بررسی بازی NBA 2K21

بررسی بازی NBA 2K21

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی محبوب بسکتبال NBA 2K21 می‌پردازیم و عملکرد آن روی PS5 را بررسی می‌کنیم.

شاید بسکتبال را نتوان به عنوان محبوب‌ترین ورزش در میان گیمرها نامید، اما به جرات می‌توان گفت یکی از محبوب‌ترین‌ها است و افراد زیادی هستند که همواره بازی‌های NBA را دنبال می‌کنند. در این میان سری NBA 2K21 را می‌توان بهترین و باکیفیت‌ترین مجموعه بازی‌های ویدئویی در این زمینه دانست.

NBA 2K21 یکی بازی ویدئویی است که در آن مسابقات بسکتبال شبیه سازی شده‌اند. این بازی توسط استودیو ویژوآل کانسپت (Visual Concept) ساخته شده و توسط کمپانی 2K Sport و بر اساس اتحادیه ملی بسکتبال یعنی NBA منتشر شده است. جدیدترین نسخه این مجموعه یعنی NBA 2K21، بیست و دومین قسمت از سری بازی‌های NBA است و به نوعی جانشین  NBA  2K20 محسوب می‌شود. NBA 2K21 در 4 سپتامبر 2020 برای ویندوز، نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و استادیا عرضه شد و پس از گذشت چند ماه یعنی در نوامبر 2020 برای ایکس باکس سری ایکس، سری اس و پلی استیشن 5 هم عرضه شد. بازی پس از اجرا روی نسخه‌های ایکس باکس، سوییچ، پلی استیشن 4 و ویندوز با انتقادات زیادی مواجه شد و افراد زیادی نسبت به باگ‌های کوچک و بزرگ شکایت داشتند، اما این بازی روی کنسول پلی استیشن 5 عملکرد بسیار قابل قبولی داشت و هیچ‌ کدام از ایرادات قبلی در آن دیده نشد. اکنون ته صمیم داریم به بررسی دقیق‌تر این بازی محبوب بپردازیم.

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی روز پلی استیشن ۵ تا ببینیم با چه بازی جذابی روبرو هستیم.

درباره NBA 2K21

داستان بازی در قسمت MyCareer روایت شخصی به نام Junior است که پدرش یکی از بزرگترین بسکتبالیست‌های زمان خودش بوده است. جونیور تا قبل از مرگ پدرش هیچ علاقه‌ای به بسکتبال نداشت، اما پس از آن تصمیم گرفت به تیم بسکتبال دانشگاه بپیوندد و به قدری در این تصمیم مصمم بود که در نهایت به یک قهرمان مسابقات ملی تبدیل شد. در طول مسابقات یکی از دوستان قدیمی جونیور یعنی ویلیامز از وی تقاضا می‌کند که او را به عنوان ایجنت خود انتخاب کند تا شانس دیده شدن توسط تیم‌های بزرگ را داشته باشد. بعد از مسابقات هم می‌توانید انتخاب کنید که ویلیامز ایجنت شما باقی بماند یا می‌خواهید یک ایجنت حرفه‌ای‌تر برگزینید. این تقریبا تنها اتفاق مهم بخش داستانی است.

گیم پلی NBA 2K21

اما برویم سراغ مهمترین بخش بازی یعنی گیم پلی. NBA 2K21 از نظر گیم پلی بسیار شبیه نسخه‌های قبلی خود است و چندان بهبود یا پیشرفتی در آن مشاهده نمی‌کنیم، که همین مسئله یکی از نقاط ضعف بازی محسوب می‌شود. سازندگان بازی حتی زحمت برطرف کردن باگ‌هایی مانند Clipping را هم نکشیده‌اند و در واقع نسخه نهم همان نسخه هشتم است. بازی از لحاظ واقع‌گرایی عملکرد خوبی دارد و تجربه بسکتبالی شبیه به واقعیت ارائه می‌دهد اما آیا این انصاف است که هر سال پولی حدود 70 دلار صرف بازی‌ای کنیم که به نسخه قبلی‌اش بیش از 90 درصد شباهت دارد؟

نکته مثبتی که در اجرای بازی روی پلی استیشن 5 وجود دارد این است که سنگینی و وزن بازی بازیکنان و سرعت‌های مختلف آن‌ها را بیشتر می‌توان احساس کرد. بازیکنان درشت هیکل و ریز هیکل در هنگام حرکت سرعت و سنگینی متفاوتی دارند که در DualSense و هپتیک فیدبک کاملا حس سنگینی آن‌ها به شما منتقل خواهد شد و به زیبایی تفاوت در سرعت‌ها را حس خواهید کرد. از ریباندهای بازی هم نمی‌توان گذشت. انیمیشن‌های بازیکنان در شروع یک ریباند و نحوه رسیدن توپ به بازیکنان در ریباند بسیار طبیعی است. به طور کلی گیم پلی درون زمین راضی کننده است، البته اندکی هم سخت شده است.

سیستم شوت زنی هم تغییرات مثبتی داشته و مقداری هم سخت شده است، هرچند که مشکلاتی هم دارد. مثلا نوار شوت زنی بزرگتر شده و نسبتا به نسخه قبلی، برای گرفتن علامت سبز شوت موفق، کار راحت تری دارید. همچنین با توجه به ویژگی‌های دسته PS5 یعنی DualSense، وقتی با Trigger و آنالوگ اقدام به شوت‌زنی می‌کنید، میزان فشردن Trigger و سرعت جلو بردن آنالوگ، در سرعت تغییر حالت بدن بازیکن و شوت‌زنی شما تاثیر دارد و با حرفه‌ای شدن به راحتی می‌توانید از مزاحمت‌های دفاع حین شوت‌زنی پرهیز کنید.

اما بزرگ‌ترین تغییر NBA 2K21 نسبت به نسخه نسل هشتمی خود، The City است. در این نسخه City ترکیبی از PARK و Neighborhood است. این شهر به حدی بزرگ است که فقط برای راه رفتن در آن به 45 دقیقه زمان نیاز دارید. این قسمت به تنهایی شامل 3 قسمت City،  Affiliation و Mayors است. شهر شامل مناطق مختلفی است. این مناطق هر کدام ویژگی و بازی خاص خودشان را دارند که هیچ کدام هم به بسکتبال بی‌ربط نیستند. مهم‌ترین قسمت این بخش Boroghts است که باعث می‌شود هر تیم بنابر Affiliation خود در یک زمین مخصوص بازی کند. هم‌چنین می‌توانید در شهر بزرگ در زمین‌های تمرینی مختلف تمرین کنید و با هم تعامل کنید و حتی یک دست هم بسکتبال با مردم بازی کنید!

اما مهمترین بخش The City امکان تعامل بازیکنان آنلاین با هم است. شما می‌توانید با بازیکنان دیگر بسکتبال خیابانی بازی کنید، با هم به انجام حرکات نمایشی بپردازید، دریبل‌های خود را به رخ بکشید و خیلی کارهای دیگر. همچنین این امکان را دارید که با بازیکنان دیگر اسکیت‌بورد یا دوچرخه‌سواری کنید، مسابقه دهید و موارد تزئینی انتخاب کنید. مدل مو، گردنبند و دستبند و کلاه و…. را برای خود و او بخرید. همچنین در بخش Garage Hoop می‌توانید با هم به پرتاب توپ‌ها مشغول شوید و در نهایت یک نفر توپ را برنده شود. فراموش هم نکنید که با مراجعه به فردی مخصوص در شهر می‌توانید حرکات دریبل خود را بهتر کنید و حرکات جدید یاد بگیرید.

از دیگر نکات مثبت گیم پلی می‌توان به بخش زنان اشاره کرد. WNBA که سال گذشته به بازی اضافه شد، در این نسخه بسیار بهتر شده و دیگر شاهد ایراداتی مانند هیکل‌های اغراق شده نیستیم و یک تجربه واقع گرایانه خواهیم داشت. در این قسمت به دلیل تکنیک و مهارت کم‌تر نسبت به بازیکنان مرد، دچار چالش بیش‌تری می‌شوید و همین مورد گیم‌پلی این بخش را بسیار درخشان می‌کند.

از بهترین کارهای سازندگان در نسخه جدید بازی می‌توان به ادغام MyLeague و MyTeam در یک بخش MyWNBA اشاره کرد. در این بخش می‌توانید یک لیگ بسازید و در آن تیم اداره کنید، با دوستان خود که صاحب لیگ یا تیم هستند آنلاین بازی کنید و امتیاز بگیرید و قوانین لیگ خود را تعیین کنید. همه این کارها برای تیم‌های زنان هم قابل انجام است.

نقطه ضعف بزرگ بازی در نسخه‌های پیشین هوش مصنوعی هم‌تیمی‌ها بود که متاسفانه در این نسخه هم همچنان وجود دارد. هم‌تیمی‌ها در لحظاتی نامناسب دست به اقدامات عجیبی می‌زنند، مثلا در لحظات نامناسب اقدام به حمله یا دریبل می‌کنند که در نوع خود تعجب برانگیز است و همین حرکات می‌تواند باعث شکست تیم شود. کمپانی 2K باید برای هوش مصنوعی ضعیفش فکری بکند! نقطه ضعف بزرگ دیگری که در گیم‌پلی وجود دارد، پرداخت‌های درون برنامه ای بد و تحمیل‌کننده است. اگر نخواهید از هرکدام بخش‌های بازی به خصوص The City پول پرداخت کنید و فقط با بازی پیشرفت کنید، متاسفانه خیلی زود از بازی خسته می‌شوید چون تنها کارتان کسب پول و تکرار مراحل خواهد بود و لذت بازی صفر می‌شود. متاسفانه پرداخت درون‌برنامه‌ای برای آیتم‌ها یا قدرت‌ها تقریبا اجباری است.

گرافیک بازی NBA 2K21

پس از صحبت در مورد گیم پلی، به سراغ بحث گرافیک و موسیقی می‌رویم. به جرات می‌توان گفت طراحی بصری، موسیقی و گزارشگرهای بازی واقعا بی نقص هستند. تکسچرها با کیفیت فوق العاده‌ای طراحی شده‌اند و شاهد هیچ افت فریمی خصوصا در صورت اجرا روی پلی استیشن 5 نیستیم. کیفیت تماشاگران هنوز اندکی کار دارد، اما با این حال باز هم نسبت به نسخه قبلی بهتر هستند. رنگ‌بندی‌های بازی در بخش‌های مختلف بر اساس محیط و شرایطی که در آن حاکم است طراحی شده‌اند و از تیره و بی‌روح تا شاد و روشن متنوع هستند. چهره بازیکنان هم در نسخه جدید واقعا بی‌نقص است و حتی بسیاری از جزئیاتی که فکرش را نمی‌کردیم در طراحی لحاظ شده‌اند.

بازی در کنسول‌های نسل نهم به صورت 4K و با نرخ فریم 120 اجرا می‌شوند و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. بیش‌تر مناطق و اجزای بازی بسیار زیبا هستند و تقریبا شاهد هیچ‌گونه بافت بی‌کیفیتی نخواهید بود. انیمیشن‌های بازی جزو روان‌ترین انیمیشن‌هایی هستند که تا به حال تجربه کرده‌اید و شخصیت‌ها و حرکاتشان بسیار واقع‌گرایانه است. تنها مشکلات کوچکی مانند Clipping یا رد شدن شیاء و اعضای بدن از هم در بازی وجود دارند که تقریبا بی‌اهمیت به شمار می‌روند.

در مورد موسیقی، صداگذاری و گزارشگرهای بازی هم شاهد یک کار بی‌نقص هستیم. گزارشگرهای بازی تمام تلاششان را می‌کنند تا یک گزارش کامل و هیجان‌انگیز، بدون استفاده از جملات تکراری ارائه دهند. لحن صدای آن‌ها در هنگام به تور افتادن یک پرتاب و اتفاقات مختلف، خوب واکنش نشان می‌دهد و اصلا شاهد یک گزارش سطحی و بی‌هدف و صرفا برای خالی نبودن عریضه نیستیم.

امتیازات کسب شده  توسط NBA 2K21

در این بخش امتیازات کسب شده بازی را به اختصار مرور می‌کنیم:

  • سایت Vandal: 85 از 100
  • سایت ir: 80 از 100
  • سایت BaziCenter: 75 از 100
  • سایت IGN Italia: 70 از 100
  • سایت COGconnected: 68 از 100
  • سایت Vgames: 50 از 100

جمع بندی

بازی NBA 2K21 بهترین بازی بسکتبالی است که در نسل نهم تجربه خواهید کرد. گیم پلی کم نقص، گرافیک بسیار خوب و بخش The City و MyNBA همه و همه در تلاشند تا یک نسخه خوب را ارائه دهند.

 خرید بازی NBA 2K21

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی  NBA 2K21 را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد