نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West

نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی هیجان انگیز و تحسین شده Horizon Forbidden West بپردازیم.

بازی Horizon Forbidden West عنوانی زیبا و بسیار خوب است که در کمتر از یک ماه گذشته، منتشر شد. این بازی ادامه عنوان Horizon Zero Dawn است. بعد از موفقیت رویایی بازی Horizon Zero Dawn، مشخص بود که نسخه بعدی این سری به یکی از مورد انتظار ترین عناوین سونی تبدیل خواهد شد.

عنوان Horizon Zero Dawn که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، عنوانی جاه طلبانه و متفاوت از استودیو گوریلا گیمز بود که در سبک اکشن ادونچر در دنیایی پسا آخر الزمان جریان داشت و داستان همیشگی نجات بشر را از دیدی متفاوت به تصویر می‌کشید. در دنیای بازی هوش مصنوعی و ماشین‌های غول پیکر به عنوان بزرگترین خطر، نسل بشر و حیات در کره زمین را تهدید می‌کنند. شماره اول این مجموعه با وجود مشکلات کمی که داشت، به سرعت تبدیل به یکی از مهم‌ترین عناوین کنسول پلی ‌استیشن شد و بدین صورت توسعه ادامه این عنوان بعد از ساخت شماره اول در دستور کار قرار گرفت. عنوانی که به تازگی با نام Horizon Forbidden West منتشر شده و ماجراجویی شخصیت اصلی خودش با نام ایلوی (Aloy) را در دنیایی جدید و وسیع‌تر از شماره قبل، دنبال می‌کند. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است و همین اول به آن اشاره می‌کنیم، این است که گوریلا گیمز در شماره دوم سعی کرده تا تمام مشکلات و کمبود‌هایی که در نسخه اول حس می‌شد را برطرف سازد تا اثری بدون نقص روانه بازار کند، که البته تاحد زیادی هم در این امر موفق عمل کرده، اما مواردی هم هستند که هنوز جای کار دارند.

داستان بازی Horizon Forbidden West

با داستان شروع کنیم. بر خلاف شماره اول که از چند آرک داستانی بهره می‌برد و در طول داستان بازیکن را درگیر چند موضوع مختلف می‌ساخت، در Forbidden West استودیو گوریلا تصمیم گرفته یک آرک کلی را برای بیان داستان قسمت دوم انتخاب کند و در این بین به داستان کلی شاخ و برگ داده تا داستان با پیچش بیشتری دنبال شود. البته با توجه به پرداخت کافی به شخصیت ایلوی، دیگر نیازی نبود که در شماره دوم به شخصیت اصلی پرداخت بیشتری شود. بنابراین موارد اضافی تنها در بخش‌های کلی داستان در خصوص شخصیت اصلی بازگو شده و تمرکز اصلی به آرک اصلی داستانی اختصاص یافته است.

ماجرای بازی Horizon Forbidden West درست 6 ماه پس از شکست و خاموشی Hades، هوش مصنوعی یاغی قسمت اول، از سر گرفته می‌شود. ایلوی یک ‌بار دیگر در تنگنای زمان، خطر بزرگتری را برای حیات کره زمین و انسان‌ها حس کرده و دنیا را نیازمند به خود می‌بینید و تصویر بی‌احساس مادرِ ژنتیکی‌اش، گرمای شب‌های سردِ غرب ممنوعه است برای او. ایلوی تلاش می‌کند تا نسبت به آن‌ چیزی که در حال رخ دادن است، اطلاعات لازم را کشف کرده و به هر قیمتی که می‌شود، جلوی وقوع این اتفاق بزرگ را بگیرد. به خاطر همین موضوع، او تصمیم به سفر در غرب ممنوعه ایالات متحده کرده و حالا باید با تهدیدهای جدیدتری نسبت به هرچیزی که در گذشته دیده‌ بود، مقابله کند، به کشف و افشاگری‌های شگفت‌انگیز اسرار دنیای قدیم ادامه دهد و تمام مشکلات را با کمک شما حل کرده پشت سر بگذارد.

ایلوی سفری را آغاز کرده که به‌ هیچ عنوان کوتاه نیست و به پایان رساندن آن برای بازیکنان بسته به سلیقه‌بازی کردن، چیزی حدود 25 تا 30 ساعت از عمرشان را می‌گیرد. اما این سفر و مسافرت، آن‌قدر نسبت به قسمت اول متفاوت است که حتی می‌توان آن را یک بازی جداگانه در نظر گرفت. در مورد داستان فوربیدن وست، می‌توان گفت با یک داستان نسبتا کلیشه‌ای و یا حتی تکراری طرف هستیم که شروعی نسبتا آرام و یا حتی خسته کننده را هم با خود به همراه دارد.

البته خوشبختانه بخش‌های دیگری در بازی هستند که به خوبی ضعف‌های بخش داستانی را پوشش داده‌اند، که آن ‌هم ماموریت‌های فرعی و داستان‌هایی است که در سرزمین‌های غربی بازگو می‌شوند. در عمل می‌توان گفت این ماموریت‌ها فرعی به قدری جالب و متنوع هستند که ممکن است برای ساعات فراوانی ما را از تجربه مراحل اصلی دور کنند. هر کدام از قبایل موجود در غرب دارای سنت‌ها و سبک‌ زندگی متفاوتی نسبت به یک‌دیگر هستند و هر کدام از آن‌ها، ماموریت‌های مختلفی را در اختیار ایلوی قرار می‌دهند. با ورود به قلمرو هر کدام از این قبیله‌ها شاهد معماری و آداب و رسوم جالبی هستیم که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

تفاوت دیگر این شماره با شماره قبلی، مربوط به انیمیشن ضعیف چهر‌ه‌ها و بی‌روح بودن شخصیت‌ها است که در نسخه اول به وضوح حس می‌شد. این مورد در شماره دوم به لطف انیمیشن‌های فوق‌العاده صورت شخصیت‌ها و پرداخت بیشتر به شخصیت‌پردازی آن‌ها تا حد زیادی برطرف شده‌است. کیفیت انیمیشن چهره‌ها به قدری بالا رفته که می‌توان در تمام گفت‌ و گو حس و حال کامل شخصیت‌ها را به صورت کامل در چهره آن‌ها مشاهده کرد. درست همانند همان تکنیکی که در عنوان L.A Noire برای انیمیشن صورت‌ها استفاده شده بود.

گیم‌ پلی بازی Horizon Forbidden West

گیم‌ پلی Horizon Forbidden West دچار تغییرات  فراوانی شده ‌است، اما به طور کلی مکانیزم این‌ بخش‌ها بر پایه همان سیستمی است که در شماره اول بنا نهاده شده بود. همچنان می‌توان به صورت مخفیانه به سراغ مبارزه با ماشین‌ها رفت و یا با هجوم مستقیم به آن‌ها یک ‌نبرد رو در رو و نفس گیر را راه انداخت. همچنان می‌توان قبل از شروع نبرد‌ها، تک‌تک اجزای سازنده ماشین‌ها را بررسی کرد تا با نقاط ضعف و قدرت آن‌ها آشنا شده و با انتخاب سلاح مناسب به نبرد با آن‌ها رفت. مبارزات در این شماره، همچنان نقطه قوت گیم ‌پلی این عنوان به شمار می‌روند و در این شماره به لطف تنوع بیشتر ماشین‌‌ها و سلاح‌های ایلوی، نبرد‌ها هم دارای تنوع و عمق بیشتری نسبت به گذشته هستند.

مبارزات را می‌توان همچنان نفس‌گیر و نیازمند استراتژی‌های مختلف برای نبرد با هر کدام از ماشین‌ها دانست. به عنوان مثال گروهی از ماشین‌ها تنها در مقابل آتش ضعیف هستند و گروهی دیگر مقاومت کمتری نسبت به اسید دارند. به همین دلیل هر نبرد نیازمند استراتژی و سلاح مختص به خود است. کافی است با یک سلاح اشتباه و بدون برنامه به یک ماشین حمله‌ور شوید تا کمتر از چند ثانیه شکست شما رقم بخورد. از نیمه دوم بازی هم این مبارزات با معرفی گونه‌های بیشتر ماشین‌ها، به شدت سخت‌تر و البته جذاب‌تر می‌شوند. بخش‌های کرفتینگ‌ و جمع‌اوری آیتم‌های مختلف هم بدون کوچک‌ترین تغییری نسبت به گذشته در فوربیدن وست حضور پر‌رنگی دارند. سیستم آپگرید بازی هم دچار تغییرات گسترده‌ای شده و حال می‌توان از صدها آپگرید مختلف، برای تقویت ایلوی استفاده کرد. این آپگرید‌ها به بخش‌های مختلفی مانند قدرت‌های بیشتر برای نبرد‌های رو در رو، افزایش‌ قابلیت‌های بخش مخفی‌کاری و یا افزایش میزان سلامتی ایلوی تقسیم شده‌اند، که با پیشروی در بازی می‌توان هر کدام از آن‌ها را به صورت دلخواه آپگرید و شاهد تاثیر مستقیم‌ آن‌ها بر روی گیم‌پلی بازی بود.

یکی از مواردی که در شماره اول کمتر به آن پرداخت شده بود، بخش‌های مربوط به نبرد با انسان‌ها بود. در شماره دوم استودیو گوریلا با تغییرات گسترده در این بخش‌‌ها موفق شده تا تجربه بسیار بهتری را ارائه دهد. بدین صورت مبارزات رو در رو به شکل قابل توجه‌ای گسترش یافته و همچنین دشمنان هم با حرکات و استراتژی کاملی برای مبارزه با ایلوی وارد نبرد می‌شوند.

یکی از بهترین بخش‌های Horizon Forbidden West گردش در سرزمین‌های غربی است. این ‌بار می‌توان در کنار محیط‌های جنگلی، کوهستانی، کویری و ساحلی، در دنیای زیر آب هم کاوش کرد و در آن بخش به ماجراجویی پرداخت. در هر گوشه و کنار محیط ماموریت و پاداشی قرار گرفته که به خوبی باعث ایجاد انگیزه برای گردش در محیط می‌شود. سرزمین‌های فوربیدن وسط شامل بخش غربی کشور آمریکا بوده و تصویر پساآخرالزمانی را از ویرانه‌های شهرهای آمریکا به تصویر می‌کشد.

این بخش‌ها به قدری بکر و جذاب هستند که می‌توان ساعت‌های فراوانی را در حال کاوش در محیط‌های بازی غرق شد و از آن لذت برد. بنابراین بازی در یک کلمه روی پلی استیشن ۵ زیباست؛ با آن پوشش غنی گیاهی و انعکاس‌های دستی نور که از بخار آب و ابرها می‌گذرد و خرابی و آسیب‌های موهای ایلوی، و جزئیات چندش‌آور موهای دستان و پیشانی شخصیت‌ها که عاشقان بخش فنی و «مثلث‌ها» را کاملاً درک می‌کند. به جز تنظیمات گرافیکی که نرخ فریم 60 یا کیفیت 4K را میسر می‌کنند و البته پوشش گیاهی و جلوه‌های بصری دقیق‌تر و استادانه‌تر، Forbidden West نه ‌تنها به عناوینی مثل Red Dead Redemption 2 تنه می‌زند، بلکه برخی از باکیفیت‌ترین مناظر را به تصویر می‌کشد‌.

موسیقی و صداگذاری Horizon Forbidden West

قطعات ساخته شده توسط Joris de Man و دیگر اعضای همراه او مثل Oleksa Lozowchuk اگر از شماره اول بهتر نباشند، قطعا به همان اندازه جادویی و هماهنگ با حال و هوای مراحل بازی هستند. موسیقی‌های ساخته شده به خوبی با جلوه‌های بصری تلفیق شده تا تجربه‌ای به یاد ماندنی را برایمان رقم بزند. در هنگام مبارزات قطعات سریع به گوش می‌رسد و موقع گشت و گذار هم شاهد اجرای قطعاتی آرام و گوش‌نواز هستیم. ترکیب صداهای محیط و صداگذاری در کنار تیم صدا پیشگان از شخصیت ایلوی گرفته تا باقی شخصیت‌ها، در ایفای نقش خود به بهترین شکل ممکن حاضر شده‌اند و از این حیث فوربیدن وست عملکرد بسیار خوبی داشته است.

Horizon Forbidden West، ادامه‌ای موفق برای شماره اول این سری محسوب می‌شود که در اکثر بخش‌ها پیشرفت کرده و اندک مشکلات شماره اولش را برطرف کرده است. هر چند مواردی مانند داستان کلیشه‌ای و باگ‌های اندک کمی توی ذوق می‌زند، اما در باقی موارد شاهد یکی از بهترین آثار عرضه شده در چند سال اخیر در کارنامه سونی و استودیو هلندی گوریلا گیمز هستیم. ای بازی در زمینه گیم‌ پلی، طراحی محیط و بخش بصری نیز به شدت می‌درخشد و عنوانی با کیفیت و بسیار خوش ‌ساخت را ارائه می‌دهد.

خرید بازی Horizon Forbidden West

 فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Horizon Forbidden West  را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد