نقد و بررسی بازی Sackboy A Big Adventure

نقد و بررسی بازی Sackboy A Big Adventure

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Sackboy A Big Adventure بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنیم.

از ابتدای عمر پلی استیشن 3 تا اکنون که چند ماهی از عرضه پلی استیشن 5 می‌گذرد، مجموعه Little Big Planet همواره یکی از اعضای ثابت پلی استیشن بوده است. در این مدت چندین دنباله و نسخه فرعی از این عنوان منتشر شده است، اما تنها شخصیتی که در همه آن‌ها حضور دائمی داشته، شخصیت بامزه و دوست داشتنی سک‌بوی (Sackboy) است. چند ماه پیش بود که سونی اعلام کرد که جدیدترین نقش آفرینی سک‌بوی در بازی Sackboy A Big Advanture خواهد بود.

بررسی بازی sackboy

سک‌بوی، قهرمان نمادین پلی‌استیشن، این بار با یک پلتفرمینگ سه‌بعدی جذاب بازگشته است که قرار است علاوه بر شلوغ‌تر کردن لاین‌آپ عرضه‌ی پلی‌ استیشن ۵، استفاده‌های جالبی از کنترلر دوال‌ سنس داشته باشد. Sackboy: A Big Advanture توسط استودیو Sumo Digital ساخته و در دسترس گیمرها قرار گرفته است. باوجود اینکه این استودیو از آن دسته از استودیوهایی است که شاید کمتر شناخته شده باشد، اما احتمالا گیمرها آثاری که توسط آن‌ها تولید شده را حداقل یک بار تجربه کرده‌ است. این استودیوی بریتانیایی در سال ۲۰۰۳ توسط چهار نفر تأسیس شد و از برجسته‌ترین آثار آن می‌توان به عنوان Sonic All-Star Racing اشاره کرد.

بازی Sackboy A Big Adventure شباهت بسیاری به Super Mario 3D World دارد؛ بازی‌ای که به هیچ‌وجه قصد رقابت با سوپر ماریوی معروف و محبوب را ندارد، اما توانسته زیر سایه این غول لوله‌کش، خودی نشان داده و طرفداران پلتفرمر روی پلی استیشن 5 را راضی کند؛ البته که بازی سک بوی برای ps4 نیز محبوبیت زیادی دارد.

بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Sackboy A Big Adventure تا بیشتر با فضای بازی آشنا شویم:

داستان بازی Sackboy A Big Adventure

درست مانند دیگر بازی‌های پلتفرمر، در Sackboy A Big Adventure نیز خبری از داستان خاصی نیست و تنها در قامت بهانه‌ای برای شروع گیم‌پلی ظاهر می‌شود. تفاوت عمده این بازی با نسخه‌های مختلف Little Big Planet در این است که در این بازی بیشتر از همیشه به شخصیت سک‌بوی پرداخته می‌شود. همه چیز از روستایی به نام لوم (Loom) که زادگاه سک‌بوی است، شروع می‌شود. تمامی هم نوعان سک‌بوی در این روستا زندگی می‌کنند. هرچند که سک‌بوی تفاوت‌هایی با آن‌ها دارد. او همیشه رویای ماجراجویی و خارج شدن از روستایشان را در سر می‌پرورانده، تا اینکه روزی این رویا توسط شخصی به نام وکس (Vex) محقق می‌شود. شخصیت منفور Sackboy A Big Adventure یعنی وکس، روزی به روستای لوم می‌آید و تمامی اهالی روستا را برای بردگی و کمک به وی در ساخت یک ماشین می‌دزدد.

داستان بازی تا انتها چیز جدیدی برای به رخ کشیدن ندارد و در همین حد و اندازه باقی می‌ماند. در این میان شخصیت‌های زیادی برای کمک به سک‌بوی به بازی اضافه می‌شوند، اما هیچکدام از آن‌ها هم داستان خاصی ندارند و پس از پشت سر گذاشتن چند مرحله از جریان بازی خارج می‌شوند. اما با این وجود، هیچگاه داستان بازی جزو نکات منفی آن به حساب نیامده است.

بازی sackboy

گیم پلی بازی sackboy

با جرات می‌توان گفت که هر چیزی از یک پلتفرمر 3 بعدی و استاندارد انتظار دارید را در Sackboy A Big Adventure خواهید دید. قابلیت‌هایی مانند پریدن، حرکت کردن روی هوا برای یک مسافت کوتاه، ضربه زدن به دشمن یا غل خوردن بدون دستکاری خاصی، همانند دیگر بازی‌های این سبک در این ساخته Sumo Digital به خوبی پیاده شده‌اند. اصلی‌ترین عامل در طراحی یک پلتفرمر خوب، حرکت روان و متوقف نشدن جریان بازی است در این عنوان و در پلی استیشن 5 به خوبی رعایت شده است و همین موضوع باعث شده در همان لحظات ابتدایی تجربه Sackboy A Big Adventure متوجه شوید که با یک اثر باکیفیت و خوش ساخت روبرو هستید. طراحی مراحل بخش دیگری از این پازل است. اگر بخواهیم سک‌بوی را با سوپر ماریو مقایسه کنیم، در این زمینه شاید چیزی منحصر به فرد شبیه به نسخه‌های مختلف سوپر ماریو را شاهد نباشیم، اما بزرگ‌ترین مسئله یعنی تنوع مراحل به خوبی مورد توجه سازندگان قرار داشته و در میان مراحلی که طبق فرمول‌های اولیه بازی دنبال می‌شوند، شاهد طراحی مراحلی متفاوتی هستیم که باعث می شوند بازی به ورطه تکرار نیوفتد. از جمله این موارد می‌توان به مراحلی اشاره کرد که با ریتم موسیقی همراه می‌شوند.

محل قرار گیری دوربین و چرخش زاویه دید از مواردی است که به تنهایی می‌تواند یک اثر پلتفرمر را بسیار بالا ببرد یا برعکس، آن را نابود کند. این موصضوع در سک‌بوی عملکردی مانند شمشیر دو لبه داشته است، به این صورت که برخی اوقات بهترین عملکرد ممکن را داشته و بازی را به بالاترین سطوح رسانده، اما در برخی صحنه‌ها باعث افت کیفیت بازی شده است. شما به عنوان گیمر برخی اوقات خود را در مقاطعی از مراحل می‌بینید که دوربین زاویه‌ای دو‌بعدی یا ایزومتریک به خود می‌گیرید. طراحی کنترل بازی به شکل 3 بعدی صورت گرفته و همین مسئله گاها در زاویه دوربین‌های خاص باعث می‌شود که گیمر به درستی متوجه محل فرود شخصیت اصلی بعد از هر پرش نشود. هرچند که قرارگیری مجازات‌های بازی بعد از هر شکست در مرحله‌ای تقریبا ساده، از مشکل‌ساز شدن این ضعف تا حدودی جلوگیری کرده، اما این ضعف می‌توانست با اصلاح چند تصمیم ساده به شکل کامل حذف شود. حالا که صحبت از مجازات شد، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که Sackboy A Big Adventure بازی‌ است ساده و آسان، اما اگر در جستجوی تمام نکات پنهان آن باشید، به احتمال زیاد باید چالش‌های مختلفی را پشت سر بگذارید. در این میان برخی از مراحل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باید در آن‌ها رکورد زمانی خود را ثبت کنید. طبیعتا این مراحل برای یک رکورد خوب به سرعت، مهارت و قدرت تصمیم گیری بالای شما نیاز دارند. شما در این مراحل با یکی از بزرگترین چالش‌های بازی روبه‌رو می‌شوید که باز هم باعث نمی‌شود درجه سختی بازی از یک اثر استاندارد پلتفرمر بالاتر برود.

بازی sackboy a big adventure

موسیقی Sackboy A Big Adventure 

در بخش‌های قبلی این مقاله به نقش موسیقی در تکراری نشدن بازی اشاره کردیم. در یک کلام می‌توان گفت که موزیک‌های مورد استفاده در Sackboy: A Big Adventure در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. از قطعه‌های معروف موسیقی روز که بگذریم با مجموعه‌ای از موزیک‌های مخصوص بازی روبه‌رو می‌شویم که هر کدام با توجه به شرایط هر مرحله و به گونه‌ای خاص طراحی شده‌اند و جو لازم را منتقل می‌کنند.

گرافیک بازی Sackboy A Big Adventure 

گرافیک بازی هم چیزی کم از موسیقی ندارد. در حقیقت موسیقی و گرافیک 2 بخشی از بازی هستند که پیدا کردن مشکلی در آن‌ها، بسیار سخت خواهد بود. از طراحی هنری بازی که به هر کدام از دنیاها و مراحل شکل و شمایلی منحصر به فرد داده گرفته تا خروجی فنی که با قدرت بالای پلی استیشن 5 در سطح بسیار خوبی قرار می‌گیرد. تنوع رنگی و افکت‌های مختلفی که روی تصویر نمایان می‌شوند، باعث ایجاد تصاویری زیبا و دلنشین می‌شوند. سازندگان Sackboy: A Big Adventure تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا پلتفرمری در سطح و اندازه ساخته‌های نینتندو را شکل دهند هرچند که چند اشتباه کوچک در این میان از تحقق این موضوع جلوگیری کرده است. شاید اگر سازندگان بازی تمرکز بیشتری روی گجت‌های جانبی می‌کردند که هرچند مرحله یکبار در اختیار گیمر قرار می‌گیرد، نتیجه نهایی می‌توانست با کیفیت به مراتب بالاتری همراه شود.

گیم پلی بازی sackboy

نمرات و امتیازات Sackboy: A Big Adventure

در این بخش قصد داریم به بررسی نظرات و در نهایت نمراتی که منتقدین به این اثر داده‌اند، بپردازیم.

 

پوش‌اسکوئر: ۸۰ از ۱۰۰

عشق و علاقه بسیاری که در بازی Sackboy: A Big Adventure قرار داده شده، باعث می‌شود که نتوانیم آن را دوست نداشته باشیم. این یک پلتفرمر هوشمندانه است که از ایده‌های تخیلی و ساختار قوی و متفاوت پر شده است. اگر روی پلی استیشن 5 به‌دنبال بازی‌ای هستید که حس و حال متفاوتی را ارائه دهد، Sackboy: A Big Adventure گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

دیستراکتوید: ۸۰ از ۱۰۰

Sackboy: A Big Adventure یک بازی جالب است و احساس خاصی را برای مخاطب به‌وجود می‌آورد. ساخته شدن این دسته از بازی‌ها یک نیاز برای این صنعت به حساب می‌آید، بنابراین ما به بازی‌های بیشتری شبیه‌به Sackboy احتیاج داریم.

وی‌جی‌ ۲۴۷: ۸۰ از ۱۰۰

Sackboy: A Big Adventure بازی‌ای نیست که در روز عرضه خرید پلی استیشن 5 آن را انتخاب کنید. عادلانه‌ است که بگوییم این بازی زیر سایه Demon's Souls و Spider-Man: Miles Morales قرار گرفته است. با این‌حال تجربه‌ای متفاوت و سرگرم کننده نسبت ‌به بازی‌های بزرگسالانه امروزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

گیم‌اسپات: ۷۰ از ۱۰۰

Sackboy یک بازی پلتفرمر سرگرم کننده است و برخلاف ساختار بصری خود، به‌خوبی از ویژگی‌های پلی استیشن 5 برای ارائه جلو‌ه‌های بصری و عملکرد فنی خود استفاده کرده است. با این‌حال جلوه‌های بصری در بعضی از مناطق بازی جذابیت خود را ندارد، اما به‌واسطه‌ی گیم‌پلی و استفاده از کنترلر PS5، شاهد چالش‌هایی هستیم که به‌خوبی باعث می‌شود با این مورد کنار بیایید.

گیم‌اینفورمر: ۸۰ از ۱۰۰

بهبودهای گرافیکی Sackboy روی پلی استیشن 5 به‌خوبی قابل مشاهده است و استودیو سومو دیجیتال به‌خوبی کار خود را انجام داده است. نورپردازی‌ها به‌خوبی تاثیر خود را نشان می‌دهند و می‌توانید روی پارچه، فلز و اشیاء دیگر تاثیرات این نورپردازی را مشاهده کنید. بااینکه المان‌های بصری روی پلی استیشن 4 به اندازه نسخه نسل نهمی آن واضع و جذاب به‌نظر نمی‌رسد، اما طراحی و مسیردهی آن‌ها در طول بازی باعث شده تا Sackboy روی یک سخت‌افزار قدیمی هم زیبا به‌نظر رسد. پیاده‌سازی‌های انجام شده روی بازی به واسطه‌ی کنترلر دوال‌سنس، مورد دیگری است که به‌خاطر آن باید Sackboy A Big Adventure را روی پلی استیشن 5 تجربه کنید. وجود بازخوردهای لمسی و تریگرهای تطابقی باعث می‌شود تا گیم‌پلی حس و حال متفاوتی داشته باشد. برای مثال راه رفتن روی هر سطح یا برداشتن اشیاء حس و حال متفاوتی را القا می‌کند. مهم نیست روی کدام پلتفرم Sackboy را تجربه می‌کنید، تجربه نهایی شما سرگرم کننده و رضایت بخش است، اما اگر تنها یک انتخاب داشته باشیم، برنده نهایی، نسخه پلی استیشن 5 است.

بازی sackboy: a big adventure

خرید بازی Sackboy A Big Adventure 

 فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Sackboy A Big Adventure را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد