بررسی بازی The Nioh Collection

بررسی بازی The Nioh Collection

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی The Nioh Collection برای کنسول پلی استیشن 5 بپردازیم.

استودیو Team Ninja از آن دسته استودیوهایی است که ثابت کرده غیر از ساخت چند بازی مبارزه‌ای یا هک اند اسلش مانند Ninja Gaiden، توانایی‌های دیگری هم دارد. این استودیو در سال 2017 موفق شد یکی بهترین بازی‌های نقش آفرینی تاریخ یعنی Nioh را خلق کند. Nioh نه تنها بازی‌ای تکراری یا تقلیدی از سری Soul نبود، بلکه تجربه‌ای نوآورانه، عمیق و متفاوت را خلق کرد. در ادامه این مطلب قرار است به بررسی بازی The Nioh Collection برای کنسول دوست داشتنی پلی استیشن 5 بپردازیم.

قبل از هر چیز بیایید نگاهی بیندازیم به تریلر بازی Nioh ببینیم قرار است با چه بازی روبرو شویم؟

بررسی اجمالی سری Nioh

نسخه اول سری Nioh در سال 2004 معرفی شد. در ابتدا قرار بود این عنوان سال 2006 به بازار عرضه شود، اما روند توسعه بازی به حدی کند پیش رفت که تقریبا یک دهه طول کشید و در نهایت در سال 2017 عرضه شد. استودیو تیم نینجا تا پیش از این سری، عناوینی مانند Ninja Gaiden و بازی مبارزه‌ای Dead Or Alive را توسعه داده بود. Ninja Gaiden یک عنوان هک اند اسلش بود که گیم پلی آن را می‌توان مشابه عناوینی مانند سری کلاسیک God of War و Devil May Cry به شمار آورد. اما هدف از مطرح کردن این نکته این بود که بگوییم که استودیو تیم نینجا هیچ تجربه‌ای در ساخت عناوین اکشن نقش آفرینی نداشته است. Nioh خیلی سریع توانست به موفق‌ترین عنوان این استودیو تبدیل شود.

به دلیل شباهت‌های زیاد این اثر با سری Dark Soul، بسیاری از گیمرها آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، اما علی‌رغم وجود شباهت‌های بسیار، Nioh هویت مستقلی برای خودش دارد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها Nioh با سری Dark Soul، ستینگ بازی است. Nioh در دوران جنگ‌های داخلی ژاپن جریان دارد و این موضوع در طراحی شخصیت‌ها، دشمنان و محیط‌های بازی کاملا مشهود است.

سازندگان بازی تلاش کرده‌اند تا تک تک موارد بازی، روایتگر یک داستان تاریک و بخشی از تاریخ آن دوره باشند. شخصیت اصلی بازی یعنی ویلیام، یک ایرلندی است که با فرهنگ و مبارزات ژاپن کاملا غریبه است. او برای شکست دشمن اصلی خود یعنی Edward Kelly مجبور می‌شود فنون رزمی و شیوه مبارزات یک سامورایی را یاد بگیرد. همین مسئله عمق بیشتری به Nioh 1 بخشیده و روایت آن را جذاب کرده است. به عبارتی می‌توان گفت Nioh 1  به دلیل سریع‌تر بودن گیم پلی و نیاز بیشتر آن به مهارت، به نوعی فرمولی متفاوت از سری Souls ارائه می‌دهد. پس از این موفقیت تیم نینجا به سراغ ساخت نسخه دوم یعنی Nioh 2 رفت و تلاش کرد تا فرمول جذاب نسخه اول را ارتقا دهد. همچنین طراحی مراحل بازی، باس فایت‌ها و دشمنان در Nioh 2 نسبت به نسخه اول بهبود یافت. Nioh 2 در زمینه روایت داستانی نیز سعی کرده تا داستان شخصی تری را روایت کند و بیشتر روی افسانه‌ها و تاریخ ژاپن تمرکز نماید. اما در زمینه گیم پلی به جز اضافه شدن قابلیت Yokai و بهبود عملکرد برخی سلاح‌ها، چیز جدیدی در Nioh 2 نمی‌بینیم.

نقد و بررسی The Nioh Collection

با عرضه کنسول پلی استیشن 5 در سال 2020، طبیعی بود که سازندگان سری Nioh به فکر ساخت نسخه‌ای متناسب با این کنسول بیوفتند. اما سازندگان در اقدامی جالب خبر از عرضه نسخه کامل سری Nioh برای پلی استیشن 5 دادند. همانطور که متوجه شده‌اید نام این نسخه The Nioh Collection است و شامل نسخه ریمستر شده بازی‌های Nioh 1 و Nioh 2، به همراه تمام بسته‌های الحاقی می‌شود.

داستان نسخه اول این سری یعنی Nioh 1 در سال 1600 در ژاپن رخ می‌دهد که در آن سال‌ها بسیاری از قبایل برای نشان دادن برتری خود با یکدیگر می‌جنگیدند، البته این موضوع مربوط به قبل از متحد شدن قبایل تحت توکوگاوا شوگونات می‌باشد. در طول داستان نسخه اول از سری The Nioh Collection، شخصی با نام ویلیامز آدامز در جستجوی فردی به نام ادوارد کلی است و در این راه به طور ناخواسته وارد جنگ می‌شود و به جنگ با شخصیت‌های زیادی مانند توکوگاوا آیه یاسو و هاتوری هانزو می‌پردازد.

در نسخه دوم این مجموعه یعنی Nioh 2 داستان بازی از آخرین روزهای سال 1500 شروع می‌شود. در این نسخه شخصیت جدیدی به نام Hide نقش اصلی و کلیدی این بازی را بر عهده دارد و از قابلیت‌های منحصر بفردی مانند استفاده از قدرت‌های شیطانی برای شکار دیوها برخوردار است. یکی از اصلی‌ترین دشمنان Hide شخصی به نام کاشین کوجی است ظاهرا از گذشته Hide خبر دارد.

بررسی فنی The Nioh Collection

معمولا پس از مطرح شدن نام یک بازی جدید، اولین چیزی که به ذهن شما به عنوان یک گیمر خطور می‌کند این است که بازی از نظر بصری روی کنسول پلی استیشن 5 چه کیفیتی دارد. می‌توانیم بگوییم شاهد بهبودهایی در این زمینه هستیم، هر چند که این تغییرات اندک هستند و شاید در نگاه اول اصلا متوجه آن‌ها نشوید. بارگذاری سریع‌تر و عملکرد بهتر را می‌توان بزرگترین تغییر آن نامید.

از نظر عملکرد فنی، The Nioh Collection روی 3 حالت کلی قابل اجرا است. حالت اول رزولوشن 4K، حالت استاندارد و حالت سوم اجرای بازی با نرخ فریم 120 است. هر دو بازی روی رزولوشن 4K بسیار چشم‌نواز هستند. جالب است بدانید بازی روی رزولوشن 4K داینامیک اجرا می‌شود. یعنی شاهد اجرای بازی بر روی رزولشن 2160 p به طور ثابت نیستیم. اما با این وجود کیفیت بصری بازی به قدری چشم‌نواز است که اصلا این موضوع به چشم نیامده و متوجه آن نخواهید شد.

بازی Nioh یک عنوان اکشن نقش آفرینی است و گیم پلی و مبارزات آن از سرعت بالایی برخوردارند. بنابراین اجرای روان و بدون افت فریم بازی امری بسیار مهم است. بازی روی رزولوشن 4K علی‌رغم رزولوشن بالاتر، عملکرد بهتری دارد و در تمام طول بازی نرخ فریم 60 را حفظ می‌کند.

به طور کلی هر دو بازی بر روی حالت 4K بسیار چشم نواز هستند و نرخ فریم ۶۰ را حفظ می‌کنند. اما اوضاع بر روی حالت ۱۲۰ فریم کمی نگران کننده است و افت فریم‌های گاه و بی‌گاه قطعا بازی را به تجربه‌ای آزاردهنده بدل می‌کند. همچنین حالت استاندارد نیز بدترین حالت بازی است.

بارگذاری سریع‌تر

کنسول PS5 از حافظه پرسرعت و قدرتمند SSD بهره می‌برد که این موضوع در سرعت بارگذاری بازی تاثیر زیادی دارد. موضوعی که در پلی استیشن 4 به امری آزار دهنده تبدیل شده بود. مانند سری بازی‌های Souls، پس از اینکه یک بار در بازی کشته شوید، تمام ارواح خود را از دست خواهید داد و باید دوباره به همان‌جایی که کشته شده‌اید بازگشته و ارواح خود را پس بگیرید. در PS5 به لطف سرعت بارگذاری بالا پس از هر بار کشته شدن کافی است فقط چند ثانیه منتظر بمانید تا بارگذاری به اتمام برسد و دوباره بازی را آغاز کنید.

سازگاری محدود با Dual Sense

بازی The Nioh Collection سعی می‌کند با استفاده از کنترلر جدید Dual Sense و بهره بردن از قابلیت Adoptive Triggers، تجربه‌ای عمیق تر را برای گیمرها فراهم آورد، در حالیکه این قابلیت حداقل برای این مجموعه  چندان کارآمد نیست. Haptic Feedback در بازی تنها به استفاده از سلاح‌های دور برد مثل تیروکمان محدود می‌شود. به طوری که هنگام استفاده از تیروکمان، حس کشیدن کمان و رها سازی پیکان به خوبی به شما القا می‌شود.

متاسفانه قابلیت لرزش کنترلر Dual Sense نیز بسیار محدود است و فقط زمانی که با سرعت به اجسام قابل تخریب برخورد کنید، لرزش کنترلر احساس می‌شود. به طور کلی اگر قصد دارید که بازی Nioh Collection را تنها به خاطر قابلیت‌هایی که Dual Sense به شما ارائه می‌دهد، تهیه کنید و انتظار دارید که این بازی حس واقعی مبارزات سامورایی را به شما القا کند، قطعا ناامید خواهید شد.

گیم پلی The Nioh Collection

در این Collection در زمینه گیم پلی هیچ تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود. تمام المان‌های گیم پلی همان‌هایی هستند که در نسخه اورجینال بازی تجربه‌شان کردیم. گیم‌پلی Nioh مبتنی بر سیستم گسترده‌ی لوت و مبارزات سریع است. در ابتدا باید شخصیت خود را ساخته و سپس مراحل بازی را آغاز کنید، سپس از طریق مبارزه با دشمنان و جمع آوری امتیاز می‌توانید مهارت‌های شخصیت اصلی را ارتقا دهید. سیستم لوت بازی به شما اجازه می‌دهد تا با از بین بردن دشمنان، آن‌ها را لوت کرده و بتوانید سلاح، زره و یا مهمات دیگری را در بازی به دست آورید. بر اساس نوع سلاحی که انتخاب می‌کنید می‌توانید حالت مبارزه خود را تغییر دهید. مثلا می‌توانید با استفاده از یک شمشیر، حالت مبارزه خود را به سامورایی تغییر دهید. به این طریق می‌توانید با سرعت بالاتری به دشمنان خود ضربه بزنید. اما همان‌طور که گفتم حالت‌های مبارزه‌ متفاوتی وجود دارد. برخی از این حالت‌ها ممکن است برای مبارزه با برخی دشمنان مناسب نباشند. به طور کلی انتخاب نوع سلاح و مبارزه چیزی است که به مروز زمان و با کمی ریسک به نتیجه مطلوب می‌رسید.

یکی از قابلیت‌های جدید و مثبتی که در Nioh 2 معرفی شد، قابلیت تبدیل شدن به Yokai بود. شخصیت اصلی بازی یک نیمه انسان و نیمه شیطان است. فرم Yokai را می‌توان در واقع فرم شیطانی شخصیت اصلی به شمار آورد. با تبدیل شدن به این حالت، می‌توانید آسیب بیشتری به دشمنان خود وارد کنید. این موضوع به خصوص در هنگام مبارزه با مینی باس‌‌های بازی بسیار مفید خواهد بود. همچنین شخصیت اصلی بازی می‌تواند از قدرتی با نام Guardian Spirit نیز استفاده کند که خود انواع مختلفی دارد. هر لحظه می‌توانید فرم یوکای و Guardian Spirit خود را تغییر دهید. هر یک از آن‌ها، قابلیت‌ها و قدرت‌های مختلفی را در اختیار شما می‌گذارند.

در پایان مراحل بازی باید با باس‌ها روبرو شوید. باس‌های بازی از تنوع بالایی برخوردار هستند. آن‌ها به تدریج بسیار چالش برانگیز‌تر شده و کار شما را بسیار دشوار می‌کنند. یکی از مزیت‌های بازی Nioh 2 نسبت به Nioh 1 را می‌توان وسیع‌تر شدن محیط‌هایی اشاره کرد که باس‌فایت‌ها در آن شکل می‌گیرند. در این حالت شما آزادی عمل بالاتری برای انتخاب حرکات و نوع مبارزات خود در اختیار دارید.

جمع بندی

به طور کلی به عنوان یک نسخه ریمستر شده، تغییرات و رشد قابل توجهی در این مجموعه مشاهده نمی‌شود. از نظر عملکرد هم پیشنهاد می‌شود بازی را روی حالت رزولوشن 4K تجربه کنید و قید تجربه 2 حالت دیگر را بزنید. مجموعه The Nioh Collection یک مجموعه ارزشمند است که با در نظر گرفتن تمام بسته‌های الحاقی، 145 ساعت گیم پلی پیش روی شما می‌گذارد.

خرید بازی The Nioh Collection

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که به پایان رسانده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد