نقد و بررسی بازی Returnal  برای پلی استیشن ۵

نقد و بررسی بازی Returnal برای پلی استیشن ۵

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی ریترنال Returnal برای کنسول پلی استیشن ۵ پرداخته‌ایم

بازی Returnal، ساخته‌ی جدید استودیو فنلاندی و خوش‌سابقه‌ی هاوس ‌مارک (Housemarque) قصد ارائه‌ی تجربه‌ای چالش‌برانگیز با فضاسازی ترسناک را داشته است. اکنون باید ببینیم تا چه حد در این کار موفق عمل کرده است.

قبل از عرضه این بازی شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که استودیو نسبتا کوچک Housemarque توانایی این را داشته باشد که دست به ساخت چنین اثر بزرگی بزند. اما چندی پیش این اتفاق افتاد! تابستان سال گذشته بود که این استودیو در رویداد معرفی پلی استیشن 5، برای اولین بار Returnal را معرفی کرد. Returnal با گرافیک خیره‌ کننده‌ و تریلر رمزآلود خود توجه همه گیمرها را به خود جلب کرد. سرانجام یک ماه پیش یعنی در اردیبهشت ماه 1400، شاهد عرضه رسمی Returnal بودیم. بازی Returnal اثری روگ لایک و سوم شخص است که به صورت انحصاری برای کنسول نسل نهمی سونی یعنی پلی استیشن ۵ عرضه شد.

اما اصلا روگ لایک به چه بازی‌هایی گفته می‌شود؟ بازی‌های روگ لایک تاریخچه‌ای بسیار طولانی و ژرف دارند. طبق تعریف کنفرانس بین‌المللی توسعه‌دهندگان عناوین روگ‌لایک (IRDC)، این بازی‌ها باید دارای برخی خصیصه‌های خاص باشند تا در این گروه جای بگیرند. برای مثال نمی‌توان یک اثر را بدون پیچیدگی‌ها، مبارزات نوبتی، سختی بسیار زیادی که منجر به مرگ مدام می‌شود و ... روگ‌لایک نامید. البته برخی از سازندگان با حفظ ویژگی‌های اصلی، دست به تنوع زده و ویژگی‌های فرعی را در بازی‌های خود لحاظ نمی‌کند. بازی Returnal هم در همین دسته قرار می‌گیرد ولی ما همچنان آن را با نام روگ لایک می‌شناسیم. با تمام این اوصاف، اگر از مرگ مداوم و بارها شروع دوباره گریزان هستید، هنوز هم یک جهنم واقعی در انتظار شماست که نام‌گذاری، در کاهش عذاب آن نقشی ندارد!

بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Returnal ببینیم با چه بازی روبرو هستیم:

درباره Returnal

Returnal از دیدگاه داستان بسیار عجیب است. شما به عنوان گیمر در نقش فضانوردی به نام سلین (Selene) بازی می‌کنید که به دلایل نامعلومی به تنهایی و با استفاده از فضاپیمای شرکت ASTRA به سمت سیاره‌ای ممنوعه حرکت می‌کنید، اما در همان ابتدای ورود به سیاره، مورد حمله قرار گرفته و سقوط می‌کنید. در واقع هدف سلین از این سفر پیدا کردن منبع سیگنالی به نام White Shadow  است. سلین پس از مدتی به هوش می‌آید و می‌بیند که فضاپیمایش کاملا نابود شده و به همین دلیل ارتباطش با ASTRA کاملا قطع شده است. او تصمیم می‌گیرد به جستجویش برای پیدا کردن منبع سیگنال ادامه دهد، در همین حین متوجه می‌شود که در سیاره Atropos در یک چرخه گیر کرده است. Returnal در بخش روایت داستانی عملکردی بسیار مرموز و مبهم داشته است و با دنیایی روبه‌رو هستید که توسط نسلی از بیگانگان فضایی ساخته شده و حالا به نظر می‌آید که مدت‌هاست توسط آنها رها شده است. جزئیات داستانی Returnal به نحوی طراحی شده است که شما با پیشرفت در گیم پلی می‌توانید به آن‌ها پی ببرید، هرچند که گیم پلی بازی هم اصلا آسان نیست. یکی از بخش‌های متفاوت داستانی Returnal مربوط به خانه‌ای قدیمی است. گیمر با پیشرفت در بازی هر از چند گاهی با یک خانه قدیمی روبرو می‌شود. بعد از ورود به خانه تقریبا همه چیز تغییر می‌کند. حالا گیمر با یک بازی ترسناک، دوربینی با زاویه اول شخص و با اتمسفری بسیار سنگین روبرو می‌شود. سناریو‌های مربوط به این خانه هر بار که وارد آن خواهید شد متفاوت است و جزئیاتی از گذشته سلین و زندگی او را به تصویر می‌کشد.

Returnal در بخش گیم پلی بسیار بی‌رحم ظاهر شده است. اگر تاکنون تجربه بازی‌های روگ لایک را نداشته‌اید، باید منتظر چالش سختی باشید. Returnal نقشه‌های مختلفی دارد که هرکدام کاملا تصادفی شکل می‌گیرند. پس در واقع راه ثابتی برای پیشرفت در بازی وجود ندارد و باید همواره به دنبال راهی برای رسیدن به هدف باشید. Returnal شامل مراحل مختلفی است که در انتهای هر کدام از آنها یک باس در انتظار شما خواهد بود. گیمر با هر بار از دست دادن جان خود در بازی، به ابتدای بازی بازگشته و تقریبا تمام آیتم‌ها، آپگرید‌ها و سلاح‌های خود را از دست می‌دهد و تنها چیزی که با هربار مردن از دست نمی‌رود، ویژگی‌های به دست آمده برای هر سلاح است. شما با استفاده از سلاح‌های مختلف می‌توانید ویژگی‌های جدیدی را برای آنها آزاد کنید. اگرچه اسلحه به صورت کاملا تصادفی در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما این ویژگی‌ها به صورت دائم برای استفاده آزاد خواهند شد. شما با پیشرفت در بازی می‌توانید جنبه‌های مختلفی از شخصیت سلین را تقویت کنید.

مثلا میزان سلامت شما با پیدا کردن آیتم‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند، اما آپگریدهایی در بازی وجود دارند که از مکانیزم خاصی بهره‌مند هستند. یکی از این آپگریدها به شکل انگل‌های مختلف است. این انگل‌ها هر کدام ویژگی‌ خاصی را به گیمر اهدا می‌کند اما در مقابل نکته منفی نیز خواهند داشت. مثلا یک انگل می‌تواند میزان قدرت اسلحه را ده درصد افزایش داده اما در سمت مقابل سرعت حرکت را تا سی درصد کاهش دهد. استفاده از این آیتم‌ها کاملا اختیاری است اما در بسیاری از موارد این انگل‌ها گیمر را در موضع ضعف قرار می‌دهند و به همین خاطر شاید چندان مورد استفاده قرار نگیرند. یکی دیگر از شکل‌های آپگرید قدرت‌ها، جعبه‌هایی هستند که چالش‌های مختلفی را در مقابل گیمر قرار می‌دهند. در اینجا هم همان مشکل آپگرید با انگل‌ها وجود دارد. تقریبا بسیاری از این جعبه‌ها با ارائه چالشی نسبتا سخت، پاداش مناسبی را به گیمر ارائه نمی‌کند. از آنجا که هیچکدام از این آپگرید‌ها در بازی به صورت دائم ذخیره نمی‌شوند، گیمر بعد از چند ساعت علاقه خود به استفاده از آنها را از دست خواهد داد.

Returnal در بخش مبارزات بسیار جذاب ظاهر شده است. تنوع اسلحه‌ها بسیار بالا است و هر اسلحه قابلیت متفاوتی دارد. هر کدام از این سلاح‌ها، به نوعی طرحی از اسلحه‌هایی هستند که در واقعیت وجود دارند. مبارزات در بازی بسیار سریع، نفس‌گیر و دشوار خواهند بود. در حدی که آسان‌ترین دشمن‌ها هم با بی‌دقتی می‌توانند به یک چالش بزرگ تبدیل شوند. اما برگ برنده Returnal برای زیبا نشان دادن مبارزات استفاده بهینه از ویژگی‌های کنترلر Dualsense در پلی استیشن 5 است. از همان لحظه ابتدایی شروع بازی، Dualsense دستان گیمر را به سیاره Atropos خواهد برد. ویژگی Haptic Feedback باعث می‌شود تا گیمر هر اتفاق فیزیکی که در دنیای بازی رخ می‌دهد را به خوبی حس کند. حتی حس بارش باران روی لباس فضانوردی سلین به خوبی قابل درک است. همچنین سازندگان با استفاده از Adaptive Trigger دست به ایجاد ساختار جدیدی برای تیراندازی زدند. همه سلاح‌ها در بازی دارای حالت تیراندازی ثانویه هستند. این تیر اندازی ثانویه مانند گذشته توسط دکمه‌ای جداگانه انجام نمی‌شود، بلکه حالا با استفاده از Adaptive Trigger، دکمه L2 دارای دو حالت خواهد بود. گیمر با نگه داشتن این دکمه تا میانه راه می‌تواند نشانه گیری را انجام دهد اما اگر L2 تا انتها فشار داده شود، حالا قابلیت تیر اندازی ثانویه فعال خواهد شد. تجربه Returnal با استفاده از Dualsense پلی استیشن 5 فوق‌العاده خواهد بود.

از لحاظ بصری هم این بازی نمایش بسیار خوبی ارائه داده است. شاید اولین چیزی که در بازی نظر شما را به خود جلب کند، افکت مربوط به ذرات باشد. اگرچه در ساخت بازی از موتور Unreal Engine 4 استفاده شده است، اما سازندگان برای شبیه سازی افکت مربوط به ذرات از سیستم اختصاصی خود استفاده کرده‌اند که نتیجه آن کیفتی بی‌نظیر است. محیط اولیه بازی به گونه‌ای طراحی شده است که تمام قدرت گرافیکی آن را به نمایش بگذارد. نورپردازی و سایه ‌ها نظر گیمر را به شدت به خود جلب می‌کنند. در محیط، اشیا و مجسمه‌های مختلفی وجود دارند که در حین مبارزه امکان تخریب آنها وجود دارد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد اجرای Returnal با وضوح تصویر 4K در حالت پویا و با نرخ فریم 60 است! باید گفت که تقریبا در اکثر تجربه این بازی نرخ فریم دارای ثبات کاملی است و به ندرت پیش می‌آید که حتی در سنگین ترین صحنه‌ها، نرخ فریم با افتی چشمگیر مواجه شود. البته بازی از نظر گرافیکی ایراداتی هم دارد. یکی از مشکلات گرافیکی که می‌توان به آن اشاره کرد، کیفیت پایین برخی از بافت‌هاست. در کنار کیفیت پایین، در برخی از مواقع چند ثانیه زمان نیاز است تا برخی از بافت‌ها به درستی بارگذاری شوند. می‌توان گفت که Returnal اولین امتحان دشوار برای سخت افزار PS5 به حساب می‌آید. در زمینه صدا و موسیقی هم در طول بازی دیالوگ‌های بسیار کمی را می‌شنوید و تقریبا در اکثر مواقع تنها شخصیتی که دیالوگی رو بازگو می‌کند، شخصیت اصلی بازی خواهد بود. صداگذاری سلین با کیفیت قابل قبولی انجام شده است. Returnal در بخش صداهای محیطی، دشمن‌ها و حرکت آنها در محیط بسیار خوب عمل می‌کند. اگر دوست دارید تا بهترین کیفیت صدا را دریافت کنید بهتر است که از هدست‌های مخصوص PS5 یعنی Pulse 3D استفاده کنید. موسیقی متن بازی نیز هماهنگی بسیار خوبی با تم کلی بازی دارد. در بخش‌هایی که گیمر وارد مبارزه می‌شود، موسیقی حالتی حماسی داشته و با ریتمی تندتر از قبل نواخته می‌شود.

بی‌شک تجربه Returnal برای بسیاری از گیمرها، خصوصا آن دسته افرادی که تجربه روگ لایک نداشته‌اند، دشوار و چالش برانگیز خواهد بود. شاید در ابتدا این چالش بیش از حد سخت به نظر برسد اما روایت رمزآلود، گیم‌پلی لذت بخش، استفاده بسیار خوب از ویژگی‌های کنترلر Dualsense، گرافیکی چشم نواز و افکت‌های صوتی بسیار با کیفیت باعث می‌شوند تا گیمر همچنان امیدوارانه به تلاش خود ادامه دهد.

خرید بازی Returnal

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Returnal  برای PS5 را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد