نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به سراغ نقد و بررسی بازی محبوب Resident Evil 3 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنیم.

سال 2019 میلادی بود که کپکام با انتشار نسخه ریمیک Resident Evil 2 این عنوان را بار دیگر احیا کرد. عنوانی که علی رغم وفادار بودن به نسخه اصلی، دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده بود تا با استانداردهای امروزه صنعت ویدئو گیم همخوانی داشته باشد و سعی کرده بود از مکانیزم‌های موفق و قابل استفاده شماره دوم رزیدنت اویل بهره ببرد. همواره در عناوین ریمیک یا ریمستر شده با دو دسته از افراد مواجه هستیم. یک دسته افرادی که طرفدار حفظ ساختار نسخه اصلی هستند و دسته دیگر افرادی که طرفدار تغییر و پیشرفت هستند.

موفقیت نسخه ریمیک Resident Evil 2 باعث شد تا راه برای ریمیک نسخه سوم هم هموار شود و اکنون با فاصله یک سال از ریمیک نسخه دوم، شاهد عرضه نسخه ریمیک Resident Evil 3 هستیم. نسخه‌ای که انتظار می‌رفت همانند ریمیک نسخه دوم موفق عمل کند، اما باید ببینیم تا چه حد در برآورده کردن انتظارات موفق بوده است.

بررسی داستان بازی Resident Evil 3

شهر راکون سیتی (Raccoon City) در آشوب است. پس از شیوع ویروس T، شهر مورد هجوم زامبی‌ها قرار گرفته است. در این بین یک موجود بیولوژیکی کشنده به نام Nemesis-T Type در حال پرسه زدن در شهر است و هدف اصلی‌اش هم شخصیت جیل ولنتاین (Jill Valentine)، عضو سابق تیم Special Tactics and Rescue Service است. در ادامه داستان جیل با کارلوس الیویرا که عضو یک تیم نظامی است دیدار می‌کند و ماجراجویی آن‌ها در ساعات پایانی راکون سیتی آغاز می‌شود.

داستان Resident Evil 3 از نگاه جیل و کارلوس روایت می‌شود، اما این بار برخلاف Resident Evil 2، خط داستانی هر دو شخصیت اصلی بازی با هم ترکیب شده و در یک دور روایت می‌شود. این مسئله باعث شده که باوجود منسجم‌‌تر و سینماتیک‌تر شدن بازی، گیم پلی آن به 6 ساعت کاهش پیدا کند. هرچند که اگر از گیمرهای حرفه‌ای این بازی باشید مدت آن کوتاه‌تر هم می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی هیتمن ۳ - Hitman 3

Resident Evil 3 یک بازی اکشن و سینماتیک است که نسبت به نسخه پیشین خود اکشن‌تر و سریع‌تر هم شده است. این مسئله در قسمت‌هایی که حول شخصیت جیل می‌چرخند، چندان مشخص نیست، اما قسمت‌هایی از بازی که حول شخصیت کارلوس است بسیار اکشن‌تر طراحی شده و بازی عملا به یک تجربه زامبی کشی تبدیل می‌شود. در اینجا مشکلی که پیش می‌آید این است که مکانیزم‌های Resident Evil 3 متناسب با یک بازی کاملا اکشن طراحی نشده‌اند و بخش‌های اکشن مربوط به کارلوس اندکی نچسب و خسته کننده است. هرچند که سازندگان با اضافه کردن قابلیت‌هایی به شخصیت جیل و کارلوس، سعی داشتن تا حال و هوای بازی را اکشن‌تر کنند، اما متاسفانه این اقدامات کافی نیستند.

در بازی تعداد زیادی چالش وجود دارد. از تمام کردن بازی روی درجه سختی خاصی گرفته تا کشتن تعدادی از دشمنان با یک اسلحه خاص. هرکدام از این چالش‌ها به شما امتیاز می‌دهند و شما با استفاده از این امتیازها می‌توانید از فروشگاه لوازمی مانند لباس، سکه، اسلحه‌های جدید و ... خریداری کنید. بنابراین با هر بار تمام کردن بازی و انجام چالش‌های مختلف، امتیازات بیشتری کسب می‌کنید و وسایل بیشتری می‌خرید و در نتیجه در دور بعدی بازی تجربه لذت بخش‌تری خواهید داشت. پس این بازی ارزش تجربه مجدد را دارد.

نکته دیگری که گفتن آن خالی از لطف نیست، معماری فوق العاده بازی است! معماری محیط‌های Resident Evil 3 شاید در مقایسه با نسخه اول و دوم حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد، اما با این حال قسمت‌های بازی در یک محیط خاص و با معماری پیچیده و بسیار خوش ساختی روایت می‌شوند که اگرچه فاقد جادوی Resident Evil HD یا Resident Evil 2 Remake هستند، اما همچنان می توان گفت که فوق‌العاده است. جدا از بحث معماری، طراحی و تنوع محیط‌ها نیز بسیار عالی است. با توجه به روند خطی و نقل مکان به محیط‌های مختلف، شاهد محیط‌های متنوع با طراحی زیبا در همه جا، از خیابان‌های شهر گرفته تا فاضلاب راکون سیتی و بیمارستان هستیم.

بازی در زمینه نمایش خون و خشونت هیچ تعارفی ندارد. شما در بازی زامبی‌ها و سایر دشمنان را یکی پس از دیگری متلاشی می‌کنید و با صحنه‌های خونینی مواجه می‌شوید. در برخی از قسمت‌ها هم مردم عادی و ساکنان شهر را در بدترین وضعیت ممکن مشاهده می‌کنید. نکته جالب اینجاست که موسیقی‌های بازی بسیار عالی و متناسب با محیط ساخته شده‌اند، خصوصا در قسمت‌های مخصوص نمسیس که آهنگ‌های بازی به شدت با حال و هوای آن بخش‌ها سازگاری دارد.

Resident Evil 3 توسط موتور RE Engine که در ساخت Resident Evil 2 Remake و Resident Evil 7: Biohazard هم استفاده شده، توسعه یافته است. گرافیک و جلوه‌های بصری بازی مانند نسخه بازسازی شده شماره دوم، فوق‌العاده هستند و انیمیشن ها نیز با جزئیات خوب و روان طراحی شده‌اند. علاوه بر این، بازی روی کنسول های میان نسلی هم از آپدیت گرافیکی ویژه‌ای بهره‌مند است. نسخه مخصوص کنسول Xbox One X با رزولوشن 4k و نرخ فریم 60 اجرا می‌شود و دارای رنگ پردازی HDR نیز است. به طور کلی تجربه نهایی بازی بسیار چشم نواز است و در زمینه‌های نورپردازی، کیفیت بافت و رنگ و افکت‌های محیط عملکرد عالی داشته است. اما متاسفانه Draw Distance بازی چندان تعریفی نیست. به عنوان مثال وقتی که با فاصله زیاد به دشمنان نگاه یا شلیک می‌کنید، با انیمیشن‌های کند و خنده‌داری مواجه می‌شوید.

در حالی که جیل و کارلوس شخصیت‌های اصلی داستان هستند، اما بیشتر تمرکز بازی روی نمسیس است در طول بازی بارها با نمسیس برخورد خواهید داشت و تقریبا تمام هیجان بازی مربوط به این قسمت‌ها است، در مقابله با نمسیس اکثر اوقات باید فرار کنید اما گاهی وقت‌ها هم چاره‌ای به جز ماندن و مبارزه کردن ندارید.

در Resident Evil 3 به واسطه وجود نمسیس چندین فرار و باس فایت هیجان انگیز آماده شده است. به لطف گیم پلی روان و قابلیت Dodge شخصیت جیل، مبارزات با نمسیس بسیار لذت بخش است. اما در مقایسه با Resident Evil 2 Remake، کاوش در محیط‌ها، جمع‌آوری آیتم‌های کلیدی و پازل‌ها، به میزان قابل توجهی کاهش یافته که در نتیجه سپری کردن وقت کمتر در محیط‌ها، رویارویی با نمسیس هم کمتر می‌شود و باعث می‌شود از پتانسیل شخصیت نمسیس به خوبی استفاده نشود.

یکی از مواردی که ممکن است باعث آزار گیمرها شود، قسمت‌های حذف شده بازی است. متاسفانه برخی از صحنه‌های نمادین بازی یا حذف شدند یا تغییر یافتند. مثلا داستان شخصیت Brad تغییر کرده و شخصیت Barry نیز از بازی حذف شده است. بسیاری از پازل‌های چالش برانگیز بازی نیز در این نسخه حذف شده‌اند یا دیگر الزامی نیستند. مثلا معمای ساعت دیگر اجباری نیست و فقط آیتم‌های کاربردی خوبی در ابتدا به بازیکنان می‌دهد. برخی از محیط‌ها مانند The Press Office یا The Raccoon City Park نیز در نسخه جدید وجود ندارد و در نتیجه حذف شدن آن ها، دشمنانی که در آنجا وجود داشتند هم حذف شدند. در نتیجه در بازی فقط یک پایان دارد.

نقدها و نمرات Resident Evil 3

در این بخش قصد داریم به مرور خلاصه‌ای از نقدها و نمرات این عنوان از دیدگا سایت‌های معتبر بپردازیم.

God is Geek 90 از 100

این عنوان یک بازسازی فوق‌العاده است که است که نمسیس نقطه قوت آن به حساب می‌آید. اگرچه مدیریت مهمات و تجهیزات ممکن است دارای اشکالاتی باشد، اما باز هم این بازی فوق‌العاده است.

Eurogamer- 80 از 100

Resident Evil 3 یک بازی خوش ساخت از یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های این سری بازی محبوب کپ کام است. حضور نمسیس یک ارزش افزوده محسوب می‌شود ولی بازی اندکی از کمبود محتوا رنج می‌برد.

Gameblog.fr- 70 از 100

بازی Resident Evil 3 بازی خوبی است اما موفق نشده به Resident Evil 2 برسد. ظاهر جدید نمسیس عالی است اما مانند مستر ایکس در Resident Evil 2 ترس و وحشت را بازیکن القا نمی‌کند. این نسخه طرح جالبی دارد ولی از مشکلات تعادل و فنی رنج می‌برد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقد و بررسی بازی Immortals Fenyx Rising

جمع بندی

بازی Resident Evil 3 به تنهایی یک بازی خوب و لذت بخش است که ارزش تکرار مجدد بالایی هم دارد و با معماری عالی و گیم پلی روان و درگیر کننده خود می‌تواند بازیکنان را ساعت‌ها سرگرم خود کند. اما عدم وجود تعادل  بین قسمت‌های مختص به بقای ترسناک و بخش‌های اکشن، باعث شده تا بازی تمرکز بیش از حدی روی ارائه یک تجربه سینماتیک داشته باشد. در نهایت می‌توان گفت که Resident Evil 3 تنها یک بازی خوب است، نه یک Resident Evil کلاسیک پرطرفدار.

خرید بازی Resident Evil 3

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله رزیدنت اویل ۳ را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان می‌توانید به تماشای تریلر بازی Resident Evil 3 بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد