نقد و بررسی بازی Resident Evil Village

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی محبوب Resident Evil Village پرداختیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کردیم.

25 سال از روزی که شرکت ژاپنی کپکام مجموعه Resrident Evil را خلق کرد، می‌گذرد. در این ۲۵ سال شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری در عملکرد این آی‌پی بوده‌ایم، اما همچنان می‌توان مدعی شد که این فرنچایز، محبوب‌ترین عنوان بین علاقه‌مندان به بازی‌های ترسناک و سبک بقا به شمار می‌رود. تا امروز بیش از ۲۵ نسخه‌ی مختلف از سری رزیدنت اویل منتشر شده و بعد از تجربه‌ی ۲۰ نسخه، می‌توان ادعا کرد که بزرگ‌ترین چالش کپکام برای موفق نگه داشتن این سری، ایجاد بالانس در ادغام صحنه‌های اکشن و ترسناک بازی است.

 بهتر است قبل از بررسی دقیق نسخه جدید این فرنچایز، اندکی به توضیح در مورد داستان آخرین نسخه، یعنی نسخه هفتم Resident Evil  بپردازیم، تا کسانی که موفق به تجربه آن نشده‌اند، اندکی با حال و هوای این بازی آشنا شوند.

 در حالی که بسیاری از منتقدان اعتقاد داشتند که سری Resident Evil به طور کلی از ریشه‌های خود دور شده است، این شرکت ژاپنی در سال ۲۰۱۶ میلادی با انتشار نسخه‌ی هفتم، همه چیز را به طور ناگهانی تغییرداد. به این صورت که زاویه‌ی دوربین بازی، اول شخص شد و بعد از مدت‌ها شخصیت اصلی، کاراکتری بود که هیچ‌کسی او را نمی‌شناخت. ایتن وینترز، به عنوان شخصیت اصلی بازی  Resident Evil 7: Biohozor، تلاش می‌کرد که در خانه‌ی خانواده‌ای جهش‌یافته به نام بیکرز، به دنبال همسر خود یعنی میا بگردد. ایتن در نهایت موفق شد و توانست با کمک نیروهای کریس ردفیلد، از دست کودکی مرموز و خانواده‌ی آدم‌خوار بیکرز، جان سالم به در ببرد.

نکته جالب نسخه هفتم انتخاب کاراکتری بود که هیچ مهارت نظامی خاصی نداشت، نمی‌توانست جاخالی دهد، خبری از چمدان مملو از سلاح‌های مختلف نبود، هیچ دستیاری هم برای یاری رساندن به او وجود نداشت، ولی با این حال توانست صفر تا صد بازی را تحت تاثیر خود قرار دهد. همه چیز مهیا بود تا سری رزیدنت اویل تمام و کمال به ریشه‌های خود بازگردد، اما داستان مبهم بازی و اتفاقاتی کاملا غیرمنتظره، نوعی حس غربت در بازیکنان ایجاد می‌کرد. اینکه خبری از شخصیت‌های آیکانیک این فرنچایز محبوب و آمبرلا نباشد، باعث شد تا یک محفظه‌ی خلا در این بازی ایجاد شود. با این حال، فضاسازی، شخصیت‌پردازی و عناصر ترسناک این اثر، باعث شد تا قسمت هفتم به یکی از بهترین تجربیات بازی‌های ویدئویی تبدیل شود.

قبل از اینکه وارد بررسی بازی Resident Evil Village شویم بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر آن تا بیشتر با حال و هوای آن آشنا شویم:

بررسی بازی Resident Evil Village

اتفاقات بازی Resident Evil Village یا به گفته برخی افراد Resident Evil 8، تقریبا 3 سال پس از نسخه هفتم در جریان است. جایی که ایتن و همسرش میا در خانه‌ای در منطقه‌ای نامعلوم زندگی می‌کنند. آن‌ها اکنون دختری به نام رز دارند و از هر حاشیه ‌ای به دور هستند، اما با اینکه 3 سال از اتفاقات شوم عمارت بیکر می‌گذرد، ایتن و میا هنوز هم خاطرات آن وقایع را به همراه دارند. بعد از به دنیا آمدن دخترشان، آن دو امیدوار بودند که با پشت سر گذاشتن اتفاقات تلخ و شوم گذشته اکنون بتوانند کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنند، اما از آن‌جایی که زندگی خوب و شیرین یا همان Happily ever after در دنیای Resident Evil یک رویای دست نیافتی است، دوباره اتفاقات شوم برای این خانواده رقم می‌خورد. اما این اتفاقات شوم از کجا آغاز می‌شود؟ یک شب هنگامی که ایتن و میا مشغول صرف شام هستند، کریس ردفیلد و همراهانش به خانه‌ آن‌ها هجوم می‌آورند و میا را با ضربات پی در پی گلوله به قتل می‌رسانند. سپس ایتن و رز را از آن‌جا خارج می‌کنند. ایتن که شروع به اعتراض و مقاوت می‌کند، توسط یکی از سربازان کریس بیهوش می‌شود و چند ساعت بعد در جای نامشخصی به هوش می‌آید و متوجه می‌شود ماشینی که در آن بوده‌اند تصادف کرده و همه سربازان کریس که در آن ماشین بوده‌اند هم جان باخته‌اند. ایتن در این شرایط خود را در جایی بسیار عجیب و مخوف می‌بیند. برف همه جا را فرا گرفته و در دوردست ساختمان‌هایی عجیب با معماری قرون وسطی به چشم می‌خورد. او اکنون یک هدف مشخص و معین دارد. پیدا کردن دخترش رز و سر درآوردن از راز این روستای مخوف و عجیب.

داستان بازی به طور کلی دارای یک تم ثابت و مشخص است. اما در این بین آن‌قدر اتفاقات ریز و درشت و مسائل مختلف وجود دارد که باید بگویم با داستانی بسیار جذاب و قوی مواجه هستیم. از همان سکانس آغازین، بازی سعی می‌کند تا نقاط ابهام مختلفی را برای مخاطب ایجاد کند، اما داستان بازی زمانی جلوه‌ی زیبایی پیدا می‌کند که ابهامات، در بهترین زمان ممکن، به بهترین شکل ممکن از بین بروند. داستان بازی Resident Evil Village با یک روایت منطقی و حساب شده، با یک ترتیب مشخص، به تک تک نقاط ابهام پاسخ می‌دهد؛ اما این تنها وظیقه این نسخه نیست! از آن جایی که رزیدنت اویل 8 دنباله‌ی مستقیم نسخه‌ی قبلی خود به حساب می‌آید، وظیفه دارد تا به سوالات بی‌جواب Resident Evil 7 نیز پاسخ دهد و سناریوی بازی، این بار هم در انجام این ماموریت کم نمی‌آورد.

 ریتم اتفاقات و روایت در بازی Resident Evil Village ، بسیار وابسته به گیم‌پلی و مبارزات است. از دید گیم‌پلی، Resident Evil Village را می‌توان به 2 بخش کاملا متفاوت و مجزا تقسیم کرد. اولین بخش گیم پلی ساختاری خطی و سینمایی دارد و بیش از هر چیزی به نسخه چهارم این مجموعه شبیه است. این اثر تحت تاثیر نسخه 4، Duke را معرفی می‌کند که به عنوان فروشگاه اصلی بازی شناخته شده است. در اینجا گیمر می‌تواند تجهیزات و اسلحه‌های مختلفی را از دوک خریداری کرده، آنها را ارتقا داده یا حتی با پخت غذاهای مختلف، قدرت‌های شخصیت اصلی را ارتقا دهد. بعد از ورود به اولین محیط اصلی بازی، یعنی قلعه Lady Dimitrescu به یکباره می‌توان شاهد تغییر فاز کلی گیم‌پلی باشیم. Lady Dimitrescu دشمنی است که ایتن تا بخش مشخصی، نمی‌تواند با او مبارزه کند و فقط باید از وی دوری کند. اولین و شاید بزرگ‌ترین نکته مثبت Resident Evil Village در همین بخش است. طراحی مراحل این بازی یادآور سه قسمت ابتدایی مجموعه است. سازندگان بازی با الگوبرداری مناسب از سه‌گانه اصلی، تعدادی از پیچیده‌ترین و جذاب‌ترین پازل‌های Resident Evil را طراحی و به خوبی آن را با چالش‌های محیطی ترکیب کرده‌اند. این موضوع تنها به این بخش از بازی خلاصه نشده و عملا می‌توان این نوع از ساختار چند طبقه و مرتبط به یکدیگر مراحل را در تمامی بخش‌های بازی پیدا کرد. معرفی محیطی به عنوان هاب اصلی بازی و قرار دادن تعداد بی‌شماری پازل، آیتم مخفی و حتی حیوان برای شکار باعث شده Resident Evil Village تصویری آشنا از دوران اوج مجموعه کپکام را به نمایش بگذارد. موضوعی که البته تا انتهای بازی ادامه پیدا نکرده است!

گیم پلی Resident Evil Village

بخش دوم گیم پلی مربوط به مبارزات بازی است که همانند نسخه پیشین طراحی شده است. نکاتی مانند حرکت سنگین دوربین و شخصیت اصلی بازی که مهمات کمی همراه دارد، در این نسخه هم دیده می‌شود. اما پس از گذشت چند ساعت، جریان بازی عوض و بازی با تمرکز بیشتری روی مبارزات دنبال می‌شود. به حدی که در یک سوم پایانی بازی شاهد دشمنان زیادی هستیم که به واسطه ساختار مراحل، امکان دوری از آن ها وجود ندارد. به واسطه چنین رویکردی در طراحی مبارزات، شاهد تعداد زیادی اسلحه هستیم که در بخش‌های مختلف بازی قرار گرفته و تا انتهای بخش داستانی، عملا 80 درصد Inventory گیمر را پر می‌کند. اتخاذ چنین رویکردی نیاز به دشمن‌های متنوع دارد و بازی در این زمینه عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. همچنین با وجود شباهت‌هایی در نوع حمله و سرعت حرکت دشمنان، اما تنوع دشمنان در Resident Evil Village در سطح خوبی قرار دارد.

موضوع مهم دیگری که نسخه هشتم این فرنچایز را به آثار کلاسیک Resident Evil نزدیک می‌کند، بخش Mercenaries است. بخشی که اولین‌بار در Resident Evil 3 معرفی شد و به شکل خاص تمرکز خود را روی محدودیت زمانی و حجم بالایی از مبارزات قرار می‌دهد. وجود نکات جذاب پرتعداد در این قسمت باعث می‌شود بعد از اتمام بخش داستانی برای ساعت‌ها به تجربه Resident Evil Village ادامه دهید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای جمع آوری بزهای Resident Evil Village

گرافیک بازی Resident Evil Village

پس از عبور از مبحث گیم پلی، Resident Evil Village در زمینه گرافیک هم عملکرد بسیار خوبی داشته است. تمام محیط‌های داخلی و خارجی بازی با جزئیات فراوانی طراحی شده‌اند. محیط‌هایی که از دید نورپردازی وضعیت بسیار خوبی داشته و به واسطه استفاده از ری‌تریسینگ می‌توانند بهترین عملکرد RE Engine را به نمایش بگذارند. نمایش سینوسی گرافیک که در نسخه هفتم شاهد آن بودیم، در Village دیگر قابل مشاهده نیست و شاهد یکپارچگی خوبی در این زمینه هستیم.

صداگذاری و موزیک بازی Resident Evil Village

صداگذاری بازی نیز یکی دیگر از نقاط قوت بزرگ  Village به شمار می‌آید. در واقع می‌توان گفت از لحاظ صداگذاری یا همان Voice Acting، بازی Resident Evil Village بازی ای در سطح بالاترین استانداردهای جهانی است. در بخش موسیقی و افکت‌های صوتی نیز باید بگویم کپ‌کام مانند همیشه حداقل‌ها را به خوبی برآورده ساخته است. ازSound Effect‌های شلیک گرفته تا افکت‌های صوتی مختلف، همگی بسیار خوب و باورپذیر کار شده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت عملکرد Shusaku Uchiyama به عنوان آهنگساز در این نسخه همچنان خوب و قابل دفاع است.

نقاط قوت بازی

  • گرافیک چشم نواز بازی
  • طراحی بسیار خوب حرکت دوربین و انیمیشن شخصیت‌ها
  • صداگذاری و موسیقی عالی
  • طراحی پیچیده و جذاب مراحل
  • پازل‌های متنوع و چالش برانگیز
  • کیفیت خوب طراحی هنری بازی

نقاط ضعف بازی

  • مبارزه با باس‌ها جذابیت چندانی ندارد
  • تمرکز بیش از اندازه روی اکشن در بخش پایانی
  • کیفیت پایین پایان‌بندی داستان

خرید بازی Resident Evil Village

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Resident Evil Village را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد