بررسی بازی شبح تسوشیما Ghost of  Tsushima

بررسی بازی شبح تسوشیما Ghost of Tsushima

در این مطلب از گنوپلی به معرفی و بررسی بازی محبوب شبح تسوشیما Ghost of Tsushima محصول استودیو ساکر پانچ می‌پردازیم.

ساکرپانچ با بازی شبح تسوشیما (Ghost of Tsushima) نه تنها رویای دیرینه سامورایی شدن را محقق کرد، بلکه پا را از برآورده کردن این رویا فراتر گذاشت و یکی از برترین آثار جهان بازی‌های ویدئویی را خلق کرد.

استودیو ساکرپانچ (Sucker Punch) را احتمالا اکثر گیمرها، خصوصا علاقه‌مندان به پلی استیشن، می‌شناسند. تیمی که به ساخت بازی‌های فانتزی معروف است. ساکرپانچ طی فعالیت 20 ساله خود در زمینه سرگرمی‌های دیجیتالی، معمولا زیر سایه تیم‌های بزرگ و قوی مانند ناتی داگ قرار داشت و به همین دلیل آثارش با وجود کیفیت بالا، آنطور که باید و شاید به چشم نمی‌آمد. اما این تیم طی 7 سال گذشته و با حرکت به سمت تولید یک مجموعه کاملا جدید با سبکی کاملا نو، به خارج از ناحیه امنی که برای خود ساخته بود قدم گذاشت و رویای پیشرفت در دنیای ویدئو گیم را دنبال کرد.

برای اولین بار در سال 2017 و در همایش Paris Games Week بود که استودیو بازی سازی ساکر پانچ، بازی شبح تسوشیما یا Ghost of Tsushima را به عنوان یک بازی اختصاصی برای پلی استیشن 4 و به احتمال زیاد پلی استیشن 5 معرفی کرد. شبح تسوشیما داستان زندگی جوان سامورایی را حکایت می‌کند و هدف آن سیراب کردن عطش گیمرهایی است که شب‌ها قبل از خواب رویای کلاه حصیری بر سر گذاشتن، فلوت زدن، کاتانا در دست گرفتن و قدم زدن در جنگل‌های بامبو را در سر می پرورانند. در ادامه با نقد و بررسی Ghost of Tsushima از استودیو ساکرپانچ با ما همراه باشید.

بررسی بازی Ghost of Tsushima

داستان شبح تسوشیما

داستان شبح تسوشیما در حوالی سال 1274 میلادی و در جزیره تسوشیمای ژاپن اتفاق می‌افتد. این داستان روایتگر حمله مغول‌ها به جزیره تسوشیما و مقابله شخصیت اصلی بازی یعنی جین ساکای با ارتش کوتهای خان، نوه چنگیز است. با وجود اینکه داستان شبح تسوشیما برگرفته از اتفاق تاریخی است، اما استودیو ساکرپانچ در این بازی هم رویکردی مشابه بازی اساسینز کرید را در پیش گرفته و روایتی خیالی را در بطن یک حادثه واقعی تعریف می‌کند.

جین ساکای که شما بازی در نقش وی را بر عهده دارید، یک جوان سامورایی است که پس از حمله مغول‌ها به شدت زخمی می‌شود در حدی که تا آستانه مرگ پیش می‌رود، اما به لطف کمک زن جوانی به نام یونا به زندگی بازمی‌گردد. جین باید عموی خود را از چنگال کوتهای خان نجات دهد و در مقابل ارتش مغول‌ها هم صف آرایی کند.

شخصیت پردازی جین چندان فوق‌العاده نیست و ممکن است عده‌ای نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، اما نقطه قوت بازی است است که به شخصیت‌های مکمل حسابی بال و پر داده و طی بازی، داستان همه آن‌ها به بهترین شکل ممکن روایت می‌شود. تمامی کاراکترهای مکمل جین ساکای دارای ماموریت‌های مخصوص خود هستند و این ماموریت‌ها تا پایان بازی ادامه دارد، همین مسئله باعث می‌شود بتوانید با راحتی با همه آن‌ها ارتباط برقرار کنید و خشک بودن نسبی شخصیت جین را تا حدودی فراموش کنید.

در نقطه مقابل جین ساکای، بد من بازی یعنی کوتهای خان قرار دارد که در عین بد بودن، شخصیتی فکور دارد و به راحتی نظر شما را به خود جلب می‌کند. سازندگان بازی سعی کرده‌اند با الهام از آثار آکیرا کوروسوا، کارگردان فقید ژاپنی، داستان و به طور کلی دنیای بازی را طراحی کنند. هرچند بازی در بخش داستان نمی‌تواند مانند کوروسا یک شاهکار روایی را به مخاطب تحویل دهد و فقط در حد یک الهام گیری می‌توان از آن نام برد. به طور کلی در بخش داستان می‌توان گفت نقاط مثبت مشخصا سنگین‌تر از نقاط منفی آن هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بخش چندنفره بازیGhost of Tsushima

گیم پلی Ghost of Tsushima

جهان خلق شده در بازی شبح تسوشیما یکی از زیباترین و زنده‌ترین دنیاهایی است که در یک بازی Open World خلق شده است. نقشه بازی از 3 قسمت اصلی تشکیل شده که هر قسمت اقلیم متفاوت با جزئیات مخصوص خود را دارد. در بازی خبری از Level Gate نیست و برای دشمنان در مناطق مختلف Level تعیین نشده است، بنابراین می‌توانید به هر جای نقشه که خواستید بروید و بدون اینکه بازی برایتان تعیین تکلیف کند که چه زمانی می‌توانید در یک منطقه بروید، از پرسه زدن در جای جای نقشه بزرگ و غنی جزیره تسوشیما لذت ببرید. رابط کاربری بازی نیز بسیار زیبا و کارآمد است و در عین سبک و سریع بودن، همه چیز دم دستتان خواهد بود.

برخلاف وجود مکانیزم‌ها و قابلیت‌های فراوان، کنترل بازی بسیار روان و به نوعی خوش دست است. سیستم مبارزات بازی بسیار ساده و نرم طراحی شده است و 4 حالت مبارزه برای جین تعیین شده که برای نبرد با 4 کلاس مختلف دشمنان یعنی نیزه‌دارها، سپردارها، شمشیردارها و دشمنان غول پیکر متناسب هستند. قابلیت مخفی‌ کاری نیز در بازی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید به صورت مخفیانه به یک پایگاه مغول‌ها وارد شوید و آهسته و تک تک آن‌ها را از پای درآورید.

به طور کلی می‌توان گفت ساکرپانچ ترکیبی دلنشین و جذاب از مکانیزم‌های آشنا و جدید را در دنیایی زیبا خلق کرده و آن را با گیم پلی همیشگی خود ترکیب کرده است.

گرافیک شبح تسوشیما

دنیای بازی شبح تسوشیما بسیار زیبا و چشم‌نواز است. محیط‌های بزرگ و پر جزئیات با طراحی هنری فوق‌العاده، هر فریم بازی را به یک قاب عکس زیبا و خیره کننده تبدیل کرده است. رنگ بندی زیبا و تنوع محیط‌های آن باعث می‌شود که هیچگاه احساس خستگی نکنید. در جزیره تسوشیما معابد، رودخانه‌ها، جنگل ها، سواحل و مزارع به زیباترین حالت ممکن طراحی شده‌اند. سیستم چرخش شبانه‌روز و تغییر دینامیکی آب و هوا نیز در بازی وجود دارد که به پکیج گرافیکی بازی ارزش دوچندانی می‌دهد.

نرخ فریم بازی هم در اکثر صحنه‌ها ثابت بوده و صفحات بارگذاری  نیز فوق‌العاده کوتاه و سریع هستند. تنها ایراد وارد به گرافیک بازی، انیمیشن های صورت است که عموما خشک و بی‌روح بوده و متاسفانه حالت درونی شخصیت‌های بازی را به گیمر منتقل نمی‌کند.

موسیقی و صداگذاری شبح تسوشیما

وظیفه ساخت موسیقی بازی بر عهده دو موزیسین بریتانیایی و ژاپنی یعنی IIan Eshkeri و Sigeru Umebayashi بوده است تا بازی ضمن حفظ اصالت خود و ارائه محتوای اصیل شرقی، برای مخاطب بین‌المللی نیز جذاب باشد. نواهای موسیقی محلی و اصیل بازی بسیار روح‌نواز است و حسی فوق‌العاده را به مخاطب القا می‌کند.

صداگذاری و دوبله ژاپنی بازی، یک سر و گردن از تیم دوبله انگلیسی بالاتر است. در نسخه انگلیسی تنها شخصیت‌های اصلی دیالوگ‌ها را خوب بیان می‌کنند و سایر شخصیت‌های جانبی کیفیت دوبله چندان جالبی ندارند. در حالیکه دوبله ژاپنی کیفیت بی‌نظیری دارد. کیفیت صداهای محیطی مانند باد و ضربات و سایر افکت ها هم کیفیت قابل قبولی دارند.

نمرات کسب شده شبح تسوشیما

در این قسمت به مرور خلاصه‌ای از نقدهای رسانه‌های معتبر از بازی شبح تسوشیما می‌پردازیم:

آیجیآن: 90

بازی شبح تسوشیما یک ماجراجویی عظیم و پر از شمشیر زنی است که در اکثر اوقات زیبایی‌های بصری آن مجذوب کننده هستند. اما برخی از جنبه‌های بازی از بهبود یافتن و پولیش‌های نهایی جا مانده‌اند. به خصوص وقتی صحبت از هوش مصنوعی و سیستم مخفی کاری می‌شود.

گیم اینفورمر: 95

استودیو ساکر پانچ حالت بازی کوروساوا را در بازی قرار داده که بسیار بیشتر از یک پرده سیاه و سفید نمایان کرده است. صداگذاری و فیلتربندی رنگ در این حالت بسیار خوب کار شده، اما بازی در پس این پرده سیاه و سفید یک روایت زیبایی شناختی است که خود را قاطعانه به عنوان یک اثری از حماسه سامورایی نشان می‌دهد.

گیمزبیت: 85

بازی به اندازه کافی جسورانه نیست، اما می‌تواند رضایت هواداران را کسب کند و برای مدتی آن‌ها را شاد و سرگرم کند.

گیم‌اسپات: 70

بازی از صحنه‌ها و تکنیک‌های نفس‌گیری بهره می‌برد اما نقاط ضعف ذاتی و نقص‌ها و لبه‌های کسل کننده هم در بازی وجود دارند. بازی شبح تسوشیما در بهترین حالت خود، زمانی است که سوار بر اسب می‌شوید و در جهان زیبای آن می‌رانید و یک دستتان هم روی دکمه screenshot است تا از زیبایی‌های آن برای خود تصویر جمع کنید و اجازه دهید نشانه‌های زیست‌‌ محیطی شما را در رسیدن به ماموریت بعدی راهنمایی کند. اما در گیم‌پلی بازی کم می آورد.

وی‌جی توئنی‌فور سِوِن: ۶۰

بازی لحظات زیبایی برای خود دارد، اما مانند کاراکتر اصلی آن در ساعات ابتدایی، گذشته است که بازی را رها نمی‌کند. بازی بسیار آسان است. نتیجه نگرفتن و به اهداف قابل قبول نرسیدن و تشویق نشدن در بازی شبح تسوشیما باعث می شود تا احساس کنید فقط یک سری کارهای بیهوده را انجام می‌دهید، این مسئله جذابیت بازی را کاهش می‌دهد. به طور کلی بازی در جذب تمرکز گیمر ضعیف عمل کرده.

سخن پایانی

استودیو ساکرپانچ، همواره تلاش کرده تا بازی‌هایش به عنوان یک سرگرمی، در وهله‌ی اول یک گیم‌پلی جذاب و خوش ساخت را ارائه دهند. یک قهرمان جدید به نام جین از سرزمین خورشید ظهور کرده و به لیست قهرمانان محبوب و دوست‌داشتنی PlayStation اضافه شده است. با وجود تمام نکات قوت و اندک نکات ضعف، Ghost Of Tsushima  حسن ختامی بر عناوین انحصاری کنسول PlayStation به شمار می‌رود، عنوانی خاطره‌انگیز و به یادماندنی که تجربه‌ی گشت و گذار در قرن سیزدهم ژاپن باستان و نبرد دلاورانه با مغول‌های وحشی و متجاوز را به ارمغان می‌آورد. تجربه‌ی آن را به تمامی علاقمندان به بازی‌های اکشن ماجرایی و Open World توصیه می‌کنیم.

فراموش نکنید اگر تجربه بازی کردن شبح تسوشیما را دارید تجربیات و نظرات خود درباره این بازی را با سایر گیمرها در میان بگذارید. اگر هم قصد خرید بازی Ghost Of Tsushima را دارید فروشگاه گنوپلی در خدمت شماست.

در پایان می‌توانید تریلر بازی شبح تسوشیما Ghost Of Tsushima را تماشا کنید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد