمالا شنیده‌اید در F1 2021 بخشی به نام Career Mode طراحی شده که به وسیله آن می‌توانید با انتخاب تیم خود و شخصی سازی‌های مختلف، مسابقات فرمول یک را به صورت حرفه‌ای تجربه کنید. همچنین می‌توانید بازی را به صورت کوآپ هم تجربه کنید و یک تجربه جذاب و به یاد ماندنی داشته باشید. از سوی دیگر بررسی و انجام این حالت جدید بازی باعث می‌شود که یاد بگیرید چگونه منابع، مسابقات و بسیاری از موارد دیگر را در بازی کنترل کنید.

غیر از Career Mode حالت دیگری هم به نام My Team وجود دارد. شما در این حالت می‌توانید در کنار یک مسابقه دهنده موفق، تیمتان را به صورت دستی و دقیق کنترل کنید. همچنین می‌توانید با خرید و اضافه کردن اعضای جدید یا ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی مختلف، تیمتان را سر و سامان دهید و کنترل بهتری بر روی مربی‌ها و مسئولین تیم داشته باشید. وقتی که وارد این بخش می‌شوید، یک آموزش اولیه در زمینه روش‌های انجام این حالت ارائه خواهد شد و به شما نشان می دهد که چگونه باید منابع خود را برای داشتن یک تیم حرفه‌ای کنترل کنید. دقت کنید که در حالت MyTeam، وقتی بازی‌ها به پایان می‌رسد، باید با مخاطبان و خبرنگاران صحبت کنید و البته ای کاش این بخش در حالت داستانی نیز دیده می‌شد. در این بخش هر نوع صحبت و دیالوگ شما می‌تواند بر روی عملکرد کلی و محبوبیت شما تاثیرگذار باشد و به همین دلیل باید کاملا عاقلانه در این بخش عمل کنید.

نکته جالب توجه دیگر در این نسخه از مسابقات فرمول یک این است که در کنار حالت های آفلاین، یک تجربه آنلاین نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد. در این حالت با یادگیری بازی، می‌توانید در حالت Ranked با دیگر بازیکنان حرفه‌ای مسابقه دهید و کاپ خود را افزایش دهید. همچنین با لول آپ شدن در این بخش، جوایز مختلفی هم می‌توانید کسب کنید. نکته مهم دیگر در این بخش این است که بازی از حالت‌های مختلف بصری برخوردار است و طبیعی بودن مراحل بازی و همچنین جذابیت بالای مسابقات آنلاین باعث می‌شود لذت بیشتری را در این بخش احساس کنید. همچنین محیط این بخش بسیار خوب طراحی شده است و مسابقات شما به همراه ثبت رکوردهای هر مسابقه باعث می‌شود که عملکردتان با هر نوع خودرو متفاوت و خاص خودش باشد.

سرورهای بخش آنلاین هم از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند و Matchmaking با عملکرد مناسب خود می‌تواند یک تراز مناسب بین بازیکنان ایجاد کند. کم و زیاد بودن پینگ هم تاثیر زیادی در عملکرد بازیکنان دیگر نخواهد داشت و این دست فرمان شما است که می‌تواند باعث پیروزی یا شکستتان شود.

البته غیر از این 2 حالت بخش‌های مهم دیگری به نام Time Trial و Grand Prize هم وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید به سلیقه خودتان در مسابقات شرکت کنید و جوایز زیادی را هم کسب کنید. طراحی و ساخت این 2 حالت به گونه‌ای بوده که می‌توانید مراحل، تعداد دورها و حالت‌های مختلف بازی را مطابق میل خودتان شخصی سازی کنید. می‌توانید قدرت هوش مصنوعی را کم کنید یا بر اساس آن کلا کلاس خودرویتان را تغییر دهید و خودتان را به چالش بکشید.

همانطور که در بالا اشاره مختصری کردیم، در F1 2021 محیط‌ها، جاده‌ها و پیست‌های مسابقه از طراحی خوب و طبیعی برخوردار هستند، البته باگ‌هایی هم در این بخش وجود دارد که می‌توان از آن ها چشم پوشی کرد و گفت که این بخش به صورت طبیعی طراحی شده است، به حدی که به راحتی احساس می‌کنید که شرایط مختلف زمین چگونه در رانندگی شما تاثیر می‌گذارد.

تمامی ماشین‌های این بازی دارای سیستم هندلینگ و ساختار مخصوص به خود هستند و برای مسابقه دادن با هرکدام باید یاد بگیرید که چگونه با آن‌ها کار کنید. استودیوی کد مسترز همیشه سعی می‌کند بهترین و دقیق‌ترین طراحی‌ها را از محیط‌های مسابقه داشته باشد و همیشه پیست‌های بازی را به واقع گرایانه ترین حالت خود تبدیل کرده است.  به غیر از موارد ذکر شده طراحی محیط بازی نیز بسیار جذاب و دیدنی است. حرکت چمن‌ها، سایه ها و رنگبندی بازی به صورت کلی نماد یک بازی AAA بسیار خوب را به شما می‌دهد. مثلا اگر پیستی مانند پیست ابوذبی دبی را مشاهده کرده باشید، می فهمید که کد مسترز تمام تلاش خود را برای طراحی یک بازی فوق العاده و طبیعی انجام داده است. به طور کلی از تظر بصری و با چشم پوشی از معدود مشکلات مطرح شده، F1 2021 بازی خوش ساختی محسوب می‌شود. برتری‌های این بازی نسبت به نسخه‌های قبلی، وجود امکانات و کامل بودن بخش داستانی آن می‌باشد. غنی بودن گیم پلی به شما این امکان را می‌دهد تا ساعت‌ها در حالت مختلف بازی غرق شوید و با دوستان خود به تجربه این بازی جذاب بپردازید. در محیط بازی و مخصوصا در کنسول پلی استیشن 5، محیط و آب و هوای بازی به صورت خارق العاده‌ای طراحی و ساخته شده است. وجود مه، باران و همچنین گرما می‌تواند به صورت مستقیم بر روی رانندگی شما تاثیر بگذارد و شما باید با هماهنگی تیم خود، بهترین عملکرد را در پیست مسابقه داشته باشید.

صداگذاری فوق العاده در هنگام رانندگی و مخصوصا در حالت اول شخص نیز از دیگر نکات مثبت بازی است که به شما امکان یک تجربه عالی و هیجان انگیز را می‌دهد.

به طور کلی بازی F1 2021 با تمام مشکلاتی که دارد، می تواند به عنوان یک تجربه جذاب و جدید در نظر گرفته شود که شاید شروعی جدید برای این سری باشد.

خرید بازی F1 2021

 

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی F1 2021 را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد