نقد و بررسی بازی Necromunda Hired gun برای پلی استیشن ۵

نقد و بررسی بازی Necromunda Hired gun برای پلی استیشن ۵

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم درباره یک بازی جذاب به نام Necromunda Hired gun برای پلی استیشن ۵ صحبت کنیم

تقریبا تمام گیمرهای نسل جدید و قدیم با دنیای Warhammer 40K آشنا هستند. بازی‌های زیادی با استفاده از این جهان فانتزی ساخته شده‌اند، از مجموعه بازی Dawn of War گرفته، تا بازی‌ها و عناوین جدیدتر مانند بازی Mechanicus. بازی Necromunda Hired Gun نیز چند ماهی است که به این فهرست طولانی اضافه شده است. این بازی اول شخص شوتر توسط یک تیم پرشور و کوچک به نام Streum On Studio توسعه یافته است که با گیم ‌پلی سریع و هیجانی خود، بازیکنان را به سیاره شیطانی Necromunda می‌برد.

قطعا نام این تیم کوچک فرانسوی برای طرفداران بازی‌های Warhammer 40K آشنا خواهد بود. این امر به‌دلیل این است که این استودیو قبلا وظیفه توسعه بازی Space Hulk: Deathwing را برعهده داشته است که وقایع آن بازی نیز در دنیای Warhammer 40K رخ می‌داد. پس می‌توان نتیجه گرفت که این استودیو راه ساختن بازی در این دنیا را به‌خوبی یاد دارد. در این بازی بازیکنان در نقش یک مزدور، اهداف را ردیابی می‌کنند، پول جمع می‌کنند و تجهیزات خود را ارتقا می‌دهند. به‌عنوان یک شکارچی انسان در این شهر پرخشونت، بازیکنان باید تمام تلاششان را برای زنده ماندن بکار بگیرند و از تمام سلاح‌ها و قابلیت‌های خود برای زنده ماندن استفاده کنند.

قبل از هر چیز بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Necromunda Hired Gun تا با فضا بازی آشنا شویم:

داستان بازی Necromunda 

اولین بخش بازی که قصد داریم به تحلیل آن بپردازیم، داستان آن است. بخشی که به تنهایی می‌تواند باعث شود عده‌ای دست از تجربه آن بردارند. داستان بازی روایت شهری شیطانی به نام Necromunda است. این شهر توسط 6 گروه خلاف‌کار کنترل می‌شود. بازی دقیقا از جایی شروع می‌شود که گروه House Goliath از دیدها پنهان‌ شده و تهدید بزرگی برای شهر در راه است. در این هنگام شما به‌ عنوان یک مزدور استخدام می‌شوید تا جلوی آشوب و خرابی‌های این گروه را بگیرید. داستان بازی با یک مقدمه خوب شروع می‌شود، اما متاسفانه پایان خوب و لذت بخشی ندارد.

در بازی و در حین مأموریت‌ها دیالوگ‌هایی از شخصیت‌ها بیان می‌شود که فقط به اطلاعات مأموریت‌ها اشاره می‌کنند و چیزی از داستان بازی را شرح نمی‌دهند. اما چیزی که خیلی به چشم می‌آید، داستان ‌پردازی بی‌هدف آنتاگونیست (دشمن اصلی) بازی است. در بازی متاسفانه از نتیجه کارهای دشمنان چیزی دستگیرمان نمی‌شود و همین نشان‌ دهنده‌ داستان ‌پردازی ضعیف سازندگان است. ما در داستان فقط و فقط به دنبال از بین بردن گروه House Goliath  هستیم. سازندگان بازی حتی برای بیان درست داستان هم زحمتی به خودشان نداده‌اند و تمام بار بازی بر دوش گیم پلی مهیج و سرگرم‌کننده آن افتاده است. در حقیت روایت‌ بد داستان به دلیل گنگ بودن آن است و شما در هر مأموریت باید به قسمت‌های مختلف شهر بروید و جلوی خرابکاری‌های گروه House Goliath را بگیرید؛ همین و بس.

البته Necromunda: Hired Gun در پرداخت به شخصیت‌های اصلی و فرعی، چندان بد عمل نکرده و دیالوگ‌ها هم قابل قبول هستند، اما چیزی که آزار دهنده است، تکراری شدن دیالوگ‌ها پس از چند ساعت است. این نکته هم باید اشاره‌ کنیم که در بعضی از قسمت‌ها، بازی عملکردهای خوبی را در اختیار شخصیت‌های اصلی و فرعی می‌گذارد، ولی باز هم صحبت با بعضی از آن‌ها خسته‌کننده و تکراری است.

همانطور که در بالا هم اشاره شد، یکی از نکات بسیار بد و ناامیدکننده بازی، در شخصیت‌پردازی بد آنتاگونیست (دشمن اصلی) بازی است. به گونه‌ای که شما با خود شخصیت دشمن اصلیتان نمی‌توانید ارتباط برقرار کنید و برای شما مانند یک دشمن ساده است که این نکته بسیار منفی‌ای در زمینه‌ی داستان‌گویی محسوب می‌شود. اما از سمت دیگر شخصیت‌پردازی کاراکتر اصلی ضعف این قسمت را به دوش خود می‌کشد و کمی بازی را از نظر دیالوگ گویی امیدوارتر می‌کند. چیزی که خیلی خوب به آن پرداخته‌شده است، اخلاق‌ و رفتارهای شخصیت اصلی بازی است. شما در حین بازی کردن از گذشته‌ی خود اطلاعاتی کسب می‌کنید و در بین مبارزه کردن خاطراتی را با بیانی شنیدنی از شخصیت ‌اصلی می‌شنوید.

گیم پلی بازی Necromunda Hired Gun

و اما ویژگی‌ و نقطه قوتی که می‌تواند جای داستان نامناسب بازی را برایمان کمرنگ‌تر کند، گیم پلی فوق‌العاده آن است. در این مورد باید بگویم که سازندگان از بازی‌هایی مانند Doom برای ساخت گیم پلی بازی الگو گرفته‌اند و بازی را در این بخش بسیار خوب طراحی کرده‌اند. در گیم پلی Necromunda Hired Gun رد پایی از خلاقیت توسعه دهندگان دیده می‌شود. مثلا در قسمتی از بازی وسیله‌ای مثل قلاب مکانیکی را به دست می‌آورید که شما را برای ادامه دادن بازی ترغیب می‌کند و شما در مبارزات می‌توانید خلاقیت‌های خاص خودتان را برای کشتن دشمنان ایجاد کنید. بازی در بخش اکشن هم هیچ کم و کسری ندارد و شما به لطف سلاح‌های متعدد و قابلیت‌های بدن سایبری (رباتیک) خود، پرش‌ها و جهش‌ها، می‌توانید به جنگ دشمنان رفته و آن‌ها را از پای درآورید. البته در این قسمت هم یک نکته منفی وجود دارد و آن هم تکراری شدن اکشن بازی پس از چند ساعت است که لطمه‌ای بزرگ به ارزش تکرار بازی می‌زند.

نکته‌ی دیگری که وجود دارد، ماجراجویی بودن بازی است. به این طریق که برای به دست آوردن پول و سلاح‌های جدید باید در محیط بچرخید و صندوق‌های مخفی بازی را پیدا کنید تا بتوانید آیتم‌های جدیدتری را به دست آورید. نکته‌ی مثبت این گشت ‌و گذار ، این است که بازی به ‌سادگی تجهیزات را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و برای پیدا کردن هر چیزی باید تمامی محیط را زیرورو کنید، این کار باعث می‌شود که بازی از نظر گیم پلی، طولانی‌تر و لذت بخش‌تر شود. از بخش جستجو کردن که بگذریم می‌توان گفت که استفاده از بعضی قابلیت‌ها برای شکست دادن دشمن،‌ یکی از کارهای واجب در بازی است. مثل اینکه گاها مجبور می‌شوید از قابلیت‌های سایبری(رباتیک) خود استفاده کنید. نکته جذاب دیگر کشتن مخفیانه یا از راه نزدیک دشمن‌های بازی است که با انیمیشن‌های جذاب و البته خشن همراه است.

و اما آخرین بخش گیم پلی باس‌های بازی هستند که دقیقاً مشکل اصلی این بخش محسوب می‌شوند. باس‌ها بسیار کم و مینی‌باس‌ها هم تکراری و خسته‌کننده‌ هستند. مکانیسم مینی‌باس‌ها باز هم تکراری است. همچنین هوش مصنوعی باس‌فایت‌ها در سخت‌ترین درجه‌ بازی نیز یکی از آزار دهنده‌ترین‌ها است. باس‌ها عملاً دشمن‌های معمولی هستند که بجای سلاح، قابلیت‌های دیگری هم دارند.

گرافیک بازی Necromunda Hired Gun

از مبحث مهم گیم پلی که بگذریم، می‌رسیم به گرافیک بازی. در مورد گرافیک بازی باید گفت که بازی بر روی همه‌ی پلتفرم‌ها دارای ایراداتی جزئی است که متاسفانه قابل چشم پوشی نیستند. عملکرد سازندگان در ساخت بافت شخصیت اصلی بسیار خوب بوده است، اما از نظر بافت گرافیکی تصاویر محیط، دشمن‌ها و حتی شخصیت‌های مثبت ضعف‌هایی دارند، مانند بارگذاری بافت‌ها و حتی گرافیک بصری صورت‌ها. دقیقا همان چیزی که برای این نسل از بازی‌ها بسیار آزاردهنده است. به طور کلی باید بگوییم که طراحی دشمنان رضایت ‌بخش اما تنوع آن‌ها بسیار کم است. از طرفی هم گرافیک بصری دشمنان بازی نسبت به گرافیک محیط بازی، ضعیف‌تر است و این مسئله برای افرادی که به گرافیک خیلی اهمیت می‌دهند، ناخوشایند است. نورپردازی بازی در محیط‌های مختلف هم طراحی جالبی ندارند و در بعضی‌ اوقات چشم‌های شما اذیت می‌شود.

مشکل اصلی اینجاست که سایه زنی‌ها، انعکاس‌های نوری و حتی روشنایی خود محیط به‌ خوبی طراحی نشده است. طراحی سایه‌ها با حالت طبیعی آن‌ها فاصله دارد و در برخی مواقع اصلاً وجود ندارند. از طرفی هم نورپردازی محیط به ‌خوبی تنظیم ‌نشده است و رنگ ‌بندی عوامل محیطی نیز کاملا غیر طبیعی هستند. اما صرف نظر از نکات منفی گرافیک محیطی، Necromunda Hired Gun نکات مثبتی هم در این زمینه دارد. بازی در فضا سازی یک شهر بی‌روح و خشن عالی عمل کرده است و قطعا راه رفتن در این محیط را دوست خواهید داشت. نکته‌ای که در مورد فضا سازی بازی وجود دارد، این است که در برخی مواقع داستان‌گویی می‌کند و این امتیاز بزرگی برای سازندگان محسوب می‌شود. اما نکته‌‌ی منفی‌ای هم در فضاسازی محیط وجود دارد و آن هم شباهت محیط‌ها به یکدیگر است.

چیزی که در بخش گرافیک باعث جذابیت این بازی می‌شود، نبودن افت فریم‌های متعدد در مکان‌های شلوغ‌ بازی است، خصوصا اگر بازی را با پلی استیشن 5 تجربه کنید. باید گفت بازی در روان اجرا شدن عالی عمل کرده است و شما از مبارزات خسته نمی‌شوید. در واقع یکی از عوامل مهم در بازی‌های اکشن ماجراجویی یا نقش ‌آفرینی، روان اجرا شدن بازی بدون افت فریم حتی در محیط‌های شلوغ ‌بازی است. درنتیجه‌ی بحث گرافیک باید گفت Necromunda Hired Gun دارای گرافیک بسیار خوبی است، اما بی‌توجهی به موردهای جزئی مانند نور، بافت‌های محیط و شخصیت‌ها باعث ایجاد نقاط ضعفی در این زمینه شده‌اند.

موسیقی و صدا گذاری Necromunda Hired Gun

بخش مهم و تاثیرگذار دیگر، موسیقی و صدا گذاری بازی است. با جرات می‌توان گفت که کار Streum On Studio هر چه قدر در داستان و مقداری هم گرافیک ایراد داشته، در موسیقی کاملا سنگ تمام گذاشته است. در واقع چیزی که خیلی به هیجان اکشن بازی اضافه می‌کند، وجود موسیقی سبک متال است. نکته تحسین برانگیز این است که سازندگان، موسیقی هر محیط را با خود آن تنظیم کرده‌اند و شما فکر کنید که گیم پلی دیوانه‌وار این بازی هم به این ترکیب اضافه شود؛ آن موقع دیگر حرفی برای گفتن نمی‌ماند! موسیقی بازی Necromunda Hired Gun  یکی از بهترین موسیقی‌های اکشن این چند سال اخیر است و باعث می‌شود که نه تنها لحظه‌ای از گوش دادن به موسیقی و کشت و کشتار دور نشوید، بلکه انرژی بیش‌تری هم بگیرید.

از این عملکرد قابل قبول می‌توان نتیجه گرفت که سازندگان این بازی تجربه‌ی زیادی در سبک متال و موسیقی اکشن داشته‌اند که این‌قدر هماهنگ موسیقی بر روی بازی، مانند موجی نامرئی می‌نشیند. در واقع Necromunda در حوزه‌ موسیقی به بازی‌های دیگر نشان داد که سبک متال چه سبک جذاب و هیجانی است و می‌شود آن را در دیگر بازی‌های اکشن ماجراجویی استفاده کرد.

سبکی که این بازی برای موسیقی انتخاب کرده است بسیار درست و حساب ‌شده است و سازندگان با واردکردن عنصری به نام موزیک، لحظات اکشن زیبایی را برای شما رقم می‌زند. همچنین در مواقعی از بازی، موسیقی بازی بسیار مرموز و جنایی می‌شود و این قسمتی است که بازیکن را درگیر خود می‌کند. موسیقی این بازی شما را تحریک به ادامه دادن بازی می‌کند؛ هنگامی‌که گلوله‌ای از اسلحه‌ی شما خارج می‌شود، این موسیقی بازی است که به اوج خودش می‌رسد و هیجان زیادی را در شما ایجاد می‌کند تا دشمنانتان را به خشن‌ترین روش‌ها از بین ببرید.

به طور کلی Necromunda Hired Gun بازی‌ای است که می‌تواند برای ساعاتی با موسیقی و گیم پلی‌ اکشن خود شما را سرگرم کند. اما اگر دنبال داستانی مهیج و پرماجرا هستید، اصلا این بازی را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.. اگر به دنبال تجربه‌ای از یک شوتر اول ‌شخص سریع و خشن برای مدتی کوتاه هستید و می‌خواهید موسیقی جذاب و پر از هیجان گوش کنید، تجربه این بازی می‌تواند برای شما لذت بخش باشد.

خرید بازی Necromunda Hired Gun

 

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Necromunda Hired Gun  را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد