نقد و بررسی بازی Far Cry 6

نقد و بررسی بازی Far Cry 6

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Far Cry 6 برای پلی استیشن بپردازیم.

شرکت یوبی سافت با بازی Far Cry 6 محصولی را وارد بازار کرده است که تصمیم‌گیری راجع به خرید یا عدم خریداری آن فقط به نظرتان در مورد قسمت‌های قبلی فار کرای بستگی خواهد داشت. زیرا بازی Far Cry 6 نه فقط به چند فار کرای ساخته و عرضه ‌شده از سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد، بلکه به سایر آثار یوبی سافت طی این مدت هم شباهت فراوانی دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که تکرار و تقلید Far Cry 6 از عناصر و المان‌هایی که در گذشته عامل موفقیت این مجموعه بودند، به وضوح نشان می‌دهد این کمپانی قصد پذیرش هیچ گونه ریسکی را برای جان ‌بخشی به فرنچایزی که طی ۹ سال گذشته با بازیافت Far Cry 3 سرپا مانده، ندارد؛ به طوری که می‌توان بی‌انگیزگی این بازی و سازندگان آن در جلب نظر طرفداران قدیمی و بی‌میلی آنان در ساخت اثری به یاد ماندنی را در ساعات ابتدایی و در مقدمه‌ی بازی به راحتی حس کرد.

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Far Cry 6 تا ببینیم با چه فضایی روبرو هستیم:

داستان بازی Far Cry 6

داستان بازی در جزیره‌ای خیالی به نام یارا (Yara) در دریای کارائیب رخ می‌دهد. به طور کلی دنیای بازی فضایی شبیه به وضعیت جمهوری کوبا، تحریم‌ها و رکورد اقتصادی آن، به همراه انقلاب صورت گرفته در سال‌های 1332 تا 1337 دارد. شما در این دنیا کنترل شخصیتی به نام دانی (Dani) را بر عهده می‌گیرید که دوران کودکی خود را بدون پدر و مادر و در محله‌های فقیر نشین اسپرانزا (Esperanza) گذرانده و هم اکنون در تلاش است که از یارا فرار کرده و به آمریکا پناهنده شود. اما پس از این‌ که دوست دوران کودکی‌اش در جلوی چشمانش به قتل می‌رسد و همچنین بعد از آشنایی با کلارا (Clara)، رهبر گروه آزادی‌خواه لیبرتاد (Libertad) نظرش تغییر می‌کند و به جنبش مردمی علیه دولت دیکتاتور حاکم بر یارا می‌پیوندد.

مجموعه‌ی Far Cry همیشه با حضور آنتاگونیست‌هایی به یاد ماندنی و محبوب از جمله واس مونتنگرو (Vaas Montenegro) و جوزف سید (Joseph Seed) معروف بوده و Far Cry 6 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این نسخه آنتون کاستیو (Anton Castillo) در رأس حکومت فاشیست یارا قرار دارد که با وعده کشف داروی درمان سرطان و بهبود وضعیت اقتصادی کشور موفق شده رهبری یارا را به دست بگیرد. اما پس از به قدرت رسیدن، مخالفان خود و حتی مردم عادی و بی‌طرف را تحت عنوان «بیگانگان» در مراکز تولید داروی بیماری سرطان و در محیطی مملو از گازهای سمی و سرطان‌زا، همانند برده به کار گرفته و هرکسی هم که نسبت به تصمیمات آنتون و رژیم او کوچک‌ترین مخالفتی از خود نشان بدهد، بلافاصله محکوم به مرگ خواهد شد.

اگر تجربه سری Far Cry را داشته باشید حتما می‌دانید که در این مجموعه همیشه شخصیت‌های منفی جذاب‌تر هستند و علت این امر مکالمات بین پروتاگونیست و آنتاگونیست است، اما متاسفانه در این نسخه از پتانسیل آنتون به طور کامل استفاده نشده و نقش او به عنوان شخصیت منفی بازی به خصوص در مقایسه با کاراکتری مثل واس مونتنگرو پایین‌تر از حد انتظار است. مشکل دیگری که نه فقط در Far Cry 6 بلکه در تمام عناوین اخیر یوبی سافت مشاهده می‌شود، نحوه بیان آن‌ها است. به طوری که در این بازی از شما انتظار می‌رود که طی مقدمه‌ی ۲۰ دقیقه‌ای، با شخصیت اصلی بازی ارتباط عمیقی پیدا کنید و تماشای مرگ دوستان او (کسانی که کمتر از چند دقیقه از اولین حضورشان در بازی گذشته است) برای شما ناراحت‌ کننده و احساس برانگیز باشد. متاسفانه این روند در اکثر آرک‌های Far Cry 6 تکرار می‌شود. دانی در هر منطقه از این کشور با افراد مختلفی ملاقات می‌کند؛ افرادی که هیچ دلیل خاصی برای وابستگی احساسی به آنان وجود ندارد. این افراد شما را به دنبال کارهایی می‌فرستند که نه به گذشته‌ی آنان و نه به رابطه‌ی دانی با آن‌ها مربوط می‌شود. در نهایت شما بعد از به پایان رساندن تمام مأموریت‌های یک منطقه، به بخش دیگری از یارا سفر کرده و اکثر کسانی که تا به اینجا با آن‌ها ملاقات داشتید رها و از خط داستانی خارج می‌شوند. به همین دلیل اگر بگوییم سری Far Cry لااقل در شماره‌های اخیر، به گشت و گذار در محیط و گان‌پلی خلاصه می‌شود، اصلا بی‌راه نگفته‌ایم. هرچند که این 2 بخش به قدری محتواهای متنوع دارند که به تنهایی می‌توانند مخاطب را سرگرم کنند. شما در بازی با محیط استوایی وسیعی روبه‌رو خواهید شد که دارای مراحل مختلفی در محیط‌های بیرون شهری و درون شهری است. پس از گذشت چند ساعت از بازی و دیدن آموزش‌های لازم، به تمام نقشه منطقه یارا دسترسی پیدا خواهید کرد، اما با توجه به اینکه مناطق مختلف نقشه، سطح بندی‌های گوناگونی دارند و شکست دادن دشمنان مناطقی که مربوط به قسمت‌های پایانی بازی هستند، بدون آپگرید کردن شخصیت تقریباً ناممکن است، مجبور می‌شوید روند خطی داستان را طبق همان چیزی که بازی از شما انتظار دارد، به پایان برسانید.

گیم پلی بازی Far Cry 6

ماموریت‌های Far Cry 6 هم تا حدودی شبیه به نسخه‌های قبلی هستند. تقریبا اکثر مراحل دارای یک ساختار خطی هستند و همه آن‌ها شامل از بین بردن تعداد زیادی دشمن، تسخیر پایگاه ارتش یارا یا کشتن برخی افراد خاص می‌شود. در این میان بازی دارای صحنه‌های جذاب سینمایی نیز هست و ترکیب موسیقی با اتفاقاتی مانند انفجار و درگیری با دشمنان، نتیجه جذابی را برای گیمر خلق می‌کنند. در مورد گان پلی هم همه چیز طبق انتظار پیش می‌رود. تنوع اسلحه‌ها خصوصا پس از آپگرید بسیار زیاد خواهد بود که هر کدامشان کارایی‌های متفاوتی خواهند داشت.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، تفاوت تجربه بازی در کنسول پلی استیشن 5 با کنسول‌های نسل قبلی است. اگر نسخه‌های قبلی را بازی کرده باشید حتما متوجه سنگینی اسلحه‌ها شده‌اید، در حالی که در کنسول پلی استیشن 5 به لطف هپتیک فیدبک،  در این بخش تجربه لذت بخش‌تری خواهید داشت. همچنین در این نسخه می‌توانید در مراحل بازی از یک یار کمکی به نام آمیگو هم استفاده کنید. البته هوش مصنوعی آمیگو بسیار ضعیف عمل کرده و به راحتی خودش را به کشتن می‌دهد و هدایت آن جز در مواقعی که به صورت مخفی‌کاری عمل می‌کنید، چندان فایده‌ای ندارد. البته هوش مصنوعی دشمنان هم تعریف چندانی ندارد و احتمالاً بارها با صحنه‌های تکراری در طی یک مبارزه مواجه خواهید شد؛ چرا که اکثر دشمنان دقیقاً برنامه یکسانی برای حمله به شما دارند، اما با توجه به تنوع بالای اسلحه‌ها و قابلیت ارتقای آن‌ها، می‌توان با استراتژی‌های مختلفی با تمام تجهیزات آن‌ها روبه‌رو شد. از این رو قبل از تمام درگیری‌ها می‌توانید با استفاده از امتیازاتی که قبلا جمع آوری کرده‌اید (از انجام مراحل جانبی، فتح پایگاه‌های دشمن، پیدا کردن اشیای قابل جمع‌آوری، انجام مسابقات با وسایل نقلیه گوناگون)، جایگاهی برای آپگرید کردن اسلحه‌هایتان پیدا کنید. نکته جالب توجه دیگر اینکه در فار کرای 6، وسایل نقلیه شامل طیف وسیعی از اتوموبیل‌ها، موتور سیکلت‌ها، اسب، جت اسکی و هواپیما می‌شود و با وجود اینکه نمی‌توان انتظار چندانی از تنوع کنترل هر کدام از آن‌ها داشت، اما در کل استفاده از این وسایل تا حدی جذاب هستند و ممکن است در مواقعی گیمر را مجاب کنند تا به جز ماشین اصلی‌تان، از سایر وسایل نیز برای مدتی استفاده کند.

گرافیک بازی Far Cry 6

فار کرای 6 از نظر گرافیک و جلوه‌های بصری نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد. بازی برای کنسول پلی استیشن 5 دارای یک پک اچ دی است که در کیفیت تاثیر گذار خواهد بود. طراحی محیط یارا از مناطق طبیعی و استوایی کوبا و همچنین مناطق شهری آن الهام گرفته است و قاب‌های زیبایی را خلق می‌کند.  اما به طور کلی در مقایسه با آثار برجسته هم نسل خود حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد. بسیاری از بافت‌های به‌کار رفته در فار کرای ۶، بیشتر یادآور اواسط نسل قبل است و برای یک بازی AAA در سال ۲۰۲۱ کافی به نظر نمی‌رسد. متاسفانه حتی اوضاع انیمیشن‌ها هم تعریفی ندارند. در طول مبارزات در بسیاری از اوقات شاهد انیمیشن‌های مصنوعی هستیم و اوضاع وقتی بدتر می‌شود که این انیمیشن‌ها گاهاً با باگ‌هایی همراه می‌شوند و صحنه‌های مضحکی را بوجود می‌آورند.

البته عملکرد بازی از نظر فریم ریت کمی متفاوت است. در نسخه پلی استیشن 5 فریم ریت، 60 است و تصاویر حتی در صحنه‌های پر زد و خورد و شلوغ مشکلی در پردازش ندارند. شاید مهم‌ترین نکته برای عنوانی در چنین سبکی، یکسان بودن فریم‌ریت در طول مراحل باشد که یوبی‌سافت تورنتو این مورد را به خوبی پیاده کرده است. جالب اینجاست که علی‌رغم اجرای خوب گیم‌پلی، میان‌پرده‌های بازی غالباً با افت فریم همراه هستند!

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که Far Cry 6 با وجود گیم پلی و گرافیک خوب و قابل قبول، اما حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد، اما با این وجود باز هم عنوان لذت بخشی محسوب می‌شود. گان‌پلی خوب و محتوای کافی در نقشه‌ی به نسبت بزرگ بازی، نکاتی هستند که باعث می‌شوند بتوان از نقاط ضعف چشم پوشی کرد.

خرید بازی Far Cry 6

 

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Far Cry 6 را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد