بررسی بازی Override 2 Super Mech League

بررسی بازی Override 2 Super Mech League

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Override 2 Super Mech League برای پلی استیشن 5 بپردازیم.

پس از انتشار بازی Override1 در سال ۲۰۱۸، توسط استودیوی برزیلی برنامه نویسی و بازی سازی Modus Games و موفقیت نسبتا خوبش و دریافت انتقادهای سازنده زیادی از منتقدان صاحب نظر در این حوزه؛ سازندگان Override اینبار با Override 2 Super Mech League به میدان آمده اند. بازی‌ای در ادامه Override که تقریبا اکثر نقص ها و اشکالات اصلی نسخه قبلی را برطرف کرده و با وجود افزایش کلی کیفیت صداگذاری، گرافیک، روند مبارزات و زاویه دوربین، هسته اصلی خود را حفظ کرده و از طرف منتقدان هم نظرات نسبتا خوبی گرفته است. تا به حال نسخه‌های گوناگونی از سری Override عرضه شده است، اما با توجه به شواهد Override 2: Super Mech League را باید کامل‌ترین و شاید جذاب‌ترین آن‌ها به حساب آورد.

این بازی مبارزه‌ای دنباله‌ی بازی Override: Mech City Brawl به شمار می‌رود. این بازی در تاریخ 22 دسامبر 2020 و برای کنسول‌های Nintendo Switch, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S و همچنین سیستم عامل ویندوز منتشر شد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تمام عناصر مهم بازی Override 2 Super Mech League روی کنسول پلی استیشن 5 می‌پردازیم.

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Override 2 Super Mech League تا ببینیم با چه فضایی روبرو هستیم:

داستان بازی Override 2: Super Mech League

داستان بازی مربوط به حدود 7 سال پیش است. زمانی که مردم سیاره زمین مشغول گذراندن زندگی عادی و روزمره خود بودند، اما در اتفاقی ناگهانی مورد هجوم موجوداتی به نام زنو تایپ‌ها به زمین قرار گرفتند. مردم عادی که چاره‌ای جز مبارزه با این موجودات نداشتند، به سلاح‌های ساخته شده بشر روی آوردند، اما این سلاح‌ها برای مقابله با این دشمنان عجیب و ناشناخه کافی نبودند. به همین دلیل تمام دانشمندان، نوابغ و مهندسان گرد هم آمده و به فکر ساخت سلاحی جدید که توانایی مقابله با زنو تایپ‌ها را داشته باشد، افتادند. سلاحی که علاوه بر قدرت جنگی بالا، به اندازه کافی هوش و عقل برای تصمیم گیری در شرایط مختلف داشته باشد.

سرانجام پس از تلاش‌های فراوان، ربات‌های مکانیکی غول پیکری به دست بشر ساخته شد. این ربات‌های مکانیکی غولناک آخرین امید بشریت برای نجات پیدا کردن و بیرون انداختن زنوتایپ ها از سیاره‌شان بودند. این ربات ها در بازی به نام Mech شناخته می‌شوند. پس از چندین و چند سال جنگ سخت و طاقت فرسا و فداکاری‌های بسیار، بالاخره Mech ها موفق شدند زنوتایپ ها را شکست دهند. سیاره زمین از وجود زنو تایپ‌ها پاک شد و حالا مردم ماندند با تعداد زیادی ربات مکانیکی غول پیکری که نمی‌دانند باید با آن ها چه کنند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که زمین به عنوان برگزار کننده لیگ های جهانی مبارزه، این ربات‌های غول پیکر را در مقابل هم قرار دهد و اسباب سرگرمی ساکنانش را بعد از چند سال جنگ و بدبختی فراهم کند! نقش شما از اینجا آغاز می‌شود و به عنوان خلبان یکی از Mechها وارد میدان مبارزه می‌شوید. شما می‌توانید در طول مبارزه از فناوری‌هایی که در دسترستان قرار دارد، استفاده کنید و رباتتان را ارتقا دهید، سپس با شکست بقیه ربات‌های غول پیکر رتبه خود را بالا ببرید و در نهایت برنده مبارزه شوید!

تفاوت Override 2 با Override 1 در این است که در نسخه اصلی شما باید در نقش خلبان یکی از این ربات‌های غول پیکر برای نجات خودتان و بشریت با زنو تایپ‌ها می‌جنگیدید، اما در Override 2: Super Mech League با اینکه نقش شما تغییر نکرده است، به جای جنگیدن برای بقا و نجات بشریت، در یک مسابقه تفریحی و سرگرم کننده شرکت می‌کنید و دیگر خبری از حریفان عجیب و ناشناخته نیست.

متاسفانه داستان بازی به طور کلی حرف خاصی برای گفتن ندارد و مخاطب را چندان درگیر خود نمی‌کند. به عبارتی داستان ضعیف و سطحی بازی Super Mech League را می‌توان مهم‌ترین نقطه ضعف بازی دانست و این تنها موردی است که باعث شده نسبت به Override در رتبه پایین‌تری قرار گیرد.

گیم پلی Override 2: Super Mech League

گیم پلی بازی به نسبت قسمت قبلی اش یعنی همان Override  به طرز چشمگیری پیشرفت کرده، به حدی که با جرات می‌توان گفت Override 2: Super Mech League روی گیم پلی بنا شده است و همین مسئله باعث شده تا منتقدانی که Override را از لحاظ گیم پلی خیلی ضعیف می‌دانستند، جایی برای حرف زدن نداشته باشند.

گیم پلی بازی به این صورت پیش می‌رود که شما در ابتدا ربات مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنید و به مصاف یک ربات دیگر می‌روید. در شرایط عادی ربات حریف توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود و در سایر شرایط کاربران عادی یا دوستانتان در نقش حریف شما قرار می‌گیرند. اولین مشکل بازی و چیزی که باعث می‌شود در همان دقایق اولیه هیجان خود را از دست بدهید، خلوت بودن سرورها است، به حدی که ناچارا سراغ هوش مصنوعی می‌روید که این موضوع برای یک بازی گیم پلی محور به شدت آسیب‌زا است. شما در بازی همواره با کمبود نفرات روبه‌رو خواهید شد و هوش مصنوعی رقیب شما خواهد بود.

در بحث عملکرد ربات‌ها هم هر ربات دارای طیف وسیعی از حرکات منحصربفرد خودش است، به این طریق که هر عضو بدن به یک دکمه اختصاص یافته است. همچنین هر ربات در کنار حرکات مبارزه‌ای معمول، دارای 4 کمبو مخصوص به خودش است که شما بارها و بارها از آن‌ها استفاده خواهید کرد و با قرار گرفتن در مناطق به خصوص محیط، قدرت اصلی شخصیت تکامل می‌یابد تا شما از حرکت Ultimate استفاده کنید.

خب تا اینجای کار همه چیز عادی به نظر می‌رسد و شاهد اتفاق ویژه‌ای در بازی‌ای که آن را گیم پلی محور نامیده‌اند، نبودیم. اما تفاوت بزرگ Override 2: Super Mech League با سایر آثار مشابه در زاویه دید است. در این بازی دوربین بالای شانه قرار می‌گیرد و بنابراین دید مستقیم به حریف یا حریفان خود خواهید داشت. همچنین می‌توانید بدون هیچ قید و شرطی در محیط بازی حرکت کنید و با ترکیب ضربه‌های عادی، کمبوها، ضربه Ultimate و البته حرکات سریع و گلاویز شدن با رقیب، تجربه نابی را برای خود رقم بزنید. این زاویه دید نسبتاً آزاد با از میان برداشتن محدودیت‌های معمول و قدیمی ژانر مبارزه‌ای، پتانسیل‌های پنهان را به کاربر نشان و اجازه می‌دهد که شما با تشکیل تیم‌های چندنفره، به جنگ دیگران بروید. با این حال Override 2 در این زمینه دارای مشکلاتی هم هست. در برخی از لحظات بازی این گیم‌پلی سرعتی و نوآورانه با وجود ارائه زاویه دوربین جدید، ضربه‌های مناسب و حتی تئوری قابل توجه، آنچنان آشفته به نظر می‌رسد که انگار بدون هیچ هدف خاصی در حال فشردن دکمه‌ها هستید و استراتژی یا مهارتتان در مقابل شانس حرفی برای گفتن ندارد. این شرایط هنگام افزوده شدن هم‌تیمی و شلوغ شدن نقشه به اوج خود می‌رسد و شاید بهتر باشد که در چنین موقعیت‌هایی فقط دکمه‌ها را به صورت تصادفی فشار دهید و همه چیز را به دست شانس و اقبال خود بسپارید! همچنین پس از مدتی بازی کردن، متوجه می‌شوید که سلاح‌ها و موارد پرتاب کردنی تا ایده اصلی خود فاصله زیادی دارند و فقدان وجود یک سیستم کارآمد نشانه‌گیری و عمر کوتاه این وسایل، به تنهایی باعث می‌شوند که دیگر از آن‌ها استفاده نکنید. به طور کلی باید بگوییم که متاسفانه گیم‌پلی سرعتی بازی و ویژگی‌های فوق‌العاده‌اش هرگز به سطح مطلوبی از استفاده نمی‌رسند و همان‌طور که گفتیم، مخاطب در لحظه لحظه تجربه اثر، پتانسیل‌های نابود شده را با پوست و استخوان درک می‌کند.

گرافیک Override 2: Super Mech League

در Override 2: Super Mech League شاهد گستره وسیعی از رنگ‌ها، کمبوهای جالب، اجزای باکیفیت هر ربات، ویژگی‌های منحصر به فرد و طراحی‌های ظاهری شگفت‌انگیزی هستیم که حواس شما را از هر چیز دیگری پرت می‌کند، اما متاسفانه در بخش گرافیک هم ایرادات زیادی وجود دارد. اولین مورد مربوط به شخصی سازی است. تمام بحث شخصی سازی بازی فقط به تغییر رنگ قطعات ربات‌ها خلاصه می‌شود و بس. هیچ بخشی نه به روز خواهد شد و نه تغییر خواهد کرد. طراحی محیط هم با وجود رنگ و لعاب زیبا، مسیر اشتباهی را در پیش گرفته و شما با یک نقشه نسبتا هموار و بدون جذابیت روبه‌رو خواهید شد.

موسیقی بازی Override 2 Super Mech League

موسیقی یکی از عناصر بازی است که جدا از داستان، گیم پلی و گرافیک، خود نیز نقش بسزایی در کیفیت یک اثر دارد. یکی از مهمترین بخش‌های موسیقی و صدا گذاری این سبک بازی‌ها، صدای برخوردها است. همان‌طور که می‌دانید شما در این عنوان کنترل ربات‌ها را به دست می‌گیرید و موسیقی مورد نیاز آن باید دقیقاً همانند صدای برخورد فلزات باشد و حرکات، ضربات، پرتاب اشیا و در مجموعه تمام موارد باید طبق این موضوع طراحی شوند. خوشبختانه این موضوع در بازی رعایت شده و شما با گوش سپردن به صدای هر حرکت و ضربه، کاملاً به این باور می‌رسید که یک شی فلزی را کنترل می‌کنید. موسیقی بازی نیز ریتم تند و کلیشه‌ای چنین آثاری را حفظ کرده است و با قوت به پخش خود ادامه می‌دهد.

جمع بندی

بازی Override 2 Super Mech League با وجود پتانسیل‌ها و خلاقیت‌های بالای به کار گرفته، نمونه کاملی از هدر دادن ایده‌های ناب و نادیده گرفتن پتانسیل‌ها است. این بازی در کنار گرافیک خوب و زاویه دید فوق‌العاده‌ای که دارد، به راحتی می‌توانست به یک اثر فوق‌العاده و فراموش نشدنی تبدیل شود. سازندگان Super Mech League با تعبیه جذابیت بیش از حد به برخی از ربات‌ها، بقیه را محدودتر نمایش می‌دهند و به دست خود، مخلوقات خودشان را نابود می‌کنند. بازی حتی در پیاده‌سازی کلیشه‌های مرسوم هم خوب عمل نمی‌کند و در ارائه یک تجربه مهارت محور سرعتی شکست می‌خورد. موسیقی بازی هم شاید در حالت عادی قابل قبول باشد، اما بی‌توجهی به کمیت و مواردی جزئی، این عنصر را هم از تبدیل شدن به یک نکته کاملاً مثبت باز می‌دارد. با وجود ایرادات مطرح شده و البته با در نظر گرفتن نقاط قوت بازی، به نظر می‌رسد بازی در به روز رسانی‌های بعدی خود بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

 خرید بازی Override 2 Super Mech League

 

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Override 2 Super Mech League را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد