نقد و بررسی بازی The Surge 2

نقد و بررسی بازی The Surge 2

در این مطلب از گنوپلی قصد داریم به نقد و بررسی بازی The Surge 2 بپردازیم و نکات مثبت و منفی آن را بررسی کنیم.

بازی The Surge 2 عنوانی اکشن نقش آفرینی است که به تازگی در نسل هشتم توسط کمپانی Focus Home Interactive برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر شده و ساخت آن هم مانند بازی اول یعنی The Surge ، بر عهده استودیو Deck 13 بوده است.

داستان بازی The Surge 2

این بازی ویژگی‌های منحصربفردی دارد، داستان بازی در دنیایی آخرالزمانی و با چاشنی رباتیک روایت می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت The Surge 2 واقعا یک بازی هاردکور شگفت انگیز است و خوراک کسانی است که عاشق بازی‌های سخت و چالش برانگیز با ارزش تکرار بالا هستند و به دنبال بازی‌هایی مانند سولز و بلادبورن می‌گردند. در این مقاله قصد داریم این بازی را از زوایی مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم. پس با گنو پلی همراه باشید!

در ابتدای بازی The Surge 2 شما در یک هواپیما هستید و با دختر کوچکی آشنا می‌شوید که به تنهایی در حال سفر است. در این میان ناگهان هواپیما دچار مشکل می‌شود و در شهری به نام جریکو سقوط می‌کند، البته فقط روی زمین کشیده می‌شود و به همین دلیل برخی از مسافران زنده می‌مانند. پس از مدتی در کنار دختر کوچک به هوش می‌آیید و متوجه می‌شوید که یک نیروی عجیب و سیاه در حال بلعیدن بازماندگان هواپیما است. مجددا از هوش می‌روید و پس از به هوش آمدن در بیمارستان می‌بینید که آن نیروی سیاه زندگی و تمام شهرها را از بین برده و همه جا ویران و پر از دشمنان دیوانه و ربات‌های مجنون شده است. همگی این انسان ها دارای اگزو اسکلتون هستند و روی سیستم عصبی آنها سیستم زره و اگزواسکلتون CREO نصب شده است. در واقع هرچه انسان و ربات در اطرافتان می‌بینید، همگی حالت هجومی به خود گرفته‌اند و شما باید راهی پیدا کنید تا بفهمید چه اتفاقی افتاده و چگونه خود را نجات دهید. در این میان متوجه می‌شوید که به نوعی با آن دختر بچه در ارتباط هستید و طی یک سری اتفاقات عجیب، برخی خاطرات او را می بینید و متوجه می شوید که گروه پلیدی دنبال آن دختربچه که نیروهایی خاص دارد هستند و گویا او کلید تمام این مسائل است.

شاید در نگاه اول داستان بازی سطحی و مقداری گنگ به نظر بیاید، ولی در واقع این بازی از داستان گویی‌های محیطی بهره برده و وقتی به حدود 70 فایل صوتی بازی گوشی می‌دهید و با شخصیت‌ها صحبت می‌کنید، متوجه می‌شوید که داستان بازی و اتفاقات آن عمیق‌تر و جذاب‌تر از چیزی هستند که به نظر می‌رسد.

یکی از ایراداتی که به نسخه اول گرفته می‌شد تکراری بودن محیط بازی و محدودیت آن بود. انصافا هم نسخه اول از این مورد ضربه خورده بود. اما در این نسخه بازی در شهر جریکو جریان دارد. محیط بازی بسیار گسترده‌تر از نسخه اول است و از نظر بصری هم تنوع بیشتری دارد. از محیط‌های داخل شهر گرفته تا زیرزمین‌های مخوف و تاریک همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این بار بازی به ورطه تکرار کشیده نشود. در سراسر شهر مسیرها و مکان‌هایی وجود دارد که در بر خورد اول قادر به دسترسی به آن‌ها نیستید و پس از مدتی پیشروی در بازی و به دست آوردن ابزار لازم، می‌توانید به محیط‌های قبلی برگردید و محیط‌های جدید و مخفی را هم کشف کنید.

معمولا برای عناوینی در این سبک وجود دو ویژگی ضروری است. یکی گیم پلی منطقی و جذاب و دیگری طراحی محیط و نقشه. The Surge 2 هم مانند سایر عناوین شاخص این سبک، طراحی نقشه جذابی دارد. راه‌های مخفی و میانبرهای زیادی در بازی وجود دارند که پس از بررسی محیط می‌توانید آن‌ها را کشف کنید. شخصیت‌هایی هم در محیط وجود دارند که در میان صحبت‌هایشان به مکان‌های مخفی و مسیرهای پنهان اشاره می‌کنند. علاوه بر این برخی از این شخصیت‌ها ماموریت‌هایی به شما می‌دهند که با انجام آن‌ها پاداش‌های جذابی دریافت می‌کنید. ماموریت‌های جالبی از خرید گوشت و نوشیدنی گرفته تا پرداخت بدهی به طلبکارها.

گیم پلی بازی The Surge 2

همانطور که اشاره شد علاوه بر طراحی نقشه، گیم پلی هم اهمیت زیادی دارد. در حقیقت نسخه اول این بازی توسط گیم پلی بود که توانست نظرها را به خود جلب کند و موفق شود. اما در نسخه دوم دیگر شاهد نوآوری نیستیم، هرچند که سیستم مبارزات همچنان به خوبی نسخه اول است و پیشرفت‌هایی هم دیده می‌شود.

هنگام مبارزه بنابر نیاز خود می‌توانید قسمت‌های مختلف بدن دشمنان را هدف بگیرید. مثلا اگر در طول بازی احساس کردید زره‌ای که در دست یا پای خود دارید مناسب نیست، می‌توانید در مبارزات با دشمنان، با انتخاب دست یا پا، پس از شکست دادن، آن قسمت‌ها را برای خود بردارید و شخصیت‌ خود را ارتقا دهید. هرچه سطح دشمنان بالاتر باشد، آیتم هایی که از آن خود می‌کنید هم بهتر است.

The Surge 2 دارای سلاح‌های زیادی در سبک‌ های مختلف وجود دارد. از سلاح‌های دور بردی مثل نیزه گرفته تا سلاح‌هایی مانند تبر که به شدت قدرتی و البته کوتاه برد هستند. بدین ترتیب با ترکیب ضربات سبک و سنگین، می‌توانید حرکات و فنون مختلفی ایجاد کنید. تمام ابزاری هم که استفاده می‌کنید قابل ارتقا هستند و با پیدا کردن موارد مورد نیاز، می‌توانید آن‌ها را ارتقا دهید و لوازم جدیدی بسازید.

دفع کردن در The Surge 2 نسبت با سایر بازی‌ها اندکی متفاوت است و باید این کار را در زمان مناسب و در جهت درست انجام دهید. همین ویژگی باعث شده مبارزات تکنیکی‌تر از نسخه قبلی شود. مخصوصا اینکه با وجود تنوع دشمنان هرکدام را باید با استراتژی خاصی شکست داد. مثلا نوعی از دشمنان هستند که در حین مبارزه ناپدید می‌شوند و شما باید از حرکات محیط متوجه محل حضور آن‌ها بشوید.

مبارزه با غول‌های آخر هم همچنان یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های بازی است. البته استفاده از کلمه غول الزاما به این معنی نیست که همه آن‌ها ظاهری شبیه غول و جثه‌ای غول پیکر داشته باشند، بلکه منظور همان دشمنان عادی است که نسبت به سایر دشمنان قوی‌تر و سریع‌تر هستند. برای مبارزه با غول ها ابتدا باید حرکات آن‌ها را شناسایی کنید تا بتوانید تشخیص دهید اول کدام بخش از بدنشان را باید نابود کنید. به این ترتیب در این بخش مبارزات جذاب و نفسگیری را شاهد خواهیم بود.

موسیقی بازی The Surge 2

نکته مهم بعدی پس از گیم پلی و مبارزات، صدا و موسیقی بازی است. صداهای محیط بازی، صدای ربات‌ها و ضربه زدن با سلاح‌ها، همگی با کیفیت بالا ضبط شده و در بازی پخش می‌شوند تا شاهد یک صدا گذاری با کیفیت باشیم. همچنین بر خلاف ضعف‌هایی که در شخصیت پردازی بازی دیده می‌شود، صدا گذاری آن‌ها به خوبی انجام شده است و صداها با چهره‌ها هماهنگی دارند. در واقع بهترین بخش در مورد داستان و روایت و شخصیت پردازی، همین صدا گذاری شخصیت‌ها است و صدا پیشگان شخصیت‌های بازی به خوبی از پس وظیفه خود برآمده‌اند. هرچند که شخصیت‌های ضعیف و نچسب باعث شده‌اند که کیفیت صدا گذاری کمرنگ شود و چندان به چشم نیاید، اما اگر بخواهیم فقط در مورد صدا گذاری به تنهایی نظر بدهیم، شاهد بازی باکیفیتی هستیم.

از لحاظ موسیقی بازی The Surge 2 در حدی معمولی و نسبتا قابل قبول کار کرده است. قطعات ساندترک بازی هماهنگی خوبی با مراحل و محیط‌های بازی دارند و به خوبی می‌توانند هیجان و حس و حال محیط را به شما منتقل کنند، اما هرگز شاهد یک ساندترک شاهکار و به یاد ماندنی نیستیم و همین قطعاتی هم که می‌گوییم خوب هستند، در برخی قسمت‌ها حس می‌کنید اصلا وجود ندارند و امکان ندارد پس از تمام شدن بازی چیزی از آن‌ها در خاطرتان مانده باشد.

در حقیقت می‌توان گفت که ساند ترک و موسیقی‌های بازی فقط موفق شده‌اند نیاز بازی را در حد معقول برطرف کنند و اصلا نمی‌توان آن‌ها را جزو نقاط مثبت بازی به حساب آورد. هرچند که جزو نقاط ضعف هم به حساب نمی‌آیند و از این جهت خنثی هستند. به روایتی صداگذاری‌های محیطی و شخصیت ها و همچنین موسیقی‌های متناسب با فضای بازی، اگر چه در حد بهترین بازی‌ها نیستند ولی خدشه ای نیز به تجربه شما وارد نمی‌کنند. در نهایت باید گفت The Surge 2  در زمینه موسیقی و صداگذاری، مجموعا کیفیت قابل قبولی دارد.

سخن پایانی

به طور کلی عنوان The Surge 2، نسبت به نسخه اول خود پیشرفت خوبی داشته است و توانسته علاوه بر حفظ ریشه‌های جذاب این فرنچایز، نقاط ضعف نسخه اول را بهبود بخشد و عنوان با کیفیت‌تر و لذت بخش‌تر برای علاقه‌مندان به هاردکور به ارمغان بیاورد. اگر شما هم در دسته علاقه‌مندان به گیم پلی بازی‌های اکشن نقش آفرینی هاردکور مانند دارک سولز و بلادبورن هستید یا از نسخه اول این سری خوشتان آمده، قطعا تجربه این نسخه هم برایتان لذت بخش خواهد بود. پس لحظه‌ای درنگ نکنید و برای تهیه بازی دست به کار شوید!

خرید بازی The Surge 2

فروشگاه گنوپلی یک مرجع دوست داشتنی برای خرید بازی‌های پلی استیشن ۴، بازی‌های پلی استیشن ۵، بازی‌های ایکس باکس وان و بازی‌های ایکس باکس های جدید سری ایکس و سری اس است که شما می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

یکی از خدمات جالب فروشگاه گنوپلی خرید و فروش بازی‌های کارکرده و دست دوم است که شما می‌توانید دیسکت بازی‌هایی که تمام کرده‌اید را از طریق گنوپلی به فروش برسانید و بازی‌های جدید که دوست دارید را تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد