ریجن‌ های مختلف پلی ‌استیشن چه تفاوتی با هم دارند؟

ریجن‌ های مختلف پلی ‌استیشن چه تفاوتی با هم دارند؟

یکی از دغدغه‌های مختلف کاربران و طرفداران پلی استیشن، تشخیص ریجن‌ های مختلف پلی ‌استیشن است. در این مطلب قصد داریم به صورت ساده این موضوع را توضیح دهیم.

خرید یک کنسول بازی خانگی، مخصوصا اگر از برند سونی باشد، کار چندان آسانی نیست. علت اصلی این مشکل، قیمت‌‌های متفاوتی است که در بازار موجود است. این اختلاف قیمت‌ها در بازار ایران دلایل مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ریجن‌ های پلی استیشن است. به همین دلیل سعی می‌کنیم در این مطلب شما را با انواع ریجن‌های پلی استیشن و تفاوت‌ آن‌ها آشنا کنیم. با گنوپلی همراه شوید.

ریجن پلی استیشن چیست

 قبل از هر توضیحی به سراغ تلفظ صحیح این کلمه می‌رویم. علی رغم تلفظ‌های مختلفی که برای این کلمه وجود دارد، تلفظ صحیح آن ریجن (riːdʒən) و معنای لغوی کلمه ریجن (Region) ناحیه یا منطقه است. شرکت‌های تولید کننده بازی‌های رایانه‌ای برای اینکه بتوانند آمار فروش دستگاه‌های خود را داشته باشند و بتوانند مسائل مربوط به کپی رایت را تحت کنترل خود داشته باشند، دنیا را از لحاظ جغرافیایی ناحیه بندی کرده‌اند. این موضوع شبیه فرآیند کد گذاری فیلم‌ها و دی‌وی‌دی‌ها است. همانطور که سازندگان و صاحب امتیازان فیلم‌های ویدیوئی، هنگام ضبط ویدئو، آن‌ها را ناحیه بندی می‌کنند و به آن‌ها کدهایی می‌دهند تا فقط در منطقه خاصی امکان پخش شدن آن‌ها وجود داشته باشد، سازندگان بازی های رایانه‌ای نیز، بازی‌ها را کد گذاری می‌نمایند تا تنها در مناطقی که مد نظرشان است، اجرا شوند.

دنیا از لحاظ نواحی جغرافیایی به ۶ منطقه تقسیم شده است:

  • ریجن 1: آمریکای شمالی
  • ریجن 2: اروپا، ژاپن، خاورمیانه، آفریقای جنوبی
  • ریجن 3: کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ
  • ریجن 4: آمریکای جنوبی، استرالیا، نیوزلند
  • ریجن 5: روسیه، هند، آسیا مرکزی، آفریقا
  • ریجن 6: چین

ریجن های پلی استیشن

به این مطلب هم سر بزنید: چه طوری بازی دست دوم ارزان تر بخریم؟

برای درک بهتر از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید یک فیلم ویدئویی طبق ریجن 6 کد گذاری شده باشد. در این صورت این ویدئو فقط در کشور چین قابل پخش است و در نواحی دیگر دنیا، قابل استفاده نیست، همچنین با این کار از کپی شدن محصول شرکت چین، در سایر مناطق دنیا جلوگیری می‌شود و شرکت تولید کننده می‌تواند آمار دقیقی از فروش محصولاتش داشته باشد. کنسول‌ها و بازی‌های رایانه‌ای نیز شرایط مشابهی دارند و انواع مختلف پلی استیشن‌ها با ریجن‌های مختلف به فروش می‌رسند.

پلی استیشن‌ها هم مانند بسیاری از کالاهای دیجیتال دارای ریجن هستند. این ریجن‌ها به 4 منطقه اختصاص یافته است. لازم به ذکر است که در دستگاه‌های با ریجن‌های مختلف، سخت افزارهای مشابهی به کار رفته و شما هر پلی استیشنی با هر ریجنی که خریداری کنید، تفاوتی در زمینه عملکرد، پردازش، کیفیت ساخت و سایر موارد مهم، وجود نخواهد داشت. 4 ریجن پلی استیشن عبارتند از:

  • ریجن 1: آمریکا
  • ریجن 2: اروپا
  • ریجن 3: آسیا
  • ریجن 4: استرالیا

در ایران سه ریجن یک، دو و سه موجود است. در کنسول‌های جدید مانند پلی استیشن 4، قفل منطقه‌ای وجود ندارد و بازی‌ها با هر ریجنی روی کنسول شما اجرا خواهند شد. میان بازی‌های هر ریجن نیز تفاوت عمده‌ای وجود ندارد.

خارج از مبحث اجرای بازی‌ها، تفاوت‌هایی میان ریجن‌ها وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها مربوط به محتویات اضافی بازی‌ها مانند بسته‌های الحاقی (DLC) و کدهای بخش آنلاین می‌باشد. تفاوت دیگر که موضوع کم اهمیتی به نظر می‌رسد، تغییراتی جزئی در تنظیمات کنسول‌ها نسبت به یکدیگر است. به عنوان مثال می‌توان گفت در کنسول‌های ریجن ژاپن و آسیا، از دکمه O برای تایید و از دکمه X برای لغو استفاده می‌شود. این مورد در سایر کنسول‌های ریجن‌های دیگر دقیقا برعکس  است.

تفاوت دیگر در نحوه نمایش پیام های ایمنی است. در کنسول‌های ریجن‌های آسیا، اروپا و آمریکا پیام‌های ایمنی با زبان مشخصی نمایش داده می‌شوند، در حالی که در کنسول های ریجن ژاپن، پیام‌های ایمنی با خط هجای ژاپنی یا زبان هیراگانا نمایش داده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های پلی استیشن‌های دارای ریجن‌های مختلف، که در کشور ما نیز بسیار حائز اهمیت است، تفاوت در قیمت است.

تفاوت در قیمت عرضه پلی استیشن‌ها تحت تاثیر دو مورد قرار دارد. بخشی از این تفاوت قیمت‌ها به دلیل تفاوت در ارزش پول کشورهای مختلف است. تفاوت در ارزش پول باعث می‌شود قیمت تمام شده کنسول‌ها به ریال، برای یک ریجن نسبت به ریجن دیگر فرق داشته باشد. عامل دیگر تاثیرگذار در قیمت پلی استیشن‌ها با ریجن‌های مختلف، به علت تفاوت در هزینه‌های واردات یک کنسول به ایران است. طبیعی است که هر کنسولی که مسافت کمتری را طی کند، هزینه کمتری را در بر خواهد داشت.

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، می‌توان نتیجه گرفت که شما می‌توانید هم به صورت آنلاین و هم به آفلاین، تمام بازی‌های پلی استیشن‌ها را روی تمامی ریجن‌ها اجرا کنید. طبق اعلام شرکت سونی، تمامی بازی‌های پلی استیشن 4 ریجن آزاد هستند و همه بازی‌ها روی تمام دستگاه‌ها با ریجن‌های مختلف اجرا می‌شوند.

اکنون سوالی که پیش می‌آید این است که با توجه به تفاوت‌هایی که مطرح شد و این مسئله که هر بازی روی هر ریجنی قابل اجرا خواهد بود، پس ریجن پلی استیشن چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که تفاوت در ریجن‌ها برای خریداران خیلی فرقی نمی‌کند و هیچ ریجنی نسبت به ریجن دیگر برتری خاصی ندارد. ریجن‌ها فقط یک قرارداد برای جلوگیری از کپی محتوا و کنترل بهتر خریداران و همچنین کنترل محتوای بازی‌ها هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش ساخت اکانت psn در ps4

کدام ریجن بازی برای ما مناسب است؟

پس از صحبت در مورد اینکه ریجن پلی استیشن چیست و ریجن‌ها چه تفاوت‌هایی با هم دارند، به سراغ این موضوع می‌رویم که کدام ریجن، انتخاب بهتری است؟

همانطور که در بخش قبلی هم گفته شد، بین 4 نوع ریجن‌های پلی استیشن‌ها تفاوت چندانی وجود ندارد و هیچ کدام نسبت به دیگری برتری خاصی ندارند. نوع ریجن تنها هنگامی مهم است که بخواهید فایل‌های کمکی (DLC) بازی مد نظر خود را نصب کنید. در این شرایط فایلی که نصب می‌کنید حتما باید با ریجن دستگاه بازی شما همخوانی داشته باشد. اگر غیر از این باشد نمی‌توانید از آن بازی استفاده کنید.

اکنون این سوال پیش می آید که چگونه بفهمیم ریجن پلی استیشن ما چیست؟ برای تشخیص ریجن دستگاه باید به وب سایت Psnprofiles.com مراجعه نمایید، سپس نام اکانت PSN خود را وارد کرده تا به اطلاعات حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید. در نهایت در پایین صفحه پرچم کشوری که ریجن دستگاه شما متعلق به آن است، نمایان می‌شود و از این طریق می‌توانید ریجن دستگاه خود را تشخیص دهید.

نکته بعدی که برای انتخاب صحیح بازی، باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب بازی با ریجن متناسب با دستگاهتان است. برای این کار باید ریجن بازی مورد نظر را تشخیص دهید. معمولا ریجن هر بازی در پشت بسته بندی بازی درج شده است. البته باز هم تاکید می‌کنیم، اگر نخواهید از DLC بازی استفاده کنید، می‌توانید هر بازی با هر ریجنی را خریداری نمایید، اما در صورت نیاز به DLC باید حتما ریجن بازی با ریجن پلی استیشن همخوانی داشته باشد.

ریجن آل چیست؟

در این بخش قصد داریم ترفند بسیار کاربردی را به شما بیاموزیم. دستگاه PS4 یا همان پلی استیشن 4، قابلیت فوق العاده‌ای دارد که شاید تاکنون از آن آگاه نبودید. این قابلیت باعث شده است که بتوانید تمام بازی‌های مورد علاقه خود را با این دستگاه انجام دهید بدون اینکه نگران همخوانی ریجن بازی با ریجن دستگاه باشید. با توجه به قابلیت ریجن آل (Region All) می‌توانید بازی‌ها را از هر ریجنی که باشند، روی هر پلی استیشن 4 از هر ریجنی اجرا کنید. به شرط اینکه نخواهید DLC آن را فعال کنید!

پس می توان گفت که تمام بازی‌ها، چه آنلاین و چه آفلاین، قابلیت اجرا روی تمامی دستگاه‌های PS4 را دارند و تفاوت ریجن‌ها تاثیری در عملکرد بازی‌ها نخواهد داشت. بسیاری از بازی‌ها نیز این قابلیت را دارند و به صورت ریجن آل وارد بازار می‌شوند.

آپدیت پلی استیشن 4 ریجن دار

حتما برای شما هم پیش آمده است که نیاز داشته باشید به هر دلیلی پلی استیشن 4 خود را آپدیت یا به روز رسانی کنید. برای اینکار باید از طریق سایت سونی آپدیت مربوط به دستگاه خود را دانلود کنید. سونی برای هر ریجنی که وارد بازار کرده است، آپدیت مخصوص خودش را داخل سایت قرار داده است. به این ترتیب پس از تشخیص ریجن کنسول بازی خود می‌توانید نسبت به آپدیت آن اقدام نمایید. در ادامه مراحل به روز رسانی پلی استیشن 4 را به اختصار مطرح می‌کنیم:

  1. از طریق لپ تاپ یا کامپیوتر وارد سایت سونی شوید و فایل به روز رسانی مرتبط با ریجن دستگاهتان را دانلود نمایید.
  2. پس از دانلود، فایل به روز رسانی را به یک فلش عاری از هرگونه ویروس انتقال دهید. در نظر داشته باشد که فلش شما باید حداقل ۴۰۰ مگابایت فضای خالی داشته باشد.
  3. پلی استیشن خود را خاموش نمایید و فلش را به آن متصل کنید.
  4. دکمه Power یا خاموش، روشن دستگاه را چند ثانیه نگه دارید تا سیستم وارد حالت Safe Mode شود.
  5. سپس گزینه Update system software را انتخاب نمایید تا عملیات به روز رسانی انجام و فایل آپدیت نصب شود.

اکنون پلی استیشن شما آپدیت شد. به همین راحتی!

پلی استیشن 4 ریجن 2

این مطلب راهم مطالعه کنید: چطور در ps4 آنلاین بازی کنیم ؟

مدل دستگاه یا CUH-XXXXH چیست و چگونه می‌توان از طریق آن ریجن دستگاه را تشخیص داد؟

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد یکی از راه‌های تشخیص ریجن دستگاه بازی، مراجعه به سایت Psnprofiles.com می‌باشد، اما اگر به هر دلیلی امکان مراجعه به سایت فراهم نبود، از طریق مدل دستگاه نیز می‌توانید، ریجن را تشخیص دهید. کنسول‌های پلی استیشن 4، دارای کد CUH هستند که نشانگر سری ساخت، ریجن و حافظه داخلی آن است. برای تشخیص این سه مورد از طریق کد ,CUH باید به اعداد این کد توجه کنید:

  • دو عدد اول پس از CUH. نشانگر سخت افزار و سری ساخت دستگاه است.
  • دو عدد بعدی. نشانه ریجن دستگاه
  • حروف انگلیسی پایانی. نشانه حافظه د اخلی دستگاه

تشخیص ریجن از طریق دو عدد دوم

CUH-XX00H: ریجن 2، ژاپن

CUH-XX06H: ریجن 3، آسیای شرقی

CUH-XX18H: ریجن 3، کره جنوبی

CUH-XX15H: ریجن 1، آمریکا و کانادا

CUH-XX16H: ریجن 2، اروپا، امارات و ایران

به این ترتیب شما می‌توانید ریجن پلی استیشن خود را تشخیص دهید، اما باز هم تاکید می‌کنیم که این ریجن‌ها فقط برای شرکت‌های سازنده حائز اهمیت است و برای استفاده از آن‌ها به عنوان یک کاربر و در صورتی که نیازی به فایل‌های کمکی بازی‌ها نداشته باشید، اهمیت چندانی ندارند.

فراموش نکنید اگر سوال یا نظری دارید می‌توانید از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با ما در میان بگذارید.

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد