نقد و بررسی بازی Mortal Shell برای پلی استیشن 5

نقد و بررسی بازی Mortal Shell برای پلی استیشن 5

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Mortal Shell برای کنسول های PS4 و PS5 بپردازیم.

بازی Mortal Shell، جدیدترین ساخته استودیو کلد سیمتری و یک گیم ویدئویی تک نفره به سبک نقش آفرینی است و یکی از بهترین بازی‌های سولزلایک به شمار می‌آید که تجربه‌ای هرچند کوتاه، اما لذت بخشی را ارائه می‌دهد.

بازی Mortal Shell برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ با نام Dungeonhaven رونمایی شد. در آن زمان تنها دو بازیساز روی بازی کار می‌کردند و از نظر بصری و گیم‌پلی، Mortal Shell آن‌چنان تجربه پخته‌ای به‌نظر نمی‌رسید. پس از چند سال سکوت خبری و در سال 2019، استودیو کلد سیمتری (Cold Symmetry) توسط خالقان Dungeonhaven راه‌اندازی شد و این بازی هم به Mortal Shell تغییر نام پیدا کرد و سرانجام در 18 آگوست 2020، بازی برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و مایکروسافت ویندوز، منتشر شد. اما باید ببینیم Mortal Shell به عنوان اثری الهام گرفته از سولزبورن، آیا تجربه خوب و با ارزشی را ارائه می‌دهد یا نه؟ با ما همراه باشید.

در ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Mortal Shell تا ببینیم با چه بازی روبرو هستیم:

در ابتدای ورود به دنیای Mortal Shell، اولین چیزی که شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اتمسفر و فضا سازی بازی است. محیط های بازی دقیقا شبیه به همان حال و هوایی هست که طرفداران سولزبورن عاشق آن هستند؛ فضا سازی‌های سورئال، جنگل‌های مه آلود، قبرستان‌های پر از رمز و راز، دخمه‌های سرد و یخی، تونل‌های باریک و تاریک، صدای پای دشمنانی که به شما نزدیک می‌شوند و ...، فضاهایی هستند که در Mortal Shell تجربه خواهید کرد. در واقع یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی، همین طراحی محیط‌ها و فضا سازی‌ها است که  مشخص می‌کند سازندگان تمرکز ویژه‌ای روی آن‌ها داشته‌‌اند. طراحی محیط‌ها به گونه‌ای بوده است که بازیکن را در خود غرق می‌کند. علاوه بر این، تنوع ایجاد شده در محیط‌های مختلف بازی نیز به شدت عالی بوده است و برای مدت زمان محدود گیم‌پلی بازی، طیف وسیعی از محیط‌های مختلف با فضاسازی و طراحی‌های متفاوت ترتیب داده شده.

داستان بازی  Mortal Shell

داستان سرایی Mortal Shell همانند بازی‌های سولزبورن غیر مستقیم است و در آن خبری از کات سین‌های داستانی و روایت مستقیمی از داستان نیست، بلکه بازی از طریق متون پنهان شده در جهان خود، دیالوگ‌های مبهم شخصیت‌های بازی و یا تاریخچه‌ی کاراکترهای اصلی روایت می‌شود.

شما در بازی در نقش موجودی به نام Foundling قرار می‌گیرید. Foundling موجودی است که نه ظاهر انسان گونه‌ای دارد و نه سخن می‌گوید، چیزی در مورد گذشته وی گفته نمی‌شود و هدف مشخصی هم ندارد. شاید شنیده باشید که واژه‌ی Foundling برای نوزادانی به کار می‌رود که توسط پدر و مادرشان رها شده و توسط دیگران بزرگ می‌شوند. شخصیت اصلی بازی هم هیچ هویت و گذشته‌ای ندارد و با ورود به دنیای «شل»، هویت به دست می‌آورد. شل در لغت به معنای “صدف” یا “پوست” است و در بازی به اجساد انسان‌ها اشاره دارد، اجسادی که شخصیت اصلی بازی می‌تواند به درون آن‌ها نفوذ کرده و به مرور از گذشته و قصه‌ی زندگی آن‌ها باخبر گردد.

داستان سرایی و شخصیت پردازی Mortal Shell کاملا از عناوین سولزبورن الهام گرفته‌اند. متونی که در دنیای بازی مخفی شده‌اند و همچنین بسیاری از دیالوگ‌ها مفاهیم عمیق و قابل تاملی دارند، شخصیت‌های بازی نیز نماد قشرهای مختلفی از مردم هستند. به طور کلی قصه بازی می‌تواند به عنوان روایتی از زندگی حقیقی تفسیر شود. در داستان بازی اسرار مخفی و جالبی وجود دارند که با کاوش در جهان بازی و بررسی متون مخفی و دیالوگ‌ها، می‌توانید به آن‌ها پی ببرید و ارتباطات برخی از شخصیت‌های موجود در بازی را پیدا کنید.

این بازی در کوتاه‌ترین حالت ممکن، حدود 10 ساعت گیم پلی دارد، اما نکته حائز اهمیت این است که بازی ارزش تجربه مجدد بالایی دارد، به طوری که شاید لازم باشد حداقل 2 بار بازی را تجربه کنید تا به بتوانید به محتواهای مخفی و مفاهیم آن پی ببرید.

گیم پلی بازی Mortal shell

پس از داستان و فضای بازی، عنصر مهم دیگری که در کیفیت بازی نقش دارد، گیم پلی آن است. بازی Mortal shell حول محور شل‌ها (Shells) می‌گردد. شل‌ها جسم و بعد فیزیکی اشخاصی هستند که شما می‌توانید درون آن‌ها قرار گیرید. هر شل ویژگی‌های خاص خودش را دارد. مثلا شلی وجود دارد که دارای زرهی سنگین است. این زره سنگین سلامتی بالایی به شما می‌دهد، اما در عین حال این سنگینی باعث می‌شود که انرژیتان پایین بیاید. یا مثلا شل دیگری وجود دارد که وزن بسیار پایینی دارد و انرژی بالایی در اختیارتان می‌گذارد، اما میزان سلامتی که به شما می‌دهد بسیار کم است. این شل‌ها ویژگی‌های ثابتی دارند و شما نمی‌توانید میزان سلامتی شلی را تغییر دهید. اما به جای آن، سیستم لول‌اپ بازی بر محور «توانایی‌ها» قرار دارد. شما نمی‌توانید «Endurance» (عنصری مرتبط با انرژی و استامینا) شخصیت بازی را افزایش دهید، اما می‌توانید توانایی‌ای دریافت کنید که بابت دویدن، انرژی شل شما را کم نمی‌کند و یا مثلا قابلیت لگد زدن و پرتاب کردن را به شل مورد نظر شما اضافه می‌کند. هر شل توانایی‌ها و قدرت‌های خاص خودش را دارد و شما باید هر شل را جداگانه ارتقا دهید.

در مورد سیستم مبارزات باید بگوییم که کاملا شبیه به Dark Souls است. البته سازندگان توانسته‌اند با اضافه کردن چند ویژگی، بازی را کمی منحصربفردتر کنند. سیستم مبارزات بازی از ضربات سبک، ضربه‌های سنگین، قابلیت جاخالی دادن (Dodge) و دفع حمله (Parry) تشکیل شده است؛ اما دو عاملی که تجربه‌ی نهایی مبارزات این بازی را متفاوت می‌سازند، بخش دفاع و دفع حمله‌ هستند. در Mortal Shell هیچ سپر یا ابزاری برای دفاع وجود ندارد و به جای آن ویژگی منحصربفردی به نام هاردن (Harden) در نظر گرفته شده است. شما با کمک هاردن می توانید شخصیتتان را برای مدت کوتاهی مانند یک سنگ، سفت کنید تا از جانب دشمن آسیبی نبیند. همچنین در حالت هاردن، انرژی شما بازیابی می‌شود و می‌توانید هنگامی که سنگ محافظتان شکسته شد، با تمام قدرت به دشمن حمله کنید. البته پس از هر بار استفاده از هاردن باید چند ثانیه صبر کنید تا بتوانید دوباره از این قابلیت استفاده کنید.

سلاح‌ها در Mortal Shell کاملا متفاوت و منحصربفرد هستند، اما تعدادشان بسیار محدود است. شما برای بدست آوردن هر اسلحه، باید وارد یک باس‌فایت شده و جنگجویی که از آن سلاح استفاده می‌کند را شکست دهید. البته این باس‌فایت‌ها طراحی ظاهر و صحنه‌ی کاملا مشابهی دارند و درواقع هدف وجود آن‌ها صرفا نمایش استایل مبارزه‌ی سلاح مذکور می‌باشد. هر کدام از این اسلحه‌ها هم وزن و استایل مبارزه‌ی کاملا مجزایی دارند و قابلیت‌های آن‌ها نیز متفاوت و متنوع هستند. شما می‌توانید هر یک از اسلحه‌های بازی را ارتقا و قدرت آن‌ها را افزایش دهید. لازم به ذکر است که این افزایش قدرت، صرفا به دور اول بازیتان محدود نمی‌شود و در NG+ و NG+2 و… نیز می‌توانید آن‌ها را ارتقا دهید.

عنصر مهم دیگر در بازی‌های ویدئویی موسیقی آن‌ها است. موسیقی همواره در عناوین سولزبورن جزو یکی از اصلی‌ترین ارکان به حساب می‌آمده است. عنصری که محیط‌های آرام و زیبای بازی را تبدیل به محیط‌هایی آرامش‌بخش و مسیرها و قلعه‌های تاریک را دارای فضایی پر استرس و دلهره می‌کند. اما متاسفانه Mortal Shell کاملا فاقد این عنصر است و عدم وجود موسیقی‌های مناسب از بزرگ‌ترین ضعف‌های بازی محسوب می‌شود. در Mortal Shell  در محیط‌های امن بازی خبری از موسیقی‌های آرامش بخش نیست و در باس‌فایت‌ها نیز به جای آهنگ‌های مهیج و حماسی، از موسیقی‌های  بسیار ملایم و ساده‌ای استفاده شده است.

خوشبختانه با وجود انتقادات فراوانی که به موسیقی بازی وارد است، صداگذاری و صداپیشگی بازی به بهترین شکل ممکن انجام شده‌اند. شخصیت‌های بازی صداگذاری جذاب و باکیفیتی دارند که کاملا هم متناسب با فضاسازی بازی می‌باشد. از طرف دیگر صداگذاری برخورد اجسام، مبارزات، حرکت افراد و … کاملا دقیق و طبیعی طراحی شده‌اند.

در مبحث گرافیک هم می‌توان گفت که بازی از گرافیک و جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. کیفیت بافت‌های بازی در اغلب موارد سطح بسیار خوبی دارد. رنگ پردازی و نورپردازی جهان Mortal Shell شگفت انگیز است و سازندگان توانسته‌اند محیط‌های بازی را با پردازش درستی از نور و رنگ‌ مناسب، فوق‌العاده طراحی کنند. هرچند که  بازی خالی از مشکل هم نیست و گاها ایراداتی دارد. در برخی موارد، در محیط های بزرگ با تراکم بالای دشمنان، بازی با افت فریم همراه است و یا برخی از دشمنان بسیار دیر بارگیری می‌شوند، اما خوشبختانه تاثیر چندانی روی تجربه نهایی بازی ندارند.

امتیازات بازی Mortal Shell

 GameCritics امتیاز: 90

من به عنوان یک هوادار Dark Souls، تقریباً در هر شخصیت مدل Souls بازی کرده‌ام و هیچکدام مانند بازی Mortal Shell به خوبی این امر را انجام نداده است. Mortal Shell تنها بازی شبیه Dark Souls است که تمام جزئیات را بدون کم‌کاری ساخته و ارزش امتحان کردن را دارد.

 Gamers Heroes امتیاز: 85

مورتال شل به عنوان نمونه‌ای از بازی Souls واقعا می‌درخشد. هرکسی که طرفدار بازی‌های چالش‌برانگیز در این ژانر است، از انجام این بازی نیز لذت خواهد برد.

 Cultured Vultures امتیاز: 75

بازی Mortal Shell یک گیم بسیار سرگرم‌کننده و قانع‌کننده است که طرفداران این ژانر را جذب خود می‌کند.

 DarkZero امتیاز: 70

Mortal Shell بازی کاملی نیست و هنوز هم نیاز به کمی اصلاحات دارد، اما برای یک بازی که توسط یک تیم کوچک ساخته شده، واقعا رضایت‌بخش است. بنابراین در آینده این بازی پتانسیل تبدیل شدن به یک عنوان عالی را قطعا دارد.

 

بازی Mortal Shell یک کلون واضح و مستقیم از آثار سولزبورن است که در در نهایت یک تجربه‌ی عمیق و دوست‌داشتنی‌ را ارائه می‌دهد؛ سفری در سرزمین‌های مخوف و پررمز و راز با چالش‌های طاقت‌فرسا که بدون شک به طرفداران این سبک پیشنهاد می‌شود.

خرید بازی Mortal Shell

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Mortal Shell برای PS5 و PS4 را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد