نقد و بررسی بازی گادفال Godfall

نقد و بررسی بازی گادفال Godfall

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی زیبا و محبوب گادفال Godfall بپردازیم.

بازی گاد فال GodFall یکی از اولین بازی‌هایی است که در نسل جدید بازی‌های ویدئویی و با تکیه بر گرافیکی قدرتمند، در ژانر اکشن، پا به میدان گذاشته است. در واقع گاد فال یک بازی فانتزی است که با تمرکز بر المان‌های کوآپ، می‌تواند شما را مدت‌ها پای پلی استیشن 5 بنشاند.  در ادامه مطلب به بررسی بازی Godfall  خواهیم پرداخت.

بازی گاد فال توسط استودیو Counterplay Game ساخته شده است. کانترپلی گیم، پیش از این در ساخت بازی Destiny 2 مشارکت داشته است و همچنین  ساخت یک بازی کارتی به نام Duelyst را در کارنامه خود دارد. استودیو 75 نفری کانترپلی گیم پروژه گاد فال را با هدف ساخت بازی AAA آغاز کرد و توانست نظر مثبت Gearbox را برای انتشار آن جلب کند. بخش عمده بودجه مورد نیاز برای ساخت این بازی هم توسط یک شرکت تامین کننده سرمایه بازی‌ها، یعنی شرکت Kowloon Night تامین شد و در نهایت فرآیند ساخت آن در سال 2018 کلید خورد.

اولین رونمایی از Godfall در مراسم The Game Awards و در دسامبر سال گذشته رخ داد و از همان ابتدا مشخص شد که این بازی به صورت انحصاری برای کنسول نسل نهمی سونی، یعنی پلی استیشن 5 عرضه خواهد شد. در نهایت و در تاریخ 12 نوامبر، گاد فال همزمان با عرضه کنسول پلی استیشن 5 منتشر و در دسترس گیمرها قرار گرفت. در ادامه با نقد و بررسی این بازی، با ما همراه باشید.

داستان بازی گاد فال

گاد فال در یک دنیای جادویی و فانتزی رخ می‌دهد. کل بازی در 3 قلمرو مشخص انجام می‌شود: زمین، آب و هوا. در این بازی شما نقش قهرمان قدرتمندی را بازی می‌کنید که برادرش مارکوس به او خیانت کرده است. مارکوس قصد دارد از طریق فرآیندی به نام عروج به جایگاه خدایی برسد و از آنجایی که شخصیت وی به شدت منفی است، قطعا با رسیدن به جایگاه خدایی، فاجعه‌ بزرگی در تمام سرزمین رخ می‌دهد. در نتیجه قهرمان داستان در تلاش است تا به هر طریقی و حتی با کشتن اطرافیان و وفاداران مارکوس، او را شکست دهد و از این واقعه آخرالزمانی جلوگیری کند.

دنیای بازی از نظر ظاهری بسیار عالی طراحی شده و نکات مختلف و مخفی گوناگونی در مورد داستان‌های عجیب و غریبی که در گذشته در این سرزمین رخ داده، وجود دارد، اما متاسفانه باید بگوییم هسته داستان به شدت کلیشه‌ای است و ظاهرا سازندگان هم تلاشی برای جذاب شدن آن نکرده‌اند. بر اساس ادعای استودیو کانتر پلی گیم، بازی از رمان‌های قدرتمندی مانند The First Law و The Stormlight الهام گرفته است و هرچند که به نظر می‌رسد تلاش‌های خوبی برای ایجاد یک دنیای فانتزی و باورپذیر انجام شده، اما وقتی هسته اصلی داستان جذابیت چندانی نداشته باشد، تمام نکات مثبت بازی هم نادیده گرفته می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی بازی لست آف آس ۲ - The Last of Us Part 2

با این توضیحات می‌توانیم بگوییم که گاد فال از نظر داستانی در سطح متوسط قرار دارد و اینطور به نظر می‌رسد که هدف اصلی کانتر پلی گیم، بیشتر از این که ساخت یک عنوان داستانی باشد، بهانه‌ای برای ارائه گیم پلی بازی بوده است. کل داستان بازی بدون در نظر گرفتن زمان‌هایی که صرف Grind کردن می‌شود، حدود 10 الی 12 ساعت خواهد بود که برای یک بازی 70 دلاری برای PS5 و 60 دلاری برای PC، زمان زیادی به حساب نمی‌آید.

گیم پلی گاد فال

پس از معرفی داستان بازی، به سراغ گیم پلی می‌رویم. سازندگان بازی گاد فال را عنوانی در سبک Looter Slasher توصیف کرده‌اند. Slasher به بازی‌هایی گفته می‌شود که بر پایه نبردهای سریع و قدرتی با استفاده از سلاح سرد هستند و Looter هم همانطور که از نامش پیداست، به بازی‌هایی که بر مبنای Loot کردن و جمع آوری سلاح‌های مختلف هستند، گفته می‌شود.

بازی گاد فال از نظر سیستم مبارزاتی شبیه به God of War و Monster Hunter و از نظر تم محیطی هم بی‌شباهت به God of War نیست. این بازی به طور کامل مبتنی بر مبارزه با سلاح‌های مختلفی است که خودتان در طول بازی به دست می‌آورید. پایه و اساس مبارزات نیز بر اساس حملات سریع و سنگین دشمنان پرتعدادی است که با آن‌ها مواجه می‌شوید. در چنین سیستمی، اصلی‌ترین موردی که باعث لذت بردن از بازی می‌شود، انیمیشن‌های بی‌نقص و روان آن است که در این بازی به هیچ ایرادی ندارد. از ضربات قدرتمندی که با شمشیر به دشمنان وارد می‌کنید گرفته تا ضرباتی که با حفظ فاصله و با کمک نیزه‌های بلند وارد می‌کنید، همگی دارای انیمیشن‌های روان و زیبایی هستند.

اما با وجود همه جذابیت‌های سیستم مبارزاتی گاد فال، عملا چالش کافی برای وادار کردن شما به استفاده از مکانیزم‌های جذاب مبارزاتی، وجود ندارد. کشته شدن در بازی هیچ عواقب خاصی ندارد و می‌توانید بلافاصله پس از کشته شدن، در مکان نزدیکی Respawn شده و با دشمنانی که قبلا به آن‌ها ضربه زده‌اید، مبارزه کنید. دشمنان نیز از نظر ظاهری تفاوت‌های زیادی دارند، اما به شکلی طراحی شده‌اند که با Button Mashing کاملا تصادفی هم می‌توان آن‌ها را شکست داد.

تنها بخشی که در مبارزات تا حدودی چالش برانگیز محسوب می‌شود، مبارزه با باس‌های بازی است. این قسمت‌ها در بازی طراحی نسبتا خوبی دارند و می‌توانند شما را تا حدی وادار کنند که از قابلیت‌های بازی درست استفاده کنید. هرچند که می‌توان گفت در این بخش هم چالش چندان قدرتمندی دیده نمی‌شود.

نکته مهم دیگری که باید بدانید، امکان انجام بازی به صورت 3 نفره Co-Op است که قطعا آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند. با این وجود انجام بازی به صورت تک نفره هم امکان‌پذیر است و ضعف خاصی نسبت به حالت Co-Op ندارد. در کنار این مورد باید به آنلاین بودن بازی هم اشاره کنیم. هر دو نسخه PS5 و PC به صورت تمام آنلاین هستند.

با وجود همه مسائلی که مطرح شد، باید بگوییم که گاد فال با این وجود که توانسته یک سیستم مبارزاتی جذاب و لذت‌بخش را به لطف انیمیشن‌های با کیفیت خود در اختیار مخاطبان بگذارد، اما خود بازی چالش کافی برای وادار کردن گیمر به استفاده از تمام قابلیت‌های مبارزاتی را در اختیار بازیکن قرار نداده و عملا هیچ چیز جدیدی برای عرضه به مخاطبان ندارد. به طور کلی در مورد گیم پلی می‌توان گفت که گاد فال با وجود ارائه یک سیستم مبارزاتی قوی، روند یکنواختی در زمینه طراحی مراحل و ریتم کلی دارد و در زمینه گیم پلی حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

گرافیک گاد فال

پس از گیم پلی به سراغ یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در کیفیت بازی، یعنی گرافیک می‌رویم. در بعد هنری، بازی وضعیت خوبی دارد. با وجود اینکه در خلق دنیای فانتزی از منابع مختلف الهام گرفته شده است، اما سازندگان توانسته‌اند دنیای High Fantasy زیبایی را خلق کنند. همچنین در زمینه طراحی ظاهر و لباس شخصیت‌ها، کانتر پلی گیم عملکرد خوبی داشته و از این نظر هم بازی در سطح عالی قرار دارد.

گاد فال در زمینه گرافیک فنی هم، در دسته عناوین موفق قرار می‌گیرد. از مدل‌های باکیفیت شخصیت‌ها گرفته تا انیمیشن‌های بسیار خود در مبارزات و نورپردازی فوق‌العاده، همگی باعث شده‌اند تا گاد فال از نظر گرافیکی به یک اثر موفق تبدیل شود.

صدا گذاری و موسیقی گاد فال

در زمینه موسیقی می‌توان گفت که گاد فال عملکرد بسیار خوبی داشته است. موسیقی‌های بازی کاملا مطابق فضای حماسی و فانتزی حاکم بر داستان است و ایراد خاصی در آن مشاهده نمی‌شود. از نظر صدا گذاری نیز، افکت‌های استفاده شده در مواردی مانند ضربه سلاح‌های مختلف، کیفیت خوبی دارند. استودیو سازنده گاد فال در زمینه دوبله شخصیت‌ها هم عملکرد قابل قبولی داشته است. البته با توجه به اینکه بازی شخصیت‌های فرعی زیادی ندارد و فقط چند شخصیت اصلی در آن صحبت می‌کنند، نمی‌توان آن را عنوانی عظیم نامید، اما در کل فرآیند دوبله همین تعداد هم به خوبی انجام گرفته است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: همه چیز درباره سرویس PlayStation Now

سخن پایانی

با توجه به تمام مواردی که در این مقاله مورد نقد و بررسی قرار گرفت، به این نتیجه می‌رسیم که Godfall عنوانی قوی از نظر گرافیک فنی، موسیقی، صدا گذاری و سیستم مبارزات فنی است، اما در عین حال عنوانی نیست که چیزی جدید برای ارائه به مخاطب داشته باشد. سیستم مبارزات بازی بسیار خوش ساخت است، اما همانطور که گفتیم در روند بازی با چالشی مواجه نمی‌شویم که مخاطب مجبور به استفاده از تمام قابلیت‌های بازی شود. با این حال گاد فال اصلا بازی ضعیفی نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را تجربه کنید.

در پایان یادآوری می‌کنیم که اگر قصد خرید بازی‌های پلی استیشن ۵ دارید می‌توانید از طریق سایت لندو کنسول‌ها، لوازم جانبی و بازی‌های پلی استیشن را به صورت قسطی و با بهترین قیمت از فروشگاه گنوپلی خریداری کنید.

در پایان می‌توانیم تریلر بازی گادفال را تماشا کنیم:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد