PS4 بخریم یا PS5 ؟ مقایسه کنسول‌ های پلی استیشن 4  و 5

PS4 بخریم یا PS5 ؟ مقایسه کنسول‌ های پلی استیشن 4 و 5

ممکن است برای شما این سوال وجود داشته باشد که کنسول های پلی اسیتشن 4 و 5 چه تفاوتی با هم دارند و خرید کدام یک مناسب تر است؟

با توجه به اینکه چند روزی است که از عرضه کنسول نسل نهم سونی، یعنی پلی استیشن 5 می‌گذرد و اکنون در دسترس همگان قرار گرفته است، سوالی که برای اکثر گیمرهای حرفه‌ای پیش می‌آید این است که آیا لازم است PS4 خود را کنار گذاشته و PS5 بخرند؟  همچنین برای افرادی که به تازگی تصمیم به خرید پلی استیشن گرفته‌اند، این سوال وجود دارد که پلی استیشن 4 خریداری کنند یا پلی استیشن 5 در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به مقایسه خرید ps4 یا ps5 بپردازیم با ما همراه شوید.

مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

نداشتن اطلاعات کافی از طراحی، سخت افزار، ویژگی‌ها و قیمت این دو کنسول باعث می‌شود نتوان تصمیم درستی در این باره گرفت، از این رو در این مقاله سعی داریم با بررسی ویژگی‌های هر دو کنسول و مقایسه پلی استیشن ۴ و ۵ با یکدیگر، به کسانی که قصد خرید کنسول جدید دارند، کمک کنیم. در نهایت تصمیم با شما است که کنسول جدید را انتخاب کنید یا همان کنسول قدیمی امتحان پس داده را خریداری نمایید.

پردازنده اصلی (CPU)

کنسول پلی استیشن 4 و برادر میان نسلی‌اش یعنی همان PS4 Pro که به عنوان نسخه اصلاح شده و ارتقا یافته PS4 شناخته می‌شود، هر دو از پردازنده کمپانی AMD با معماری جگوار (Jaguar) استفاده می‌کنند. هر کدام از این کنسول‌ها دارای 2 پردازنده 4 هسته‌ای هستند که در مجموع 8 هسته فعال را ارائه می‌دهند. پردازنده پلی استیشن 4 دارای فرکانس 1.6 گیگا هرتز و پردازنده PS4 Pro دارای فرکانس بالاتر یعنی 2.13 گیگا هرتز است. پلی استیشن 5 اما دارای یک پردازنده 8 هسته‌ای است که طبق گفته‌های منابع مختلف از 16 «ترد» (Thread) بهره می‌برد. هرچند که سرعت کلاک و تعداد هسته‌های پردازنده، تنها نشانگر بخشی از قدرت یک پردازنده است.

معماری یک پردازنده اصلی‌ترین عامل در قدرت پردازنده است و طبیعتا هرچه تکنولوژی بالاتری داشته باشد، توان و سرعت پردازنده هم بالاتر خواهد بود. معماری به کار رفته در پردازنده پلی استیشن 4  که موسوم به Jaguar است، در همان زمان عرضه هم به عنوان یک تکنولوژی ضعیف و کند شناخته شده بود. اما پس از آن شرکت AMD پیشرفت چشمگیری داشت و در سال‌های گذشته شاهد جهش فوق العاده آن و طراحی پردازنده‌هایی با معماری  «رایزن» (Ryzen) بوده‌ایم که اکنون به عنوان قلب تپنده پلی استیشن 5 فعالیت می‌کند.

پردازنده رایزن نسخه‌ای قدرتمند است که انتظار می‌رود باعث بهبود فیزیک، هوش مصنوعی و تعدد NPC ها در بازی‌های پلی استیشن 5 شود. هر چه که کنسول قدرت بیشتری برای کار داشته باشد، دنیای پیچیده‌تر و دقیق‌تری برای پشتیبانی از بازی‌های فراهم می‌کند. پس می‌توان گفت قدرت پردازنده مورد استفاده در پلی استیشن 5، در مقایسه با پلی استیشن 4، غیر قابل انکار است.

پردازنده گرافیکی (GPU)

پلی استیشن 4 از یک چیپ گرافیکی مجتمع روی پردازنده اصلی استفاده می‌کند که آن هم توسط کمپانی AMD ساخته شده و با عنوان APU شناخته می‌شود. پلی استیشن 5 نیز از چیپی مشابه و از  سری «نیوی» (Navi) استفاده می‌کند که آن هم ساخت شرکت AMD است.

یکی دیگر از مواردی که سونی در مورد PS5 مانور زیادی روی آن داشته است، امکان پخش تصاویر با کیفیت 8K است. این کیفیت تصویر مربوط به نسل بعدی تلویزیون‌ها است که کیفیتی بالاتر از 4K کنونی دارد. کنسول PS4 Pro حتی قدرت اجرای 4K واقعی را هم ندارد، بلکه تصاویر رزولوشن پایین‌تر را با یک حقه هوشمند گرافیکی، با رزولوشن 4K ارائه می‌کند. به این نحو که مثلا بازی‌هایی با رزولوشن P1140 به 4K «آپ اسکیل» می‌شوند. به نظر می‌رسد پلی استیشن 5 هم از همین شیوه برای ارائه تصاویر با کیفیت 8K استفاده کند.

مقایسه پی اس فور با پی اس فایو

حافظه SSD

سونی در طراحی کنسول نسل نهم خود قطعه جدیدی به نام Solid State Drive یا با اختصار SSD را اضافه کرده است. این حافظه در کامپیوترهای کنونی به جایگاه ویژه‌ای دست یافته و جانشین حافظه‌های کند قدیمی شده است. متاسفانه کنسول‌های پیشین از انواع قدیمی هاردها استفاده می‌کردند. بزرگترین اثر این نوع حافظه‌ها، کم کردن زمان لودینگ بازی‌ها است. بر اساس آزمایشی که به صورت مشترک و با استفاده از بازی اسپایدر من روی کنسول PS4 و PS5 انجام شد، لودینگ جابه‌جایی شخصیت اصلی در کنسول پلی استیشن 4 حدود 15 ثانیه و در پلی استیشن 5 کمتر از یک ثانیه طول کشید!

اکنون سونی با استفاده از حافظه SSD مدعی است که این حافظه درون بازی نیز تاثیر گذار است. برای مثال سازندگان با کمک SSD می‌توانند سرعت حرکت دوربین در بازی را افزایش دهند، زیرا که کنسول سرعت و توان پردازشی بالایی دارد.

سیستم صوتی

بر روی پردازنده اصلی پلی استیشن 5، یک چیپ‌ست مخصوص صدا تعبیه شده است که قبلا در PS3 نیز استفاده شده بود. کار این چیپ‌ست جایگذاری صدا در جای درست و دقیق است. این سیستم با نام "ترو آدیو" شناخته می‌شود و می‌تواند با کمک تکنولوژی Ray Tracing صدای فوق‌العاده‌ای تولید کند. در واقع می‌توان گفت این سیستم، استاندارد «دالبی اتموس» را برای PS5 به ارمغان آورده است. در سیستم ترو آدیو، صدای هر شی به صورت مجزا و اختصاصی برای همان شی در نظر گرفته می‌شود.

موتور Tempest

زمانی که صحبت از سخت افزار قدرتمند برای تجربه بازی‌های ویدئویی با کیفیت می‌شود، تنها به یاد جلوه‌های بصری و واقع گرایانه می‌افتیم، در صورتی که در کنار تصویر، صدا و موسیقی هم نقش بسزایی در افزایش کیفیت ارائه یک بازی دارند. شرکت سونی برای کنسول نسل نهم خود یک موتور صوتی جدید و خلاقانه ابداع کرده که به نوعی به وجود آورده صدای سه بعدی است. این موتور قدرتمند Tempest نام دارد.

این قدرت صدا حتی با اسپیکرهای تلویزیون و هرست‌های معمولی هم حس می‌شود و بازی‌های را به مراتب لذت‌بخش‌تر می‌کند. تمام افراد با هر خروجی صدایی از جمله اسپیکر تلویزیون، هدفون و ...، می‌توانند صدای سه بعدی را به راحتی حس کنند. قطعا کیفیت صدا یکی از مهمترین مواردی است که پلی استیشن 5 را از پلی استیشن  متمایز می‌کند.

کنترلر یا دسته کنسول

سونی در یک حرکت غیر منتظره و قبل از رونمایی از خود کنسول پلی استیشن 5، اقدام به رونمایی از کنترل جدید خود کرد. این کنترلر که دوال سنس نامیده می‌شود بسیار شبیه به کنترلر قبلی یعنی دوال شاک 4 و البته بسیار بزرگتر از آن است که این بزرگتر بودن به معنای استفاده از فناوری بیشتراست. این کنترلر به جای درگاه مینی USB از درگاه USB-C استفاده کرده و علاوه بر آن باتری بزرگتری را درون دسته تعبیه کرده که به معنای شارژ سریع‌تر و بیشتر است.

بر خلاف دوال شاک 4، کنترلر دوال سنس از یک میکروفن داخلی بهره می‌برد. این میکروفن امکان گفتگوی سریع با دوستان را برای گیمرها فراهم می‌کند. علاوه بر این در کنترلر دوال سنس دکمه‌ای با نام Create در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد عملکردی مشابه اما کامل‌تر از دکمه Share در دوال شاک داشته باشد.

سیستم ویبریشن یا لرزش دسته PS5 نیز نسبت با قبل پیشرفت چشمگیری داشته و انتظار می‌رود مانند گوشی‌های آیفون، در محیط‌های مختلف بازی، لرزش متفاوتی را ایجاد کند.

مقایسه پلی استیشن 4 و 5

این مطلب راهم مطالعه کنید: ویژگی های دسته پلی استیشن 5 و تفاوت آن با نسل قبلی

پلی استیشن 5 در نسخه دیجیتالی

در نسل‌های گذشته کنسول‌های بازی سونی، خرید بازی‌های ویدئویی به صورت دیجیتالی و اینترنتی، تقریبا بی‌معنی و غیر قابل استفاده بود. اما با توجه به  اینکه این روزها خرید و فروش اینترنتی به یک اصل تبدیل شده و گیمرها هم ترجیح می‌دهند برای تهیه بازی‌های مورد علاقه‌شان از خانه خارج نشوند، سونی کنسول نسل جدید خود را در دو نسخه معمولی و دیجیتالی روانه بازار کرده است تا هر شخصی بر اساس علایق و نیاز خود، اقدام به خرید PS5 کند.

بازی‌ها

اگر از بازی‌های PS4 لذت می‌برید، خبر خوش این است که پلی استیشن 5 با بیش از 90 درصد بازی‌های PS4 سازگار است، به این معنی که می‌توانید تقریبا همه بازی‌های کنسول نسل هشتمی خود را روی PS5 اجرا کنید. بنابراین اگر تصمیم به خرید PS5 دارید، نیازی نیست که نگران بازی‌های مورد علاقه خود در PS4 باشید. البته در حال حاضر سونی فقط پشتیبانی از بازی‌های PS4 را تایید کرده و فعلا خبری مبنی بر پشتیبانی بازی‌های نسل‌های قبلی مانند PS3 نیست.

طراحی جدید

تقریبا دو دهه است که کنسول‌های بازی سونی را با رنگ مشکی می‌شناسیم، کنسول‌های پلی استیشن 2، پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 همواره به رنگ مشکی بوده، اما اکنون و برای پلی استیشن 5، این قاعده تغییر کرده است. سونی در طراحی کنسول PS5 دو رنگ سفید و مشکی را با یکدیگر ترکیب کرده و همین کار باعث ایجاد طرح زیبا و منحصربفردی شده است. این ترکیب رنگ زیبا علاوه بر کنسول، روی کنترلرها هم دیده می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم با بررسی ویژگی های اصلی و البته تایید شده پلی استیشن، دیدگاه کاملی در رابطه با این کنسول جدید به شما بدهیم. کنسول پلی استیشن 5، پر از ویژگی‌ها و امکانات جدید است که بازی با آن می‌تواند تجربه فوق‌العاده‌ای باشد.

ps4 بخرم یا ps5

خرید پلی استیشن 4 و 5

حالا که به خوبی این دو کنسول را با هم مقایسه کرده اید بهتر می‌توانید بین این دو کنسول تصمیم‌گیری کنید. اگر قصد خرید پلی استیشن 5 را دارید فروشگاه گنوپلی شرایط ویژه ای را برای خرید اقساطی از سایت لندو فراهم کرده است. همچنین فراموش نکنید که می توانید لوازم جانبی PS5 و بازی های این کنسول هم به صورت قسطی و با قیمت منصفانه خریداری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد