بررسی بازی Ratchet & Clank Rift Apart

بررسی بازی Ratchet & Clank Rift Apart

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank Rift Apart می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی می‌کنیم.

چندی پیش مشخص شد که کمپانی سونی قصد بازگرداندن یکی از آی‌پی‌های قدیمی و محبوب خود را دارد و تولید ریبوت جدید آن را هم به دست استودیوی پرآوازه Insomniac Games سپرده است. بازی Ratchet and Clank  که به طور انحصاری برای کنسول PS4  منتشر شد، با وجود ایرادات متعدد در لول دیزاین و روایت داستان بازهم موفق شد گیم پلی اکشن و پلتفرمر بسیار خوبی را در کنار یک ماجراجویی جذاب با حضور رچت و کلنک به ارمغان آورد. ماجراجویی بزرگی که اکنون و در جریان بازی Ratchet and Clank Rift Apart ادامه پیدا کرده و می‌توان آن را یکی از بزرگترین و هیجان‌انگیزترین ماجراجویی‌های چند وقت اخیر در دنیای بازی‌های ویدیویی دانست. بازی Ratchet and Clank که چند سال قبل این سری بازی را به طور کامل ریبوت کرد و به دور از داستان نسخه‌های قبلی این فرنچایز  یک داستان اورجینال کاملا جدید از آشنایی رچت و کلنک روایت را می‌کرد، حالا در نسخه Rift Apart ابعاد بسیار وسیع‌تری به خود گرفته و تجربه‌ی جدیدی را با خود به همراه دارد.

ابتدا بیایید نگاه بیندازیم به تریلر بازی تا با فضا بازی بیشتر آشنا شویم:

داستان بازی Ratchet & Clank Rift Apart

در نهایت و بعد از انتظار طولانی بازی Ratchet & Clank: Rift Apart برای پلی استیشن 5 منتشر شد. بازی Ratchet & Clank: Rift Apart در حقیقت ادامه‌ای بر ماجراهای رچت و کلنک بعد از نسخه Ratchet & Clank: Into the Nexus است.

در پایان نسخه Into the Nexus، شاهد خراب شدن سلاح Dimensionator‌ هستیم. اکنون با گذشت چندسال از ماجراهای Into the Nexus زمان آن رسیده تا در مراسمی از رچت و کلنک بابت تمام زحمات‌شان قدردانی شود. در جریان قدردانی کلنک قصد دارد تا با سوپرایز رچت، سلاح تعمیرشده Dimensionator را برای جست‌وجوی سایر لامباکس‌ها به رچت بدهد، اما همه چیز طبق انتظار پیش نمی‌رود و با ورود غیر منتظره دکتر نفاریوس شاهد برهم خوردن مراسم و حتی اتفاقات عجیب و غریب دیگه مانند بازشدن دروازه‌ای به ابعاد دیگر هستیم. دکتر نفاریوس یک دانشمند دیوانه و بسیار شرور است که طبیعتا حضور شخصیتی مثل آن در یک بازی فانتزی و علمی – تخیلی مثل رچت اند کلنک الزامی است. او دستگاه Dimensionator را به سرقت می‌برد و با استفاده از آن چندین پورتال بزرگ به ابعاد موازی دیگر باز می‌کند. این شکاف‌های بزرگ بین ابعاد مختلف باعث بوجود آمدن فجایع بسیار بزرگی می‌شوند و همه‌ی جهان را به هم می‌ریزند. رچت و کلنک نیز همزمان به یک سیاره‌ی دیگر تله‌پورت می‌شوند که یک شهر بزرگ و بسیار پیشرفته در آن مستقر شده و سرتاسر آن پر شده از روبات‌های کوچک و بزرگی که کارهای مختلف انجام می‌دهند. در این نقطه آن دو از یکدیگر جدا می‌شوند و حالا باید پیش از پیدا کردن نفاریوس و پس گرفتن Dimensionator ، در ابتدا کلنک را پیدا کنید و از سلامت او مطمئن شوید. در این قسمت با شخصیت جدید بازی آشنا می‌شویم که راستش را بخواهید می‌توان آن را شخصیت اصلی بازی و حتی مهم‌تر از رچت دانست.

در حقیقت رویکرد جدید این نسخه از فرنچایز به همین مسئله مربوط می‌شود. رویکردی که از آن می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین نقطه قوت داستانی این انحصاری جدید پلی‌استیشن 5 یاد کرد. بازی اولین تغییر بزرگ خود را در معرفی شخصیت اصلی جدید نشان می‌دهد. اکنون قهرمان اصلی بازی Rivet است که به خوبی توانسته قهرمان همیشگی مجموعه یعنی Ratchet را زیر سایه خود قرار داده و به راحتی تبدیل به نقش اصلی داستان شود. شخصیتی که شاید در ظاهر تفاوت‌های بسیاری با Ratchet نداشته باشد اما توانسته بُعد جدیدی از پرداخت قهرمان‌های مجموعه را نمایان کند. این شخصیت جدید به دنیایی کاملا متفاوت نیاز دارد و بایستی اعتراف کرد که Insomniac در رابطه با این موضوع سنگ تمام گذاشته. دنیای جدیدی که اینجا از آن تحت عنوان بُعدی متفاوت یاد می‌شود، پر است از محیط‌های درگیر کننده، جزئیات زیبا و شخصیت‌های جانبی که از تنوع خوبی نیز برخوردار هستند. از سویی دیگر باید به روایت داستان Ratchet & Clank: Rift Apart نیز اشاره کنیم که از مسیر خطی و استاندارد خود خارج شده. تنها ضعف بخش داستانی، مربوط به حضور عجیب و بی‌دلیل برخی شخصیت‌های فرعی و هم‌چنین برخی اتفاقات داستانی است که چندان منطقی و اصولی نیستند، اما پخش شدن مراحل به شکل درست و تمرکز روی تعادلی مناسب برای روایت تک تک آنها، ضرب آهنگی ایده‌آل را پدید آورده است.

گیم پلی بازی Ratchet & Clank Rift Apart

در مورد گیم پلی بازی می‌توانیم بگوییم که المان‌های کلی 3 سبک (هک اند اسلش، پلتفرمز و اکشن ماجراجویی) با یکدیگر ادغام شده‌اند. شما در طول بازی باید با استفاده از سلاح‌های گرم و سرد مبارزه کنید، تیراندازی کرده و معماهای کلی بازی را حل کنید. به طور کلی گیم پلی Ratchet & Clank: Rift Apart بسیار گسترده و حتی چند شاخه است و نمی‌توان گفت که فقط در سبک اکشن صرف یا ماجراجویی خلاصه می‌شود که این مسئله نشان دهنده استاندارد بودن بازی در سطح پایه است.

مبارزات بازی نیز از نظر تنوع عملکرد بسیار خوبی دارند. شما با پیشروی در داستان بازی، اختیار 10 سلاح مختلف را به دست خواهید گرفت. از The Enforcer که شاتگانی است که رعد و برق شلیک می‌کند گرفته، تا انواع و اقسام سلاح‌های اتوماتیک بزرگ و کوچک که هر کدام گلوله‌های مختلف شلیک می‌کنند و از لحاظ ظاهری و Visual دارای هویت مستقلی هستند. یکی از نقاط قوت گیم پلی محدودیت زیاد مهمات هر سلاح است. این امر باعث می‌شود بازیکن در طول بازی مجبور شود که مدام سلاح‌های مختلف را جابه‌جا و از تمام تجهیزات خود استفاده کند.

البته که بازی مشکلاتی هم دارد. یکی از این مشکلات فقدان عمق و جزئیات در زمینه گیم پلی است. به بیان ساده‌تر، با وجود تنوعی که در ظاهر سلاح‌های بازی وجود دارد و با توجه به اینکه هر سلاح گلوله و ویژگی‌های منحصربفرد خودش را دارد، اما استفاده از آن‌ها هیچ تفاوتی در پیشروی ایجاد نمی‌کند. علت این مسئله هم طراحی سطحی دشمنان است. در حقیقت شما حتی می‌توانید کل بازی را فقط با Pistol ابتدایی خود تمام کنید، زیرا طراحی مبارزات و خلق دشمنان به صورتی بوده که برای شکست آن‌ها به استراتژی‌های گوناگون یا استفاده از سلاح‌های مختلف نیازی نیست و تغییر سلاح فقط به منظور جلوگیری از یکنواختی مبارزات است و کمک چندانی به شکست دشمنان نمی‌کند. در طراحی بازی سلاح‌های مختلفی در اختیار مخاطبان گذاشته می‌شود، ولی به غیر از کمبود مهمات هر سلاح، گیمر دلیل و انگیزه‌ دیگری برای استفاده از سلاح‌های مختلف یا به کارگیری استراتژی‌های مختلف نخواهد داشت.

اگر صادقانه بگوییم بازی Ratchet & Clank Rift Apart بازی ساده و بدون چالشی است، حتی با وجود انتخاب سطوح سختی بالاتر. معماها کاملا ساده و معمولی هستند و حتی باس فایت‌ها نیز چالش خاصی را برای گیمر ایجاد نمی‌کنند. اما به طور کلی گیم‌پلی بازی بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است‌. خصوصا به لطف تنوع بالای سلاح‌های مختلفی که در بازی موجود هستند و شما مجبور به استفاده از آن‌ها هستید. گرافیک هنری خیره‌کننده‌ بازی هم باعث شده تا شاهد یک گیم ‌پلی پر زرق و برق و جذاب باشیم.

گرافیک بازی Ratchet & Clank Rift Apart

گرافیک هنری Ratchet & Clank: Rift Apart فوق‌العاده چشم‌نواز و زیبا است. دنیای بازی پر از رنگ‌های مختلف و زنده‌ است و هر جای محیط را که تماشا کنید، به شکل فوق‌العاده‌ای طراحی شده است. ه جرات می‌توان گفت که Ratchet & Clank: Rift Apart از نظر گرافیک یکی از جذاب‌ترین عناوین در نسل خودش است. خصوصا با توجه به ویژگی‌های کنسول پلی استیشن 5، اگر بازی را روی حالت Fidelity تجربه کنید، از آن‌جایی که Ray Tracing فعال است و رزولوشن خروجی نیز 4K است، گرافیک هنری بازی خارق‌العاده‌تر از قبل می‌شود. استفاده هوشمندانه از طیف رنگی وسیع در رنگ‌آمیزی محیط‌ها و خلق افکت‌های Visual جذابی مانند افکت‌های شلیک با سلاح‌ها یا استفاده از قابلیت‌های مختلف نیز بر زیبایی بیشتر بازی افزوده‌اند. موتور گرافیکی بازی Luna است که تمام قدرت خود را در این نسخه به نمایش گذاشته است. به همین دلیل به راحتی می‌توان گرافیک هنری بازی را بی‌نظیر خواند. در برخی از مراحل فقط باید ایستاده و بدون حرکت به محیط اطراف نگاه کنید و لذت ببرید.

خوشبختانه بازی از نظر عملکرد فنی روی پلی استیشن 5 بسیار قابل قبول است. تقریبا در هیچ لحظه‌ای شاهد افت فریم نخواهید بود و باگ‌های گرافیکی نیز آنقدر کم هستند که اصلا به چشم نمی آیند. پس با جرات می‌توان گفت بخش گرافیکی بازی بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت Ratchet & Clank: Rift Apart به شمار می‌آید.

بازی Ratchet & Clank: Rift Apart، یکی از جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین عناوین نسل جدید به شمار می‌آید. به لطف گرافیک هنری خیره‌کننده‌ و فوق‌العاده و مبارزات سرگرم‌کننده، به راحتی می‌توان این عنوان را یکی از آثار موفق انحصاری سونی در چند سال اخیر دانست. این بازی نه تنها جذابیت فوق‌العاده‌ای برای کودکان و نوجوانان دارد، بلکه افراد بزرگسال نیز از مشاهده گرافیک هنری و Art Style بازی لذت خواهند برد.

نقاط قوت Ratchet & Clank Rift Apart

  • گیم‌پلی جذاب و سرگرم‌کننده
  • گرافیک هنری فوق‌العاده چشم‌نواز و زیبا
  • صداگذاری و موسیقی بسیار استاندارد و مناسب
  • تنوع بالای سلاح‌های موجود در بازی

نقاط ضعف Ratchet & Clank Rift Apart

  • داستان و شخصیت‌پردازی جای کار بیشتری داشت
  • گیم‌پلی و مبارزات بازی در عین جذاب بودن، فاقد عمق و پیچیدگی لازم هستند
  • بازی بیش از حد آسان و بدون چالش است

خرید بازی Ratchet & Clank Rift Apart

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Ratchet & Clank Rift Apart را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد