نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior  Contracts 2

نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts 2

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts 2 برای پلی استیشن ۵ بپردازیم.

اگر شما هم از آن دسته گیمرهایی هستید که آرزوی تجربه یک بازی در ژانر مخفی‌کاری را دارید، بازی Sniper Ghost Warrior Contracts 2 تا حدی می‌تواند این آروزی شما را برآورده کند. این بازی از آن دست بازی‌هایی است که با وجود همه ضعف‌ها و مشکلاتی که دارد، می‌توان از یک بار تجربه کردن آن لذت برد.

بازی Sniper Ghost Warrior Contracts 2 یک شوتر اول شخص تاکتیکی در سبک مخفی‌کاری است که با محوریت کلاس تک‌تیرانداز در بازی جلو می‌رود. این بازی توسط استودیو لهستانی CI Games ساخته شده که پس از ساخت سه‌گانه Sniper Ghost Warrior و نسخه اول Sniper Ghost Warrior Contracts و با کوله باری از تجربه، در تلاش است با Sniper Ghost Warrior Contracts 2، یکی از کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین بازی‌های شوتر تاکتیکی را به مخاطبان عرضه کند. اما باید ببینیم CI Games تا چه حد در این کار موفق بوده است. این عنوان در تاریخ 4 ژوئن 2021 (14 خرداد 1400) برای کنسول‌ های پلی‌ استیشن 4، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس / اس و رایانه‌های شخصی منتشر شد. همچنین نسخه نسل نهمی این بازی را در تاریخ 24 آگوست 2021 (30 مرداد 1400) برای کنسول پلی‌ استیشن 5 نیز منتشر گردید.

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Sniper Ghost Warrior Contracts 2 تا ببینیم با چه فضایی روبرو هستیم:

داستان بازی Sniper Ghost Warrior Contracts 2

با توجه به ژانر بازی، نمی‌توان از آن انتظار روایت یک داستان شخصی و به یاد ماندنی را داشت. بنابراین اگر علاقه‌مند به بازی‌هایی با داستان‌سرایی غنی و پرزرق ‌و برق هستید، از همین ابتدا می‌گوییم که بهتر است که قید Sniper Ghost Warrior: Contracts 2 را بزنید.  داستان Sniper Ghost Warrior Contracts 2 در مورد یک اسنایپر ماهر به نام Raven (ریوِن) است که توسط یک سازمان سری استخدام شده و به کشوری خیالی با نام کوامار اعزام می‌شود. اداره این کشور که وضعیت داخلی چندان مناسبی ندارد، پس از مرگ رهبرش،  به دست همسر او یعنی بی بی رشیده (Bibi Rashida) سپرده شده است و اکنون همه‌چیز خبر از یک جنگ قریب‌الوقوع می‌دهد. این سازمان سری به هیچ وجه علاقه‌ای به فاش کردن هویت خود و دست اندر کارانش ندارد اما در بازی به کاربر توضیح داده می‌شود که تمامی قضایا تحت تاثیر «نفت» رخ می‌دهد. همانطور که اشاره شد، سازمان مذکور پیش‌بینی می‌کند که اگر دخالتی در این منطقه صورت نگیرد و حاکمانش به خصوص بی بی رشیده به همین روند ادامه دهند، به زودی یک جنگ تمام عیار کلید خواهد خورد که منابع نفتی و قیمت جهانی نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به این ترتیب مشکلاتی را برای این سازمان و کسانی که در پشت پرده آن قرار دارند، ایجاد خواهد کرد.

همانطور که تا اینجای کار متوجه شدید، داستان بازی بسیار کلیشه‌ای است و اولین نقطه ضعف بازی هم در همین کلیشه‌ای بودن آن نمایان می‌شود. جایی شبیه خاورمیانه جنگی در حال وقوع است و قدرت‌های غربی سعی دارند در نقش ناجی جهان ظاهر شوند. بدین ترتیب طبق معمول یک مامور فوق‌حرفه‌ای به منطقه اعزام می‌کنند که مانند یک ارتش یک‌ نفره تمام زیرساخت‌های دشمن را نابود سازد.

گیم پلی بازی Sniper Ghost Warrior Contracts 2

اما وقتی از بخش داستانی بازی عبور می‌کنیم می‌رسیم به گیم‌پلی که می‌توان گفت در مقابل بخش داستانی قرار دارد و نقطه قوت بازی به حساب می‌آید. Sniper Ghost Warrior: Contracts 2 تمام المان‌های لازم در سبک مخفی کاری را به خوبی ارائه می‌دهد تا بهترین شرایط را برای گیمرها فراهم کند. اوج جذابیت گیم پلی مربوط به طراحی مراحل یا همان لول دیزاین است. طراحی مراحل در این بازی بسیار زیباست و به خوبی با گیم پلی بازی ترکیب شده است. موقعیت‌های مختلف و مناسبی که در منطقه‌های مختلف بازی وجود دارد، این اجازه را به شما می‌دهد که توسط سلاح مرگ‌بارتان، هدف را از فاصله بسیار دور از بین ببرید. در حقیقت نقطه عطف بازی همینجاست؛ رسیدن به یک منطقه مناسب، قرار گرفتن در یک زاویه درست و در نهایت از پای درآوردن دشمن با یک هدف‌گیری دقیق. خوشبختانه صحنه‌های سینمایی شلیک گلوله همچنان در بازی وجود دارد و دیدن تیکه و ‌پاره شدن جمجمه هدف مورد نظر، از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های بازی به حساب می‌آید.

همانطور که اشاره کردیم بازی در کلاس تک تیرانداز است و عناوینی که روند بازی در آن‌ها فقط به یک کلاس خاص خلاصه می‌شود، کشش لازم برای یک بازی کامل را ندارند و Sniper Ghost Warrior: Contracts 2 هم از این قائده مستثنی نیست. متاسفانه هر چه از شروع بازی می‌گذرد، همه چیز رفته رفته تکراری می‌شود و حتی داستان ضعیف هم این تکرار را چندین برابر می‌کند. البته تیم سازنده سعی داشته تا با اضافه کردن بخش‌های مختلف به بازی تنوع داده و از تکراری شدن جلوگیری کند. یکی از این موارد مربوط به دشمنان بازی است. دشمنان بازی به اهداف مختلفی تقسیم می‌شوند که باعث می‌شود ما برای رسیدن به آنها و در نهایت از بین بردن آنها دست به کار شده و به مانند عناوین مخفی‌کاری به دل دشمن حمله کنیم. به این ترتیب مجبور شویم به نزدیکی اهداف برسیم در صورت ممکن با دشمنان وارد مبارزه شده و از نزدیک اهداف خود را از بین ببریم. نکته مثبت این بخش نسبت به نسخه‌های قبلی، توانایی‌های تک‌تیرانداز است که به مراتب بیشتر شده و در نبرد‌های تن به تن به مانند یک قاتل حرفه‌ای عمل می‌کند و بیشتر ما را به یاد مامور 47 می‌اندازد. استفاده از موانع برای مخفی شدن هم از نکات دیگری است که باعث تنوع بازی شده است. اما متاسفانه به دلیل هوش مصنوعی ضعیف بازی، تمام این موارد مثبت وارد حاشیه شده‌اند. هوش مصنوعی بازی عملکردی دو‌گانه دارد. در زمان شناسایی، دشمنان بازی با برنامه و از چند جهت به سرعت Raven را محاصره می‌کنند و حرکات او را از فاصله‌هایی حتی تا ۱۰۰۰متر نیز تشخیص می‌دهند! از سویی دیگر و پیش از شناسایی، اکثر مواقع دشمنان ابدا متوجه اتفاقات پیرامون خود نیستند و می‌توان با آرامش از یک قدمی آن‌ها عبور کرد و هم رزم آن‌ها را به قتل رساند، بدون آنکه کوچک‌ترین عکس العملی نشان بدهند. این مورد مربوط به درجه سختی بازی نیست و متاسفانه در تمامی حالات به چشم می‌‌خورد. هر چند که در بازی با درجه سختی نرمال هم متوجه می‌شوید هوش مصنوعی بازی اصلا بالانس و متعادل نیست و با افت و خیزهای زیادی روبه‌رو است.

نکته مثبت دیگر بازی، سیستم شخصی سازی خوب و متنوع آن است. با پیشروی در بازی، درخت مهارت شاخه به شاخه باز شده و قابلیت‌های جدیدی در طول بازی برای استفاده ما باز می‌شود. همچنین در طول بازی سلاح‌های مختلف با قدرت‌های متفاوتی در اختیارمان قرار می‌گیرد که هر کدام از آنها به تنهایی امکان شخصی‌سازی نیز دارند که در نوع خود جذاب و لذت بخش هستند. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که برای کسی که در انجام بازی‌های مخفی‌کاری مهارت دارد، داشتن فقط یک چاقو یا در نهایت یک کلت کمری با خفه‌کن کفایت می‌کند و یک مخفی‌کار نیازی به استفاده از سلاح‌های مختلف ندارد. با توجه به این که تمرکز تیم سازنده بیشتر روی پایه مخفی‌کاری و استفاده از اسلحه تک‌تیرانداز بوده است، بنابراین کم توجهی آنها در زمینه گان‌پلی بازی به خوبی مشهود است. استفاده از سلاح‌های نیمه سنگین و اتوماتیک در نبرد‌های نزدیک آنچنان دقت و ظرافت کافی را ندارد و حتما باعث اشتباه در هدف گیری برای مخاطب خواهد شد.

گرافیک بازی Sniper Ghost Warrior Contracts 2

در مبحث گرافیک بازی هم باید بگوییم که به طور کلی گرافیک فنی Warrior Contracts 2 از زیباترین گرافیک‌های این سبک نیست اما، همچنان محیط‌های بازی به خصوصا در مکان‌ها باز، چشم‌نواز و زیبا هستند. سازندگان در این بخش مواردی که وابستگی بیشتری به گیم‌پلی بازی داشته‌اند، مانند سلاح‌ها، و فیزیک اصابت تیر به اجسام مختلف را با ظرافت و دقت بالایی طراحی کرده‌اند. Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 با استفاده از موتور کرای‌انجین ساخته شده و از حیث ارائه مناظری که جزییات بصری مناسبی دارند، در سطحی نه ایده‌آل، ولی قابل قبولی است. محیط‌های بازی تنوع خوبی دارند و گاهی شما را به منطقه‌ای نسبتا سرسبز می‌برند و گاهی هم در محیطی خشک و بیابانی باید به دنبال شکار اهداف‌تان باشید که انصافا هم در هر حالت، کیفیت کلی طراحی محیط‌ها راضی‌کننده است. حتی برخی مراحل بازی، در محیط‌های داخلی سازه‌های دشمن جریان دارند و در این مناطق می‌توان از کیفیت نورپردازی‌ها هم رضایت داشت. اما باز هم با وجود این ویژگی‌های مثبت، بازی از حیث گرافیکی در جنبه‌هایی مثل افکت‌های مربوط به انفجار‌ها عملکرد واقعا بدی دارد و طراحی دشمنان هم فاقد ذره‌ای تنوع است! همچنین برخی باگ‌های فنی هم در بازی وجود دارند که در نسخه پلی استیشن 5 تعداد آن‌ها کمتر است و عملکرد بهتری دارد.

در زمینه موسیقی هم با عملکرد فوق العاده‌ای روبه‌رو نیستیم. جدا از تم اصلی بازی و موسیقی پایان هر فصل، در اکثر محیط‌های  بازی سکوت برقرار است که البته با توجه به نیاز بازی به دقت و برنامه ریزی این مورد تا حد زیادی طبیعی است. از سوی دیگر دیالوگ‌های مشابه و تکراری بارها و بارها از زبان سربازها شنیده می‌شود و شاید در طول تجربه بازی بارها داستان سربازی که به حضور در مدرسه علاقه‌ای ندارد را از زبان ده‌ها نفر بشنوید. صداپیشگان بازی اما تا حدودی در انجام وظیفه خود موفق بوده‌اند و اکثر دیالوگ‌های بازی را با لحن درست ادا می‌کنند. البته در مواردی هیجان و تنشی که در صدا دشمنان موقع مواجه با شرایط مختلف شنیده می‌شود، با فاز عملکردی آن‌ها در گیم‌پلی تناسب ندارد و بعضا باعث گمراهی مخاطب می‌شود.

به طور کلی با وجود کمبود بازی‌های باکیفیت در سبک شوتر تاکتیکی، Sniper Ghost Warrior: Contracts 2 می‌تواند برای علاقه‎‌مندان به این ژانر انتخاب مناسبی باشد. بازی با وجود کم و کاستی‌هایی که دارد لذت‌بخش است و ارزش یک ‌بار تمام کردن را دارد.

 

 خرید بازی Sniper Ghost Warrior Contracts 2

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی Sniper Ghost Warrior: Contracts 2 را خریداری کنید.

همچنین یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

فراموش نکنید اگر تجربه انجام این بازی را دارید حتما آن را از طریق سایت یا اینستاگرام گنوپلی با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد