نقد و بررسی بازی Gran Turismo Sport

نقد و بررسی بازی Gran Turismo Sport

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی دوست داشتنی گرن توریزمو اسپورت Gran Turismo Sport بپردازیم.

بعضی از بازی‌ها نیازی به معرفی ندارند و نامشان به حدی بزرگ است که حتی گیمرهای جدید هم به اندازه کافی در مورد آن‌ها شنیده‌اند و با آن‌ها آشنا شده‌اند. بازی Gran Turismo Sport - PS4  هم یکی از همین بازی‌ها است که به عنوان یکی از قدرتمندترین بازی‌های ریسینگ، سال‌های زیادی است که توجه همگان را به خود جلب کرده است. این بازی در نسل ششم باز‌ی‌های ویدئویی به قدری بزرگ بود که از نظر فنی و بصری هیچ بازی‌ای به گرد پایش هم نمی‌رسید. پس از آن و در نسل هفتم با قدرتمندتر شدن رقیبان، اندکی توجهات از این بازی دور شد، اما باز هم یک حریف قدرتمند محسوب می‌شد و حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. پس از آن به نسل هشتم رسیدیم، جایی که طرفداران این سری برای انتشار عرضه آن لحظه شماری می‌کردند تا بتوانند به کمک این بازی از نهایت کنسول قوی خود، یعنی پلی استیشن 4 به خوبی بهره ببرند.

سری Gran Turismo  به عنوان یکی از بهترین شبیه سازهای رانندگی، همیشه به رانندگی به چشم یک فعالیت کاملا حرفه‌ای نگاه کرده است و با استفاده از بهترین روش‌های شبیه سازی سعی کرده شبیه‌ترین شرایط به رانندگی را خلق کند. همین مسئله هم باعث شد تا تلاش‌های بی‌وقفه استودیو Polyphony Digital نتیجه دهد و سریGran Turismo به مرور به عنوان حرفه‌ای‌ترین شبیه سازی ساز رانندگی مطرح شود. همانطور که گفته شد این سری اولین بار در سال 1997 و برای نسل ششم بازی‌های ویدئویی به بازار عرضه شد و و در آن زمان توانست روزهای خوبی را برای طرفدارن بازی‌های مسابقه‌ای رقم بزند، اما پس از گذر از نسل هفتم که در آن هم تا حدودی موفق عمل کرد، به نسل هشتم رسیدیم که متاسفانه بازی با مشکلات زیادی همراه بود.

نسخه Gran Turismo Sport که اولین بار در جریان هفته بازی‌های پاریس در سال 2015 معرفی شد، قرار بود در سال 2016 منتشر شود، اما این اتفاق مرتب به تاخیر افتاد تا سرانجام در سال 2020 منتشر و در دسترس گیمرها قرار گرفت. همین مسئله باعث شد تا انتظارات هواداران از این نسخه بالا برود. از سوی دیگر در شرایطی که طرفداران در انتظار نسخه اصلی سری Gran Turismo  بودند، استودیو Polyphony Digital تصمیم گرفت نسخه‌ای فرعی از این بازی را منتشر کند. همین امر تا حد زیادی توی ذوق هواداران خورد! اکنون قصد داریم تا بازی را اندکی حرفه‌ای‌تر مورد نقد و بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

بازی Gran Turismo Sport از لحاظ سرگرمی همانند سایر آثار این سبک پر محتوا نیست و خصوصا برای گیمرهایی که بخش یک نفره را تجربه می‌کنند، اصلا رضایت بخش نخواهد بود. بخش Career هم مانند نسخه‌های گذشته وجود ندارد اما به جای آن، یک سری چالش‌ها و آموزش‌هایی برای رانندگان تازه وارد وجود دارد که با انجام آن‌ها علاوه بر دریافت جایزه و ارتقا Level می‌توانید به عنوان یک رقیب جدی وارد عرصه رقابت آنلاین شوید. Driving School بخشی است که در آن به شما آموزش داده می‌شود که برای رانندگی به چه مهارت‌هایی نیاز دارید. در Mission Challenge نیز چالش های بسیار سختی در نظر گرفته شده است که برای عبور از آن ها باید حتما Driving School را گذرانده باشید. یک بخش Circuit Experience نیز وجود دارد سخت‌تر از بخش قبل است و در آن با چالش‌های اعصاب خورد کن و طولانی روبه‌رو می‌شوید.

یکی از مشکلات بازی کم بودن تعداد مسیرهای مسابقه است. در واقع کمتر از 20 پیست در این عنوان وجود دارد که می‌تواند در طولانی مدت خسته کننده و تکراری باشد.

بخش دیگری که اکثر گیمرها از همان ابتدا به سراغش می‌روند، بخش آرکید است. در این بخش مدهایی مانند Single Race وجود دارد که می‌توانید با استفاده از ماشین‌های داخل گاراژتان، با دیگر رانندگان به رقابت بپردازید. تمام رانندگان از هوش مصنوعی بسیار قوی برخوردار هستند، در حدی که در بعضی از سطح‌ها قابل شکست نیستند. Time Trail و Drift Trail نیز در این قسمت حضور دارند که به بازی تنوع بیشتری می‌بخشند و در نهایت Custom Race هم وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد که به عنوان یک مدیر بتوانید هر نوع مسابقه‌ای که می‌خواهید با هر تعداد شرکت کننده و قوانین دلخواه ترتیب دهید.

گیم پلی بازی Gran Turismo Sport

از لحاظ گیم پلی Gran Turismo Sport کاملا روان و واقعی است. موشن‌ها و حرکات ضبط شده در حین رانندگی کاملا زیبا، نرم و روان هستند، به قدری که بازی در سرعت‌های مختلف با واقعیت مو نمی‌زند. فیزیک بازی نیز به حدی خوب و بی‌نقص طراحی شده است که هنگام رانندگی با هر ماشینی، حس متفاوتی خواهید داشت و احساس می‌کنید که در حال راندن یک ماشین واقعی هستید. اما تخریب پذیری ماشین‌ها کیفیت چندان بالایی ندارد و در برخی از تصادفات ماشین آنگونه که باید خسارت نمی‌بیند. متاسفانه این مشکل در نسخه‌های پیشین Gran Turismo  هم وجود داشت. اگر ماشینتان در مسابقه آسیبی ببیند، برای تعمیر باید به Pit Stop تیم خود برگشته و ماشین را تعمیر کنید، که این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد و اصلا منطقی به نظر نمی‌آید، بنابراین به روایتی می‌توان گفت اگر ماشینتان صدمه جدی ببیند، به طور قطع از مسابقات حذف شده و قادر به ادامه رقابت نخواهید بود، همین باعث شده که ایراداتی که در تخریب پذیری وجود دارد، چندان به چشم نیاید.

در مورد بخش آنلاین یا مولتی پلیر، نکته مثبتی که وجود دارد این است که Gran Turismo Sport از سرورهای اختصاصی بهره می‌برد، بنابراین  اصلا جای نگرانی در مورد بروز وقفه‌های طولانی وجود ندارد. بخش آنلاین نسبت به بخش آفلاین تفاوت خاصی ندارد و در آن بازیکنان متعددی در یک پیست دور هم جمع شده و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این مسابقات به حدی جذاب و نفس‌گیر است که خود می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل برای خرید این بازی باشد. یکی از مشکلات اصلی‌ای که در این بخش وجود دارد این است که هر راننده‌ای با هر ماشینی که دارد می‌تواند وارد رقابت شود. مثلا شما با یک ماشین 100 هزار دلاری، باید با ماشین‌های 3 میلیون دلاری رقابت کنید. خب این مسئله اندکی ناعادلانه است!

یکی از نکات بسیار بد بازی، سخت پول درآوردن است. البته در همه بازی‌ها به دست آوردن پول و جایزه کار سختی است، اما با این قیمت گزافی که برای ماشین‌های موجود در بازی در نظر گرفته شده است، به دست آوردن پول برای خرید یک ماشین خوب، کار بسیار سختی است.  البته در بازی بازارچه‌ای هم وجود دارد که در آن می توانید از تخفیفات استفاده کنید و برای خود لباس و ماشین تهیه کنید.

گرافیک بازی Gran Turismo Sport

عملکرد بازی در زمینه گرافیک فوق‌العاده و خیره کننده بوده است. به حدی که وقتی در منو تصاویر مختلف پخش می‌شوند، شک می‌کنید که این تصاویر از دنیای واقعی گرفته شده یا محیط بازی. طراحی ماشین‌ها عالی بوده و به کوچکترین جزئیات هم توجه شده است، پیست‌ها نیز به زیبایی ساخته شده‌اند و به جز اندکی درخت‌ بی‌کیفیت، ایراد دیگری ندارد. مهمترین نکته این قسمت، اجرا شدن بازی روی 60 فریم ثابت و بدون افت فریم است که موجب شده حس رانندگی واقعی‌تری به بازیکن القا شود. Photo Mode هم یکی از قسمت‌های محبوب این سری است که از طریق آن می‌توانید عکس های زیبایی بگیرید.

موسیقی بازی Gran Turismo Sport

در زمینه صدا گذاری و موسیقی هم کار تیم سازنده عالی بوده است. صدای موتور ماشین از داخل، خارج و زوایای مختلف فرق می‌کند. علاوه بر این در طول رانندگی می‌توانید از آهنگ‌های موجود استفاده کنید و لذت موسیقی و رانندگی را همزمان تجربه کنید.

به طور کلی Gran Turismo Sport با وجود نقص‌هایی که دارد، هنوز جایگاه ویژه‌ای در میان بازی‌های مسابقه‌ای دارد و اگر محتوای بیشتری برای آن در نظر گرفته می‌شد یا بخش تک نفره کامل‌تری داشت، مطمئنا در رقابت با سایر بازی‌های این سبک حرف بیشتری برای گفتن داشت. در ادامه به بررسی نمرات دریافت شده این بازی می‌پردازیم.

هاردکور گیمر: 80 از 100

Gran Turismo Sport یک تجربه آنلاین عالی و لذت بخش است، اما برای افرادی که به دنبال یک بازی آفلاین با کریر مناسب هستند، تجربه خوبی نخواهد بود.

گیمز رادار: 80 از 100

Gran Turismo Sport یک تجربه ماشین سواری مجازی با کیفیت است، اما در بخش تک نفره ایراداتی دارد که به بازی ضربه زده‌اند.

گیم اینفورمر: 78 از 100

با اینکه Gran Turismo Sport مشکلاتی دارد، اما بهتر است آن را به عنوان شروعی بر تمرکز استودیو Polyphony Digital روی ارائه تجربه آنلاین بدانیم و امیدوار باشیم که این استودیو در نسخه‌های بعدی، ویژگی‌های مثبتش را بیش از پیش بهبود ببخشد. Gran Turismo Sport آنقدر ویژگی‌های مثبتی دارد که بتوان آن را یک تحول در این سری دانست؛ تحولی که امیدواریم در آینده به بازی‌های بهتری ختم شود.

آیجیان: 75 از 100

Gran Turismo Sport در خیلی زمینه‌ها، تا به امروز بهینه‌ترین نسخه این سری به شمار می‌آید. بازی ظاهر زیبایی داشته و احساس خوبی به فرد منتقل می‌کند. از طرفی دیگر، سازنده‌ها موفق شده‌اند ایده‌هایشان را به شکلی درست در بازی اجرایی کنند. اما با وجود این ویژگی‌های مثبت، کمبود ماشین و پیست‌های مسابقه، مشکلی است که در بازی آزاردهنده می‌شود و از طرف دیگر تمرکز بیش از حد بازی روی بخش آنلاین، کمی نگران‌کننده است.

فوربس: 71 از 100

Gran Turismo Sport بازی‌ای است که عمق خوبی ندارد اما به لطف مواردی مانند گرافیک و جلوه‌های بصری خوب و ارائه تجربه رانندگی لذت‌بخش، از تبدیل شدن به یک بازی خیلی ضعیف نجات پیدا کرده است. من اطلاع دارم که چقدر بودجه برای ساخت بازی‌ای مثل Gran Turismo Sport لازم است و به همین دلیل هم سازندگان آن را تنبل خطاب نخواهم کرد. با این حال به نظر می‌رسد که بازی، می‌توانست با کمی تلاش بیش‌تر به تجربه کم‌نقص‌تر و کامل‌تری تبدیل شود.

خرید بازی Gran Turismo Sport

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

در پایان می‌توانید به تماشای تریلر بازی گرن توریزمو اسپورت بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد