نقد و بررسی بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک - Fanal Fantasy 7 Remake

نقد و بررسی بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک - Fanal Fantasy 7 Remake

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی final fantasy vii remake می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می‌کنیم.

مانند بسیاری از آثار هنری، بعضی از بازی‌ها آنقدر پرطرفدار و محبوب هستند که انجام برخی تغییرات در آن‌ها و پذیرش این تغییرات توسط طرفداران، سخت یا حتی غیر ممکن خواهد بود. قطعا یکی از مواردی که مانع ایجاد تغییرات درست و زنده شدن مجدد یک اثر می‌شود، علایق تعصبی بسیاری از طرفداران است. فاینال فانتزی ۷ (Final Fantasy 7) هم یکی از همین عناوین بود که با وجود گذشت 23 سال از عرضه نسخه اصلی، شاهد هیچ ریمیکی از آن در نسل هفتم و هشتم نبودیم.

بازی Final Fantasy 7 یکی از بهترین بازی‌های اکشن نقش آفرینی ژاپنی است که اولین بار در سال 1997 برای PS 1 منتشر شد و جزو پرطرفدارترین عناوین دنیای گیم محسوب می‌شود. دلایل محبوبیت این بازی کاملا مشخص است. از داستان شاهکار گرفته تا کاراکترهایی جدید و دلچسب که بسیاری از آن‌ها با وجود آنکه تناسب چندانی با دنیای بازی نداشتند، باز هم وجودشان بازی را جذاب می کرد. همه این ها عواملی هستند که در محبوبیت این بازی تاثیرگذار بوده‌اند.

 از سال 2006 زمزمه‌هایی برای شروع بازسازی این عنوان پرطرفدار به گوش می‌رسید و سرانجام پس از صرف 10 سال زمان برای توسعه، در آپریل سال 2020  توسط Square Enix در دسترس عموم قرار گرفت. نکته مهم در مورد نسخه ریمیک Final Fantasy 7 این است که این عنوان، تمام داستان نسخه قدیمی را شامل نمی‌شود. در حقیقت این اولین قسمت از بازسازی قسمت هفتم سری Final Fantasy  است، به همین دلیل داستان آن فقط بخشی از داستان نسخه اصلی را پوشش می‌دهد. با این حال جای نگرانی نیست، زیرا Final Fantasy 7 Remake، به اندازه یک بازی کامل محتوا دارد. محتوایی با کیفیت، خاطره انگیز و دوست داشتنی.

بررسی بازی final fantasy vii remake

داستان بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک

داستان بازی فاینال فانتزی ۷ در شهر Midgar اتفاق می‌افتد. جایی که Cloud و همراهانش در راکتور شماره یک حضور دارند. در شهر Midgar اتفاقات زیادی در جریان است. شرکتی به نام Shinra با استفاده از نیروی زمین به نام Mako در حال تولید انرژی است و متاسفانه این استخراج انرژی باعث از بین رفتن تدریجی زمین می‌شود. شهر Midgar نیز به دلیل نابرابری و ثروت طلبی عده‌ای خاص، به دو بخش ثروتمندان و زاغه نشینان تقسیم شده است.

شما در بازی نقش Cloud Strif که یکی از سربازان کهنه کار شرکت Shinra بوده است را بازی می‌کنید. Cloud اکنون به عنوان مزدور در گروه Avalanche فعالیت می‌کند. این گروه برای نجات سیاره به پا خواسته است و قصد دارد یکی از نیروگاه‌های شرکت Shinra را منهدم کند. اما این تازه شروع ماجرا است و اتفاقات پیچیده و مرموزی در انتظار همگان است.

بازسازی فاینال فانتزی 7، تقریبا با همان داستان قبلی بازگشته است، با این تفاوت که در نسخه ریمیک شاهد شخصیت پردازی‌های بهتری هستیم. البته باید بگوییم سازندگان بازی، پا را از بازسازی فراتر گذاشته و رویا پردازی‌های جدیدی را به بازی اضافه کرده‌اند. اگر جزو افرادی هستید که بازی کلاسیک را روی PS بازی کرده‌اید، مطمئنا سازندگان بازی را به خاطر این تغییرات تحسین می‌کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بهترین بازی های رایگان PS4 در سال 2021

گیم پلی و امکانات Final Fantasy VII Remake

می‌توان گفت گیم پلی ریمیک فاینال فانتزی 7، آزادانه‌تر از نسخه کلاسیک خود ساخته شده است. در این نسخه شما می‌توانید به 2 طریق در بازی پیشروی کنید. یکی از این راه‌ها ست کردن Shortcutهای مختلف روی دسته خود برای ایجاد یک گیم پلی زنده و Real-time است و دیگری حالت تاکتیکی نقش آفرینی های ژاپنی است که می‌توانید به صورت نوبتی شخصیت‌های مختلف را کنترل کنید و برای هر یک توانایی‌های خاص در طول نبردها ایجاد کنید.

بازی بیشتر بر پایه مبارزات با گروهی از دشمنان، دیدن چندین دمو و مبارزه با دشمنان بعدی، ساخته شده است. مبارزه با دشمنان معمولی تقریبا ساده طراحی شده‌اند و به گونه‌ای هستند که با دانش کافی از پسشان برمی‌آیید، اما مبارزه با مینی باس‌ها و باس‌ها برایتان چالش برانگیز خواهد بود. ضمن اینکه علاوه بر مبارزات، باید به حل معماهای ساده و گذر از تله‌ها هم بپردازید.

در برخی از مراحل، محیط کمی بزرگتر از حالت معمول طراحی شده و می‌توانید علاوه بر ماموریت‌های اصلی، ماموریت‌های فرعی را هم در این مکان‌ها انجام دهید. وقتی در شهر Midgar قدم می‌زنید، تمام مردم شهر دارای دیالوگ هستند و این دقیقا به همان موقعیت داستانی که قرار دارید، برمی‌گردد. مثلا اگر ماموریت شما منجر به کشته شدن یک سری موش مزاحم شود، می‌‌بینید که مردم هم درمورد آن‌ها صحبت می‌کنند. همچنین در شهر انواع فروشنده‌های معجون و سلاح وجود دارند که می‌توانید برای ارتقای شخصیت خود با استفاده از واحد پول بازی یعنی Gil، خرید و فروش کنید.

البته باید بگوییم که بازی کاملا خطی است و شما نمی‌توانید آزادانه در قسمت‌های مختلف قدم بزنید و حتی نمی‌توانید از شهر خارج شده و به محل‌های دیگر بروید. در هر نقشه‌ای از بازی که داستان پیش می‌رود، می‌توانید مراحل اصلی یا فرعی را انجام دهید تا XP و Gil به دست آورید و کاراکتر خود را قوی‌تر کنید تا برای مراحل سخت‌تر آماده شوید.

در طول گیم پلی بازی می‌توانید به حالت Punisher بروید. در این حالت صحنه آهسته‌تر می‌شود و ضرباتتان مرگبارتر می‌شود، البته در این حالت نمی‌توانید از خود دفاع کنید. پس باید با دقت و هوشمندانه بین این حالت و حالت عادی جابه‌جا شوید. علاوه بر تولبار سلامتی، تولبار ATB وجود دارد که با آن می‌توانید از Abilityهای ویژه هر کاراکتر علیه دشمنان استفاده کنید. این تولبار پس از استفاده از توانایی‌ها، به مرور پر می‌شود. در بازی همچنین می‌توانید معجون‌های سلامت و موارد دیگر که باعث زنده شدن کاراکتر یا از بین بردن اثر سم می‌شود را در محیط های قابل تخریب پیدا کرده و در طول مبارزات استفاده کنید.

داستان بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک

گرافیک Final Fantasy VII Remake

شاید اصلی‌ترین دلیلی که طرفداران بازی سال‌های زیادی برای آن منتظر عرضه نسخه ریمیک Final Fantasy 7 بودند، گرافیک بازی بوده است. اولین نسخه فاینال فانتزی 7 در زمان عرضه‌اش، با میان پرده‌های خاص خود، جهش بسیار بزرگی در گرافیک بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شد، اما طبیعی است اثری که حدود 23 سال پیش و برای کنسول پلی استیشن 1 ساخته شده است، برای گیمرهای امروزی و در روزگاری که نبرد رزولوشن‌های در جریان است، اصلا قابل پذیرش نباشد.

اکنون Final Fantasy VII Remake به این خواسته قدیمی واقعیت بخشیده است. کافی است همان صحنه معروف ایستادن Cloud روبه‌روی راکتور شماره یک، در ابتدای بازی را در نظر بگیرید تا  متوجه عظمت کار اسکوئر انیکس در خلق گرافیک امروزی و فوق‌العاده بازی بشوید. هرچند که جلوه‌های گرافیکی این ریمیک بی‌نقص نیستند و اگر به جزئیات برخی از سطوح یا بعضی از درب‌ها نگاه کنید، شاهد صحنه‌هایی خواهید بود که انگار از چند نسل پیش به بازی منتقل شده‌اند. علت این امر مشخص نیست و نمی‌دانیم که آیا با یک بروز رسانی رفع می‌شوند یا نه، اما احتمالا نتیجه سهل انگاری و عدم توجه به جزئیات بوده است.

با همه این تفاسیر، وقتی دورنمای خانه اریث، نورپردازی بی نظیر محیط و چهره‌پردازی دقیق و همراه با جزئیات را ببینید، مجذوب آن‌ها خواهید شد. گرافیک کلی بازی به حدی مدرن و با جزئیات تصویر است که به راحتی می‌تواند در لحظات اوج، با گرافیک‌های سطح بالای این نسل رقابت کند و حداقل در زمینه نورپردازی، از این رقابت سربلند بیرون آید. اکشن‌تر شدن بازی نسبت به نسخه اصلی و گرافیک بالای آن، شما را به یاد انیمیشن Final Fantasy VII: Advent Children خواهد انداخت. با این تفاوت که بافت‌ها از نظر جزئیات بسیار پیشرفته‌تر هستند.

موسیقی Final Fantasy VII Remake

موسیقی Final Fantasy VII Remake همان چیزی است که یک طرفدار بازی‌های ویدئویی انتظارش را دارد. نوبوو اوئماتسو، آهنگساز بزرگ بسیاری از نسخه‌های فاینال فانتزی، از جمله فاینال فانتزی 7، بار دیگر برای نسخه ریمیک دست به کار شده و همان حس و حال دلنشین موسیقی‌های خاطره انگیز را در Final Fantasy VII Remake زنده کرده است. برخی از تم‌های اصلی جدیدتر و اصطلاحا امروزی‌تر شده‌اند و به ساختار مدرن بازی هم شباهت بیشتری دارند. موسیقی آغازین و موسیقی اصلی فاینال فانتزی 7 و حتی موسیقی مخصوص شخصیت‌های تیفا و اریث، دلنشین‌ترین لحظات بازی را تقدیم شما می‌کنند.

هنگامی که بازی نیاز دارد در مبارزه با بعضی از باس فایت‌های بازی، تم حماسی خود را القا کند، موسیقی بی نظیر آن این حس را دو چندان می‌کند و ترکیب خاصی و همسانی با اتمسفر مبارزات و گیم پلی به وجود می‌آورد. در مورد صداگذاری شخصیت‌های بازی هم به طور کلی می‌توان گفت مناسب و قابل است و به جز یکی دو مورد خاص، در سطح بالایی قرار دارد.

نقاط ضعف و قوت بازی Final Fantasy 7 Remake

نقاط قوت

    • تحقق رویای ساخت ریمیک فاینال فانتزی 7
    • گیم پلی نسبتا ساده اما بسیار جذاب و سرگرم کننده
    • بهبود شخصیت پردازی، شخصیت های فاینال فانتزی 7
    • موسیقی شاهکار و به یاد ماندنی
    • گرافیک بالا و نورپردازی عالی

نقاط ضعف

      • ضعف در طراحی خطی در برخی از مراحل پایانی
      • ایراداتی در عملکرد دوربین در برخی از مبارزات
      • ضعیف بودن بعضی از بافت‌های بازی

سخن پایانی

بازی Final Fantasy VII Remake رویای دیرینه طرفداران فاینال فانتزی 7 بود که بالاخره به حقیقت پیوست. با توجه به موارد مطرح شده در این مقاله، فاینال فانتزی 7 ریمیک، با دلیل المان‌های داستانی و همچنین تغییرات گرافیکی و گیم پلی خود یک تجربه ارزشمند است. اسکوئر انیکس در قسمت اول بازسازی فاینال فانتزی 7 که با محوریت وقایع میدگار ساخته شده است، به خوبی تمام سکانس‌های قدیمی را بازسازی کرده است. قطعا تجربه این بازی برای تمام طرفداران بازی های ویدئویی خالی از لذت و هیجان نخواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی Immortals Fenyx Rising

خرید بازی فاینال فانتزی ۷

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان می‌توانید به تماشای تریلر بازی فاینال فانتزی ۷ بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد