نقد و بررسی بازی The Pathless

نقد و بررسی بازی The Pathless

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی The Pathless بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنیم.

بازی The Pathless جدید ترین بازی ساخته شده توسط استودیو Giant Squid است که شما را به عمق ماجراجویی‌های بزرگی می‌برد و می تواند لحظاتی زیبا و جذاب برای شما خلق کند.

The Pathless مدتی پیش و همزمان با عرضه کنسول‌های نسل نهم در دسترس گیمرها قرار گرفت. این عنوان در ابتدا خیلی بی‌سر و صدا عرضه شد، اما توانست در مدت کوتاهی نظر خیلی از منتقدین و همچنین طرفداران را به خود جلب کند. The Pathless به واسطه محیط زیبا و دلنشین و گیم پلی جذاب خود توانست به سرعت جای خود را در دل گیمرها باز کند. اما باید ببینیم استودیو سازنده، در سایر قسمت‌های بازی هم مانند گیم پلی موفق عمل کرده یا نه؟ پس با ماه همراه باشید تا این عنوان را از زوایای مختلف بررسی کنیم.

داستان بازی The Pathless

The Pathless از آن دسته بازی‌هایی است که هرچقدر هم در مورد داستانش توضیح دهیم، باز هم تا زمانی که خودتان آن را تجربه نکنید و در محیط بازی قرار نگیرید، نمی‌توانید آن را درک کنید. داستان بازی در ظاهر یک مبارزه کلیشه‌ای میان خیر و شر است، اما اتفاقات ریز و درشتی که در حین گیم پلی اتفاق می‌افتد، باعث جذابیت بازی و تمایز آن از سایر عنوان‌ها می‌شود.

در بخش داستانی The Pathless یک نیروی شیطانی به نام Godslayer جزیره شما را اشغال می‌کند و قصد دارد بر آن حکمرانی کند. قبل از ورود Godslayer، جزیره توسط یک عقاب محافظت می‌شده و خدایان آن 4 الهه به نام‌های Numo، Sauro، Cernos و Nimeo بوده‌اند که مردم ایمان کامل به آن‌ها داشتند. اما پس از پیدا شدن سر و کله Godslayer، محافظ منطقه توسط وی کشته شده می‌شود و  4 الهه هم به سلطه او درمی آیند. به این ترتیب سرزمین شما در تاریکی مطلق فرو می‌رود و حالا وظیفه شما این است که 4 الهه را به فرم اصلی‌شان بازگردانید و با شکست Godslayer نور را به جزیره برگردانید.

در حقیقت کل داستان اصلی بازی به همین چند خط محدود می‌شود و شما هم اگر بخواهید بدون توجه به محیط بازی کنید، چیزی بیشتر از این دستگیرتان نمی‌شود. اما اگر بخواهیم داستان بازی را اینگونه قضاوت کنیم، مثل این است که بگوییم داستان بازی دارک سولز این است که در یک منطقه تاریک می‌افتید و باید با کشتن باس‌ها، بازی را تمام کنید. اما همه ما می‌دانیم که داستان بازی پیچیده‌تر از این حرفا است. در مورد The Pathless هم قضیه همینجوری است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم با جست و جو در محیط فرعیات زیبای داستان را پیدا کنید تا متوجه شوید که سازندگان چگونه از پتانسیل محیط بزرگ بازی برای داستان گویی استفاده کرده‌اند.

گیم پلی The Pathless

اما می‌رسیم به جذاب‌ترین و برجسته‌ترین قسمت بازی یعنی گیم پلی The Pathless از نظر گیم پلی بازی‌ای است که شبیهش را کم پیدا می‌کنید. در شروع، بازی را در کنار دریا و بدون هیچ نقشه و راهنمایی آغاز می‌کنید. بازی جهان کاملا بازی دارد و شما هم هیچ نقشه‌ای ندارید و باید از خود محیط برای سفر در آن بهره بگیرید. در اینجا راهنمای شما یک ماسک است که با زدن دکمه مثلث فعال می‌شود و به طور محدود مکان‌های قابل سفر و جاهایی که می‌توانید در آن معمایی حل کنید یا باس فایتی را شکست دهید، نشان می‌دهد.

همانطور که گفتیم جهان بازی نسبتا بزرگ است و می‌توانید آزادانه در آن بچرخید. به طور کلی در محیط 3 هدف برای شما وجود دارد:

  • حل کردن معماهای مختلف و به دست اوردن کلیدهای لازم برای نابودی تاریکی و آوردن نور به منطقه
  • شکست دادن باس فایت‌ها پس از انجام پیش نیازها و برآورده کردن شرایط خاصشان
  • گیر نیافتن در مناطق شیطانی در هنگام گشت و گذار و انجام ماموریت‌ها

در حقیقت مقدار زیادی از نقشه بازی توسط همین 3 مورد پر شده و معماها و کلیدها بیشترین حجم آن را تشکیل می‌دهند.

معماهای بازی که در قسمت‌های مختلف گذاشته شده‌اند همگی یک هدف دارند و آن هم به دست آوردن کلیدها است. به دست آوردن کلیدها از طریق فعال کردن پنل‌ها و دکمه‌هایی رخ می‌دهد که در محیط پراکنده شده‌اند. هرچه بیشتر در بازی پیش بروید، فعال کردن دکمه‌ها و آزاد شدن کلیدها  سخت و سخت‌تر می‌شود. البته ممکن است روند سخت شدن معماها کمی کند باشد اما این کار کاملا هنرمندانه انجام شده. از این رو حتی اگر کم حوصله هم باشید، باز هم به دلیل سختی متعادل معماها، تا آخر بازی تحمل خواهید کرد. محیط بازی آنقدر خوب طراحی شده است که گاهی اوقات نه معما حل می کنید و نه با کسی می‌جنگید، بلکه فقط می‌خواهید در محیط بچرخید و لذت ببرید.

مبارزه با باس‌های بازی هم خوب از آب درآمده! شما به یک تیر و کمان برای گشتن در محیط و مبارزات مجهز هستید. باس‌ها قدرتی بیشتر از شما دارند و باید با چابکی و Dash کردن از ضربات آن‌ها فرار کنید و در مواقع لازم با تیر و کمان خود و پرش‌های به موقع و همچنین استفاده از محیط و کاورها، آن‌ها را شکست دهید. تمام باس‌های بازی 3 یا 4 فاز دارند و نبردهایی معمولا طولانی با آن‌ها دارید.

مکانیسم اصلی بازی Dash کردن است. شما باید در محیط بدوید و با نشانه گرفتن علامت‌های مخصوص، نوار سرعت خود را پر کنید و با سرعت پیش بروید. در حقیقت تمام لذت جست و جو در محیط و سفر بین مناطق مختلف، به همین سرعت زیاد کاراکتر و سیستم لذت بخش تیراندازی است. همچنین با استفاده از پرنده خود می‌توانید مسافت‌هایی را با پرواز کردن طی کنید. در واقع سرعت گرفتن و پرواز کردن ابزار شما برای جابه‌جایی در محیط است.  حتی می‌تواند برخی اوقات آن‌ها را با هم ترکیب کنید و همینطور که می‌دوید و تیراندازی می‌کنید، پرواز کنید و به نشانه‌ها تیر بزنید.

حتما تا الان متوجه سرعت بالای بازی شده‌اید، اما باید بدانید در بازی یک کاهنده سرعت هم وجود دارد و آن هم مناطق طوفان‌های قرمز است. شما هرگز نباید وارد این مناطق شوید، حداقل تا زمان آزاد شدنشان. اگر قبل از آزاد شدن وارد این مناطق شدید، یک دشمن قدرتمند ظاهر می‌شود و آن وقت به جز فرار و مخفی کاری کاری از دستتان برنمی‌آید. سرعت گیم پلی در این مناطق کم می‌شود و باید حواستان باشد تا حد امکان وارد این مناطق نشوید. اگر هم موفق به مخفی ماندن نشوید و توسط دشمن دیده شوید، از آن جا بیرون انداخته می‌شوید و همه پیشرفت‌هایتان از جمله کلیدها و لوزی‌های طلایی جمع شده، از بین خواهند رفت.

اما گیم پلی این بازی هم مانند هر بازی دیگری بدون ایراد نیست. بازی شما را در محیطی بزرگ رها می‌کند و برخی مواقع حتی راهنمایی‌های ماسک هم چاره‌ساز نیست و شما در محیط بازی سردرگم می‌شوید. کار با پرنده هم برخی اوقات سخت است. در بعضی معماها باید به پرنده دستور دهید یک شی را بردارد و روی یک دکمه خاص بگذارد. در اینجا کمی مشکل پیش می‌آید. مساله این است که نمی‌توانید پرنده را به تنهایی کنترل کنید و شما و پرنده با هم جابه‌جا می‌شوید. به همین دلیل در جاهایی که فضا برای جابه جایی کم است و پرنده هم باید دقیقا بالای دکمه فرود بیاید ممکن است از بلندی بیافتید یا کلافه شوید.

گرافیک بازی The Pathless

پس از گیم پلی نوبت به گرافیک بازی می رسد. کافی است در بازی به رنگ بندی‌ها دقت کنید تا متوجه شاهکار بازی در زمینه گرافیک بشوید. محیط بازی همانند یک بوم نقاشی است که شما را به تحسین وا می‌دارد. طراحی زیبای درخت‌ها، آب و آسمان شما را شگفت‌زده خواهد کرد. از لحاظ تکنیکی و فنی هم مشکل خاصی در بازی دیده نمی‌شود. کیفیت بافت‌ها با وجود طراحی ساده‌ از لحاظ بصری زیبا هستند. افکت‌هایی مانند باران و انفجار هم بسیار باکیفیت هستند. خوشبختانه در طول بازی حتی با یک افت فریم کوچک هم مواجه نمی‌شوید و از یک تجربه 60 فرمی زیبا لذت خواهید برد.

در بخش موسیقی بازی هم عملکرد قابل قبولی را شاهد هستیم. چه در منوی بازی و چه در گیم پلی شاهکار موسیقیایی را لمس خواهید کرد و به آن علاقه‌مند خواهید شد. با اینکه داستان بازی تاریک است و مبارزه میان خیر و شر را نشان می‌دهد، اما به لطف موسیقی خوب و دلنشین، در طول بازی حس و حال خوبی خواهید داشت. هر بار که در بازی شکست می‌خورید و غرق در خون و گل‌آلود می‌شوید ، موسیقی بازی در بهترین لحظه مجددا شروع به نواختن می‌کند و گویی درد باختن را تسکین می‌دهد. واقعا موسیقی بازی آرامش بخش و بسیار زیباست. صداگذاری هم کمی از موسیقی ندارد و آن‌قدر صدای محیط به خوبی به گوش شما می‌رسد که حس می‌کنید واقعا آنجا حضور دارید. به عقیده من بعد از گیم‌پلی، موسیقی و صداگذاری برجسته‌ترین قسمت بازی The Pathless است.

The Pathless یکی از زیباترین و خلاقانه‌ترین عناوینی است که تاکنون عرضه شده. توصیه می‌کنیم حتما این بازی را تجربه کنید. مطمئن باشید بازی ارزش تک تک ریال‌هایی که برایش خرج می‌کنید را دارد.

نکات مثبت و منفی بازی

نکات مثبت

  • گرافیک فوق‌العاده
  • موسیقی کم‌نظیر
  • داستن گویی محیطی عالی
  • معماهای درگیر کننده
  • استفاده حراکثری از پتانسیل محیط

نکات منفی

  • راهنمایی‌های بسیار کم برای هدایت بازیکن
  • مشکلات سیستم کار با پرنده

خرید بازی The Pathless

فراموش نکنید فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود از جمله بازی The Pathlessرا خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید با تهیه کنید.

در پایان می‌توانیم به تماشا تریلر بازی The Pathless بنشینید:

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد