نقد و بررسی بازی Maneater

نقد و بررسی بازی Maneater

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی هیجان انگیز و لذت بخش Maneater بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنیم.

آخرین محصول شرکت Tripwire Interactive مدتی پیش با نام آدمخوار یا Maneater در دسترس گیمرها قرار گرفت. شرکت Tripwire Interactive که سابقه توسعه و نشر بازی‌هایی مانند Killing Floor در کارنامه خود دارد، تا حدودی برای کاربران شناخته شده است و به همین دلیل خیلی‌ها بازی Maneater را از مدتی قبل در لیست خرید خود قرار داده بودند.

انسان‌ها در عالم طبیعیت همیشه حیواناتی مانند شیر، گرگ، پلنگ و امسال این‌ها را به عنوان حیوانات درنده و قدرتمند می‌شناسند، به همین دلیل فیلم سازان برای ساخت این سبک فیلم‌ها معمولا از این حیوانات الهام می‌گیرند و کمتر دیده می‌شود که فیلم یا بازی‌ای در مورد دنیای کوسه‌ها ساخته شود. با توجه به عرضه بازی‌هایی مانند Jaws Unleashed که برای کنسول پلی استیشن 2 عرضه شده بود و در آن شما کنترل نقش یک کوسه را بر عهده داشتید، بازی Maneater اولین بازی نیست که پای کوسه‌ها را به دنیای بازی‌های کامپیوتری باز کرده باشد و ظاهرا آخرین آن‌ها هم نخواهد بود.

Maneater یک بازی ویدئویی در ژانر اکشن نقش آفرینی است که برای پلتفرم‌های PC، پلی استیشن 5، پلی استیشن 4 و Xbox One و سپس برای پلتفرم Nintendo Switch منتشر شده است. در بازی آدمخوار شما به عنوان بازیکن کنترل یک کوسه را بر عهده دارید. کوسه‌ای که باید در یک محیط دنیای باز رشد کند و زنده بماند تا بتواند از یک ماهیگیر که مادرش را به قتل رسانده، انتقام بگیرد.  به هر حال با اینکه بازی Maneater بازی خیلی با کیفیتی نیست، اما توانایی سرگرم کردن مخاطب را دارد. برای بررسی دقیق‌تر از زوایای مختلف در این مقاله همراه گنوپلی باشید.

داستان بازی Maneater 

در Maneater شما در نقش یک کوسه بزرگ هستید که مطابق زندگی معمول همه کوسه‌ها، در دریایی بزرگ زندگی می‌کنید و موجودات دیگر را تکه پاره می‌کنید! همه چیز طبق روال عادی پیش می‌رود تا اینکه یک شکارچی شما را شکار می‌کند و پس از پاره کردن شکم شما متوجه می‌شود که شما باردار بوده‌اید. پس از آن بچه کوسه که از شکم مادر خارج شده، دست شکارچی را قطع می‌کند و به دریا برمی‌گردد. از اینجا به بعد شما باید نقش بچه کوسه را به عهده می‌گیرید و در پی انتقام مادر باشید.

بازی در کل تم طنز دارد. شاید در شروع کمی دراماتیک باشد اما چیزی نمی‌گذرد Maneater روی طنز خودش را نشان می‌دهد. آقای کریس پارنل وظیفه روایت بازی را بر عهده دارد. زمان‌هایی که با بچه کوسه در حال شکار هستید، کریس پارنل اطلاعات الکی و خنده‌داری را به شیوه راویان حیات وحش بیان می‌کند و صامت بودن کوسه را جبران می‌کند. کل بازی حدود 12 الی 15 ساعت طول می‌کشد و در تمام این مدت می‌توانید از صداگذاری فوق‌العاده، قطعات موسیقی زیبا و حال و هوای خاص بازی لذت ببرید.

و اما وقت آن است که به سراغ گیم پلی برویم، بخشی که بیشتر نقاط ضعف و قوت بازی در آن نهفته است.

گیم پلی بازی Maneater 

Maneater یک بازی در سبک نقش آفرینی است و اتفاقا به سبک خودش کاملا وفادار است. نباید فکر کنید چون تم بازی طنز است و موضوعات خیلی جدی در بازی وجود ندارد، پس سازندگان در گیم پلی کوتاهی کرده‌اند. چون قضیه برعکس است و بازی در سبک خودش گیم پلی خوب و عمیقی دارد. وقتی بچه کوسه از شکم مادرش خارج می‌شود ضعیف است و نمی‌تواند در مقابل دشمنان کار خاصی انجام دهد. اما به تدریج بزرگتر می‌شود و در هر مرحله می‌تواند کارهای جدیدی انجام دهد و با دشمنان بزرگ‌تر و خطرناک‌تری مبارزه کند. نکته جالب اینجاست که شما در ابتدا در نقش کوسه مادر قرار می‌گیرید تا طعم قدرت را بچشید ولی بعد مجبور می‌شوید از صفر شروع کنید و مرحله به مرحله بگذرید تا به قدرت ابتدایی برسید. این پروسه پیشرفت حس خوبی به شما منتقل می‌کند.

به جز این باید بگوییم که سازندگان بازی انسان‌های خلاقی بوده‌اند. احتمالا قبل از تجربه Maneater، بازی کردن با یک کوسه یا کلا خانواده ماهی‌ها چندان جذاب و هیجان انگیز به نظرتان نمی‌آمد، اما سازندگان با حرکاتی که برای کوسه در نظر گرفته‌اند، یک گیم پلی جذاب را خلق کرده‌اند. اصلی‌ترین کاری که یک کوسه می‌تواند انجام دهد، گاز گرفتن است. بنابراین حدود 70 درصد از مبارزات با فشردن دکمه مخصوص گاز گرفتن انجام می‌شود. البته حرکات لذت بخش دیگری مانند  ضربه زدن با دم، گرفتن یک شی با دندان و کوبیدنش به اطراف هم وجود دارند. هرچقدر هم کوسه بزرگ‌تر می‌شود، توانایی‌هایش بیشتر می‌شود و می‌توانید قابلیت‌های بیشتری را آنلاک کنید.

حرکات هیجان انگیز و لذت بخش دیگری هم وجود دارد. مثلا می‌توانید با کوسه لب ساحل بروید و افرادی که آن جا هستند را تکه و پاره کنید یا خودتان را به قایق‌های تفریحی بزنید و ان‌ها را منفجر کنید! به طور کلی عوامل تخیلی که باعث لذت بخش شدن بازی شود، در Maneater زیاد است.

بازی شما را در محیط‌های مختلفی قرار می‌دهد. تغییر آب و هوا و تغییرات ساعت از شب تا روز و برعکس هم از نکات مثبت بازی محسوب می‌شوند. به هر محیطی که وارد می‌شوید دشمنان جدیدی می‌بینید که از این جهت کار سازندگان واقعا قابل تحسین است. بازی از نظر تنوع دشمنان واقعا خوب است، هرچند که این تنوع بیشتر ظاهری است و لازم نیست برای کشتن خیلی از آن‌ها استراتژی متفاوتی در پیش بگیرید. ماموریت‌های جانبی هم بازی را گسترده‌تر و جذاب‌تر جلوه می‌دهند و حتی در برخی از این مراحل ارجاعاتی به فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی مانند تایتانیک و باب اسفنجی داده می‌شود که ذوق بالای سازندگان را نشان می‌دهد. هرچند که بعد از مدت کوتاهی این ماموریت‌های جانبی خلاصه می‌شوند در حرکت بین نقطه A و B و کشتن چند موجود جدید!

پس از مرور نکات مثبت بازی، به سراغ نکات منفی می‌رویم. دوربین Maneater به خصوص در اوایل بازی و زمانی که هنوز یک کوسه کوچک هستید اصلا خوب نیست و حتی می‌تواند آزار دهنده باشد. اما به تدریج و با بزرگ‌تر شدن کوسه و بیشتر شدن تسلط شما روی بازی، این مشکل کمرنگ‌تر می‌شود. کنترل بازی هم متاسفانه چندان دلچسب نیست که بخشی از آن به دلیل موجودی است که آن را کنترل می‌کنید، یک کوسه!

گرافیک بازی Maneater 

در مورد گرافیک باید بگوییم که Maneater حداقل 5، 6 سالی از بازی‌های روز عقب‌تر است. انیمیشن انسان‌ها و موجودات دیگر مصنوعی است و کیفیت بافت‌ها هم ضعیف هستند. همچنین ممکن است باگ‌هایی رخ دهد و شما را از بازی بیرون بیاندازد. البته تعداد این نوع باگ‌ها خیلی زیاد نیستند، اما همان تعداد اندک هم اصلا قابل بخشش نیست.

مشکل دیگر برمی‌گردد به کمبود محتوای بازی. همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد، بازی حدود 12 الی 13 ساعت گیم پلی دارد و حتی با وجود المان های نقش آفرینی، ماموریت‌های جانبی و سیستم شخصی سازی خوب، باز هم تکراری می‌شود، چون در تمام مدت بازی فقط یک کار را انجام می‌دهید.

با تمام نکات منفی و مثبتی که برای بازی گفتیم باید به یک مسئله توجه کرد. موضوضعی که در مورد بازی‌هایی مانند Maneater وجود دارد این است که این بازی‌ها فقط برای سرگرمی مخاطب ساخته شده‌اند و نباید آن‌ها را بازی‌های نقش آفرینی مانند The Witcher یا Bloodborne مقایسه کنیم. زیرا که نتیجه این کار کوبیدن بی‌رحمانه و غیر منصفانه Maneater است. اول باید ببینیم از یک بازی چه توقعاتی داریم. اگر یک بازی قدرتمند، یک داستان گسترده و ساعت‌ها گیم پلی را می‌خواهید، پس بهتر است این بازی را فراموش کنید. اما اگر دلتان می‌خواهد چند ساعتی را صرف یک ایده باحال و متفاوت بکنید، Maneater انتخاب خوبی است. همانطور که گفتیم Maneater یک بازی بی‌عیب و نقص نیست و مشکلاتی دارد که لذت بازی را کم می‌کنند، اما هسته هر بازی هسته اصلی هر بازی، ایده‌ای است که در ذهن سازندگان بازی پرورانده می‌شود و به شکل یک محصول در اختیار گیمرها قرار می‌گیرد. از دیدگان من بی‌انصافی است که چند برچسب نامناسب روی این بازی بچسبانیم و ایده جسورانه و متفاوت سازندگان را نادیده بگیریم.

امتیازات کسب شده و نقد بازی از دیدگاه سایت‌های معتبر

GameSkinny: 9 از 10

بازی Maneater دارای مبارزات عمیق و اقیانوس‌های گسترده است. این بازی برای بسیاری از افراد می‌تواند سرگرم کننده باشد.

We Got This Covered: 8 از 10

گرچه عنوان Maneater از برخی مسکلات فنی رنج می‌برد، اما امکان زندگی در نقش یک کوسه بی‌رحم و انتقام‌جو را برای شما فراهم می‌کند.

Game Informer: 8 از 10

Maneater با قرار دادن شما در نقش ی کوسه انتقام گیر، داستان لذت بخشی را ارائه می‌دهد. با اینکه اکشن و مبارزات این بازی تکراری می‌شود، اما این بهترین عنوانی است که شما در نقش یک کوسه قرار می‌دهد.

New Game Network: 4/7 از 10

Maneater با وجود المان‌های تکراری و طراحی ساده، یک اتمسفر جالب و یک اکشن خونین و سرگرم کننده را به شما ارائه می‌دهد.

Easy Allies: 5/7 از 10

بازی Maneater از تکرار زیاد رنج می‌برد و این بزرگترین مشکل آن است. نکته خوب اینجاست که بازی کردن در نقش یک کوسه حس جالبی دارد. اما با پیشروی در بازی فعالیت‌ها تکراری می‌شوند. با این حال این بازی یک تجربه منحصربفرد است.

IGN: 7 از 10

بازی کردن در نقش یک کوسه بی‌رحم و وحشی بسیار جالب است. اما نبردها و موارد مربوط به ارتقا و پیشرفت این بازی ساده و کم عمق هستند. به طور کلی گیم پلی بازی در حدود 15 ساعت طول می‌کشد و مشاهده موارد تکراری کمی آزار دهنده است.

خرید بازی Maneater 

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Maneater را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان می‌توانیم به تماشا تریلر بازی Maneater بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد