نقد و بررسی بازی Marvels Avengers

نقد و بررسی بازی Marvels Avengers

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی محبوب مارول اونجرز Marvels Avengers خواهیم پرداخت.

در دنیای سینما معمولا از فیلم‌های ابر قهرمانی دو شرکت مارول و دی‌سی با نام فیلم‌های پاپ کورنی نام برده می‌شود. فیلم‌های پرهزینه‌ای که فقط برای سرگرمی ساخته می‌شوند و در آن‌ها موضوعاتی مانند نجات بشر، جلوه‌های ویژه پر خرج و پیروزی ابر قهرمانان در پایان داستان، به امری بدیهی تبدیل شده است. البته این دقیقا همان چیزی است که مخاطب انتظارش را دارد.

عناوین ابر قهرمانی در دنیای بازی‌ها با دو دسته تقسیم می‌شوند. عناوینی که براساس فیلم‌ها ساخته می‌شوند و محصولاتی ضعیف و بی‌کیفیت هستند و عناوین دیگری که از کیفیت خوبی برخوردارند و در سبک خودشان پیشرو هستند، مانند سری آرکام. اکنون با عرضه Marvel’s Avengers با یک محصول ابر قهرمانی روبه‌رو هستیم که نه به قدری ضعیف است که بتوان آن را یک محصول شکست خورده نامید و نه آنقدر خوب است که بتوان آن را در کنار سری آرکام قرار داد. در حقیقت این بازی یک بازی پاپ کورنی است که فقط برای سرگرمی ساخته شده است.

در سال 2012 اولین شماره از مجموعه فیلم های ابر قهرمانی دنیای مارول، با نام اونجرز منتشر شد. اونجرز فیلمی پر خرج و سرگرم کننده بود که هم توانست در گیشه موفق عمل کند و هم تبدیل به یک اثر محبوب نزد طرفداران شود. البته این اثر که ساخت آن بر عهده استودیو دیزنی بود، یک شبه راه موفقیت را نپیمود، بلکه موفقیت خود را مدیون ساخت ده‌ها عنوان ابر قهرمانی بود که هر کدام به نحوی شخصیت ابر قهرمان‌های فیلم اونجرز را بازگو می‌کردند. برای مثال زمانی که ما در حال تماشای اولین شماره از فیلم اونجرز بودیم، کاملا با شخصیت ایرون‌من و تونی استارک آشنا بودیم. همین مسئله باعث شده بود که سازندگان برای همراه کردن مخاطبان با خود، به سکانس‌های کمتری برای پرداخت به شخصیت ابر قهرمانان نیاز داشته باشند.

اما در مورد بازی‌های اونجرز، مانند فیلم‌ها خبری از آشنایی قبلی با شخصیت‌ها نیست و در طول بازی با شخصیت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم که هیچ شناختی از آن‌ها نداریم. استودیو کریستال داینامیکس برای فرار از این مشکل به سراغ یک آرک داستانی مجزا برای شخصیت میس مارول، در کنار پرداختن به داستان اصلی بازی رفته است. بنابراین می‌توان گفت بخش داستانی بازی به دو قسمت تقسیم می‌شود: تبدیل کامالا کان به شخصیت میس مارول و هدف سنتی قهرمانان، یعنی نجات بشر.

داستان بازی Marvels Avengers

اونجرز در زمینه داستانی عملکرد چندان قابل قبولی نداشته است. شما در طول بازی در نقش همه ابر قهرمانان مارول بازی خواهید کرد، اما تمرکز داستان روی شخصیت کامالا کان است. دختر نوجوانی که علاقه زیادش به ابر قهرمانان باعث می‌شود تا همراه پدرش در جشنی که انتقام جویان راه‌اندازی کرده‌اند، شرکت کند. اما هیچ چیز طبق پیش بینی‌ها پیش نمی‌رود و اتفاقات عجیبی که در جشن رخ می‌دهد باعث می‌شود کامالا کان قدرت عجیبی به دست آورد. در این میان حمله تعدادی از تروریست‌ها باعث ایجاد یک تراژدی در شهر می‌شود. گروه انتقام جویان که نتوانستند جلوی این اتفاق را بگیرند، متلاشی می‌شوند و کنترل شهر در اختیار سازمانی به نام A.I.M قرار می‌گیرد. این سازمان هم تصمیم به نابودی همه افراد، با استفاده از قدرت‌های فرا طبیعی می‌گیرد و حالا شما باید در نقش کامالا کان در برابر A.I.M قرار بگیرید.

بازی از نظر شخصیت پردازی در حد متوسط است و سرعت روایی آن هم در شروع مقداری کند به نظر می‌رسد. با توجه به آشنایی نسبی مخاطبان با قهرمانان دنیای سینمایی مارول، شاید توسعه دهندگان در مورد بعضی از شخصیت‌ها کار راحتی داشته باشند، اما متاسفانه بازی در زمینه روایت داستان و شخصیت پردازی، اصلا در حد و اندازه‌های نام مارول ظاهر نشده است و شخصیت پردازی‌های بازی واقعا ضعیف و سطحی است.

اگر بخواهیم به بازی به صورت مستقل نگاه کنیم، Marvel’s Avengers اصلا شناخت خوبی از ابر قهرمانان مارول در اختیار مخاطب نمی‌گذارد. با توجه به اینکه سال‌ها بود که یک بازی از دنیای سینمایی مارول برای کنسول‌های بازی منتشر نشده بود و با توجه به سابقه استودیو کریستال داینامیک در زمینه داستانی، توقع می‌رفت که با یک ارائه بهتر و جذاب‌تر روبه‌رو باشیم.

گیم پلی بازی Marvels Avengers

Marvel’s Avengers از نظر گیم پلی هم نتوانسته رضایت گیمرها را کسب کند. شاید یکی از عوامل این نارضایتی، قدرت بیش از حد شخصیت‌های بازی باشد. در واقع شما چالش زیادی را در بازی تجربه نمی‌کنید و این مورد از دیدگاه گیمرهای حرفه‌ای، یک نکته منفی است. هرچند که تنوع بالای شخصیت‌های قابل بازی باعث شده در بخش گیم پلی تنوع خوبی را شاهد باشیم، اما باز چالش برانگیز نبودن بازی باعث خستگی می‌شود.

همانطور که اشاره شد، تعداد زیاد شخصیت‌های قابل بازی باعث شده تنوع در گیم پلی هم بالا رود. هر شخصیت در بازی رفتار مخصوص خود را دارد، مثلا اگر شما با هالک بازی کنید، باید شروع کنید به له کردن دشمنان و تخریب  کردن محیط بازی یا اگر با آیرون‌من بازی کنید، باید بیشتر پرواز کنید و به دشمنان شلیک کنید. این تنوع در گیم پلی را می‌توان جزو معدود نکات مثبت گیم پلی Marvel’s Avengers نامید.

متاسفانه بازی اصلا بهینه نیست و افت فریم یکی از اتفاقاتی است که به دفعات در بازی رخ می‌دهد. اینکه یک بازی سال‌ها در حال توسعه باشد اما در نهایت در این حد بهینه نباشد، واقعا اتفاق وحشتناک و غیر قابل پذیرشی است، اما امیدواریم با ارائه آپدیت‌های جدید کم‌کم این مشکل برطرف شود.

طراحی مراحل بازی نیز مقداری خسته کننده است، زیرا شما عملا کاری به جز از بین بردن مزدورها و رفتن از مکانی به مکان دیگر ندارید. همین مسئله عاملی است که پس از چند ساعت باعث خستگی می‌شود.

باس فایت‌های بازی البته وضعیت بهتری دارند و کمی چالش در بازی ایجاد می‌کنند، اما متاسفانه باز هم به علت شخصیت پردازی‌های نادرست و خام، شاهد مبارزات خوبی نیستیم.

ار دیگر نقاط ضعف گیم پلی، می‌توان به تعیین کننده بودن سطح ابزار اشاره کرد. مثلا اگر با دشمنی روبه‌رو شوید که از نظر سطح ابزار مبارزه از شما بالاتر باشد، احتمال شکست دادن آن‌ها به شدت پایین خواهد بود و این مورد نشان می‌دهد که Marvel’s Avengers علاوه بر مشکلات فنی، مهارت محور هم نیست.

اما بازی نقاط قوتی هم دارد که اشاره نکردن به آن ها بی‌انصافی است. Marvel’s Avengers تجربه بازی با ابر قهرمانان سینما را به خوبی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و شاید باعث شود که در نگاه اول هیچکدام از مشکلات بازی را متوجه نشوید، اما خب در حقیقت این تجربه شیرین هم نمی‌تواند مخاطب را ساعت‌ها پای بازی بنشاند و پس از چند ساعت مشکلات بازی باعث می‌شود خسته شوید و بازی را رها کنید.

نکته مثبت دیگری که در زمینه گیم پلی وجود دارد، ابزارهای زیادی است که در بازی وجود دارد. ابزارها از نظر تنوع و تعداد در وضعیت خوبی هستند، اما به شدت در روند بازی تاثیرگذارند و این امر باعث می‌شود بعد از کشتن دشمنان به گشت و گذار در محیط بپردازید تا این ابزارها را پیدا کنید و از آن‌ها در مبارزات بعدی استفاده کنید.

گرافیک بازی Marvels Avengers

بازی Marvel’s Avengers از نظر بصری و نورپردازی عملکرد نسبتا قابل قبولی داشته است. هرچند که به عنوان یک بازی پایان نسلی توقعات بیشتری از بازی بود اما با اندکی مهربانی می‌توان نمره قابل قبولی به محتوای بصری و گرافیکی بازی داد. البته نمی‌توان منکر وجود برخی مشکلات در این زمینه شد.

از همان نمایش ابتدایی بازی طرفداران مارول نسبت به طراحی چهره شخصیت‌ها انتقاداتی داشتند که اتفاقا کاملا هم به جا بود. استودیو Crystal Dynamics و Square Enix به هر دلیلی که نتوانستند از چهره بازیگران سینمایی برای بازی انتقام جویان استفاده کنند، اما توقع داشتیم حداقل با همین بازیگران و چهره‌ها شاهد عملکرد بهتری در انیمشن صورت شخصیت‌ها باشیم، که متاسفانه اینگونه نیست. در مورد بازیگری‌ها هم به غیر از شخصیت کامالا کان که از نظر نمایشی و اجرا نسبت به سایر بازیگران عملکرد خوبی داشت، سایر شخصیت‌ها چندان خوب و تاثیرگذار نیستند. طراحی بصری مراحل بازی هم خیلی هم جالب نیست و چیز جذابی برای ارائه ندارد.

اما برخلاف طراحی چهره‌ها که ضعف‌های زیادی دارد، Marvel’s Avengers در بخش انیمیشن کلی شخصیت‌ها عملکرد خوبی داشته که جزو معدود نقاط قوی بازی محسوب می‌شود. هر کدام از شخصیت‌های بازی انیمیشن مخصوص خود را دارند و همین امر باعث می‌شود که بازی با هرکدام از ابر قهرمانان حال و هوای متفاوت و منحصربفردی داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که بازی از آن رنج می‌برد کم بودن تنوع دشمنان از نظر ظاهری است. بازی‌ای که اینقدر در داشتن پرتاگونیست متنوع است، باید در طراحی دشمنان هم سلیقه بیشتری به خرج می‌داد و طراحی متنوع‌تری را ارائه می‌داد.

موسیقی و صداگذاری بازی Marvels Avengers

موسیقی بازی حال و هوای مشابه دنیای سینمایی مارول را دارد و در زمینه موسیقی و صداگذاری توانسته در حد انتظار ظاهر شود. موسیقی بازی بر عهده بابی تاهوری بوده است. بابی تاهوری سابقه فعالیت در اثراتی مانند مرد آهنی را داشته و یه همین دلیل خیلی از فضای ابر قهرمانی دور نبوده.

صداگذاری‌های بازی و بازیگری صدا هم جز قسمت‌هایی از بازی است که عملکرد قابل قبولی داشته و توانسته مخاطبان را راضی کند. شاید تنها جایی که انتقام جویان در آن موفق بوده‌اند، همین بخش موسیقی و صداگذاری باشد.

جمع بندی

متاسفانه باید بگوییم که ابر قهرمانان سینمایی این بار نتوانستند در حد و اندازه های نامشان ظاهر شوند. با این تفاسیر به این نتیجه می‌رسیم که انتقام جویان هرچقدر در سینما قوی و شکست ناپذیر بودند، در صنعت گیم متزلزل و پر مشکل ظاهر شدند.

در زیر جمع بندی کلی سایت‌های نظر سنجی و نظرات منتقدین را در مورد این عنوان مشاهده می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • تنوع بالای شخصیت‌های قابل بازی
  • بازیگری خوب صدا
  • موسیقی و صداگذاری خوب

نقاط ضعف:

  • طراحی ضعیف چهرهها
  • مشکلات فنی بازی
  • باگهای بصری
  • تنوع کم در زمینه بصری
  • خسته کننده بودن بازی
  • بخش داستانی ضعیف
  • شخصیت پردازی ناقص

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله مارول اونجرز را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان می‌توانید به تماشای تریلر بازی Marvel Avengers بنشینید: 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد