نقد و بررسی بازی Jump Force

نقد و بررسی بازی Jump Force

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Jump Force بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنیم.

برای همه ما، دیدن همه چیزها یا افرادی که به آن‌ها علاقه داریم، در کنار یکدیگر و در یک قاب، بسیار هیجان انگیز و لذت‌بخش است. یکی از دیدن همه ستاره‌های تیم مورد علاقه‌اش در کنار یکدیگر خوشحال می‌شود، یکی دوست دارد تمام خواننده‌ها و آهنگسازان مورد علاقه‌اش را در کنار یکدیگر ببیند و دیگری از دیدن بازیگران مورد علاقه‌اش در یک فیلم به وجد می‌آید، در این میان عده‌ای گیمر هم هستند که دوست دارند کاراکترهای انیمه‌های محبوبشان را در کنار هم ببینند. البته ثابت شده که این قضیه معمولا روی کاغذ جذاب‌تر است و در بعضی موارد وقتی که عملی می‌شود، نتیجه چندان هم جذاب نیست.

شاید علت آن تکیه بیش از حد سازندگان روی محبوبیت کاراکترها باشد و باعث شود که سازندگان برای جذابیت اثر تلاش زیادی نکنند و همه چیز را دست محبوبیت کاراکترها بسپارند، شاید هم علت این باشد که هر یک از این افراد محبوب وقتی به تنهایی در یک محیط خاص می‌گیرند جذاب‌تر باشند تا وقتی که همه در کنار هم هستند. ساخته جدید استودیو Spike Chunsoft که توسط شرکت معروف Bandai Namco منتشر شده است، یکی از همان معجون‌هایی است که نتوانسته از پتانسیل کاراکترهای معروف و البته محبوبش استفاده کند و با وجود ترکیبی از محبوب‌ترین انیمه‌ها و مانگاهای 50 سال اخیر، موفق نشده پایش را از قلمروی بازی‌های معمولی فراتر بگذارد.

شرکت Shueisha ناشری در کشور ژاپن است که مجموعه‌ای به نام Shonen Jump دارد. Shonen Jump مانگاهایی هستند که به شکل منظم در این کشور منتشر می‌شوند و در میان آن‌ها داستان‌ها بسیار جذابی وجود دارد که مطمئنم همه، نام حداقل یکی دو تا از آن‌ها را شنیده‌اند. امسال این مجموعه 50 ساله شد و به همین مناسبت استودیو Spike Chunsoft تصمیم به ساخت بازی Jump Force گرفت. در این بازی 40 کاراکتر از 16 انیمه حضور دارند. در ادامه به نقد و بررسی این اثر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

داستان بازی Jump Force

در ابتدا به سراغ داستان بازی می‌رویم. داستان به این صورت شروع می‌شود که شخصیت Freiza از سری Dragon Ball، به شهر نیویورک حمله می‌کند و در حال نابود کردن شهر است و عده‌ای از قهرمانان نیز در حال مبارزه با او هستند. در این هین، شخصیت شما آسیب شدیدی می‌بیند و به همین دلیل یکی از قهرمانان بالای سر شما می‌آید و با وارد کردن مکعبی به نام Umbras  به  Core به درون بدنتان، شما را احیا می‌کند. پس از آن شما با طراحی ظاهر شخصیت که توسط خودتان انجام می‌شود، به پایگاه Umbras Base منتقل می‌شوید. در این پایگاه متوجه می‌شوید که دنیاهای مختلف Jump وارد دنیای واقعی انسان‌ها شده‌اند و گروهی از افراد شرور قصد دارند که این دنیا را به نابودی بکشانند. به همین دلیل قهرمانان دنیاهای مختلف در تلاشند با روی هم گذاشتن نیروهای خود، جلوی این افراد را بگیرند. در این بین اشیایی به نام Umbras Core در بدن شما قرار دارد که می‌توانند نیروی افراد را بالاتر ببرند، اما در عوض به راحتی می‌توانند مورد تغییر و تحول قرار گرفته و افراد شرور با استفاده از نیات پلیدشان، ذات این اشیای مکعبی را تغییر داده تا افراد مختلف را تحت فرمان خود در بیاورند.

نکته قابل توجه در مورد داستان، زبانی است که داستان بازی با آن روایت می‌شود. بازی دوبله انگلیسی ندارد و همه کاراکترها با زبان ژاپنی صحبت می‌کنند. البته این موضوع تا حدی قابل درک است، زیرا تعدادی از انیمه‌هایی که در Jump Force دخالت دارند، کاملا درون مرزی هستند و هیچگاه به انگلیسی  دوبله نشده‌اند. اما وقتی یک بازی به شکل جهانی عرضه می‌شود، حداقل کاری که باید سازندگان انجام دهند، دوبله بازی به زبان انگلیسی است. بنابراین اگر بخواهید از داستان سر در بیارید، تنها راه خواندن زیرنویس‌ها است.  البته نداشتن دوبله انگلیسی تنها مشکل بازی نیست. مشکل دیگر اینجاست که همه کارکترها صدا پیشه ندارند! مثلا شخصیت Ryuk که یک شینیگامی است، اصلا صحبت نمی‌کند. این در حالی است که همه کسانی که انیمه دفترچه مرگ را دیده اند، می‌دانند که ریوک شخصیتی بذله گو است و صحبت نکردنش بسیار عجیب است! روند کلی داستان هم بسیار کند است و تا بازی به جاهای هیجان انگیز می‌رسد، احتمالا آن را رها کرده‌اید. البته برای خیلی از گیمرها هم گیم پلی به بخش داستانی اولویت دارد.

گیم پلی بازی Jump Force

پس از بررسی داستان نوبت به گیم پلی بازی می‌رسد. گیم پلی را می‌توان به 2 دسته تقسیم کرد: بخش داستانی و بخش آنلاین. بخش داستانی به دلیل هوش مصنوعی ضعیف دشمنان، لودینگ‌های طولانی و میان پرده‌های کم کیفیت، متاسفانه تعریفی ندارد. البته مبارزات هم در بخش داستانی و هم در بخش آنلاین تا حدودی لذت بخش هستند، اما خب در بخش داستانی مجبورید چیزهایی را تحمل کنید که در بخش انلاین وجود ندارند. از ویژگی‌های مثبت گیم پلی Jump Force می‌توان به سریع بودن آن اشاره کرد. مبارزات بازی در محیط‌های وسیعی انجام می‌شود و همین باعث شده تا در هنگام اجرای کمبوها و ترکیب آن‌ها، فضای زیادی داشته باشید. حتی برخی از مکانیزم‌ها روی همین سریع بودن میدان‌های مبارزاتی بنا شده است.

درجه سختی بازی خیلی بالا نیست و در بخش داستانی به محض اینکه دستتان روی کمبوها و قابلیت کاراکترتان بخوابد، شکست ونوم‌ها آسان خواهد شد. البته در اواخر بازی درجه سختی بازی به شکل غیر منطقی زیاد می‌شود. اصولا در یک بازی استاندارد درجه سختی بازی باید همگام با پیچیده‌تر شدن حرکات دشمنان افزایش یابد، اما متاسفانه در این بازی چنین نیست و از یک جایی به بعد این مسئله آزار دهنده می‌شود و حتی ممکن است باعث شود بازی را نیمه کاره رها کنید.

در داخل بازی بخشی وجود دارد به نام Hub World که به عنوان منوی بازی شناخته می‌شود. از این بخش می‌توانید وارد تورنومنت‌های آنلاین شوید، ماموریت‌های مربوط به داستان را تکمیل کنید و لباس و وسایلی مانند آن برای کاراکترتان خریداری کنید. با وجود اینکه این امر ایده جالبی است اما متاسفانه به خوبی پیاده سازی نشده است. مثلا برای آغاز ماموریت باید کلی راه بروید تا به Hub World برسید که اصلا فکر خوبی برای یک منو نیست.

اما برویم سراغ بزرگ‌ترین نکته مثبت بازی، یعنی بخش آنلاین. در واقع خیلی از گیمرها این بازی را فقط برای بخش آنلاینش می‌خرند. با اینکه بخش عمده‌ای از گیم پلی این بخش مانند بخش داستانی است؛ ولی مبارزات دسته جمعی و استفاده از 40 کاراکتری که در جریان داستان قابل بازی نیستند، رنگ و بوی جدیدی به بازی می‌بخشند. در بخش آنلاین می‌توانید مبارزات 3 به 3 به شکل تگ تیم (Tag Team) داشته باشید، اما نکته‌ای در مبازات بسیار مهم است، میزان سلامت کاراکترها است. در Jump  Force ، بر خلاف بازی‌های دیگر، برای هر کاراکتر یک نوار سلامت جدا ندارید، بلکه یک نوار سلامت کلی وجود دارد که سلامت کلی تیم را نشان می‌دهد و اگر آن تمام شود، بازی را باخته‌اید. این موضوع، قضیه‌ی عوض کردن کاراکترها در میان مسابقه را به کلی تغییر داده است. معمولاً در حالت تگ تیم، هرگاه جان یک کاراکتر کم باشد کاراکتر بعدی را به داخل میدان می‌فرستند، اما با ابداع جدید Jump Force در این زمینه، فقط بحث تکنیک مطرح است. باید ببینید در مقابل کاراکتری که حریف به داخل زمین فرستاده کدامیک از کاراکترهای شما بهتر عمل می‌کند و همان را به زمین بفرستید. عوض کردن به موقع کاراکتر در این مواقع، گاهی منجر به برد می‌شود.

نکته مثبت دیگر بازی، انرژی بسیار بالای مسابقات در بخش آنلاین است. مبارزات بخش آنلاین، پر از انرژی، زرق و برق و سر و صدا هستند. اگر از هک اند اسلش و مبارزات شلوغ خوشتان بیاید، قطعا بخش آنلاین بازی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. اگر بازی را با PC انجام می‌دهید، توصیه می‌کنیم دسته یا کنترلر خریداری کنید، زیرا بازی با کیبورد و موس چندان هیجان انگیز و لذت بخش نخواهد بود.

گرافیک بازی Jump Force

بازی Jump Force در بخش گرافیکی عملکرد خیلی قابل قبولی نداشته است. مدل‌های شخصیت‌ها بی‌کیفیت هستند و گاهی فکر می‌کنید که چندین دانشجوی غیر حرفه‌ای آن‌ها را ساخته‌اند، نه افراد با تجربه و حرفه‌ای. خیلی از کارکترها اصلا شبیه مدل اصلی خود نیستند و به طور کلی ساخت کاراکتر اصلا مورد پذیرش نیست. کیفیت میان پرده‌ها هم بسیار پایین است.  حرکات دهان و بدن آن ها بسیار مصنوعی و ابتدایی است. نورپردازی و انیمیشن‌های داخل بازی متوسط هستند و می‌توان گفت از استانداردهای یک بازی جهانی پایین‌تر محسوب می‌شوند. مشکل بزرگ این که این بازی اصلا بهینه نیست و روی هر سیستمی قابل اجرا نیست و نیاز به یک سیستم نسبتا قوی دارد.

متاسفانه بازی در بخش صدا و موسیقی هم اصلا قابل قبول نیست. به جز مشکلات صدا پیشه نداشتن برخی از کارکترها که در بخش‌های قبلی مطرح کردیم، تصویر و صدا گاهی اوقات هماهنگ نیستند و این مسئله واقعا آزار دهنده است. در حدی که گاهی اوقات احساس می‌کنید این بازی قبل از عرضه تست نشده است. موسیقی هم چندان جذاب نیست، البته مشکل خاصی هم ندارد که بتوان ذکر کرد.

جمع بندی و نقاط ضعف و قوت

در کل بازی Jump Force بازی قابل تحسینی نیست . بسیار متوسط است. اگر از طرفداران این سبک بازی‌ها باشید، از بخش آنلاین آن حتما لذت خواهید برد، ولی سایر بخش‌ها حرفی برای گفتن ندارند.

نقاط قوت بازی

  • مبارزات جالب و سرعتی
  • بخش آنلاین سرگرم کننده
  • وجود تعداد زیادی از شخصیت های محبوب

نقاط ضعف بازی

  • مدلسازی بسیار بد کارکترها
  • میان پرده‌های بی کیفیت
  • داستان نه چندان جذاب
  • بی‌صدا بودن برخی از کارکترها

خرید بازی Jump Force

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم به تماشای تریلر بازی جامپ فورس بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد