نقد و  بررسی بازی NBA 2K22

نقد و بررسی بازی NBA 2K22

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی NBA 2K22 برای پلی استیشن بپردازیم

تا چند سال پیش اگر در مورد بازی‌های ویدئویی ورزشی با کسی صحبت می‌کردید،  فقط صحبت از فیفا و PES در میان بود و کسی در مورد ورزش‌هایی مانند بسکتبال حرفی نمی‌زد، اما این روزها اوضاع تغییر کرده است. بسیاری از افرادی که تا دیروز فقط فوتبال را به عنوان یک بازی استاندارد ویدیویی می‌دانستند، اکنون در حال تجربه‌ی متفاوتی از ورزش پر طرفدار و زیبای بسکتبال هستند. کافی‌ است تا چند بار این بازی را تمرین و تجربه کنید تا به جذابیت و هیجان آن پی ببرید. بدون شک سری بازی‌های ورزشی بسکتبال را پس از فوتبال، می‌توان دومین ورزش محبوب از لحاظ فروش در صنعت بازی‌های ویدئویی دانست. ورزشی که البته سال‌هاست کمپانی 2K Games به کمک استودیوی ویژوال کانسپتس (Visual Concepts) بر آن حکمرانی می‌کند.

اگرچه کمپانی 2K Games همواره سعی داشته است سری بازی‌های NBA 2K را از لحاظ گیم‌پلی و مسائل فنی و بصری در بالاترین سطح خود قرار دهد به طوری که هیچ بازی ورزشی دیگری نتواند با آن رقابت کند و  البته می‌توان گفت تا حد بسیاری هم در این راه موفق بوده است؛ اما با این وجود سال‌هاست که بسیاری از گیمرها و طرفداران این مجموعه نه از گیم‌پلی و مسائل فنی بازی راضی هستند و نه از سیستم پرداخت‌های درون برنامه‌ای و حتی تبلیغات درون برنامه‌ای این فرنچایز ورزشی. به همین دلیل هم از استودیو سازنده انتظار تغییرات اساسی در این زمینه را دارند. از این رو در این مقاله سعی داریم نه تنها شما را با زوایای مختلف این بازی آشنا کنیم، بلکه به بررسی تغییرات، پیشرفت‌ها و اصلاحات NBA 2K22 نسبت به نسخه‌های پیشین و گام‌هایی که جهت افزایش رضایت گیمرها برداشته شده، بپردازیم.

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر گیم پلی بازی NBA 2K22 تا ببینیم با چه فضایی روبرو هستیم:

آقای مایک وانگ، کارگردان گیم پلی NBA 2K22 در صحبت‌های خود وعده داده بود که Visual Concepts تمام تلاشش را برای ارتقا و اصلاح ایرادات گیم پلی بازی انجام می‌دهد. اکنون و پس از عرضه بازی متوجه تحقق این وعده و پیشرفت‌های زیاد NBA 2K22 می‌شویم. برای مثال بازیکنان دفاع و حمله آزادی عمل بیشتری پیدا کرده‌اند، دستشان برای حرکات انفرادی در حمله یا دفاع کردن بازتر شده و به طور کلی شاهد واکنش‌های سریع‌تری خواهیم بود. همچنین رفتارهای بازیکنان در زمین بسیار طبیعی‌تر شده است وجالب‌تر اینکه طراحی حرکتی جدید بازیکنان به گونه‌ای است که عملکرد آن‌ها در زمین بیشتر به مهارت کاربر بستگی داشته باشد، تا انیمیشن. در حقیقت محدودیت شیفت انیمیشن‌ها در بازی، باعث اخلال در روند دستورات شما به بازیکن درون زمین نمی‌شود. به این صورت که انیمیشن‌های جدیدی برای بازی طراحی شده‌اند و زمانی که انیمیشن شماره یک در حال اجرا است و شما تصمیم به دستور به انیمیشن شماره 2 را دارید، یکی از این انیمیشن‌های جدید سریعا میان دو انیمیشن تعبیه می‌شود تا دستورات کنترلر شما به انیمیشن های درون بازی سریع ارسال شود و همین امر باعث می شود که شما در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد اجرای دستورات خود به بازیکن درون زمین باشید.

تفاوت دیگر که مختص کنسول‌های نسل نهم مانند پلی استیشن 5 است، به حرکات ریباند بازیکنان مربوط می‌شود. این حرکات در بازی بسیار متنوع‌تر شده و شعاع حرکتی بیشتری به خود گرفته‌اند. شما در طول بازی مشاهده می‌کنید که بازیکن می‌تواند با توجه به زاویه بدنش نسبت به توپ، واکنش نشان دهد و همچنین انیمیشن‌های به شدت متنوعی برای بخش ریباند در نظر گفته شده است.

سیستم تنفس نیز اصلاح و به روایتی دوباره بازنویسی شده و اکنون بسیار شبیه به آن چیزیست که در دنیای واقعی NBA رخ می‌دهد، همین مسئله هم بازیکنان را تشویق می‌کند که از نیمکت ذخیره خود استفاده لازم را ببرند. سیستم بلاک یا سد کردن توپ هم کاملا بازسازی شده است. هر زمان که بازیکنی پرتابی انجام می‌دهد، بازیکنان تیم مقابل می‌توانند مسیر توپ را مسدود یا منحرف کنند. البته این کار بیشتر توسط بازیکنان قد بلند تیم انجام می‌شود تا جلوی امتیازگیری حریف گرفته شود. اصلاح و بازسازی انیمیشن‌های این بخش هم مورد دیگری است که توجه همگان را به خود جلب کرده است.

بخش دیگری که اصلاح شده است، بخش توپ دزدی یا همان دزدیدن توپ از حریف هنگام دریبل و پاس دادن است. در NBA 2K22  انیمیشن‌های بسیاری برای این بخش طراحی شده است. زمان پاسخ گویی دستورات کنترلر به بازی بسیار سریع و بهینه سازی شده، به نحوی که در کمترین زمان ممکن می‌توانید با توجه به بازی خوانی و مهارتتان توپ دزدی‌های بسیار زیبایی را مشاهده کنید. طراحی انیمشن‌های آن نیز بسیار عالی بوده است، چه از نظر فنی و چه از نظر بصری. یکی از مواردی که در نسخه نسل هشتمی این بازی یعنی NBA 2K21 شاهد آن بودیم و در این نسخه برطرف شده است، تطبیق فیزیکی توپ با برخی انیمیشن‌ها بود. در نسخه جدید این مشکل کاملا حل شده است، توپ‌ها به دست بازیکنان می‌چسبند و شما با هر پرتابی شاهد حرکت طبیعی توپ خواهید بود.

نسخه نسل نهم یعنی NBA 2K22 نسبت به نسخه نسل هشتمی خود در زمینه مدهایی مانند مد My career و  My Gmنیز بهبودها و پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. توسعه دهندگان برای مد My Career  ویژگی‌های جدیدی به بازی اضافه کرده‌اند؛ مثلا در مد My PLAYER مکانیزم QUEST SYSTEM یکی از این ویژگی های جدیدی است که به این نسخه اضافه شده است. این ساختار جدید با کمک سیستم Quest که از بازی‌های RPG اپن ورلد الگوبرداری شده، عمل می‌کند و باعث می‌شود که گیمر در گیم پلی بازی غرق شود. در این سیستم خودتان انتخاب می‌کنید که با چه کسی صحبت کنید و با شخصیت‌های مختلف تعاملات بیشتری داشته باشید و همچنین این امکان فراهم شده است که  ضرب آهنگ‌ها و قوس‌های داستانی بیشتری نسبت به گذشته اضافه کنیم و احساس زندگی در یک دنیای واقعی و نفس گیر را عمیق تر کنیم. در بازی درست مانند زندگی واقعی اتفاقاتی رخ می‌دهد که خارج از کنترل شما هستند. باید اشاره شود مد MyNBA/MyWNBA به صورت انحصاری در نسخه نسل نهمی قابل بازی کردن خواهد بود.

پرداخت های درون برنامه‌ای که در نسخه نسل هشتمی مورد انتقادات بسیاری واقع شده بود، در این نسخه از بازی هم مثل همیشه در جای جای مد‌های آنلاین دیده می‌شود. بخشی از این پرداخت‌های درون برنامه ای به صورت تزیینی بوده و بخشی دیگر هم در گیم پلی بازی تاثیر گذار خواهند بود. واحد ارز مجازی بازی VC است که شما می‌توانید با پرداخت پول واقعی اقدام به خرید این ارز مجازی کنید، یا با بازی کردن و کسب برد‌ها و پشت سر گذاشتن چالش‌های پیش رو به ارز مجازی دست پیدا کنید. به طور کلی در NBA 2K22 دست یافتن به ارز مجازی تا حدودی راحت‌تر شده است.

در زمینه گرافیک بصری و هنری بازی متاسفانه شاهد پیشرفت‌های چشمگیری نخواهیم بود. نسخه نسل هشتم به لطف موتور گرافیکی قدرتمند Eco-Motion Engine هنوز از جلوه‌های بصری و فنی باکیفیت‌تری برخوردار است. البته به طور کلی باید گفت بعد از نسخه NBA 2k20 دیگر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری نبوده‌ایم. نور پردازی، شیدر‌های پوست بازیکنان و بسیاری موارد بصری و فنی بازی دچار پیشرفت‌های بزرگی نشده‌اند. البته در بخش کات سین‌های بازی نرخ فریم بازی در کنسول پلی استیشن 5 دارای ثبات بیشتری شده و بهینه سازی بهتری در این مورد قرار گرفته است. همین طور رنگ بندی بازی کمی زنده‌تر و نزدیک‌تر به دنیای واقعی بسکتبال شده است.

خوشبختانه برخلاف گرافیک، بخش صدا گذاری بازی خصوصا در بخش گزارشگران دچار پیشرفت‌های بسیار خوبی شده است. گزارشگران بازی در نسخه NBA 2K22، نسبت به نسخه‌های قبل دارای دیالوگ‌های بسیار متنوع‌تر و گسترده‌‌تری هستند و کاملا مشخص است که تیم توسعه دهنده در نسخه جدید به این موضوع توجه ویژه‌ای کرده‌اند. همین طور برای اولین بار گویندگان افسانه‌ای قدیم و جدید برای تولید صدای بازیکنان در ورزشگاه، به بازی اضافه شده‌اند.

بازی NBA 2K22 بر خلاف انتظار در نسخه پلی استیشن 5، پیشرفت‌های بسیار خوبی به خصوص در بخش گیم پلی بازی به خود دیده است. البته به صورت کلی مکانیزم‌های فنی و حیاتی بازی در هسته گیم پلی بازی نسخه نسل نهمی و نسل هشتمی در برخی قسمت‌ها یکسان طراحی شده اند، اما گیم پلی بصری نسخه نسل نهمی نسبت به نسخه نسل قبلی خود جدیدتر و بروزتر به نظر می‌رسد. مد‌های بازی دارای بهبود‌هایی بوده‌اند، اما پیشرفت‌های محسوسی به خود ندیده است و گرافیک بازی هم از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی اگر دنبال تغییرات صداگذاری چشمگیر و ویژگی‌های جدید در بخش مد‌ها هستید، نسخه نسل نهمی گزینه خوبی برایتان خواهد بود.

 

مشخصات حداقل سیستم مورد نیاز برای NBA 2K22

 

  • پردازنده: Intel® Core™ i3-2100 @ 3.10 G یا AMD FX-4100 @ 3.60 GHz یا بهتر
  • حافظه رم: 6 گیگابایت
  • سیستم عامل: ویندوز 7 و 8.1 و 10 (فقط 64 بیت)
  • کارت گرافیک: NVIDIA® GeForce® GT 450 1GB یا ATI® Radeon™ HD 7770 1GB یا بهتر
  • دایرکت اکس: نسخه 11
  • حافظه: 110 گیگابایت فضای خالی جهت نصب بازی در یکی از درایو‌ها

 

سیستم  پیشنهادی برای تجربه بهتر بازی NBA 2K22

 

  • پردازنده: Intel® Core™ i5-4430 @ 3 GHz یا AMD FX-8370 @ 3.4 GHz یا بهتر
  • حافظه رم: 8 گیگابایت
  • سیستم عامل: ویندوز 7 و 8.1 و 10 (فقط 64 بیت)
  • کارت گرافیک: NVIDIA® GeForce® GTX 770 2GB یا ATI® Radeon™ R9 270 2GB یا بهتر
  • دایرکت اکس: نسخه 11 (ترجیحا 12)
  • حافظه: 110 گیگابایت فضای خالی جهت نصب بازی در یکی از درایو‌ها

خرید بازی NBA 2K22 از گنوپلی

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد