نقد و بررسی بازی Judgment

نقد و بررسی بازی Judgment

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Judgment برای کنسول پلی استیشن ۵ بپردازیم.

چندین سال پیش سگا یکی از مهمترین اسامی صنعت بازی بود. شرکتی که هم کنسول بازی خودش را داشت، هم بازی‌هایی که به بازار عرضه می‌کرد آنقدر با کیفیت بودند که به نوعی سایه سنگینش روی دنیای بازی حس می‌شد. با اینکه این شرکت دیگر آن شکوه سابق را ندارد، اما هیچ وقت هم در دسته آن شرکت‌هایی قرار نگرفت که طرفداران‌شان را ناامید می‌کنند. هنوز هم وقتی نام سگا روی یک بازی می‌آید نوید یک بازی به شدت سرگرم کننده را می‌دهد و بدین معنی است که باید آن بازی را خرید و با آن وقت گذراند. نکته ای که وجود دارد این است که سگا با سلیقه ی ژاپنی بازی می‌سازد و هیچ گاه هم این سیاستش را خیلی تغییر نداده است. یکی از فرنچایزهایی که سال‌های اخیر سگا خیلی روی آن حساب باز کرده و نسخه های زیادی از آن منتشر کرده است، سری Yakuza است. سری یاکوزا برای شرکت سگا همانند فرزند ناخواسته‌ای بود که اتفاقا موفق هم شد، در حدی که اکنون و پس از پشت سر گذاشتن 2 دهه پر از فراز و نشیب، 7 نسخه اصلی و 7 نسخه فرعی از آن منتشر شده است و همچنان در بالاترین سطح موفقیت قرار دارد. اکنون ماجرای کازوما، یعنی همان قهرمان اصلی این سری، به پایان رسیده است و قرار است قهرمان جدیدی برای سری جدید معرفی شود. در این میان استودیو Ryu ga Gotoku از این فرصت استفاده کرده و نسخه‌ای فرعی از یاکوزا، تحت عنوان «جاجمنت» Judgment به بازار عرضه کرده است. این عنوان داستانی کاملا مجزا و مستقل از سری یاکوزا را نقل می کند و به همین سبب کسانی که هیچ‌گاه سری یاکوزا را تجربه نکرده‌اند، می‌توانند با خیالت راحت آن را تجربه کرده و از آن لذت ببرند. حالا و پس از عرضه کنسول‌های نسل نهمی، شرکت سگا تصمیم گرفته است تا این عنوان را به صورت ریمستر برای کنسول پلی استیشن 5 روانه بازار کند. با ما همراه باشید تا به بررسی زوایای مختلف این بازی بپردازیم.

در ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Judgment تا ببینیم با چه بازی روبرو هستیم:

داستان بازی Judgment 

بازی Judgment داستان یک وکیل جوان و موفق به نام «تاکایوکی یاگامی» است که پس از اینکه موکل متهم به قتل خود را از چوبه دار رهانید، به شدت مشهور شده و همه به دنبال آن هستند که پرونده‌های خود را به دست وی بسپارند. در همین گیرودار موکلی که از قصاص رها شده بود، دست به قتل نامزد خود می‌زند و در این لحظه مشخص می‌شود که او واقعا یک قاتل است و یاگامی این مسئله را تشخیص نداده است. پس از فاش شدن این مسئله، داستان به 3 سال بعد می‌رود، جایی که یاگامی به خاطر آن اتفاق وکالت را کنار گذاشته و به عنوان یک کارآگاه خصوصی مشغول به کار شده است. یاگامی در شغل جدید خود در کنار فردی به نام «ماساهارو کایتو» است که دوستی قدیمی و یک یاکوزای اخراج شده است. شهر «کاموروچو» که فرشته نجات خود، یعنی کازوما را دو سال پیش از دست داد، حالا درگیر ماجرای یک قاتل زنجیره‌ای ملقب به موش کور و دسته‌ای جوانان بزهکار است که با روشی عیارانه دست به دزدی می‌زنند و یاگامی هم به واسطه پرونده‌های خود، در میانه این ماجراها قرار می‌گیرد.

در این بازی هم با همان سبک داستانی که از استودیو Ryu ga Gotoku توقع داشتیم، روبه‌رو هستیم. داستانی که در ظاهر یک ماجرای جنایی سر راست به نظر می‌آید، اما پشت پرده آن پر از توطئه و دسیسه است. البته در این نسخه به طور کلی تلاش شده تا داستانی جدی‌تر و واقعی‌تر روایت شود تا با ژانر کارآگاهی بازی، همخوانی بیشتری داشته باشد.

در Judgment، به جز یاگامی که به شدت با یاکوزا تفاوت دارد، سایر شخصیت‌ها از همان روال سری یاکوزا پیروی می‌کنند و این مسئله علی‌رغم اینکه برای طرفداران این سری بسیار خوشحال کننده است، اما برای افرادی که علاقه‌ای به حالات نسبتا مبالغه‌آمیز رفتار شخصیت‌های این سری نداشتند، چندان خوشایند نیست. در سری یاکوزا، کازوما مردی بود که مدام از یک نقطه به نقطه دیگر می‌رفت و تمام مشکلاتش را با مشت‌هایش حل می‌کرد، اما در این عنوان یاگامی با وجود قابلیت‌های رزمی بالایی که دارد، معمولا از روش‌های کارآگاهی و استدلال‌هایش برای حل مشکلات کمک می‌گیرد. شاید در ابتدای بازی کنار آمدن با تفاوت‌های یاگامی با کازوما اندکی سخت باشد، اما پیشروی درون داستان و آشنایی بیشتر با او، به مرور با جذابیت‌های این شخصیت آشنا خواهید شد.

گیم پلی بازی Judgment

در مورد گیم پلی بازی هم باید بگوییم که از سری یاکوزا همیشه انتظار 2 بخش گیم پلی را داریم. بخش اول مربوط به گشت و گذار در شهر و بخش دوم مربوط به سیستم مبارزات بازی است، اما در Judgment یک بخش دیگر هم به گیم پلی اضافه شده و که مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد. بخش گشت و گذار در شهر همانند نسخه‌های قبلی عالی و جذاب است، خصوصا که با اضافه کردن چند مینی گیم جدید و هیجان انگیز (مانند مسابقه با پهپاد)، تغییر در سیستم ماموریت‌های بازی، تغییرات تازه در ظاهر و ... تا حد زیادی از تکراری شدن جلوگیری شده است.

بخش بعدی که مربوط به سیستم مبارزات بازی است، نسبت به 2 بازی قبلی Dragon Engine تفاوت‌هایی دارد و یاگامی در این نسخه امکان استفاده از 2 سبک مبارزات مختلف را دارد. یک درجه سختی دیگر هم برای افرادی که حوصله یادگیری سیستم مبارزات را ندارند به بازی اضافه شده است، به این صورت که با فشار چند باره یک دکمه تمامی حالات ویژه مبارزات را تجربه می‌کنند. سیستم افزایش توانایی‌های شخصیتی هم، متناسب با شخصیت اصلی و قهرمان جدید داستان، دچار تغییراتی شده است.

اما بخش سوم و جدید گیم پلی، یک سیستم کارآگاهی است که از چند قسمت مختلف تشکیل شده است. در این بخش و در قسمت تعقیب، یاگامی هدف خود را به طور نامحسوس تحت نظر می‌گیرد و به سرنخ‌های جدیدی می‌رسد. در این بخش گاهی یاگامی مجبور می‌شود که با یک هدف مستقیم روبه‌رو شود و اینجاست که قسمت گریز به کار می‌آید. سیستم‌های بازجویی، باز کردن قفل، استفاده از پهپاد برا تجسس و … هم در این بخش گنجانده شده‌اند تا تجربه کاملی از زندگی یک کارآگاه خصوصی در سال 2018 را در اختیار مخاطب قرار دهند. در مجموع بخش کارآگاهی امکانات خوبی دارد اما تا حدی ریتم ماموریت‌هایی که براساس آن‌ها پایه‌گذاری شده‌اند، تکراری است و تمرکز بیش از اندازه برخی از سیستم‌های آن بر QTE، از جذابیت آن‌ها کاسته است.

گرافیک بازی Judgment

در مورد گرافیک بازی هم می‌توان گفت که تقریبا همان چیزی است که از 2 بازی ساخته شده قبلی با Dragon Engine دیدیم. اولین چیزی که در این نسخه جلب توجه می‌کند، ارتقای نرخ فریم از 30 به 60 فریم بر ثانیه است، که به ارتقای بخش‌های مبارزه کمک کرده و آن‌ها را نرم‌تر میکند. از سوی دیگر رنگ ‌بندی بازی تا حدودی تغییر کرده و اینبار فیلتر زرد رنگی که در نسخه نسل پیش شاهد بودیم، جای خود را به فیلتری آبی رنگ و سردتر داده است. جزییات و پوسته کلی شهر تا حدود کمی بهتر و شارپتر شده ‌اند و بارگذاری‌ها به لطف SSD کنسول پلی استیشن 5، تقریبا وجود ندارند. به علاوه این نسخه از بازی، تمامی DLCهایی که برای عنوان اصلی منتشر شده بود را در خود جای داده که البته محتویات بسیار مهم و به درد بخوری هم نبودند!

مورد مهم و تاثیرگذار بعدی در کیفیت بازی‌ها، موسیقی و صداگذاری است. قطعات موسیقی متن Judgment تعداد محدودی دارند، اما با توجه به اینکه بازیافت شده از سری اصلی هستند، حس و حال خوبی را خلق می‌کنند. موسیقی تیتراژ بازی هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و حتی می‌توان آن را به عنوان یک اثر مستقل گوش داد. تفاوت عمده Judgment با سنت تقریباً 12 ساله سری یاکوزا در اینجاست که برای اولین بار بعد از اولین شماره این سری، از صداگذاری به زبان انگلیسی استفاده شده که شاید از لحاظ کیفیت به پای صداگذاری ژاپنی نرسد اما می‌تواند به جذب مخاطبین جدید کمک زیادی کند.

راهنمای تروفی‌های Judgment

با توجه به این که Judgment توسط تیم سازنده‌ی سری yakuza ساخته شده است، شباهت تروفی‌های این بازی با دیگر عناوین سری دور از انتظار نبود. همانند بازی Yakuza 3، برای آزاد کردن درجه سختی Legend و دریافت تمامی اچیومنت‌ها، باید یک بار بازی را روی درجه سختی پایین‌تر کامل کنید. تروفی‌های از دست دادنی این بازی نیز شباهت بسیار زیادی به بازی Yakuza 0 دارد. اگر مراقب اتفاق‌هایی که از ابتدا در داستان رخ می‌دهد نباشید، ممکن است تا ۸ تروفی از مجموع ۴۷ تروفی موجود در این بازی را از دست بدهید. دیگر تروفی‌های بازی یا هم‌زمان با پیش بردن داستان و یا پس از پایان بازی در حالت بازی آزاد (Free Roam) قابل دسترسی هستند.

در ادامه به بررسی لیست تروفی‌های بازی Judgment می پردازیم:

  • درجه‌ی سختی پلاتینیوم کردن بازی: 6 از 10
  • مدت زمان مورد نیاز برای پلاتینیوم کردن بازی: ۷۵ الی ۱۰۰ ساعت
  • تروفی‌های آفلاین: ۴۷
  • تروفی‌های آنلاین: ندارد
  • تعداد تروفی‌های از دست دادنی: تروفی‌های The Game is Afoot، I’ll Make it Double، Way Too Thorough!، The Art of Conversation، Professional Password Presenter، Hung Jury، The Final Nail و Oh Look, a Cat! (در مجموع ۸ تروفی)
  • تروفی‌های گلیچ (مشکل دار): ندارد
  • آیا تروفی مربوط به درجه سختی در بازی وجود دارد؟: بله، برای دریافت تمامی تروفی‌ها، باید بازی را برروی درجه سختی Legend به پایان برسانید.
  • تعداد دفعات مورد نیاز برای تجربه‌ی بازی جهت کسب تروفی پلاتینیوم: دو بار

خرید بازی Judgment

بازی Judgment برای کنسول‌های PS4 و PS5 عرضه شده است و شما می‌توانید برای خرید با بهترین قیمت از گنوپلی استفاده کنید.

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Judgment را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد