بررسی بازی لست آف آس ۲ - The Last of Us Part 2

بررسی بازی لست آف آس ۲ - The Last of Us Part 2

در این مطلب از گنوپلی به نقد و بررسی بازی محبوب لست آف آس ۲ (The Last of Us Part 2) می‌پردازیم.

با عرضه بازی لست آف آس 2 (Last of Us 2)، شاهکار تازه استودیو ناتی داگ (Naughty Dog) موفق شد چشم گیمرها را به خود خیره کند. هرچند که تمام واکنش‌ها نسبت به این بازی مثبت نبود و افرادی بودند که به شدت از داستان نسخه جدید آخرین بازمانده از ما ناراضی بودند. با این حال لست آف آس ۲ موفق شد در بسیاری از فستیوال‌ها از جمله گیم آواردز به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۲۰ شناخته شود. در ادامه به بررسی بازی Last of Us 2 می‌پردازیم.

پاییز سال گذشته بود که استودیو «ناتی داگ» از تریلر ۶ دقیقه‌ای گیم پلی Last of Us 2 رونمایی کرد. در آن لحظه کاربران شاهد چنان گرافیک خیره کننده‌ای بودند که تاکنون مانند آن را در هیچ بازی ویدئویی دیگری مشاهده نکرده بودند. این تریلر به حدی فوق‌العاده بود که استودیوهای رقیب، ناتی داگ را متهم کردند که نسخه‌ای غیر واقعی و ادیت شده از گیم پلی بازی را به عنوان تریلر به نمایش گذاشته است. اما سرانجام چند هفته گذشته و با رونمایی ناتی داگ از شاهکار تازه خود، همه شایعات به فراموشی سپرده شد.

بررسی بازی The Last of Us Part 2

داستان Last Of Us Part 2

همانطور که می‌دانید و از عنوان بازی هم پیدا است، Last Of Us 2 روایت کننده ادامه نسخه اول است. با وجود اینکه داستان نسخه اول به شکلی تمام شد که خیلی از کاربران فکر نمی‌کردند که نسخه دوم بازی تولید شود، اما نیل دراکمن، داستان نویس و برنامه نویس استودیو ناتی داگ، اینگونه فکر نمی‌کرد.

در نسخه قبلی دیدیم که یک انگل از طریق قارچ‌ها به حشرات منتقل می شود و سپس از طریق حشرات، به بدن انسان‌ها انتقال می‌یابد. این انگل باعث ایجاد جنون در حشرات می‌شد و به طبع پس از انتقال به مردم عادی، باعث ایجاد جنون در آن‌ها نیز می‌شد. اما اکنون و در Last Of Us 2 به جای اینکه از مردگان بترسیم، بیشتر باید از درماندگان بترسیم.

شخصیت جوئل، در نسخه اول یک قاچاقچی بوده که با الی 14 ساله برخورد می‌کند. جوئل متوجه می‌شود سیستم ایمنی بدن الی، در برابر این بیماری مقاوم است، بنابراین تصمیم می‌گیرد او را برای نجات بشریت، به آخرین مرکز درمانی در آمریکا ببرد. اما پس از مراجعه به این مرکز درمانی متوجه می شود که ساخت واکسن این ویروس باعث مرگ الی می‌شود. به همین دلیل تصمیم می‌گیرد تمام پرستاران و اعضای مرکز درمانی را به قتل برساند و به الی بگوید که هیچ راه درمانی برای رهایی از این بیماری وجود ندارد. پایان نسخه قبلی کمی تعجب آور و درگیر کننده بود، زیرا طرفداران نفهمیدند که در نهایت چه اتفاقی میان الی و جوئل افتاد، اما اکنون و با انتشار Last Of Us 2، بسیاری از حقایق برملا می‌شود.

داستان بازی Last Of Us 2، 4 سال بعد از اتفاقات نسخه قبلی رخ داده است و اکنون الی 19 ساله و البته خشمگین‌تر از قبل است. همچنین در این نسخه شاهد اضافه شدن شخصیت‌های دیگری هم هستیم و الی تنها شخصیت قابل بازی در Last Of Us 2  نیست. Abby Anderson شخصیت قابل بازی جدیدی است که قصه از زاویه دید او هم روایت می‌شود. این امر یعنی روایت داستان از زاویه دید 2 نفر باعث شده که زمان بازی طولانی و قصه بسیار مفصل و چند وجهی باشد.

در Last Of Us 2 همه چیز مفصل و باحوصله پیش می‌رود و از عجله و ریتم تند خبری نیست. شخصیت‌ها قدیمی و شخصیت‌های جدید پرداخت کاملا مناسبی دارند که نتیجه زمان کافی بازی است.  خشونت زیاد و فضای وحشیانه این بازی در کنار مسیری که شخصیت‌ها طی می‌کنند، گیمر را در دنیایی پر از تنش و استرس غرق می‌کند.

بررسی بازی The Last of Us Part 2

گیم پلی Last Of Us 2

برخلاف داستان که در مقایسه با نسخه قبل دچار تحول شده است، تحولاتی که در گیم پلی Last Of Us 2 رخ داده است، کاملا همسوی نسخه قبلی است. رابط کاربری، منو بازی و کنترل شخصیت‌ها، همگی رنگ و بوی آشنایی دارند. البته این بدان معنی نیست که گیم پلی مانند نسخه قبلی ثابت مانده است، بلکه بازی با پیشرفت انیمیشن‌های شخصیت‌ها، طبیعی‌تر شدن مکانیزم کار با اسلحه و تنوع بیشتر به روز رسانی‌ها، به یک اکشن ماجراجویی بی‌عیب و نقص تبدیل شده است.

فیزیک برجسته بازی باعث شده است که طراحی بازی نسبت به نسخه قبلی کمی متفاوت شود. عبور از محل‌هایی که در آن‌ها حضور دارید، ملزم به استفاده از ابزارهای مختلف مانند طناب و بالا رفتن از سکوها است که باعث می‌شود همیشه سرگرم بمانید. در کنار چالش‌های محیطی طراحی شخصیت‌های بازی نیز خارق العاده است. شخصیت‌های بازی شامل کلاس‌های جدیدی می‌شوند که هم از نظر سرعت و هم از نظر قدرت، به شدت چالش برانگیز هستند، به نحوی که بازی روی درجه سختی متوسط هم می‌تواند هیجان انگیز باشد.

کنترل 2 شخصیت اصلی داستان یعنی الی و ابی، بسیار راحت و بدون عیب استو در مقایسه با نسخه قبلی بازی، شخصیت الی چالاک‌تر از قبل شده است و یک دکمه مخصوص برای جا خالی دادن نیز طراحی شده است. انیمیشن سینه خیز رفتن هم به کنترل بازی افزوده شده که توسط آن شخصیت‌ها می‌توانند به صورت درازکش نیز در علف‌ها مخفی و نشانه‌گیری کنند. مخفی کاری عنصر اصلی گیم پلی بازی است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش کامل آلتیمیت تیم فیفا 21

گرافیک Last Of Us 2

گرافیک و فضا سازی Last Of Us 2 بخش مهمی از هسته مرکزی گیم پلی بازی است.  بخش زیادی از زمان بازی به راه رفتن و طی کردن مسیرها برای رسیدن به نقاط مد نظر می‌گذرد. محیط‌های بازی به حدی زیبا و چشم‌ نواز طراحی شده‌اند که در برخی لحظات فق ط و فقط محو تماشای محیط اطرافتان می‌شوید و همه چیز را فراموش می‌کنید. این طراحی های زیبا و حیرت انگیز بستری مناسب برای آن چیزی است که ناتی داگ در تلاش برای القا به مخاطب بوده است.

مورد دیگری که حیف است به آن اشاره نکنیم، تنوع لوکیشن‌ها و اتمسفرهای متنوع بازی است. محیط های متنوع بارانی، برفی و مناظق پوشیده از گیاهان فوق‌العاده جذاب و طبیعی هستند. این تنوع و محیط‌های زیبا تمامی ندارند و تا لحظه آخر بازی شاهد آن‌ها خواهیم بود. این‌ها همان چیزی هستند که Last Of Us 2 را به احاظ گرافیکی و بصری به عنوانی رشک برانگیز و دست نیافتنی تبدیل کرده‌اند. این فضا سازی متنوع گیم پلی بازی را به شدت عمیق و چند لایه کرده است. عموم طراحی مراحل بازی به صورت زیگزاگی بوده و برای رفتن باه نقطه مورد نظر باید مسیر مستقیم و اصلی را دور بزنید. این فرمول تا انتهای بازی وجود دارد.

همه مواردی که در توصیف گرافیک Last Of Us 2 گفته شد، در کنار یک نرخ فریم بسیار پایدار که حتی در سنگین ترین و شلوغ‌ترین محیط ها نیز افت نمی کند، این اثر ناتی داگ را به یک شاهکار تحسین برانگیز تبدیل کرده است، به نحوی که قطعا ترجیح می‌دهید کمی بیشتر در محیط‌های زیبا و بی‌نظیر آخرین بازمانده از ما ،2 گشت و گذار کنید. بی‌شک تا یکی دو سال آینده، گرافیک و مدل سازی بازی‌ها در رقابت با Last Of Us 2 خواهند بود.

بررسی بازی The Last of Us Part 2

موسیقی و صداگذاری Last Of Us 2

ناتی داگ این بار و برای بار دوم، وظیف ساخت قطعات موسیقی را بر عهده مرد 68 ساله و کارکشته عرصه موسیقی یعنی آقای Gustavo Santaolalla گذاشته است. Gustavo Santaolalla برنده 2 جایزه اسکار به خاطر موسیقی متن فیلم‌های Babel و کوهستان بروکبک است. وی این فضا را به حد کافی می‌شناسد و قبلا با موسیقی نسخه اول Last of Us، هنر خود را به رخ کشیده است. نواهای گیتار کلاسیک و اسپانیایی روح خاصی به این اثر بخشیده است. به طور کلی قطعات موسیقی بسیار زیبا و به جا بوده و قابل رقابت به بهترین آثار وسترن مدرن است.

صدا گذاری نیز در هر دو بخش شخصیت‌ها و محیط بی‌عیب و نقص است. افکت‌های صوتی بسیار دقیق و قوی کار شده‌اند. دیالوگ ها به بهترین نحو ادا شده‌اند و بیشترین کمک را در رساندن حس شخصیت‌ها به گیمرها و باورپذیری داستان می‌کنند. تاثیر این دوبله‌های بی‌عیب و نقص و دیالوگ‌های حرفه‌ای بر خلق چنین شخصیت‌های کامل و پرداخت شده‌ای بر هیچکس پوشیده نیست.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بررسی بازی دیمونز سولز Demon’s Souls

سخن پایانی

Last Of Us 2 جاه طلبانه‌ترین و بهترین اثر ساخته شده توسط استودیو ناتی داگ و یکی‌ از مهم‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های رایانه‌ای است. فارغ از اینکه اهل بازی‌های بقا محور هستید یا نه، یا اینکه اصلا داستان بازی را می‌پسندید یا به آن اعتراض دارید، باید قبول کنید که Last of Us 2 انقلابی تازه در گرافیک و مخصوصا گیم پلی بازی‌های ویدئویی است. عنوانی که بی‌شک نمی‌توان اهل بازی‌های ویدئویی بود و آن را تجربه نکرد.

اگر تجربه بازی لست آف آس ۲ را دارید نظرات خود را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی گنوپلی با سایر گیمرها به اشتراک بگذارید.

فراموش نکنید می‌توانید بازی‌های پلی استیشن و ایکس باکس را با بهترین قیمت و حتی به صورت قسطی از فروشگاه گنوپلی خریداری کنید. همچنین می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و دیسکت بازی‌های جدید را خریداری کنید.

در پایان می‌توانید تریلر بازی Last of Us 2 را مشاهده کنید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد