نقد و بررسی بازی Minecraft Dungeons

نقد و بررسی بازی Minecraft Dungeons

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Minecraft Dungeons بپردازیم و نکات آن را بررسی کنیم.

همیشه در هر صنعتی عناوینی وجود دارند که از لحاظ شهرت، مقبولیت، و محبوبیت گوی سبقت را از دیگر عناوین می‌ربایند و به پرچمداران آن صنعت تبدیل می‌شوند. دنیای بازی‌های ویدئویی هم، از آنجایی که هم هنر است و هم صنعت، از این قاعده مستثنی نیست. بازی‌هایی مانند League of Legends، Fortnite و ده‌ها عنوان دیگری که مخاطبان چند میلیونی دارند و به پرچمداران بازی‌های ویدئویی تبدیل شده‌اند. بازی ماینکرافت Minecraft هم یکی از همین بازی‌ها است و با توجه به محبوبیت و طرفداران بیشماری که دارد، نیازی به کوچکترین معرفی ندارد. Minecraft عنوانی است که بیش از 200 میلیون فروش داشته و به طور میانگین 125 میلیون گیمر ماهانه دارد. اما امروز قصد داریم به سراغ عنوانی از جنس ماینکرفت، اما در قامت یک بازی Dungeon Crawlers برویم. منظورمان بازی Minecraft Dungeons  است.

بازی Minecraft Dungeons  یک بازی ویدئویی آر پی جی در سبک بازی‌های اکشن و ماجراجویی و یک اسپین آف از بازی اصلی Minecraft است که توسط Mojang Studios و Double Eleven ساخته شده است. این بازی توسط Xbox Game Studio در تاریخ 26 می 2020 منتشر و پس از انتشار با نقد و بررسی‌های متفاوتی مواجه شد. بسیاری از منتقدین این عنوان را به دلیل داشتن تصاویر و موسیقی‌های زیبا، جذاب و سرگرم کننده می‌دانند، اما در عین حال عده ای هم عمق و داستان کوتاه آن را مورد انتقاد قرار می‌دهند. در ادامه با ما باشید تا به تک تک این موارد بپردازیم.

درباره بازی Minecraft Dungeons

بازی داستانی جذاب و درگیر کننده دارد که ممکن است مدت‌ها شما را درگیر خود کند، به حدی که ساعت‌ها پای آن بنشینید و متوجه گذشت زمان نشوید. در بخش داستانی شما کنترل شخصیت ایلیجر را در دست دارید. ایلیجر پسر جوانی است که از خانواده خود دور شده و به دنبال یافتن خانه‌ای جدید برای خود، به یک روستا نقل مکان می‌کند. در این روستا به دلیل اتفاقاتی که برای مردم افتاده است، چیزی جز خشم و نفرت در میان مردم دیده نمی‌شود. خشم و نفرت بیش از حد مردم باعث می‌شود که ایلیجر هم پس از مدتی زندگی در میان آن‌ها، قلبش مانند دیگر روستاییان پر از خشم و کینه شود.

ایلیجر در یکی از سفرهایش به کوهی برخورد می‌کند که طبق افسانه‌ها، هر کسی به سنگی که در این کوه وجود دارد دست بزند، دارای قدرتی فنا ناپذیر می‌شود و می‌تواند هر کاری که دلش خواست انجام دهد و از آنجایی که اکنون ایلیجر هم یک جوان با قلبی مملو از خشم و کینه است، وسوسه می‌شود که به این سنگ عجیب دست بزند و قدرتمند شود. بدین ترتیب پس از لمس سنگ، قدرتی سیاه به نام انتقام، تمام وجود ایلیجر را فرا می‌گیرد و او را به قدری قدرتمند می‌کند که هرکسی  مخالفش حرف بزند، با یک ضربه او را از بین می‌برد. مدتی شرایط به همین روال ادامه دارد، اما بالاخره پس از چندین سال که مردم زیر ظلم و ستم ایلیجر قرار می گیرند، قهرمانانی برای گرفتن حق مظلومان، از جای برمی‌خیزند.

با اینکه داستان Minecraft Dungeons  یک داستان خطی، ساده و کم عمق است، اما باز هم جذابیت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و می‌تواند ساعت‌ها توجه گیمر را به خود جلب کند. می‌توان گفت داستان بازی در کل بستری بوده برای خلق محیط‌های گوناگون و پیش بردن گیم پلی بازی.

گیم پلی بازی Minecraft Dungeons

گیم پلی و مبارزات بازی هرچند نسبتا ساده و سطحی هستند و فقط به فشردن کلید خلاصه می‌شوند، اما وجود طیف وسیعی از سلاح‌ها، زره‌ها و Artifactها کیفیت خوبی به بازی بخشیده است. البته بر خلاف اکثر عناوین مشابه، خبری از سیستم انتخاب Class نیست و انتخاب و Equip کردن سلاح‌ها و تجهیزات، نحوه مبارزات را مشخص می‌کند.

اگر بازی را به صورت تیمی و در قالب تیم‌ 2 یا چند نفره انجام دهید، پس از اینکه هرکدام از اعضا از پای درآمدند می‌توانید آن‌ها را Revive کنید، اما کشته شدن تمامی اعضای یک تیم، جان تیم را از بین می‌برد. در هر مرحله شما 3 جان دارید و بعد از اینکه آن‌ها را از دست دادید، باید مرحله را از ابتدا آغاز کنید. البته سلاح‌ها و آیتم‌هایی که به دست آورده‌اید از بین نمی‌روند و در مراحل سخت‌تر، حتی شکست چند باره هم می‌تواند شما را قدرتمند کند.

مواردی مانند المان‌های نقش آفرینی نیز در بازی حضور دارند. از سیستم سطح‌بندی آیتم‌ها گرفته تا تقسیم‌بندی کیفیت و کمیابی آیتم‌ها با رنگ‌های مختلف. در کل اگر هرکدام از عناوین Dungeon Crawlers یا Role-playing مشابه، مانند Diablo را تجربه کرده باشید، چیز جدید و یا عجیب خاصی وجود ندارد. البته این مورد خود یکی از نقاط ضعف بازی محسوب می‌شود. minecraft Dungeons با وجود جذابیت بالا و سرگرم کننده بودن، بیشتر به ارایه فرمول‌های ثابت شده  عناوین مشابه بسنده کرده و شاهد بخش‌ها یا قابلیت‌های خلاقانه و جدیدی در بازی نیستیم.

گرافیک بازی Minecraft Dungeons

در مورد گرافیک بازی، به جرات می‌توان گفت که طراحی و محیط‌های بازی Minecraft Dungeons به زیباترین شکل ممکن اجرا شده است، به طوری که می‌توانید ساعت‌ها فقط در محیط بازی و در مناطق مختلف به گشت و گذار بپردازید و از زیبایی‌های محیط لذت ببرید.

نورپردازی و چهره بصری بازی هم به بهترین حالت طراحی شده است. به طوریکه به راحتی حال و هوای منطقه را حس می‌کنید. شما با ترکاندن TNTهای موجود در بازی برای از بین بردن دشمنان خود، می‌توانید طعم لذت‌بخش گیم پلی و نورپردازی قابل توجه آن را بچشید. حتی پرتاب کردن تیرهای تیرکمان برای از بین بردن باس های بازی، جذابیت خاص خود را دارد. تیرهای تیرکمان بعد از پرتاب شدن نورهایی از خود پخش می‌کنند که واقعا چشم‌نواز هستند و چشم هر گیمری را به خود جذب می‌کنند. انفجارها، جرقه‌ها، نورها و درخشش سلاح‌های مختلف هم زیبایی بازی رو دو چندان کرده است.

 موسیقی بازی نیز یکی دیگر از نقاط قوت بازی به حساب می‌آید و کاملا همخوان با بازی طراحی و برنامه‌ریزی شده است. موسیقی بازی آرام و دلنشین است و نسبت به هر منطقه و شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند. مثلا در مناطق بارانی می‌توانید صدای بارش باران و رعد و برق را کاملا واضح بشنوید و حس کنید که واقعا در آنجا حضور دارید. یا حتی اگر سلاح شما دارای ویژگی‌ خاصی باشد، بعد از ضربه زدن به دشمن می‌توانید صدای مخصوص آن سلاح را بشنوید.

5 نکته‌ای که باید در مورد Minecraft Dungeons بدانید

بازی چندان انحصاری نیست

سال‌هاست که مایکروسافت در تلاش است تا مفهوم بازی‌های انحصاری را کمرنگ‌تر از گذشته کند، نه آنکه آن را کامل از بین ببرد، بلکه فقط اهمیتش را کاهش دهد. ماینکرفت دانجز نیز تا حدی این رویه را دنبال می‌کند. بازی روی پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان و کامپیوتر عرضه شده و خبری هم از نسخه موبایلی نیست.

 ماینکرفت دانجز شبیه ماینکرفت عادی نیست

این نسخه جدید ماینکرفت به حساب می‌آید زیرا همه‌چیز از مربع‌های پیکسلی تشکیل شده‌اند و برخی از مدل‌های ماینکرفت کاملا به بازی راه پیدا کرده‌اند، اما هر چیز دیگری کاملا متفاوت است. خبری از کرفتینگ و ساخت و ساز نیست، نیازی نیست که منابع جمع کنید و ساختمان بسازید. در عوض این یک بازی سبک دانجن کراولر است و در واقع یک بازی ایزومتری است که باید در آن مراحل ساخته شده را به صورت اتفاقی را پشت سر بگذارید و با استفاده از سلاح‌های مختلف، جادو‌ها و قابلیت‌های دیگر دشمنان را از بین ببرید. دشمنان هم هنگام مرگ آیتم‌ها و لوت‌هایی از خودشان به جا می‌گذارند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها کاراکترتان را ارتقا دهید و شخصی‌سازی کنید. این سبک معمولا با سری دیابلو شناخته می‌شود اما خب صد‌ها بازی دیگر هم وجود دارند.

بازی روی سرویس گیم پس است

مانند تمام بازی‌های انحصاری مایکروسافت، این بازی هم روی سرویس گیم پس عرضه شده است. بنابراین اگر اشتراک این سرویس را دارید می‌توانید بدون صرف هیچ هزینه‌ اضافه‌ای آن را تجربه کنید. اگر هم از این سرویس استفاده نمی‌کنید، پس شاید وقتش باشد که به دنبال تهیه اشتراک آن باشید. در غیر این صورت اگر بخواهید بازی را بخرید، ۲۰ دلار برایتان آب خواهد خورد. بنابراین گزینه گیم‌پس بسیار منطقی‌تر و بهتر است

تجربه بازی برای افراد جدید راحت است

با وجود اینکه Minecraft Dungeons  تقریبا به هیچ شکلی یک ماینکرفت به حساب نمی‌آید، اما ذات خود را حفظ کرده است. بازی به اندازه رقیب های جدی خود پیچیده نیست  و می‌توان گفت سر راست و قابل دسترس است. بازی چرخه خوبی از مراحل پاکسازی دارد که در آن‌ها روی دشمنان کلیک می‌کنید، آن‌ها را از بین می‌برید، لوت‌هایشان را جمع می‌کنید و دوباره این فرآیند تکرار می‌شود. بنابراین طولی نمی‌کشد که می‌بینید خودتان در شخصی‌سازی و ارتقا کاراکترتان حسابی زبردست شدید.

بازی کمی آسان و سبک است

این نکته در واقع آن روی سکه آسان و در دسترس بودن به حساب می‌آید. با وجود اینکه عادت کردن به بازی و شروع کردنش بسیار راحت است اما خب کمی هم بیش از حد ساده به حساب می‌آید. اگر به دنبال سیستم‌های پیچیده و داستان مفصل می‌گردید، ماینکرفت دانجنز احتمالا ناامیدتان کند. بازی در حقیقت مخصوص آن است که مراحل بازی را پشت سر بگذارید، کمی لوت جمع کنید و در نهایت استراحتی کرده باشید. عناوینی مشابه ماینکرفت دانجنز بازی‌هایی به حساب می‌آیند که نیمی از مغزتان را روشن نگه می‌دارند و این یک انتقاد از بازی نیست.

خرید بازی Minecraft Dungeons

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Minecraft Dungeons Hero Edition را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان می توانید به تماشای تریلر بازی ماینکرافت دانجنز : هیرو ادیشن بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد