بررسی بازی It Takes two

بررسی بازی It Takes two

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی It Takes two برای پلی استیشن 4 میپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می کنیم.

اگر بخواهیم بازی It Takes Two را در چند کلمه تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم هیجان انگیز، خوش ساخت و مجموعه کاملی است از هر آنچه که یک ویدئو گیم نیاز دارد. مطمئنا شما هم پس از خواندن این مقاله با ما هم عقیده خواهید شد!

این روزها و در دنیای بازی‌های ویدئویی، جوزف فارس، کارگردان اسبق سینما و بازیساز مشهور معرف حضور اکثر گیمرها است. وی سازنده بازی‌های معروفی مانند A Way Out و Brothers: A Tale of Two Sons است که پس از سخنرانی مشهورش در مراسم گیم آواردز به چهره خاصی تبدیل شد. جوزف فارس مدتی پیش در صحبت‌هایش قبل از عرضه بازی It Takes Two، اعلام کرد که هرکس این بازی را تجربه کند و از آن رضایت نداشته باشد، 10 دلار به او پرداخت خواهد کرد. در ابتدا این حرف شبیه یک شوخی و حاکی از اعتماد به نفس بیش از اندازه جوزف بود، اما پس از انتشار بازی و تجربه آن مشخص شد که چرا جوزف فارس تا این حد به این اثر خود اطمینان داشته است. به عبارتی It Takes Two از آن بازی‌هایی است که هر از گاهی از راه می‌رسند و به همگان ثابت می‌کنند که چرا بازی‌های ویدئویی تا این حد محبوب هستند.

بازی It Takes Two، ساخته جدید استودیو Hazelight یک شاهکار است که که نمی‌توان سبک خاصی برای آن مشخص کرد، زیرا قرار دادن آن در سبک از پیش تعیین شده، به معنای محدود کردن بازی است و برای چنین اثر فاخری، بی‌احترامی محسوب می‌شود. خصوصا که استودیو Hazelight قبلا هم با ساخت آثاری چون A Way Out به خوبی نشان داده بود که می‌تواند بازی‌ای بسازد که از ترکیب چند سبک مختلف تشکیل شده است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر It Takes Two می‌پردازیم.

قبل از بررسی داستان بازی It Takes Two بیایید به تماشای تریلر آن بنشینیم ببینیم با چه بازی روبرو هستیم.

داستان بازی It Takes Two

داستان اصلی بازی It Takes Two، حول محور یک خانواده سه نفره می‌چرخد که در حومه یک شهر بزرگ زندگی می‌کنند تا بتوانند از پس مشکلات خود برآیند. داستان روایت گر قصه زن و شوهری به نام‌های Cody و May است که اختلافات زیادی دارند و تصمیم گرفته‌اند از یکدیگر جدا شوند. دختر آن‌ها یعنی Rose از این ماجرا ناراحت است و از کتاب جادویی‌اش می‌خواهد تا پدر و مادرش را از این تصمیم منصرف کند. در یکی از زمان‌هایی که رز در حال گریه است، اشک‌هایش روی بدن دو تا از عروسک‌هایش می‌ریزد و دکتر حکیم که شخصیت اصلی کتاب جادویی است، روح پدر و مادر رز را وارد بدن این دو عروسک رز می‌کند. بدین ترتیب پس از اینکه Cody و May از خواب بیدار می‌شوند، خود را در بدن دو عروسک چوبی دخترشان می‌بینند و در تلاش برای خارج شدن از آن برمی‌آیند، در این لحظه دکتر حکیم ظاهر می‌شود و به آن‌ها می‌گوید برای آن که بتوانند از خواب بیدار شوند باید مراحلی را طی کنند تا بتوانند رابطه خود را ترمیم کنند.

هرچند که ممکن است از همان ابتدای تبدیل شدن مادر و پدر رز به دو عروسک، بتوانید پایان خوش داستان را حدس بزنید، اما مانند بسیاری از انیمیشن‌های دیزنی، قصه گویی در It Takes Two در لحظات تاثیرگذار طول داستان خلاصه می‌شود و نه لزوما پایان خوش آن.

It Takes Two از نظر روایت، به 2 قسمت مهم تقسیم می‌شود. قسمت اول قصه‌گویی در کات‌سین‌ها است و اصلا اغراق آمیز نیست اگر بگوییم با یک انیمیشن بی کم و کاست در کات‌سین ها طرف هستیم. قسمت دوم روایت هم کاملا در گیم پلی اتفاق می‌افتد. طراحی مراحل، مکانیک ها و پازل‌ها با کمک ویژوال هنری و فنی بازی، ستون‌های اصلی قصه‌گویی در این عنوان هستند.

اوج هنرنمایی روایت بازی را می توان در طراحی مراحل و پازل‌ها مشاهده کرد. مثلا در بخشی از بازی متوجه می‌شوید که کدی و می دیگر برای هم جذابیتی ندارند و مرحله‌ای که پیش رو داریم برای ایجاد جاذبه میان آن ها طراحی شده است. در این بخش، یک آهنربا به 2 قسمت تقسیم شده و قطب‌های مثبت و منفی هر کدام در اختیار یکی از این 2 نفر قرار دارد. در اینجا تمامی پازل‌ها فقط با یک روش حل می‌شوند که آن هم تعامل دو نفره کدی و می با استفاده از آهنربا است. استفاده از آهنربا و مفهوم جاذبه و کشش بین یک زوج، به زیباترین شکل ممکن، بازی را روایت می‌کند. علاوه بر این موارد، دیالوگ‌ها، اتمسفر محیط و گرافیک بازی کاملا در اختیار گیم‌پلی بازی قرار دارند تا شیرینی داستان دو برابر شود.

معماهای بازی نه آنقدر سخت هستند که باعث فراموش کردن ریتم داستان شوند و نه آنقدر آسانند که نتوانند پیام داستان را منتقل کنند. بخش دیگری از روایت داستان بازی بر عهده مکانیک‌های قابل استفاده است. بازی 9 مرحله اصلی دارد که در طی آن‌ها قابلیت‌های متنوعی به 2 شخصیت اصلی داده می‌شود. مثلا، در اوایل بازی به می قابلیت استفاده از چکش و به کدی امکان استفاده از میخ داده می‌شود. میخ و چکش ناخودآگاه نقش 2 مکمل را در ذهن تداعی می‌کند و بازیکن‌ها را مجبور می‌کند تا برای کنترل 2 شخصیت اصلی، در نقش مکمل یکدیگر بازی کنند. بدین ترتیب بدون هیچ دیالوگ خاصی، قصه‌گویی به وسیله مکانیک بازی انجام می‌شود.

گیم پلی بازی It Takes Two

اگر بگوییم بزرگترین نقطه قوت It Takes Two گیم پلی آن است، اغراق نکرده‌ایم.

در هر کدام از 9 مرحله اصلی بازی، به لطف طراحی خلاقانه، گیم پلی متفاوتی را خواهیم دید. مثلا در حالی که در یک مرحله، بازی با زمان در کنار تلپورت نقش مکمل پلتفورمینگ بازی را به دوش می‌کشند، در مرحله‌ی بعدی استفاده از دو آهنربا و اسکیت روی یخ، ماهیت گیم‌پلی را کاملا تغییر می‌دهند. همچنین تمرکز حل پازل‌ها روی تعامل دو نفره نیز باعث می‌شود تا ماهیت Co-Op در لحظه به لحظه‌ی بازی احساس شود.

مانند همه آثار جوزف فارس، در این اثر هم تنوع در گیم پلی باعث می‌شود ژانرهای متفاوتی را تجربه کنیم. ژانرهایی مانند شوتر سوم شخص، پازل پلتفرمر و ماجراجویی جهان‌باز. تمام کردن بازی چیزی حدود 12 تا 15 ساعت طول می‌کشد و در این مدت برای هرکدام از 2 شخصیت اصلی بازی، گیم پلی متفاوتی را مشاهده می‌کنید. همین مسئله باعث شده ارزش تکرار بازی دو چندان شود.

It Takes Two یک ماجراجویی دو نفره است که برای تجربه بصری آن، صفحه به 2 نیم تقسیم می‌شود و نکته جالب توجه این است که با وجود اسپلیت شدن اسکرین، که همیشه سختی و مشکلات خاص خودش را دارد، در این بازی حتی یک بار هم شاهد افت فریم یا کند لود شدن بافت‌ها نخواهیم بود. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانید محل قرارگیری دوربین مدام در حال تغییر است. همچنین در صحنه‌هایی مانند اسکیت روی یخ یا سواری روی شاخه‌ها، قدرت گرافیک فنی بازی، بیشتر خودنمایی می‌کند.

از دیگر مزایای بخش گرافیک می‌توان به تنوع در طراحی محیط‌ها اشاره کرد. فضاسازی بازی دقت زیادی در خلق جزئیات دارد. مثلا در مرحله کارگاه، وجود ابزار آلات، قوطی‌های رنگ، وسایل قدیمی و همچنین رنگ بندی و محل قرارگیری آن‌ها، کمک شایانی به مسیریابی و فهم پلتفرم بازی می‌کند. در طراحی NPCها و باس‌ها نیز خلاقیت خاصی به چشم می‌خورد. در مجموع عنوان It Takes Two در بخش گرافیک، یک انیمیشن بی‌نقص و باکیفیت را ارائه می‌دهد که تجربه بازی را بسیار لذت بخش‌تر می‌کند.

موسیقی بازی It Takes Two

مکمل اصلی گرافیک بازی، جلوه‌های صوتی آن است که استودیو Hazelight در این بخش هم شاهکار کرده است. موزیک بازی متناسب با هر منطقه تغییر می‌کند و در هر شرایط شما را درون اتمسفر خود غرق می‌کند. مثلا در محیط‌هایی که بازی جنبه معمایی دارد موسیقی رازآلود می‌شود، در محیط‌های استرس‌زا موسیقی اکشن می‌شود و در قسمت‌هایی که با کتاب در حال صحبت هستند موسیقی پر انرژی می‌شود. همچنین جوزف فارس در انتخاب صدا پیشه‌ها وسواس زیادی خرج داده تا صداگذاری کاراکترها به عالی‌ترین شکل انجام شود. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر این موضوع بازی را با هدست یا هدفون تجربه کنید.

بازی It Takes Two در حالی با قیمت 40 دلار عرضه می‌شود که برای تجربه آنلاین 2 نفره، فقط کافی است یک نفر بازی را بخرد و نفر دوم با یک دعوت از سوی دارنده بازی می‌تواند به تجربه آن بپردازد.

It Takes Two یکی از بهترین عناوین Co-Op تاریخ صنعت گیم به شمار می‌آید. این بازی بسیار فراتر از یک بازی ویدئویی معمولی ظاهر شده و نگاه ما را به روابط عاشقانه تغییر می‌دهد. در حقیقت هیچ بازی تاکنون اینچنین روی روابط عاطفی تمرکز نکرده و این امر می‌تواند یک دستاورد مهم در تاریخ صنعت گیم باشد.

واکنش منتقدین و بهترین سایت های بررسی بازی درمورد It Takes Two

 سایت IGN Italia  

 It Takes Two آخرین تقدیس برای دیدگاه جوزف فارس و یک جهش شایسته برای استودیو Hazelight است. اگر به دنبال تجربه یک بازی با بهترین دوست خود هستید و عاشق بازی های ویدیویی هستید،  It Takes Twoچیزی است که نباید آن را از دست بدهید.

 سایت GameSpot

این بازی بسیار چشمگیر و  بهترین پلتفرمر سه بعدی است که بعد از زمان Super Mario Odyssey بازی کرده‌ام و مانند آن دارای ویژگی های متنوعی است.

علی رغم انجام کارهای کاملاً غیر انسانی و وحشیانه در بازی ،  It Takes Two موفق شده به خوبی از عهده هر مکانیکی برآید. این دومین بازی معروف از استودیو Hazelight است و در حالی که A Way Out طرفداران زیادی داشت ، به نظر می‌رسد این استودیو برای موفق شدن فقط به عرضه دو بازی نیاز داشت.

 

سایت GameMAG  

بازی ویدیویی It Takes Two بزرگترین شگفتی بهار امسال است. در حالی که جهان هنوز در یک قفل همه گیری کرونا قرار دارد و بازی ها پشت سر هم به تأخیر می افتند ، ما را به یک ماجراجویی دیوانه وار هدایت می کند که پر از ایده های درام و گیم پلی جذاب است.

سایت LevelUp

بازی It Takes Two با وجود ایراداتی که دارد یک بازی خاص و بسیار روان و صیقل یافته است. این بازی پر از شگفتی ، مکانیک جدید و احساسات بسیار است. که برای طرفداران بازی های CO_OP لازم است آن را تجربه کنند.

خرید بازی It Takes Two

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی  It Takes Two را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد