نقد و بررسی بازی هیتمن ۳ - Hitman 3

نقد و بررسی بازی هیتمن ۳ - Hitman 3

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی بسیار هیجان انگیز هیتمن ۳ - Hitman 3 بپردازیم.

بازی Hitman 3 حسن ختامی شایسته برای سه گانه IO Interactive از سری هیتمن است که به بهترین شکل ممکن با طرفداران بازی‌های مخفی کاری وداع می‌کند.

در سال 2016 بود که استودیو IO Interactive سازنده و ناشر مجموعه هیتمن، به سراغ ساخت یک سه گانه جدید رفت. نسخه اول از  مجموعه Hitman به صورت اپیزودیک در اختیار کاربران قرار گرفت و بازخوردهای قابل قبولی هم داشت. مدتی پس از آن نسخه دوم مجموعه هیتمن یعنی Hitman 2 در قالب یک بازی کامل در دسترس گیمرها قرار گرفت و همانطور که انتظار می‌رفت، نتیجه خوبی را ارائه داد. با این حال Hitman 3 را می‌توان حساس‌ترین نسخه این مجموعه نامید. زیرا از نظر گیم پلی، کاربران خواهان بهبودهای مختلفی بودند و از نظر داستانی هم قرار بود یک پایان برای مامور 47 مشاهده کنیم.

بازی Hitman 3 آخرین ساخته توسعه دهندگان استودیو IO Interactive، پس از 2 سال انتظار برای کاربران نسل هشتم و نهم بازی‌های ویدئویی منتشر شده است تا سرانجامی برای ماجراجوی‌های قهرمان داستان یعنی مامور 47 در سه گانه World of Assassination باشد. در ادامه با نقد و بررسی دقیق‌تر این اثر با ما همراه باشید.

داستان Hitman 3

روند داستان Hitman 3 به نسخه 2016 این مجموعه برمی‌گردد، جایی که مامور 47 و شرکایش تصمیم گرفتند تا اداره کنندگان اصلی دنیا را به دلیل تصمیمات نادرستشان از صحنه محو کنند. داستان این بازی که به نوعی روایت کننده مبارزات میان نیروهای شر و حق است، در نسخه سوم به اوج خود می‌رسد و تیره‌تر از هر زمان دیگری جلوه می‌کند. پیچ و خم‌های این داستان اصلا در حد سایر عناوین این استودیو نیست، اما به خوبی به قتل‌ها و انگیزه‌های بازیکن هدف می‌دهد، بنابراین از شما یک ماشین چپاول‌گر بی‌معنی نخواهد ساخت.

در Hitman 3 مامور 47 و اطرافیانش از شخصیت پردازی قابل قبولی برخوردار هستند. قدم‌های استوار مامور 47، دستورهای اکید شرکا و گزینه‌های بی‌شمار بازیکن در نحوه قتل، به خوبی به شما القا می‌کند که بزرگترین قاتل زمانه زیر دستان شما در حال حرکت است و فاصله دم و بازدم هر موجود زنده‌ای فقط به یک اشاره از شما بستگی دارد. استودیو IO Interactive طی 20 سال تجربه بازیسازی در مجموعه Hitman، به مهارت خاصی در خلق احساسات خاکستری دست یافته است. این استودیو به منظور باورپذیرتر شدن نقش مامور 47، ظرافت‌های خاص یک شخص نخبه را در نگاه‌ها، قدم‌ها، حرکت و خونسردی او تعبیه کرده است تا بازیکن هیچ مشکلی از لحاظ نزدیکی با او نداشته باشد.

به طور کلی می‌توان گفت که داستان علی رغم فقدان تاثیرات چند جانبه خود بر بازیکن، همان چیزی است که گیم پلی به آن نیاز دارد و شخصیت‌پردازی، کمک بزرگی به بازی می‌کند تا اقدامات مجازی شخص، کاملا واقعی به نظر برسند. انجام ماموریت‌های فرعی نیز با وجود اینکه تاثیر چندانی بر آینده داستان ندارد، روند قابل توجه و جذابی دارد.

گیم پلی بازی Hitman 3

گیم پلی این مجموعه با تکامل تدریجی در هر سه نسخه اخیر به مرحله‌ای رسیده است که از لحاظ اجرا هیچ ایرادی به آن وارد نیست، اما جزئیات همیشه منبع دردسرها هستند!

گیم پلی Hitman 3 در کلیت حرکت، عمل، تکاپو و موارد جانبی مانند نسخه قبل است و سازندگان فقط اندکی جزئیات مد نظر خودشان را وارد چرخه زندگی Hitman 3 کرده‌اند. ظاهرا سازندگان به جمله معروف "نیازی به تغییر ترکیب تیم برنده نیست" اعتقاد شدیدی داشته‌اند. وارد منطقه شوید، هدف را به قتل برسانید و خارج شوید!

در این میان سلاح‌های موجود در نسخه‌های قبلی در این نسخه نیز وجود دارند تا بتوانید مانند یک شکارچی خطرناک، شکار خود را نفله کنید. تجهیزات مرسوم مامور 47، از کلت بی نظیرش گرفته تا قوطی‌های حلبی و چکش‌ها، همگی مانند روند نسخه قبل، نقش سلاح را بازی خواهند کرد. در این میان حتی موز هم استفاده مخصوصی دارد و در بسیاری از مواقع می‌تواند زمین را تبدیل به خطرناک‌ترین دشمن دشمنان کند. تنها می‌توان دوربین دستی شخصیت اصلی را یکی از معدود جزئیات افزوده شده نامید که البته در هک و بررسی برخی موارد کمک قابل توجهی به مخاطب می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک - Fanal Fantasy 7 Remake

نکته مثبتی که در گیم پلی Hitman 3 وجود دارد این است که به معنای واقعی کلمه، روش‌های قتل را نامحدود می‌کند. علاوه بر برنامه‌های از پیش تعیین شده، شما می‌توانید در طی مراحل ایده‌های جدیدی را امتحان کنید. هیچ چیز جلوی شما را نخواهد گرفت. ترکیب سلاح‌های مختلف با تغییر هویت از طریق لباس‌های مختلف،‌ استفاده از صحبت‌های خدمه و نگهبانان، زیر نظر گرفتن حرکات هدف و کمک‌های اندک همکارتان در پشت صحنه، لذت و هیجان وصف‌ناپذیری را به وجود می‌آورد.

مشکل بزرگی که در این میان وجود دارد انیمیشن های تکراری و خشک قسمت قبل است که بدون هیچ تغییری به نسخه سوم منتقل شده است. نحوه حرکت مامور 47 در مواقع زیادی با نحوه عملکرد او در قتل ها سنخیتی ندارد و گیمر حتی هنگام تغییر جهت نیز متوجه فرآیند پیاده‌سازی عجیب آن می‌شود. در این مورد به نظر می‌رسد که استودیو IO Interactive در طراحی بسیاری از انیمیشن‌ها از جمله تغییر موقعیت در بین مکان‌ها، بالا رفتن از اجسام و حتی حرکت، از فناوری موشن کپچر بهره نبرده و تنها به موارد فرضی طراحان خود بسنده کرده است.

گرافیک بازی Hitman 3

همانطور که در مورد گیم پلی گفته شد، در مورد گرافیک و عناصر بصری هم بسیاری از موارد نسخه قبل به این نسخه منتقل شده‌اند. بافت‌ها در اکثر اوقات همانند سابق هستند و خوشبختانه عملکرد فنی کاملا قابل قبول است. نه تنها نسخه رایانه‌های شخصی بسیار خوب بهینه شده است، بلکه Hitman 3 روی کنسول‌های نسل هشتم هم جذاب به نظر می‌رسد. علی رغم افت فریم زیاد و مشکلات اینچنینی که در نسخه دوم مشاهده می‌شد، نسخه سوم کاملا روان و عاری از ایرادات اینچنینی است.

خوشبختانه Hitman 3 حتی با وجود انیمیشن‌های متوسط، در سرعت و دقت به کارگیری وسایل لازم برای بی‌هوش کردن و قتل افراد، عالی عمل می‌کند. گاهی نحوه استفاده از شرایط در کنار برنامه‌ریزی برای استفاده از عامل‌های موجود در محیط آن قدر خوب پیش می‌رود که نمی‌توان هیجان آن را وصف کرد. در این‌جا می‌توان به ارزش تکرارپذیری بالای بازی اشاره کرد که فرصت‌های این چنینی را به لطف وسایل جذاب محیط و استفاده روان از آن‌ها، به نحو احسن در اختیار شما قرار می‌دهند.

جدا از مسائل فنی، اصلی‌ترین نکته مثبت بازی طراحی‌های هنری آن است. از زمان عرضه نسخه اول این سه گانه نمی‌توان کاربری را یافت که مبهوت چشم‌اندازهای زیبا و طراحی‌های بصری بازی نشده باشد. مراحل بازی در کنار کارآمدی، هنوز هم مانند روند نسخه‌های قبلی، از ظاهر بسیار جذاب و فراموش نشدنی‌ای بهره‌مند هستند. از همان دقایق ابتدایی شروع مرحله دبی، شکوه و جلال ساختمان‌های مجلل امارات متحده عربی، تمام چشم‌انداز مراحل آینده را شکل می‌دهد و آشکارا اعلام می‌کند که خبری از کم و کاستی در این زمینه نیست. پیچیدگی‌های ۶ مرحله اصلی کاملا با توجه به محیط بکر آن‌ها در نظر گرفته شده‌اند و بدون وجود چنین چینش خارق‌العاده‌ای نمی‌توان ساخت و پرداخت نقشه‌های قتل نسخه سوم را تصور کرد. از سمت دیگر نورپردازی بازی حتی بدون استفاده از Ray Tracing نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد و توجه به موارد جزئی در رعایت بازتاب آن، نمی‌توان ایرادی به آن وارد کرد.

موسیقی و صداگذاری Hitman 3

بی شک در هر بازی‌ای، موسیقی نقش بزرگی در انتقال احساس و القای جو ایفا می‌کند. موسیقی در دو نسخه قبلی سری Hitman در سطح خوبی قرار داشت، ولی در Hitman 3 به درجات بالاتری رسید. با قرارگیری در هر مرحله و موقعیتی، نواهایی سازگار با آن منطقه پخش می‌شود. مثلا با حضور در یک کلوپ زیرزمینی، حس و حال موجود در محیط علاوه بر نورپردازی و طراحی‌های هنری، از طریق موسیقی نیز به خوبی بازتاب پیدا می‌کند.

استفاده از مضامین عربی، چینی و در کل موسیقی‌های سازگار با کشور مورد نظر هر منطقه، همان‌طور که ذکر شد به خوبی اعمال شده است. با این حال همانند انتقال مشکلات موجود در گیم پلی و گرافیک نسخه قبلی، مشکلات موجود در بومی‌سازی مناطق این‌جا هم همانند نسخه‌های قبلی به چشم می‌خورد. ایستادن درون یکی از برج‌های دبی و چشم دوختن به نور خیره‌کننده افق بسیار جذاب است اما چطور می‌توان شخصی عرب با لهجه عادی انگلیسی را در چنین شرایطی متصور شد؟ در حقیقت این مورد در سراسر گیم‌پلی به چشم می‌خورد و هر بار که وارد منطقه‌ای جدید می‌شوید، لهجه‌ها و به طور کلی بومی‌سازی در سطح غیرقابل تحملی انجام شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پرفروش‌ ترین بازی‌ های پلی استیشن در سال 2020

اگر بخواهیم در مورد موسیقی و صداگذاری اثر به صورت کلی به صحبت بپردازیم، بی‌شک حضور موسیقی‌های درخشان‌تر از دو نسخه قبل و صداگذاری قابل توجه شخصیت‌های کلیدی و اشیا، تلاش زیادی در کم‌رنگ کردن مشکلات نسبتاً جزئی این بخش داشته‌اند.

امتیازات کسب شده Hitman 3 از دیدگاه چند رسانه معتبر

PCMag - نمره 90 از 100: پس از گذشت پنج سال از انتشار اولین نسخه از سه‌گانه‌ی World of Assassination، استودیو   IO Interactive توانست به شکلی زیبا و خیره‌کننده این مجموعه را به پایان برساند. بازی Hitman 3 مجموعه‌ای از حالات و مراحل جدید است و برای علاقه‌مندان ژانر مخفی‌کاری انتخابی مناسب است و ارزش تجربه را دارد.

- GamesRadar نمره90 از 100: Hitman 3 نسخه پایانی جذاب و سرگرم‌کننده‌ای برای سه‌گانه بود. بازی پر است از مراحل زیبا که به شکلی مبتکرانه طراحی شده‌اند تا بتوانید در محیط بازی کاوش کنید و لذت ببرید.

TheGamer -نمره 80 از 100: در جهان موازی هیتمن، به یکی از پرفروش‌‌ترین مجموعه بازی‌های تاریخ تبدیل شده و تاثیراتی مشابه با عناوینی چون PUBG از خود بجای گذاشته است. در آن جهان بهتر که همه‌گیری ویروس هرگز رخ نداده، هیتمن ژانری مخصوص به خود را ایجاد کرده است (هیتمنی) و بازی‌سازها طراحی مرحله و بازی سیستماتیک را در اولویت کار ساخت عناوین خود قرار می‌دهند. افسوس که ما در حصار این دنیا گیر کرده‌ایم و قادر به رسیدن به آن جهان نیستیم. ما در این دنیا گیر افتاده‌ایم. دنیایی که هیتمن در آن تنهای تنهاست و چیزی مشابه آن نیست. بازی Hitman 3 پایانی بی‌نظیر است بر یک ماجراجویی 21 ساله.

جمع بندی

بدون شک می‌توان گفت بازی هیتمن ۳ یکی از آثاری است که انتظارش را داشتیم تا با آمدن کنسول‌های نسل نهمی پلی استیشن ۵ آن را تجربه کنیم. گیم‌پلی جذاب، گرافیک هنری بی‌نظیر، سناریوها و روش‌های قتل متعدد و هیجان‌انگیز، موسیقی‌های هیجان انگیز و شنیدنی هر مرحله، مراحل پیچیده و کارآمد و پر از رمز و راز که از تجربه آن پیشمان نخواهید شد.

خرید بازی Hitman 3

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله هیتمن ۳ را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم به تماشای تریلر بازی Hitman 3 بنشینید: 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد