بررسی بازی Hellblade Senau’s Sacrifice

بررسی بازی Hellblade Senau’s Sacrifice

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به بررسی نقاط قوت و ضعف بازی Hellblade Senau’s Sacrifice بپردازیم.

 بازی Hellblade تجربه‌ای به مراتب فراتر از یک بازی ویدیویی ارائه می‌کند و به همین دلیل هم به اثری تاثیرگذار و لذت‌بخش تبدیل می‌شود.

بازی‌های ویدئویی همواره یک رسالت اصلی داشته‌اند و آن هم سرگرم کردن مخاطبان بوده است. هدف اصلی تمامی بازی سازان در ابتدا خلق اثری است که توسط آن مخاطب بتواند فارغ از تمام دغدغه‌هایش، ساعاتی را به بازی کردن بگذراند و لذت ببرد. اما بر اساس تجربه، بازی‌های که فقط جهت سرگرمی ساخته می‌شوند، معمولا بازی‌های تاثیرگذاری نیستند و مخاطب پس از به پایان رساندن بازی، صرفا ساعاتی سرگرم شده و چیز دیگری نصیبش نشده است. البته منظور از این حرف اصلا این نیست که بازی‌هایی که فقط سرگرم کننده هستند، بازی‌های بی‌ارزشی محسوب می‌شوند، بلکه منظور این است که یک سری از بازی سازان خود را درگیر قید و بند جزئیات یک بازی نمی‌کنند و اثری می‌سازند که فقط چند ساعتی مخاطب را سرگرم کنند.

اما در این میان بازی سازانی هم هستند که هدفشان از ساخت بازی، صرفا ارائه یک سرگرمی چند ساعته نیست. آن‌ها اهداف دیگری هم در سر دارند که این اهداف می‌تواند به تصویر کشیدن تفکرات عمیق بازی ساز باشد یا گنجاندن مفاهیم علمی و اساسی در دل یک بازی ویدئویی. سازندگان بازی Hellblade: Senau’s Sacrifice هم اثری خلق کرده‌اند که روی مخاطب تاثیر عمیقی می‌گذارد و ذهن و فکر او را ساعت‌ها درگیر بازی و وقایعش می‌کند. علاوه بر این Hellblade از آن دسته بازی‌هایی است که می‌توان از آن درس‌های زیادی گرفت و همین مسئله هم ارزش بازی را چند برابر می‌کند.

از شما دعوت می‌کنیم همین ابتدا تریلر بازی  Hellblade  را تماشا کنید:

بازی Hellblade: Senau’s Sacrifice در تاریخ 8 آگوست 2017 و فقط به صورت دیجیتالی، توسط کمپانی سازنده یعنی نینجا تئوری منتشر شد و همانطور که انتظار می‌رفت با بازخوردهای فوق العاده‌ای مواجه شد تا جایی که امتیازات فوق‌العاده‌ای مانند امتیاز 90 از 100 از وب سایت IGN، امتیاز 90 از 100 از وب سایت VideoGamer، امتیاز 80 از وب سایت گیم اسپات و امتیاز 80 از گیم اینفورمر کسب نمود. اکنون پس از این همه مقدمه چینی قصد داریم به سراغ بررسی جزئیات بیشتر بازی برویم.

داستان بازی Hellblade

Hellblade: Senau’s Sacrifice روایت‌گر داستانی عاشقانه است. داستانی که بر خلاف ماجراجوئی‌های معمولی‌ای که در بازی‌های مشابه وجود دارد، قهرمانش به جای یک مرد، یک زن است! یعنی سنوآ (Senau). سنوآ از بیماری روانی به نام سایکوزیس یا همان روان پریشی رنج می‌برد. بیماری‌ای که او را از جامعه جدا کرده و باعث نفرت مردم به وی شده است. مردمی که تمام مشکلاتشان را به نفرینی نسبت داده‌اند که معتقدند سنوآ هم به آن گرفتار شده است. به همین دلیل نسبت به سنوآ و پیش‌تر از آن، مادر سنوآ، نفرت دارند. در واقع در طول داستان متوجه می‌شویم که مادر سنوآ هم به همین بیماری دچار بوده و به همین دلیل مردم جاهل به او لقب جادوگر داده‌اند. زندگی مادر سنوآ با سوختن در آتش به پایان رسیده است.

سنوآ به صلاح دید پدرش خود را در خانه حبس کرده و به ندرت بیرون می‌آید. اما در یکی از همین دفعات معدود با Dillion آشنا می‌شود، و این آشنایی باعث ایجاد عشقی آتشین می‌شود. دیدگاه Dillion نسبت به سنوآ متفاوت از مردم است. او تمام صفت‌ها و تهمت‌هایی که به سنوآ زده شده را کذب محض می‌داند و همین باعث می‌شود که کم کم ارتباط عاطفی میان آن ها شکل گیرد، تا اینکه دهکده سنوآ توسط مردان شمالی (وایکینگ‌ها) مورد هجوم قرار می‌گیرد و Dillion به طرز فجیعی به قتل می‌رسد. این شک باعث می‌شود که بیماری سنوآ وارد مرحله جدیدی شود و صداهایی را در ذهنش بشنود که از بعدهای شخصیتی مختلف او شکل می‌گیرند. سنوآ که نمی‌تواند مرگ Dillion را بپذیرد، برای بازگرداندن او راهی سفری بدون بازگشت می‌شود. سفری به دنیای تاریکی. سفری به جهنم Helheim!

بیماری سنوآ اشکال مختلفی دارد. در سطح پیشرفته این بیماری، او علاوه بر شنیدن صداهای مربوط به شخصیت‌هایی که وجود ندارد، علامت‌هایی را به شکل نماد در محیط اطرافش می‌بیند که از نظرش به هم مربط هستند و به واسطه حساسیت زیادی که ذهن در کشف این ارتباط به خرج می‌دهد، بیمار به مرور از دنیای حقیقی جدا شده و این صداها و نمادها تا حدی زیاد می‌شوند که او را به مرز جنون بکشانند.

گیم پلی بازی Hellblade 

شخصیت پردازی سنوآ و به طور کلی داستان و گیم پلی Hellblade: Senau’s Sacrifice، بر اساس همین بیماری و به نحوی شکل گرفته که بازی را در سطحی بالاتر از یک سرگرمی چند ساعته قرار داده است. Hellblade به بهترین شکل ممکن رنج و عذابی که مبتلایان این بیماری به آن دچار هستند را به تصویر می‌کشد. سازندگان بازی در پروسه تولید، از اساتید، پزشکان و موسسات زیادی برای تحقیق در مورد این بیماری کمک گرفته‌اند و نتیجه آن چیزی در حدود 8 ساعت گیم پلی شده است. مدت زمانی که کم بودنش به عنوان یکی از ایرادات بازی مطرح شده است.

یکی از ویژگی‌های Hellblade گرافیک فوق‌العاده‌اش است. گرافیکی که هرچند بی‌نقص نیست، اما به لطف قدرت آنریل انجین 4، به خوبی از عهده کار برآمده است. طراحی خوب مراحل، نورپردازی عالی، سایه زنی بی‌نقص و نماهایی که کارگردان بازی یعنی Stuart Adcock به خوبی از آن‌ها برای ایجاد فضایی سرد و خشن کمک گرفته، ویژگی‌های ارزشمند بخش گرافیک بازی هستند. البته باید بگوییم که در این بخش به جزئیات چندان توجهی نشده است. مثلا زمانی که در ساحل هستید، در ابتدا جلوه‌های تصویری امواج شما را شگفت زده می‌کنند، اما بعد از کمی مکث متوجه می‌شوید که این امواج کاملا تکراری و غیر واقعی هستند. موارد دیگری هم مانند به جای نماندن جای پای سنوآ و حرکات تکراری شاخ و برگ درختان و ... باعث شده است گرافیک بازی با وجود عالی بودن، اما بی‌نقص نباشد.

صداگذاری بازی Hellblade 

اما از سوی دیگر صدا گذاری‌های محیط و صدا گذاری‌های شخصیت‌های درون ذهن سنوآ فوق العاده است. در ابتدای بازی به شما توصیه می‌شود برای داشتن تجربه بهتر از هدفون استفاده کنید. صداهایی که از زوایای مختلف و از فاصله‌های دور و نزدیک با شما صحبت می‌کنند، از صدای خیابان گرفته تا صدای شخصیت‌هایی که در روند پیشرفت بازی به شما کمک می‌کنند، همه و همه گرد هم آمده‌اند تا در کنار موسیقی متن بسیار تاثیرگذار، تجربه فوق‌العاده‌ای را برایتان رقم بزنند. در این بازی صداهایی وجود دارد که تاکنون در هیچ ویدئو گیمی آن‌ها را تجربه نکرده‌اید. مانند صداهای هوشمندانه‌ای مانند چشم سوم، حملات پشت سرتان را هشدار می‌دهند و در روند بازی شما را برای ادامه مبارزه تهییج می‌کنند.

یکی از نقدهای وارده به Hellblade، مربوط به بخش مبارزات است. در Hellblade هیچ درخت ارتقایی برای پیشرفت مهارت‌های سنوآ وجود ندارد. هیچ بخشی برای یادگیری مهارت‌های جدید تعریف نشده و به طور کلی درگیری‌های بازی به جز تلاش برای بقا، مزیت دیگری برای شما نخواهند داشت. تنوع دشمنان از تعداد انگشتان هر دو دست بیشتر نیست و کومبوهای سنوآ هم که با ترکیب ضربات سنگین، سبک و ضربات دست و پا شکل می‌گیرند، به سرعت تکراری می‌شوند. اما با وجود نقاط ضعف ذکر شده و همینطور ضعف‌هایی که در جایگیری دوربین وجود دارد و ممکن است باعث کشته شدن شما شود، در کل درگیری‌های بازی بسیار جذاب و تنش‌زا هستند. سرعت مناسب مبارزات، به همراه تکنیک‌هایی که با وجود کم بودنشان، در روند مبارزات تاثیرگذارند از یک طرف، و خلاقیت فوق‌العاده نینجاها در محدود کردن دفعاتی که تا قبل از پاک شدن فایل ذخیره‌ی بازی اجازه‌ی شانس مجدد دارید بهمراه ذخیره‌ی خودکار دقیق، از طرف دیگر، باعث بالا رفتن هیجان بخش مبارزات شده‌اند.

به سراغ معماهای بازی می‌رویم. معما یکی از آن بخش‌هایی هستند که پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به نقاط ضعف را هم دارند. در اولین برخورد با معماهای بازی Hellblade، هیچ راهنما یا آموزشی برای کمک به یافتن الگوریتم‌های حل معماها پیدا نمی‌کنید. از طرف دیگر ساختاری که معماها در هر بخش از آن تبعیت می کنند ثابت است و این مسئله باعث می‌شود که یک شکل خاصی از معما، مانند منطبق کردن چند علامت روی هم برای ایجاد یک نماد مشخص یا پیدا کردن نمادهایی خاص در یک فضا، در طول بازی تکراری و در بخش‌هایی باعث خستگی و سردرگمی شوند. تنها تنوعی که در بخش معماهای بازی با آن مواجه می‌شوید، امکان تغییر بعد زمان است که برای حل معماهای آشنای بازی، حرکت تاثیرگذار و ارزشمندی به حساب می‌آید.

هر چقدر هم که در خط داستانی بازی به پایان نزدیکتر می‌شویم، جذابیت بازی بیشتر می‌شود. Hellblade از آن دسته بازی‌هایی است که روند صعودی خودش را از ابتدا با شیب ملایم اما مداوم طی می‌کند تا در نهایتی به پایانی متفاوت و تاثیرگذار ختم شود.

نقاط قوت و ضعف بازی Hellblade 

بازی Hellblade یک بازی تک نفره است و بخش چند نفره در آن تعریف نشده و اتمام خط داستانی به معنای تمام شدن جذابیت این عنوان و خاموش شدن حس ماجراجویی خواهد بود که با ورود سنوآ به دنیای مردگان شروع شده است. به طور کلی Hellblade بازی‌ای نیست که ارزش تکرار بالایی داشته باشد، زیرا به غیر از بخش داستانی ویژگی خاصی برای اکتشاف و ماجراجویی در آن وجود ندارد، به همین دلیل هم هست که بازی فقط در نسخه دیجیتال منتشر شده است. در ادامه به بررسی نمراتی که بازی در هر بخش دریافت کرده می‌پردازیم:

  • گرافیک: 9 از 10
  • گیم پلی: 8 از 10
  • سرگرم کنندگی: 8 از 10
  • موسیقی و صدا گذاری: 10 از 10
  • ارزش تجربه: 8 از 10

خرید بازی Hellblade 

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد