۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند

۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم ۱۰ بازی ژانر وحشت را معرفی کنیم که به دلیل خشونت زیاد در برخی از کشورها ممنوع اعلام شده‌اند

بازی‌ های ژانر وحشت که یکی از پرطرفدارترین گروه بازی‌ها هستند بر اساس موضوع و میزان انتقال ترس و وحشت به گیمر به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. گاهی این بازی‌های ژانر وحشت بسیار افراطی و خشونت‌آمیز می‌شوند که مقامات یک کشور چاره‌ای جز ممنوع اعلام کردن آن‌ها ندارند. در حالی که بسیار از کمپانی‌ها سعی در تولید و  ساخت بازی‌هایی هیجانی و بدون انتقال ترس و وحشت برای بازیکنان و طرفداران خود دارند اما گاهی با نوآوری‌های متفاوت موجب انتقال میزان بالایی از خشونت و ترس شده‌اند و بار اجتماعی و روانی نامناسبی را برای جوانان و نوجوانان یک کشور به همراه داشته است همین امر موجب توقف تولید و نشر آن‌ها توسط مقامات کشور می‌شود. تا پایان این مطلب با گنوپلی همراه باشید تا به معرفی ۱۰ بازی ژانر وحشت که در برخی کشورها ممنوع شدند بپردازیم.

۱۰ بازی ژانر وحشت ممنوعه

  1. Dead Rising

بازی Dead Rising یک بازی هیجانی همراه با ترس و وحشت حمله زامبی‌ها به شهر است. شاید حمله زامبی‌ها به شهر در بازی‌های مختلفی به تصویر کشیده شده باشد و از نظر همگان بسیار کلیشه‌ای باشد و چندان متفاوت نباشد اما نکته قابل توجه در این بازی حمله زامبی‌ها به شهر و بسته شدن تمام راه‌های خروجی است و زمان شش روزه برای نابودی زامبی‌ها و سرایت نکردن بیماری به افراد سالم است که ممکن است کمی برای بازیکن با وحشت همراه باشد و در طی این شش روز هیجان و فشار و استرس زیادی را متحمل شود از این رو سازمان رتبه‌بندی بازی‌های ویدئویی کشور آلمان انتشار این بازی را به دلیل فشار روانی زیاد روی بازیکن ممنوع اعلام کرده است. زیرا این انجمن اعتقاد دارد که در واقعیت اثرات جبران‌ناپذیر روحی و روانی برای گیمرها دارد.

  1. We Happy Few

بازی We Happy Few داستان پیروزی آلمان بر امپراطوری بریتانیا در جنگ جهانی دوم و مصرف مواد مخدری به نام Joy  در پی فراموشی این شکست و احساس شادی و خوشبختی در بین مردم بریتانیا است. مصرف این مواد مخدر به حدی در بین مردم افزایش پیدا می‌کند که مردم بریتانیا همیشه در حال خوب خود غوطه‌ور بودند و توجهی به اتفاقات و مسائل کشور خود نداشتند. سازمان رتبه‌بندی سنی کشور استرالیا مصرف این حجم از مواد مخدر را غیرطبیعی دانست و اعلام کرد در این بازی مصرف مواد مخدر شادی و لذت را برای گیمرها به تصویر کشیده است و مصرف مواد در این بازی یک کار روزمره و عادی جلوه داده شده است. احتمال دارد جوانان و نوجوانان که علاقه زیادی به این بازی‌های هیجانی و کشف علایق و احساسات تجربه شده بازی در دنیای واقعی دارند به سمت موادمخدر کشیده شوند. از این رو انتشار این بازی را در کشور خود ممنوع اعلام کرده است.

  1. Condemned: Criminal Origins

بازی Condemned: Criminal Origins داستان یک کارآگاه جنایی است که برای دستگیری عاملان قتل به صحنه جرم می‌رود اما در پی اتفاقاتی که می‌افتد خود به عنوان مظنون شناخته می‌شود و برای اثبات بی‌گناهی خود باید از مراحل سخت و ترسناک بازی عبور کند. نمایش اعمال خشونت‌آمیز و غیرانسانی یکی از دلایل اصلی ممنوعیت انتشار این بازی در آلمان شد.

  1. Left 4 Dead 2

کمپانی Valve نسخه اول بازی Left 4 Dead 2 را بدون هیچ‌گونه مشکل و محدودیتی به عرضه رساند اما در هنگام عرضه نسخه دوم خود توسط سازمان رده‌بندی سنی در کشور استرالیا به دلیل اعمال خشونت بالا مانند قطع اعضای بدن زامبی‌ها، جمع کردن جنازه‌ی زامبی‌ها و ... ممنوع اعلام شد. کمپانی تولید و نشر این بازی هیجانی و خشونت‌آمیز مجبور به سانسور بسیاری از صحنه‌های بازی شد تا توانست مجوز انتشار آن را از کشور استرالیا دریافت کند و در سال ۲۰۱۴ با اعمال رتبه‌بندی ۱۸+ توانست نسخه اصلی بازی را به مرحله انتشار برساند.

  • Outlast 2

بازی Outlast 2 یکی از بازی‌های خشونت‌آمیز کمپانی Red Barrels در استرالیا است که برای دریافت مجوز به سازمان رده‌بندی سنی ارسال شد و در عین ناباوری این بازی که نسبت به نسخه پیشین خود تاریک‌تر و خونین‌تر طراحی شده بود ممنوع اعلام شد. این انجمن دلیل ممنوعیت این بازی را خشونت‌های جنسی شدید اعلام کرد که مغایر با مفاد رده‌بندی سنی آن کشور بود. پس از بررسی‌های به عمل آمده توسط کمپانی سازنده این بازی دریافتند که به اشتباه نسخه آلفا این بازی را برای انجمن رده‌بندی سنی ارسال کرده‌اند در نهایت پس از حذف صحنه‌های خشونت‌آمیز از بازی نهایی توانستند مجوز انتشار بازی را دریافت کند.

  1. Silent Hill: Homecoming

بازی Silent Hill: Homecoming یک بازی کاملا هیجانی و به دور از کلیشه بعد از مدت‌ها توانست تحولی جدید در سبک بازی‌های ژانر به وجود بیاورد. در روال عادی این بازی دوربین‌هایی تعبیه شده‌اند که کاملا گیمر را در حس و حال آن فضا قرار می‌دهد و حس ترس را به معنای واقعی منتقل می‌کند. سازمان رده‌بندی سنی استرالیا و آلمان با اعلام چند صحنه خشونت‌آمیز در این بازی مانند فرو رفتن دریل در سر یکی از مبارزین انتشار این بازی را ممنوع اعلام کرده اند. کمپانی تولید کننده این بازی بعد از گذشت چند ماه موفق به سانسور برخی از قسمت‌های خشونت‌آمیز این بازی شد و هم‌چنین در برخی از صحنه‌های بازی زوایای دوربین را به طور کلی تغییر دادند تا حس ترس کم‌تری به گیمر منتقل شود.

  1. Phantasmagoria

بازی Phantasmagoria یک بازی خشونت محور در زمینه‌های جنسی، روحی و روانی است و به دلیل خونین بودن بیش از اندازه بازی، نصف شدن سر یکی از شخصیت‌های داستان و تکه تکه شدن صورت او توسط یک هیولا در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا و سنگاپور ممنوع اعلام شده است. کشور آلمان رده‌بندی سنی ۱۸+ برای این بازی در نظر گرفت. این بازی با وجود ممنوعیت‌های اعلام شده در بسیاری از کشورها در هفته‌ی اول فروش خود به بالاترین میزان درآمد حدود ۱۲ میلیون دلار رسید و توانست عنوان پرفروش‌ترین بازی را به خود اختصاص دهد.

  1. Danganronpa V3: Killing Harmony

چندین ماه قبل از انتشار بازی Danganronpa V3: Killing Harmony در کره‌جنوبی دختر بچه ۸ ساله‌ای توسط یک نوجوان ۱۷ ساله به قتل رسید و سپس تکه‌تکه شده بود که برای مردم کشور کره‌جنوبی بسیار آزاردهنده بود و تاثیر روانی بدی برای مردم داشت. انجمن رده‌بندی سنی کشور کره‌جنوبی هنوز این اتفاق ناگوار را فراموش نکرده بودند که بازی Danganronpa V3: Killing Harmony برای دریافت مجوز برای آنان ارسال شد و بلافاصه پس از مشاهده آیتم‌های بازی آن را ممنوع اعلام کردند. دلایل ممنوعیت این بازی را هم میزان بالای جرم و خشونت و تحریک کردن مخاطب و از هم گسیختگی جامعه عنوان کردند.

  1. F.E.A.R 2: Origin Story

 سازمان OFLC استرالیا در سال ۲۰۰۹ و چهار سال بعد از انتشار بازی F.E.A.R 2: Origin Story ممنوعیت‌هایی را برای این بازی در نظر گرفت. دلایل این ممنوعیت را نمایش قطع عضو در حین اجرای بازی، بریدن گلوی دشمنان و ... عنوان کردند. در نهایت با اعتراض بازیکنان و گیمرها مواجه شدند که چرا بازی‌های دیگری از این دست که کم هم نیستند و توانستند مجوز فروش بگیرند اما با این بازی با این شدت مخالفت شده است مجبور به اعمال محدودیت سنی و مجوز انتشار و عرضه آن شدند.

  1. Manhunt

 بازی Manhunt یکی از برترین بازی‌های شناخته شده در بین بازی‌های ژانر وحشت در دنیا است. این بازی در کشوری مانند امریکا که سخت‌گیری‌های آنچنانی برای انتشار بازی را ندارند موفق به دریافت مجوز تنها برای بزرگسالان شد باید پی به خشونت بیش از حد آن در حین اجرای بازی ببریم که چه تبعاتی برای گیمرها دارد. هم‌چنین این بازی اجازه‌ی انتشار روی کنسول‌های کمپانی‌های معروفی همچون سونی و مایکروسافت را نداشت به سختی توانست مجوز برای بزرگسالان در امریکا را دریافت کند.

کشورهای بریتانیا و نیوزیلند به دلیل وجود خشونت، ‌تمرکز زیاد گیمر بر سلاخی، تقویت و القای سادیسم و هم‌چنین تاثیر مخرب این بازی بر روی گیمرها مجوز انتشار این بازی را در کشور خود نداده‌اند. همه دلایل ذکر شده علاوه بر بیش‌از حد واقعی نشان دادن قتل‌ها بر نگرانی انجمن رده‌ سنی افزوده بود و مجبور به ممنوعیت انتشار این بازی شدند.

بعد از گذشت چندین ماه با اعمال سانسورها و ویرایش‌های بیش از حد آیتم‌های بازی Manhunt مانند حذف کلی انیمیشن‌های قتل، کشور بریتانیا بعد از مذاکرات قانونی و بعد از گذشت یکسال مجوز انتشار نسخه سانسور شده آن را داده است.

طراحی و تولید بازی‌های ژانر وحشت برای برانگیختن حس هیجان گیمرها و به‌کار افتادن قوه تخیل آن‌ها چندان هم بد نبود اما به مرور زمان و با اعتیاد بازیکنان به این بازی‌ها، تمایل به انجام آن‌ها در دنیای واقعی و تحت‌تاثیر قرار گرفتن روح و روان گیمرها انجمن رده سنی کشورها مجبور به اعلام ممنوعیت‌هایی شدند که برخی از این ممنوعیت‌های اعلام شده بسته به شرایط و وضعیت روانی و اجتماعی روز آن کشور وضع شده است. ممکن است در شرایطی که اوضاع بهتری در جامعه حکم‌فرما بود و افراد کم‌تر تحت‌تاثیر هیجانات دنیای غیرواقعی قرار می‌گرفتند سخت‌گیری‌های کمتری برای عرضه و انتشار بازی‌های هیجانی و ترسناک در نظر گرفته می‌شد.

علاوه بر موارد ذکر شده اگر بازی‌های ژانر وحشتی را سراغ دارید که در برخی از کشورها ممنوع شده‌اند را با ما به اشتراک بگذارید.

خرید بازی پلی استیشن

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود  را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد